Overnachting tips voor auto rondreis Noorwegen via Hytter

Wij zijn van plan om met drie personen in juni met de auto een rondreis te maken van ongeveer 4 weken. Het plan is om op de bonnefooi zo snel mogelijk, via Zweden, naar de Noordkaap te rijden. Vanaf de Noordkaap willen we op ons gemak afzakken naar het midden van Noorwegen. Overnachten willen wij in hytter (1 overnachting) en in vakantiewoningen (als we langer willen blijven). Heeft iemand ervaring met het reizen zonder reserveren in Noorwegen en zo ja zijn er in het noorden ook voldoende campings. Verder ben ik op zoek naar een goede campinggids en zou hiervoor graag tips krijgen.
Alvast bedankt,
gr. Wilma

Hoi Venkokkie

In juni is er over het algemeen plaats genoeg in hutten op campings. Hoe het met vakantiehuizen precies zit weet ik niet. Daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.

Campings zijn er meer dan genoeg, in het noorden uiteraard minder dan in het zuiden, maar er komen ook minder mensen in het noorden. Ik heb in juni nog nooit op een drukke camping gestaan.

Ik neem eigenlijk altijd de campinggids van de ANWB en die van de ASCI mee. Dan zoek ik in Noorwegen nog een foldertje van de NAF erbij, die zijn op NAF campings vaak vrij verkrijgbaar. Dan ben je qua campinggidsen ruim voorzien.

Tips voor de route kan ik pas geven als ik een globale route van je weet. (Want via Zweden omhoog en door Noorwegen terug is wel heel globaal.) Wat wil je, wat vind je leuk, etc.

Hoi,
Wij zijn nog niet heel ver met plannen voor de route, omdat we twijfelden over alles van te voren vastleggen of (wat onze voorkeur heeft), op de bonnefooi. Dit laatste is natuurlijk ook afhankelijk van de mogelijkheid voor het huren van een overnachtingshut.
We hebben besloten het er op te wagen.
Het stukje route in Zweden dat we waarschijnlijk gaan volgen is het via de E45, in Jokkmokk de poolcirkel passeren, bij Palojoensuu de E93 volgen en dan bij Karasjok de E96 naar Honningsvag waar we dan 2 dagen willen verblijven.
We zouden tijdens deze route graag een beetje van de Sami-cultuur willen meenemen, heb jij misschien een tip welke plek daarvoor het meest geschikt is.
De route vanaf de Noordkaap hebben we nog niet, daarvoor kom ik zeker nog bij je terug.
Alvast bedankt voor je informatie en eventuele verdere tips zijn welkom

groetjes Wilma

Wat de Samen betreft:

Precies op de route: http://www.ajtte.com/?page_id=48

Beetje uit de richting, maar te doen: http://www.siida.fi/contents
Ook stukje uit de richting en minder mooi denk ik (maar das puur vanuit internet, heb ze alle drie nooit bezocht):http://www.riddoduottarmuseat.no/web/index.php?odas=15&giella1=eng

Wat de route omhoog betref:
Das eigenlijk gewoon de snelste en beste manier om snel naar de noordkaap te komen.

ps. Vergeet de Lofoten niet. :slight_smile:

Hoi Wilma, Weet niet als je al verder bent met je plannen? Het is goed te doen op de bonnefooi wij zijn vorig jaar met de camper naar de noordkaap geweest en hebben toen ook naar de hutten gekeken. de ANWB en de NAF zijn goede camping gidsen.
In Honningvag tegenover de supermarkt (rema 2000?) volgens mij, is een bed and breakfast en niet al te duur.
Wij zijn in kautokeino geweest waar we ook mensen met klederdracht hebben gezien,en in Karasjok is een museum over de samische cultuur. Veel plezier Gr Menny

Hoi Menny,
We zijn inderdaad al een heel eind. Hebben alleen de boot gereserveerd en een globale route gemaakt tot en met de lofoten/vesteralen. We hebben ook de ANWB campinggids aangeschaft. Wat wij ons nog wel afvragen is hoe het met de benzinepompen zit. Zijn die er voldoende, wordt er onderweg aangegeven op wat voor afstand de volgende pomp is of is het misschien verstandig om een jerrycan in de auto te zetten.
gr. wilma

Jerrycan is totaal niet nodig. Tanken is echt geen probleem MITS je natuurlijk niet wacht tot je tank bijna leeg is. Over het algemeen tank ik meestal als ik iets onder de helft van de tankinhoud zit. Eigenlijk kom je overal wel pompstations tegen.

Mocht het op de Vesteralen lekker weer zijn is de walvissafarie echt een aanrader. Mocht je dat iets lijken kan ik je wel een linkje geven.

Groetjes Thijs

Hallo Thijs,
De walvissafari willen we inderdaad gaan doen. Ik heb gelezen dat je deze ook 's nachts zou kunnen doen, wat dan door het speciale licht extra bijzonder zou zijn. Weet jij hier iets van?
gr. Wilma

Heb ik nog nooit van gehoord maar ik zou er echt geen extra geld aan uitgeven om hem 's nachts te doen. Persoonlijk vind ik het licht 's nachts ook niet echt mooier dan overdag, het is meer het idee (vind ik)…

Mocht je hem 's nacht doen, ben ik benieuwd naar je ervaring want wie weet is het juist wel mooier.

Oke, we zullen wel zien dan, want het is inderdaad duurder. Mochten we er toch toe besluiten, dan laat ik het zeker weten.
Intussen ontzettend bedankt voor je adviezen.
gr. wilma

Prettige vakantie!!

ps. 23 juni zijn er op veel plaatsen midzomernachtfeesten. Best leuk om even te kijken. Wij stonden afgelopen jaar op een camping waar we (alle gasten hoor) werden uitgenodigd ook mee te doen. (Mocht je willen kan ik linkje geven. Is zo ie zo mooie camping op mooie plek)

1 like

Hoi,
Als we de kans krijgen, willen we dit natuurlijk graag meepikken, dus je linkje is meer dan welkom.
gr. wilma

http://www.oldencamping.com/NL/index.htm

Uiteraard zijn er vast meer campings die dit doen maar bij hun weet ik het (door ervaring) zeker. :slight_smile: Daarbij is het echt een prachtige camping op een, zelfs voor Noorwegen, mooie plek!

Vanuit de camping kun je na een klein stukje rijden ook naar een gletsjer lopen. Erg leuk!

1 like