Rondreis naar de Noordkaap

Beste forumleden,

Aankomende zomer wil ik graag samen met een vriend van me naar de Noordkaap reizen. De bedoeling is om vanuit Nederland eerst naar Kiruna (Zweden) te vliegen en vanaf daar een auto te huren om richting de Noordkaap te rijden. Hieronder heb ik een kaartje toegevoegd van de route die we graag willen gaan rijden.

Nu zitten we alleen met 1 probleem die we graag opgelost hebben voordat we op vakantie gaan. Wat te doen met overnachtingen? We hebben al een aantal campings kunnen vinden waar ze hutjes hebben. Ik heb op de site visit Norway al kunnen lezen dat een aantal van deze hutjes al gereserveerd zijn.

Wij hebben nu eigenlijk 3 scenario’s in gedachten:

-1 Vanuit Nederland alle campings opschrijven waar we zouden kunnen overnachten. We kunnen dan daar kiezen waar we kunnen overnachten. Nadeel hiervan is wel dat de campings vol kunnen zitten als we willen overnachten.

-2 Vanuit Nederland alle campings reserveren waar we willen overnachten. Nadeel hiervan is dat je ergens niet zomaar een dag langer kunt verblijven omdat je de camping al geboekt hebt.

-3 Een tent kopen waardoor je iedere dag zelf kunt kamperen waar je wilt. Alleen wat we ons afvragen is het niet te koud om te overnachten 's zomers rond de Noordkaap?

Als iemand nog andere tips heeft, ik hoor het graag!

Ga ik even over denken! :slight_smile: (nu @work)

Hoe lang wil je gaan? Welke periode?

Zit je overigens “vast” aan de vlucht of zou bijvoorbeeld vanaf Oslo naar het noorden rijden ook een optie zijn?

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Bedankt voor het meedenken Thijs!

Ik was inderdaad nog wat informatie vergeten te vermelden. We hebben nog helemaal niks geboekt maar we willen ongeveer twee weken(kan een dag langer of korter zijn). Het ligt aan de vliegtijden/prijzen. Maar onze voorkeur ligt ergens in de periode tussen 28 juli en 19 augustus. We vertrekken het liefst vanaf Kiruna omdat je vanaf daar zo bij de Noordkaap bent. Daarnaast willen we ook nog richting Tromso en Lofoten. Vanaf Oslo in twee weken wordt dat erg krap. Daarnaast willen we ook gewoon genieten tijdens de reis.

Je zou eens op onderstaande link kunnen kijken. Ik ken ze verder niet maar kwam hem laatst tegen. Ze zitten in de buurt van Oslo maar misschien is noordelijker ophalen wel mogelijk. Zou optie zijn.

Ik reageer komende week nog wat uitgebreider. Is wat lastig vanaf werk.

Via Wereldwijzer app

1 like

Ik heb meerdere rondreizen gemaakt maar het valt me vooral op dat hoe Noordelijker je komt hoe minder campings en vooral hoe minder Hytters (hutjes) er te vinden zijn. Maar zelfs dan heb ik tot nu toe in al die jaren pas 1 ongeplande overnachting in een tent moeten maken terwijl ik eigenlijk altijd op zoek ga naar hutjes. Maar ik zou zeggen, koop een kleine tent en gooi die achterin de auto, want vanaf 100 m buiten de bebouwde kom mag je overal in Noorwegen wildkamperen (tenzij anders aangegeven…) dus een slaapplek zoeken lukt altijd!

Overigens zijn lang niet alle campings op internet te vinden en hebben ook heel veel particulieren een hytter of ouderlijk woonhuis wat ze niet meer gebruiken op hun grond staan welke ze verhuren aan toeristen… Let dus tijdens het rondrijden ook op de bordjes “ledige hytter” :wink:

1 like

Bedankt voor je informatie! We zijn van plan om een kleine tent te kopen die je makkelijk op kunt zetten. Alleen we moeten even uitzoeken hoe we die tent meenemen in het vliegtuig…

Waarom zo laat? De zon is op middernacht op de Noordkaap nog te zien tot eind juli. Als ik jullie was, zou ik 1 maand eerder gaan, tenzij jullie de zon in middernacht graag onder de horizon willen zien. Dan gaat het wel snel.

Wil je persé de Noordkaap zien? Het is maar een rots. Je kunt wellicht vliegen naar b.v. Evenes en terugvliegen vanuit b.v. Tromsö. Evenes ligt ergens tussen Narvik en Harstad, De Lofoten / Vesteralen zijn heel mooi. Ik zou dat als hoofddoel nemen. Daarna ga je b.v. van Svolvaer met de boot over naar Skutvik. Je rijdt daar wat rond op het schiereiland Hamaröy voordat je bij Ulvsvag de E6 bereikt. Dan ga je via Narvik naar Tromsö. Je zou ook nog vanuit het zuiden van de Lofoten met de boot via het vogeleiland Röst naar Bodö kunnen gaan. Ik weet niet, of op die boot auto’s mee kunnen. Bodö heeft ook een vliegveld. Of moet je de auto afleveren op dezelfde plek waar je bent begonnen? Ga b.v. vliegen naar Tromsö. Je neemt de Hurigruten boot naar Harstad (1 per dag). In Harstad huren jullie een auto. Jullie gaan met de auto de Lofoten Vesteralen verkennen. Op een gegeven moment keren jullie weer terug in Harstad. Je neemt de Hurtigrutenboot naar Tromsö, of jullie gaan per bus van Harstad naar Evenes vliegveld. In het laatste geval vliegen jullie heen naar Tromsö en terug vanuit Evenes.

En op opschriften als “Rom”, “Vandrehjem”

Ook Sortland heeft autoverhuurbedrijven. Kijk in www.rentalcars.com . Van veel plaatsen kan je zien welke autoverhuurbedrijven er zijn. Sortland ligt centraal op de Vesteraalen. De Hurtigruten boot komt daar ook. Er is ook een camping. Van daar uit kan je verschillende kanten op, b.v. richting Lofoten, maar ook richting Andenes, Bö, Harstad, enz. Bijvoorbeeld de route Sortland - Bö vind ik niet minder mooi dan verschillende routes op de Lofoten. Ga dus met het vliegtuig naar Tromsö. Blijf daar een volle dag of een paar dagen. Ga vervolgens met de Hurtigruten boot naar Sortland. Huur daar een auto en ga daar op de camping staan. Blijf daar enige dagen en maak dagtripjes naar o.m. Bö, Andenes en Stokmarknes. Ga vervolgens de Lofoten bezoeken met o.m. Svolvaer, Henningsvaer, Stamsund, Nusfjord, Reine, A, enz. Bezoek eventueel het vogeleiland Röst. Vanuit Svolvaer kan je per boot naar Skutvik op het schiereiland Hamaröy. Rijd daar wat rond. Als je Hamaröy voldoende bekeken hebt, ga je richting Narvik, Harstad en Sortland. Daar lever je de auto weer in en je gaat weer met de Hurtigruten naar Tromsö. Heb je dan nog tijd over, ga je per Hurtigruten verder. Je kunt in Honningsvag uitstappen en met de bus naar de Noordkaap. Ga dan door met die boot in oostelijke richting en dan terug richting Tromsö, of ga direct van Honningsvag naar Tromsö met die boot.

Een speciale overnachtingsgelegenheid vind ik Justad Rorbucamping te Stamsund, Lofoten. Een hele aparte gezellige sfeer.
www.lonelyplanet.com/norway/vestvagoy/hotels/justad-ror
www.hihostels.no/vandrerhjem/lofoten-vandrerhjem-stamsund

Hoi Erik

Hoe is de vakantie geweest? Voor welke optie heb je uiteindelijk gekozen?

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Hee Thijs,

Bedankt voor je bericht!

De vakantie was echt super tof! We zijn uiteindelijk voor optie 1 gegaan. We hebben hier in Nederland alleen de eerste overnachting geboekt in Kiruna op Camp Alta. Alle andere overnachtingen hebben we daar ter plekke geregeld. Bijna iedere nacht konden we heel gemakkelijk een hutje vinden, behalve op een zaterdagavond in Tromsø. Er was namelijk een internationaal schaaktoernooi in de stad en alle campings en hotels zaten vol. Gelukkig hebben we uiteindelijk een huisje kunnen vinden zo’n 30 kilometer buiten de stad.(we hebben er wel 1000 NOK voor moeten betalen).

De eerste dag vanaf Schiphol gevlogen naar Kiruna (met een tussenstop in Frankfurt en Stockholm). Eenmaal aangekomen in Kiruna stond onze auto (een Toyota Avensis) voor ons klaar. Met deze auto hebben we bijna de hele route afgelegd die ik al eerder in dit topic had gepost. We hebben op de tweede dag een uitstap gemaakt naar Karasjok in plaats van meteen naar Alta te reizen. Daarnaast zijn we ook helemaal naar het einde van de Lofoten geweest bij het plaatsje Ä. Naast de Lofoten zijn we ook op de Noordkaap geweest. Dit was erg mooi om te zien, en daarnaast hadden we ontzettend veel geluk dat we super mooi weer hebben gehad. Ik sprak een familie uit Zweden een paar dagen later, en zij hadden een dag later op de Noordkaap gestaan met mist, regen en ontzettend koud.

Aangezien ik erg fan ben voetballen, hebben we in Tromsø een voetbalwedstrijd bezocht tussen Tromsø en Tromsdalen. Dit was niet zomaar een wedstrijd, maar ook nog eens een derby. Ze spelen beide in de eerste divisie van Noorwegen, alleen speelt Tromsø in de top mee en Tromsdalen ergens onderin. De wedstrijd eindigde in een 5-1 zege voor Tromsø. Na de wedstrijd waren we toch wel benieuwd waar het stadion van Tromsdalen zich zou bevinden, aangezien ze uit dezelfde stad komen. Wat bleek nou, Tromsdalen lag gewoon achter onze camping.

We hebben ook erg veel gezien onderweg. Als we even de benen wilde strekken, parkeerden we de auto aan de kant van de weg en gingen even een stukje lopen. Dit was altijd erg leuk omdat je altijd wel een beekje, een rendier of andere mooie dingen tegenkomt.

Deze vakantie komt wel heel erg hoog op mijn lijstje van allerleukste vakantie aller tijden. Het is niet te vergelijken met andere vakanties, maar het was gewoon heel erg tof. Ik voelde me gelijk thuis in Scandinavië, terwijl ik vorig jaar in China (wat ook erg tof was) wel een cultuurshock had aan het begin. Enig minpuntje van Noorwegen: het is ontzettend duur.

1 like

Super dat het zo goed bevallen is!!

En duur… tsja, klopt. Het zou echt wat goedkoper mogen. (van de andere kant, te goedkoop wordt het te druk, is ook niet leuk)