Rondreis Noorwegen inclusief Lofoten & Noordkaap

Hallo iedereen…

Gek dat ik dit forum nog niet eerder heb ontdekt… Dit terwijl ik voor mijn reizen regelmatig online advies vraag voor de beste routes… :wink:

Inmiddels is het net februari maar bij mij begint het alweer te kriebelen om mijn tripje van dit jaar te plannen… Noorwegen is een grote favoriet en als het even kan probeer ik er in elk geval 1x per jaar te komen en als het even kan vaker.
Binnen onze familie hebben we een huis in Fagernes waar we met enige regelmaat een bezoek aan brengen. Een mooie uitvalsbasis maar dit jaar wil ik wederom een rondrit maken door het land.
Dit heb ik al 2 keer kunnen doen maar destijds had ik 8 en 10 dagen de tijd en dus ook lang niet alles kunnen zien.

Voor de komende trip hebben we 23 dagen de tijd.

Mijn idee is om samen met mijn vriendin (die nog niet eerder in Noorwegen geweest is) de mooiste stukjes van Noorwegen te gaan bekijken.

Ik zit nog te twijfelen of ik de overtocht zal doen vanuit Hirthals (Denemarken) naar Kristiansand, dit heb ik in 2007 voor het laatst gedaan maar ik ben destijds zo verschrikkelijk ziek geworden op de Seacat dat ik het varen eigenlijk een beetje had afgezworen. Aan de andere kant scheelt het natuurlijk enorm veel reistijd aangezien ik wel in Zuid Noorwegen zou willen beginnen… (anders rijden we via de boot van Dld naar Denemarken en de brug bij Malmö)

Het doel is om in principe elke dag een uurtje of 4-5 te rijden en dan van hytte naar hytte te trekken. (of indien geen hytte beschikbaar een tentje op de camping) Dus 's ochtends om een uurtje of 10 in de auto rijdend op een soort van opgestelde route en dan 's middags rond een uur of 15-16 op zoek naar een leuke slaapplaats. (op de dag van vertrek van huis en weer terug rijden we lekker door dus dan zitten we zo 10-15 uur in de auto maar dat is geen probleem)

Het autorijden zelf is voor ons ook echt een wezenlijk deel van de vakantie en uiteraard zullen we wellicht op een mooie plek 1 of 2 dagen verblijven alvorens verder te trekken… De Lofoten lijkt mij bijvoorbeeld iets waar ik echt even de tijd voor wil nemen…

Nu vraag ik me alleen af wat een mooie route is…
Zelf ben ik nooit verder geweest dan halverwegen Noorwegen maar de Lofoten en de Noordkaap zijn echt een droom die ik graag wil waarmaken.
Graag zou ik mijn vriendin ook kennis laten maken met de Preekstoel, iets wat op mij enorm indruk heeft gemaakt, daarnaast willen we ook graag de Jotunheimen doortrekken. (zelf heb ik daar vorig jaar de Bessegen gelopen wat ik fantastisch vond, maar waar ik m’n vriendin (hoogtevrees) echt niet toe overgehaald krijg). Verder heb ik de Nigardsbreen reeds 2x gezien maar wellicht is er iemand die een andere mooie gletsjer weet te melden die we zeker gezien moeten hebben.
Ook Flam vond ik erg leuk hoewel er de 2e keer dat we er waren net een groot cruiseschip was aangemeerd en we dus niet het treintje konden nemen wat ik de 1e keer echt prachtig vond… Ik zit dus nog te twijfelen of het het aangaan waard is (en of het in te passen is in de route). Het zelf de geldt voor Bergen; een prachtige stad, maar inmiddels zelf al 2 keer aangedaan en dus geen idee of het de moeite waard is om nog een 3e keer te bezoeken… Wellicht om door te rijden en er een drankje te doen zodat we het in elk geval weer gezien hebben… :wink:

Enkele wegen die me zijn bijgebleven van de vorige reis en welke ik graag weer aan zou willen doen zijn:

Vanuit Evje richting Forsand om daar de Preikestole te bezoeken.
Weg 508 en weg 13 richting Voss via de prachtige weg 13, met de pont van Kinsarvik-Utne-Kvanndal naar Granvin en via weg 7 verder naar Voss.

Vanuit de omgeving van Bergen richting Gaupne, via de E16, 13, de pont van Dragsvik-Hella-Vangsnes naar Leikanger om daar via de 13/55 naar Gaupne te rijden.

Bovenstaande is ook deels overgenomen uit m´n vorige tocht…
Maar mijn vraag is dus eigenlijk best brutaal:

Wie kan me een mooie route voorschotelen met bezienswaardigheden die we naast die reeds zijn genoemd zeker moeten zien? Zoals gezegd is het bezoeken van de Lofoten de allergrootste wens en ook de tocht naar de Noordkaap iets wat we heel graag willen…

Elke dag een paar uur rijden is geen probleem; zoals aangegeven is het autorijden en dan stoppen op een mooi uitzichtpunt ook al vakantie voor ons :wink:

Ik vraag een hoop daar ben ik me van bewust, maar hier zitten vast mensen die Noorwegen vele malen beter kennen dan ik en me dus een eindje op weg kunnen helpen…

Ik ben jullie in elk geval zeer dankbaar voor het meedenken! :wink:

Alvast hartelijk dank!

Groeten,

Maarten

Lap tekst! :slight_smile:

In 23 dagen zo ongeveer heel Noorwegen zien is veel werk! Is het een optie om door Zweden omhoog te rijden, zodat je vanuit de Noordkaap door Noorwegen omlaag te gaan. Heel veel Noordkaapgangers doen dat, scheelt heel veel tijd (Zweden rijdt echt sneller) en je kunt daarna makkelijke de keuze maken om op de terugweg bij eventuele tijdnood een stukje door te rijden.

Maar goed… Voor ik verder denk is het dus handig te weten of je heenweg via Zweden een optie vind. (Je kunt dan overtocht Fredrikshavn - Gotenburg nemen, goedkoop en snel!)

Hallo Maarten,

Welkom op het forum, leuk dat je ook een Noorwegen fan bent :slight_smile:

Ik zou toch gewoon de ferry van Hirtshals naar Kristiansand nemen hoor. Verleden jaar zat ik met windkracht 7 op een ferry van Colorline op die route en ik merkte echt niet veel van die wind. Die schepen zijn vreselijk groot en hebben allerhande stabilisatoren om het comfort te verhogen.

In Kristiansand kom je dan op een handig punt uit voor een prachtige route richting de Preikestolen. Eerst zo’n 150 km noord over weg 9 en dan bij Nomeland naar het westen. Vervolgens helemaal door tot aan Lysebotn en daar op de ferry naar Moen (Songesand). Adembenemend mooi!

De klim naar de Preikestolen vanaf de parkeerplaats aldaar is een uur of 3, of dat iets is voor je vriendin is met haar hoogtevrees weet ik niet. Als ze het gaat proberen is het belangrijk dat ze het met een positief gevoel afsluit. Er staan filmpjes van de klim op Youtube

De routes kan je gewoon bekijken op Google streetview, een groot deel van Noorwegen staat daar op :slight_smile:

Richting de Noordkaap is ook prachtig, maar dan vooral de reis, niet om daar lang te blijven hangen. Een kwestie van doorrijden :stuck_out_tongue:

Veel plezier :slight_smile:

Wat Theiz zegt. Via Zweden is het veel sneller om naar de Noordkaap rijden.
En zo’ rondrit is ook heel leuk, het kan zelfs via Finland :stuck_out_tongue:

Trondheim is ook echt een leuke stad om aan te doen, zeker de moeite waard om daar een dagje rond te kijken.
ik vond zelf de zuidkaap (lindesness) ook echt de moeite waard, is weer eens heel iets anders dan het ruige noorwegen, en heel goed te bereiken als je met de ferry in kristianssand vertrekt of aankomt. Stavanger vond ik ook de moeite waard, al kan het daar wel enorm regenen (net Bergen wat dat betreft)
Als je maar 23 dagen hebt en ook zuid-noorwegen echt mee wilt pakken raad ik wel aan om de heen (of terug-) reis via zweden te doen, dan kan je in een aantal dagen heel veel kilometers maken zodat je later wat meer rond kan kijken, en zeker in het noorden van noorwegen moet je anders bijna wel via dezelfde route heen en terug.
Wij hebben tot nu toe vooral het zuiden van noorwegen (tot en met trondheim) verkend en gaan komende zomer in 24 dagen via zweden naar de noordkaap en dan via noorwegen terug (ferry kiel-goteborg heen, vier dagen op lofoten/vesteralen en ferry oslo frederikshavn terug, wij slaan zuidwest noorwegen dit keer over) wij blijven op meerdere plekken twee dagen omdat we ook graag wandelen/hiken en daar tijd voor willen hebben.
de trollstigen bij Geiranger is ook echt schitterend om te rijden! en de weg over de Hardangervidda vonden wij ook heel indrukwekkend. ook weg 55 door Jotunheimen via Lom is erg mooi, in Lom staat een hele mooie stavkirke, al is het daar wel erg toeristisch.

en tegen ziekte op de ferry; kijk eens naar zeeziekte pillen… ze hebben ze die vooral op je maag werken maar ook die je evenwichtsorgaan op orde houden (cinnarizine) ik wordt namelijk niet misselijk, maar een beetje dizzy in mijn hoofd en dit helpt enorm!

ik lees verder mee voor de tips in het noorden van noorwegen…

Jeetje, wat een hoop reacties alweer… Leuk!
(Sorry Theiz, ik heb de neiging om wel eens een beetje langdradig te zijn :wink: )

Op zich vind ik het helemaal niet zo’n gek idee om via Zweden naar de Noordkaap te rijden… Overigens heb ik me laten vertellen dat de grensstreek tussen Noorwegen en Rusland ook heel erg mooi moet zijn, dus we zouden dus vanuit Zweden/Finland ook eerst nog iets naar het Oosten kunnen afbuigen…

Ik vind het zeker een geschikte optie… Een mogelijkheid kan dan ook zijn om de route andersom te doen… Dus beginnen in het Noorden en dan langzaam naar beneden trekken richting Zuid-Noorwegen…

En dan kan ik altijd nog besluiten om wel of niet met de boot terug te reizen…
De reispillen zijn me bekend hoor Tessa maar destijds hielpen zelfs 2 primatours niet… Wellicht dat cinnarizine beter z’n best doet? En wellicht dat de boten van Colorline die Edwin voorsteld wat minder schommelen dan de seacat die wij destijds hadden?

Hoe dan ook vind ik serieus een trip via Zweden en Finland richting de Noordkaap een goed idee… Dit zal ik eens voorleggen aan m’n vrindin…Dan kunnen we met een dag of 4 wel op de Noordkaap zijn schat ik? Of is dat iets te positief geteld? Hoe zit het met het aanbod van Stuga’s in Zweden (en Finland)? Zijn ze daar net zo makkelijk te vinden als in Noorwegen? Daar reed ik via de Tomtom van camping naar camping, daar waren altijd wel een paar hytters te vinden… Maar ik weet niet hoe het in het Noorden gesteld staat? Ook niet in Noorwegen overigens…

Bedankt voor het meedenken!

wij hebben de kampeerhutten vooraf geboekt, in het noorden schijnen de campings en hutten iets minder dik gezaaid te zijn, en zeker in de maanden juli/augustus is het natuurlijk een populaire tijd.
ik heb vooral gezocht via internet maar ook in de camping gids van noorwegen. meestal kun je via de landelijke vvv’s wel gidsen bestellen met alle campings met de voorzieningen (dus of er ook kampeerhutten zijn) die gidsen zijn alleen wel in de lokale taal, dus daar moet je wel weg mee weten. wij hebben het zo gepland dat we vier nachten in zweden zijn en eentje in finland voor we noord-noorwegen in gaan, maar 1 van de nachten is zweden is extra omdat we daar wat langer willen zijn. het zijn dan wel rijdagen van een uur of zeven, maar dat vinden wij wel te doen.

primatour werken tegen de misselijkheid van reisziekte, cinnarezine werkt op een heel ander systeem, ik weet niet of je je gewoon lamlendig, duf en duizelig voelde of echt misselijk de vorige keer?

Maarten, zo’n grote ferry is iets heel anders dan een seacat. Veel meer rust, als je gevoelig bent voor zeeziekte blijf dan in het midden van het schip, daar is de verticale deining het geringste. Maar het zal allemaal wel meevallen :slight_smile:

Oriënteer je eens op de mogelijkheden van zo’n rondreis, vanuit Helsinki gaan er diverse ferry’s (ook hele grote) naar Talin. Estland is super! De route door Finland langs de Botnische golf staat wel helemaal vol met snelheidscontrolecamera’s, zonder overdrijven wel 100. Let daar even op. Aan de oostzijde van Finland, langs Rusland zeg maar, staan die weer niet.

Maar met een route door Finland kom je wel ver boven 4 a 5 uur rijden per dag uit hoor! Het hangt er dus vanaf of je autorijden leuk vind en eens een keer een nachtje slapen in de auto niet zo vreselijk vind. Anders red je het niet in in 3 weken.

Rij je rechtsom, dus beginnen in Noorwegen, dan heb je een beter overzicht van de tijd die je uiteindelijk nog over hebt, westlijk Noorwegen met al de oversteken per ferry kost veel tijd. Maar wel super mooi :slight_smile:

Kijk ook even op mijn site naar de 2011 tour voor een idee van de route door Noorwegen, Finland, Estland enz http://2011.drivingaroundtheworld.com/

Op youtube staat ook nog een film die ik in 2010 opnam, daar zie je delen van de route naar de Noordkaap door Zweden heen. Tip: geluid aan :stuck_out_tongue: [ame]- YouTube

Mijn ouders zijn op dat stuk geweest, ik helaas niet. Naar wat ik er van gezien en gehoord heb is dat veel en veel mooier dan het Noordkaap stuk. Tussen de Russische grens en de Noordkaap liggen heel veel erg mooie, rustige kapen.

Heb alleen geen idee of je daar kunt overnachten. Met camper/caravan gaat het erg goed maar of er hutten zijn.

Als je trouwens een goedkope, heel basic camper wilt huren, kijk een op www.crazycampers.nl hebben wij vorig jaar eentje gehuurd en is echt geweldig!!! :slight_smile: (en nee, ik heb verders echt niets met dat bedrijf te maken afgezien van een geweldige ervaring afgelopen jaar)

Ik zou trouwens via Zweden omhoog gaan (of Finland) en via Noorwegen terug. Tijdstechnisch iets moeilijker in te schatten misschien maar je hebt dan wel het mooiste gedeelte in het laatste deel van de vakantie. Het stuk Zweden is namelijk niet veel aan…

Heb Noorwegen in 2007 ontdekt. Van bergen naar Kirkeness met de auto aan boord van de Hurtigruten en vervolgens in 4 weken langzaam naar huis. In 2009 een deel met de auto opnieuw gemaakt. Dit verslag kan je op deze site vinden: http://www.wereldwijzer.nl/hvniedek/blog/noorwegen-2009-a/.
Daarnaast nog 2 kerstreizen gemaakt met de Hurtigruten. 1 verslag op mijn blog en 1 verslag op facebook. Je kan Noorwegen in 23 dagen doen maar dan moet je je reis wel goed uitstippelen. Ik zou dan heen of terug de snelweg naar het noorden pakken en de andere langs de kust via de Vestoralen/Lofoten en overvaren van Moskenes naar Bodo. Voor de kustroute van Bodo naar Bergen heb je wel ca 7 dagen nodig vanwege de nodige ponten. Wij hebben hotels en huisjes genomen maar er zijn genoeg hutten onderweg.
Veel plezier. Noorwegen is adembenemend.
Alleen in juni/juli heb je in het noordoosten (Karasjok bv) een groot stuk moerasachtig gebied met daarin veel muggen die overal doorheen steken. Dat is een mooi gebied, maar woest en zeer, zeer dun bevolkt.

Geweldig om al jullie ervaringen te lezen… Ik doe er zeker tips aan op!

We hebben min of meer besloten inderdaad door Zweden te rijden richting de Noordkaap en aldaar ons Noorwegen avontuur te laten beginnen. We gaan dus niet eerst richting de grens met Rusland. Hoewel dit ongetwijfeld ook erg mooi is kost dit zeker 2-3 dagen extra en die spendeer ik dan nu liever rond de Lofoten en in West Noorwegen.

Op de heenreis wordt het dan sowieso via Dld, Denemarken (Putgarden - Rodby), Zweden (brug bij Malmö) en dan via de E4 langs de Botnische Zee omhoog richting Finland - Noorwegen.

Ik ben alleen erg benieuwd hoelang we hierover gaan doen… Als we inderdaad lange afstanden gaan rijden zou het dan in 3 dagen haalbaar zijn? De eerste dag rijd ik zo naar Zweden, (tot ergens tussen Jonkoping en Stockholm) dat heb ik vaker gedaan en dat is goed te doen… Maar de vraag is, hoe snel gaat het daarna? Daar heb ik dus geen ervaring mee… Ik heb ook nog even overwogen om via Finland langs de Botnische Golf te rijden maar omdat Edwin al waarschuwt voor alle flitsers daar en het totaal ontbreken van enige LPG tankstations in Finland is Zweden de meer logische keuze (ook in Zweden moet je ze met een vergrootglas zoeken, maar daar liggen er een paar alsnog enigszins op de route)

Dan is de planning vanuit de Noordkaap via de E69 en E6 richting de Lofoten… Maar dan…? Daar moeten we nog maar even goed de kaart bij pakken en uitstippelen.

Hier heb ik in elk geval gelezen dat ik de volgende wegen en plaatsen in de route wil opnemen:
Riskvei 17
Stavanger
Trollstigen (GeirangerFjord)
Weg 55
Weg 13

Puzzelen dus!

Ik vind jouw idee ook erg goed, hvniedek:
Vanaf de Lofoten/Vestoralen bij Moskenes naar Bodo (die overtocht kost wel zo’n 3,5 uur… Best lang nog…)
Maar rijd je dan via weg 17 richting Tronheim? Dat lijkt mij mooier dan de E6 of vergis ik me daarin? En bedoel je dan ook dat juist die weg 17 zo lang duurt? Want die kronkelt natuurlijk wel helemaal rondom de meren e.d. (lijkt me zeer mooi!)

En dan zit ik te twijfelen om via Trondheim niet door te rijden langs de kust naar Bergen maar via de Jotunheimen naar Fagernes…
Of is dat juist niet handig omdat ik dan een prachtig stuk oversla??

Vragen, vragen…

Ik wilde dat ik 2 maanden de tijd had…

Ja dat is de 17 naar Trondheim. Je mag volgens mij dan de Atlantikhavnveie beslist niet missen. Ik heb in 2009 ook een aantal dagen de Jotunheimen gedaan. Europa’s grootste gletscher is ook een belevenis. Als je over Oslo terug naar huis gaat (via Kiel) kan je doorsteken via de Hardangervidda naar Geilo. op de Hardangervidda heb ik uren op mijn buik gelegen om mossen te fotograferen. Maar daar moet je van houden. Moskenes-Bodo is inderdaad 3,5 uur + wachttijd om in te schepen!!! en soms is de overtocht erg rustig en soms wat wilder afhankelijk van het weer.

De Noordkaap is vanaf Utrecht 3200 km.

Met twee chauffeurs moet dat in 3 dagen kunnen, maar dat is echt flink doorrijden. Maar dan ook alles goed voorbereiden, zodat er nergens gezocht hoeft te worden naar overnachtingsplaatsen, benzinestations, pinautomaten, eetgelegenheden, winkels, WC enz enz

Vier dagen lijkt me relaxter, er zijn ook mensen die er 2 weken voor inplannen …

Hoe lang jullie er over gaan doen kan je eigenlijk alleen maar zelf inschatten

Ik denk dat 4 dagen dan inderdaad een stuk realistischer is…
Overigens wonen we in het Oosten, dus dat scheelt weer een uurtje, maar op zo’n reis maakt dat natuurlijk niets uit :wink:

Vanaf Trondheim wordt het dus even puzzelen…
Ik zal eerst eens op zoek gaan naar een goede wegenkaart, vanavond maar eens de stad induiken ofzo, dat kijkt toch wat makkelijker.

En op Google Maps kijken we dan even naar het aantal km’s dan kunnen we een schatting maken van hoeveel dagen we reeds hebben verbruikt tot aan Trondheim, dan kunnen we ook wat makkelijker besluiten hoe we door gaan rijden…

De eerste 10-12 dagen zitten in elk geval al wel ruim vol als het er niet nog meer worden…

Die Atlantikhavnveie is dan aan weg 64 ofniet? Als ik jouw verslag zo begrijp…?
Hmm, dan zouden we vanaf daar de E164 kunnen nemen en dan via (stukje 15) de mooie weg 55 langs de Jotunheimen naar het Sognefjord… En daar kunnen we dan de weg 13 weer oppikken…!!
En die kunnen we tot aan Stavanger volgen…

Dat lijkt me wel wat! Het enige is dat we dan Fagernes zelf waarschijnlijk niet aan doen, maar zo heel bijzonder is dat ook weer niet…
Of weet er iemand nog een mooiere route in dat gebied?

Ik zit meteen mee te kijken op google maps… dus ik stippel verder van Stavanger over 44 naar de 42 en bij de kruising van 42 met weg 9 richting het noorden weer terug richting Hardangervidda… Dan kunnen we daar kiezen om via de E134 weer een stuk over weg 13 te rijden om weg 7 te pakken richting Geilo, dan nemen we bij Gol de 51 richting Fagernes…
En vanaf daar is het kijken hoeveel dagen we nog hebben… Anders wordt het desnoods in 1 dag via de E16 naar huis (heb ik al een keer gedaan, maar in 2 dagen is het uiteraard wel relaxter…)

Ik zal eerst eens uitstippelen op hoeveel km’s ik met deze route ongeveer uitkom, dan heb ik tenminste een beetje een idee of het uberhaupt haalbaar is :wink:

Maar nogmaals; mochten jullie nog mooiere routes weten of juist hele andere ideeën hebben; ik houd me aanbevolen!

Ik heb twee jaar geleden bij de reisboekwinkel in leiden “Veiatlas Norge” aangeschaft van het noorse ‘statens kartverk’ aangeschaft, een kaarten boek met heel noorwegen erin op een goed schaal, maar ook met heel veel detailkaarten van steden. Tot nu toe ben ik daar enorm tevreden over, ze verkopen dit boek alleen bij de echte speciaal zaken, maar geen geruzie meer met van die grote lappen papier in de auto.

1 like

Deze heb ik gezien! Welliswaar bij een online boekhandel, maar ik durf te wedden dat ze deze bij de Slechte in Arnhem wel hebben… Online zag ik dat ie ronde de 35-40 euro kostte… Klopt wel volgens mij ofniet?

Ik ga op zoek! Inmiddels al een hele rondreis op google samengesteld, kom op ruim 8300km uit… Grofweg 350-400km per dag, maar omdat we enkele dagen vele meer zullen rijden en sommige dagen wellicht niets komt dat ongeveer wel uit gok ik zo…

Het stomme is alleen dat hij bij Google Maps verspringt zodra je wat toevoegt of wijzigt… Dus voor sommige wegen pakt ie ineens de kortere route en dus een andere dan ik heb uitgekozen… Maar grofweg dus 8300-8500 km…

Voor de geïnteresseerden:
Klik

De Lofoten zijn toch echt het mooist van bovenaf. Dus ik zou je vriendin toch overhalen om tenminste één wandeling/klim te maken.
Ik zou dan aanbevelen om de berg ryten de beklimmen. Volgens mij is dit het mooiste uitzicht over de lofoten.
Ook de klim bij reine is prachtig, maar deze klim is erg steil en vaak glibberig. Dus niet doen als het vochtig is.
Ik denk wel dat het allemaal wat veel rijden word is deze korte tijd.
Ik hou ook van rijden maar wij hebben vorig jaar de noordkaap bezocht en hebben het zuiden van noorwegen moeten overslaan omdat we hier geen tijd meer voor hadden. Jullie hebben minder tijd en willen meer zien!!??

http://visitvesteralen.com/en/activities/whale-safari?lang=en&id=345890#main

Voor ik het vergeet… Als je naar de Vesteralen gaat moet je echt op walvissafari gaan. Afgelopen jaar gedaan en dat was echt geweldig!!

Routekaart voor Noorwegen/Zweden: Deze is echt ideaal!

Wat je route betreft: In Zweden kun je ook de E45 omhoog nemen, vond dat zelf een erg prettige weg om te rijden. Misschien goed alternatief voor de E4 die je nu als optie hebt.