Ik heb mijn vriend eindelijk kunnen overtuigen om naar Noorwegen te gaan! We hebben in totaal 19 dagen voor onze vakantie. De route ben ik nog wat aan het uitstippelen maar zal voornamelijk langs de fjorden gaan tot Alesund, mss nog iets noordelijker om de atlantische route er toch maar bij te nemen. Ik ga ze binnenkort wel eens posten om jullie mening qua tijdsbestek te horen.
Nu had ik al wel een paar praktische vraagjes, misschien dat jullie die al kunnen beantwoorden uit jullie ervaringen!
We gaan met de ferry vanuit hirthals naar noorwegen doorsteken maar ik zou opteren om die ineens naar Stravanger te nemen zodat we het zuidelijke stuk al niet moeten rijden en we wat meer tijd in de fjorden zelf hebben. Ik heb gezien dat deze ferry 's nachts vaart, maar is het ook mogelijk om in de auto te overnachten? Want ik zie dat je niet verplicht bent om een hut of stoel te reserveren. Dan zouden we gewoon in de auto overnachten en bespaart ons zo toch wel een nachtje:)
We zouden afwisselend wild- en op campings kamperen. Ik heb eigenlijk buiten een fourierweekend bij de scouts nooit wild gekampeerd. Hoe pak je dat daar aan want we zijn met auto dus ik vermoed dat we dan niet zomaar tot aan de “goede” plekken komen?
Is er voor wildkamperen nog iets extra nodig dan een gasvuurtje, gamellen, ecologische zeep en afwasmiddel, zaklamp?
Aahja, ik stel mijzelf Noorwegen voor als een soort* middle of nowhere* dus ik vroeg me af of je op regelmatige tijdstippen toch een tankstation of winkeltje tegenkomt, of moet je eerder je voorraad inslaan in de iets grotere steden?
Zoals ik in het vorige topic ook al zei, ik zit momenteel niet in NL en heb geen pc bij de hand. Kortom, korte reactie maar kijk voor meer informatie gewoon even naar wat andere posts op het Noorwegenforum.
Wat betreft de ferry, ga er niet vanuit dat je in de auto kunt slapen. Meestal gaan de autogedeeltes op slot. (Veiligheid)
Wild camperen met tentje zonder ervaring… ik zou lekker op een camping gaan staan. Meeste vrij kampeerplekken staan vol campers of je moet echt de natuur in trekken.
Tanken, boodschappen, etc… kan op meer dan genoeg plaatsen maar wacht met tanken niet tot je nog maar 50 km kunt rijden…
Goede keuze hoor Noorwegen! Ik ga er ook al jaren met veel plezier naartoe en ben er nog lang niet op uitgekeken.
Als je geen hekel aan autorijden hebt kan je prima een mooie rondtocht maken in 19 dagen.
Houd er dan wel rekening mee dat je elke dag aan het rijden bent, maar ook dat is in Noorwegen een verademing. Houd (zoals Theiz al zegt) rekening met een gemiddelde snelheid van een 50kmu want door alle smalle wegen en bochten zul je niet veel sneller kunnen reizen. Daarnaast is het natuurlijk des te leuker om op een mooi punt even te stoppen om wat foto’s te maken of een broodje te eten.
als je dan uit gaat dat je ongeveer een 200 tot 300 km per dag kan reizen kan je al een aardige tocht maken en houd je nog steeds genoeg tijd over om te genieten van de mooie natuur. Ga je echter een toeristische attractie bezoeken (Preikestolen bijvoorbeeld) dan moet je er wel rekening mee houden dat je maar zo een uur of 6 tot 8 daarmee bezig bent en de dag dus eigenlijk al voorbij is.
Qua kamperen mag je (bijna) overal buiten de bebouwde kom je tentje neerzetten. Zoals Theiz zegt vind je op heel veel parkeerplaatsen al wat campers of caravans. Maar zet je je auto daarneer en wandel je een eindje het natuurgebied in kan je daar ook prima je tentje kwijt natuurlijk. Ruimte zat! Al moet je voor de gemakken van een toilet en om je te kunnen wassen natuurlijk op een camping zijn. Hoewel je je natuurlijk ook in een riviertje kunt wassen
Overigens zijn er - zeker in het zuiden - meer dan genoeg campings waar je kan overnachten. Zelf zijn wij bijna altijd van hytter naar hytter getrokken en zijn dus tijdens onze rondreis telkens rond een uurtje of 16u op zoek gegaan naar een camping of boerderij waar we een hutje konden huren. De prijzen daarvan zijn niet eens zo schrikbarend duur, al maakt het wel veel uit in hoeverre je op een luxe camping staat of bij een boer op zijn erf in een simpel hutje. Gemiddeld hebben we iets van € 25,- tot € 100,- per overnachting betaald.
Overnachten in de auto op de boot is inderdaad niet toegestaan. Dus dan zou je dan in een stoel moeten doen of een hut huren.
De overtocht van Hirthals naar Kristianssand is 2.15 uur, die heb ik ook ooit eens gedaan (al werd ik dood- en doodziek aan boord vanwege het slechte weer) en dat is lekker vlot. De overtocht richting Stavanger heb ik niet gevaren, maar als deze veel duurder is loont het wellicht om alsnog de overtocht naar Kristianssand te nemen om daar in de buurt op een camping te gaan staan. (of in Hirthals overnachten om een vroege boot te nemen en dan in Noorwegen alvast een eindje rijden.
Hier heb ik ook best wel veel leuke informatie vandaan gehaald.
En natuurlijk zijn er naast dit forum wel meer Noorwegen fora waar je een hoop info vandaan kan halen.
Hoi Sarah, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door Noorwegen. Wegnummers en zo staan erbij!
Wij hebben qua overtocht gekozen voor Hirtshals-Langesund, 4,5 uur varen. Het is een pracht weg en leuke dorpjes/stadjes onderweg zoals Risør en Kragerø. Moeite waard om te bezoeken.