augustus 2014

Hallo (toekomstige) Noorwegen liefhebbers

We zijn voornemens om volgend jaar zomer met 2 stellen met de auto’s en daarop een daktent naar Noorwegen te gaan. Het wordt voor 3 van ons de eerste kennis making. Nu gok is dat het ons gaat bevallen en dat we er nog wel terug gaan komen want er is zo veel te zien.
We hebben totaal er bijna 3 weken de tijd voor en wilde niet al te hoog gaan. Via visit norway heb ik al het een en ander aan brochures aangevraagd en me verdiept in vooral Zuid-Noorwegen en stuk Fjorden. Vanaf via Geilo de oversteek naar Zweden en via Zweden terug naar huis.
Heen zitten we nu te denken aan de bootreis vanuit Kiel naar Oslo en vanaf daar richting Telemark (kanaal) te gaan en zo verder.
Het scheelt een stuk rijden in het begin. We gaan de daktenten huren en willen vanaf daar gelijk door gaan. We kunnen dan niet heel vroeg vertrekken en anders zitten we gelijk al op 1100 km de eerste dag. Komt er dan op neer dat we in Denemarken een camping zoeken daar weer vroeg vertrekken om optijd bij de boot te zijn. Kiel is gewoon een stuk dichterbij. Zoeken we een camping in de buurt van Hamburg en gaan we relaxt de overtocht op.

We willen in Noorwegen eigenlijk niets boeken qua overnachtingen. Daar waar het kan willen we wild kamperen en af en toe overnachten op een camping die we dan ter plaatste uitzoeken. Eigenlijk willen we elke dag een stukje rijden alleen in de buurt van bij de prekestolen willen we 2 nachten blijven zodat we de tocht kunnen maken.

Dit is zo’n beetje de opzet van het gebied wat we willen gaan rijden.
Is dit te doen? 14 dagen zullen we echt in Noorwegen en stukje Zweden zijn, dit is dus zonder de heen en terug reis.
Dat zou 120 km per dag zijn en aangezien ik ook reisvoorbeelden tegen kom waar er zo’n 300 per dag gereden worden lijkt het mij van wel. Maar wij willen vooral zo weinig mogelijk “snelwegen” gaan rijden en dus zoveel mogelijk de binnenwegen pakken.

Heeft iemand nog een idee wat we echt in dat gebied moeten bekijken?

In elk geval staat op ons lijstje het telemarkkanaal, de haarspeldbochtenweg naar lysabotn (alleen moet nog even uitzoeken of we alvast de boot boeken naar songesand of het er op gokken en anders terug rijden, de volgende dag) en de prekestolen.

En dan willen we natuurlijk een deel Fjorden zien. Voor de rest willen we het op ons af laten komen tenzij natuurlijk.

Al vast bedank voor de moeite
Groetjes Margriet

Hoi Margriet

Wat leuk dat jullie van plan zijn naar Noorwegen te gaan! Ik heb nu even geen tijd om echt een inhoudelijke reactie te geven maar zal ergens in de tweede helft van de week ingaan op je route en je vragen.

Klein vraagje: Zit je vast aan dat stukje Zweden of sta je open voor een kleine wijziging in de route? (En ik zal me gedragen en het geen 300 km per dag laten worden hoor, ha ha! Ben soms wat enthousiast! Daarbij, het zijn altijd maar suggesties, negeren staat meer dan vrij.)

Groetjes Thijs

Hallo Thijs,

Dank voor je reactie. Neem je tijd, het nog ff voor we gaan :slight_smile:

Nou ja vast…eigenlijk ben ik gewoon benieuwd hoe het er daar uit ziet en we willen terug rijden over zweden zodat we niet vast zitten aan een afvaart
Maar ik sta open voor suggesties, graag zelfs, daarom heb ik me hier ook aangemeld.
De uiteindelijk route zal voor ons straks een leidraad gaan worden. Ik wilde vooral vooraf wel iets hebben staan zodat we in elk geval vooruit komen en niet in het gebied “rondjes” blijven rijden.

Had ook je route bij maryloes gezien, die heb ik opgeslagen voor een volgend keer (jaar)

groetjes Margriet

Even korte reactie vanaf het werk. :slight_smile:

Ik denk dat na een rondje Noorwegen dat laatste stukje Zweden nogal tegen valt, vandaar… maar zal een van de week even iets leuks verzinnen wasr je over kunt denken.

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

Daktenten leek mij ook altijd geweldig (ik heb er vele bekeken en getest), jammer genoeg had mijn vrouw daar andere ideeen over… :biggrin:
Mocht je keuze in tenten hebben zou ik je zeker de Maggiolina aanraden.

Qua route in Zweden zou ik je zeker de 172 aanraden tussen Bengtfors en Uddevalla. Dit is de mooiste route die ik daar heb gereden.

Tssss, beetje Zwedenreclame maken in het Noorwegenforum. Foei! :wink:

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer

:biggrin:

Ik ben wel blij met de Zweden reclame :slight_smile:
Laatste stuk route alvast aangepast over de 172.
en ook het laatste stuk Noorwegen meer kleinere wegen . Krijg mn alleen ff niet met een korte url hier in geplakt…

Daktent, ja de Maggiolina, maar die is vrij zeldzaam in de verhuur. 1 bedrijf gevonden alleen die reageren niet op mail / bellen. Dus gaat het een tent daktent worden naar alle waarschijnlijkheid.

Thijs je bedoelt waarschijnlijk dat het tegen gaat vallen omdat het minder ruig is als Noorwegen? Daar hebben we het inderdaad ook over gehad thuis. We hebben nagedacht om de route andersom te doen maar we willen graag die delen van Noorwegen zien die ik heb benoemd en de rest en Zweden maakt niet zo veel uit hoelang we daar zijn. Kunnen 2 dagen zijn maar ook 4…

dan maar de lange

Hou voor Zweden dan in ieder geval de route langs de westkust, deze is mooier dan de oostkust (imo) en de mensen zijn ook zeker vriendelijker/minder gehaast.

En zoals men zegt “Zweden is van hout en Noorwegen van steen”
Dus hou je van bossen ga je naar Zweden, hou je van ruig en rotsen ga je naar Noorwegen

Na wat knutselen valt dit voorstel toch heel anders uit dan je route. Naja, kijk maar of je er iets mee kunt.

Ten eerste heb ik Zweden weggelaten, dit is echt persoonlijk. Zoals Zaan al zegt, Zweden is van hout en mij valt dat altijd erg tegen. Met name na een stuk Noorwegen.
Tevens heb ik het stukje Oslo-Evie geschrapt, dat stukje Noorwegen is echt een van de minder mooie gebieden.
Gevolg is echter wel dat de route nu in Kristiansand begint en in Oslo eindigt. (Heb een tikje vrijheid genomen, ha ha)

A: Aankomst Kristiansand. (Je kunt makkelijk in 1 dag van Nederland naar Hirtshals rijden, daar zit bijna naast de boot een camping waar je altijd op en af kunt, 's ochtends kun je dan vroeg naar Noorwegen.
B-C: Binnendoor naar Lysebotn
D: prekestolen (Camping daar is vrij duur, die weten dat ze op goede locatie zitten en wandelen zonder camping is niet fijn want is pittige klim)
E: Leukere kustweg dan langst Odda. Odda is nog wel leuk om even te kijken maar ik vind de kleine weg aan de andere kant van Odda mooiere dan de weg via Odda.
**F: **Flam, de trein valt wel wat tegen maar is wel mooie route als je bij Flam wegrijdt. (Via de tunnel is grappig omdat het een bizar lange tunnel is, de bergroute die ik nu aangegeven heb is echter mooier.
**G: **Gaupne/Nigardsbreen is een mooi gebied en je kunt er een prachtige gletsjerwandelingmaken op de Nigardsbreen. Dat is echt een aanrader!
**H: **Riksvei 55 is echt een van de mooiste wegen van Noorwegen.
**I: **Weg 51 is zo ie zo mooi. Daarbij kun je bij Gjende een prachtige route wandelen, de Besseggen.
**J: **Oslo, daar kun je terug naar Kiel of je kunt er nu toch een stukje Zweden bij pakken. (Tijd zat, want deze route die ik nu gemaakt heb is 400km korter dan jouw route, dus je kunt via Zweden terug. Bijkomend voordeel is dat je de Olso-Kiel niet hoeft te doen en dat is een erg leuke maar zeer dure overtocht.)

Naja… Zoals ik al zei, totaal andere route. Ha ha! Voel je vrij me totaal te negeren hoor! Ik vind het gewoon ook leuk om zulke routes te maken dus wijk graag wat af.

Groetjes Thijs

Hoi Thijs

Bedankt voor de moeite die je heb genomen. Nu heb ik weer stof om over na te denken en verder te puzzelen.
Als ik wat bedacht heb laat ik weer even weten.

Margriet

Das altijd fijn! Is leuk om te horen wat de uiteindelijke route is geworden.

Via de 172 is zoveel mooier dan op de ferry…

Inmiddels ben ik een aantal puzzels verder :slight_smile:

Zoals het er nu voor staat gaat dit zo’n beetje de route worden:

Door dat er wegen zijn afgesloten door de winter kan google de route nu niet berekenen maar de punten geven een aardig overzicht.

globaal is het dit:
Nederland >> Hirshals
Hirtshals >> Langesund >> eiland Sandoya (hier wonen vrienden van de ouders van het stel waar we mee gaan en zijn uitgenodigd om langs te komen)
Sandoya via telemarkkanaal >> Dalen
Dalen >> Sand
Sand >> Jondal (dus buiten langs en niet via Odda)
Jondal >> Flam (waar we waarschijnlijk voorbij rijden)
Flam >> Jostdal (bezoek aan de gletsjer)
Jostdal >> Lom
Lom >> Etna / Dokka
Etna >> Fulufjället National Park Zweden
Fulufjället National Park >> Mora (berenpark)
Mora >> Angelsberg (oude olie stad)
Angelsberg >> Hagfors
Hagfors >> Bengtfors
Bengtfors >> Jonkoping / Huskvarna
Jonkoping >> Hoor
Hoor >> Nederland

En we hebben inmiddels een 2de hands daktent aangeschaft

Leuke route! Althans, het Noorwegengedeelte. Zweden heb ik niet zoveel verstand van dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen behalve dat er bier er goedkoper is dan in Noorwegen.

Ik neem aan dat je in plaats van de Lærdalstunnel de bergweg pakt? (Of toch een bijzondere tunnelervaring.)

Uitstapje Geiranger is ook wel een leuke weg. (Je komt er bijna langs, is zo ie zo leuk stekkie om nachtje te staan, je zou vanuit daar ook dagtripje Trollstiggen kunnen doen maar kan me ook voorstellen dat je dat net een dag teveel kost)

Kleine aanpassing die ik zeker zou doen:Google Maps (in plaats van jullie route over de E6, zo is het echt heel veel mooier)

Dank je Thijs

Die tunnel is dat stuk na Flam? Daar willen we inderdaad boven langs rijden.

Geiranger ga ik ff bekijken of dat er tussen te krijgen is. Trollstiggen lijken me in elk geval wel geweldig.
maar eigenlijk willen we over de 55 naar Lom, dus dan zouden we er niet heel dicht bij meer zijn. (krijg de route nu niet versleept…)

Zat ook nog te twijfelen of we Lyseboth zouden aandoen vanaf Dalen en dan vanaf daar naar Sand

hmmmm das gek want mijn route thuis ging namelijk wel zo, in elk geval willen we over de 51 rijden

groetjes

Leuke route inderdaad! Met een voor mij onbekende uitstap naar Ängelsberg, vanwaar deze keuze?

Vanaf punt “N” zou ik het iets anders doen; Uddevalla bezoeken, een van de leukste plaatsjes in die regio.

Eenmaal in Huskvarna, zou ik een klein stukje doorrijden naar de bossen in Basthult, geweldige kleine kronkel weggetjes. En dan binnendoor verder afzakken richting Vaxjo, stukken leuker dan die saaie E4.

Leek de mannen wel interessant om daar te kijken.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=sv|nl&rurl=translate.google.com&u=http://www.fagersta.se/turism/oljeon&usg=ALkJrhgRBY4JMSzPSW-7xw0hLLZsNZ3uXQ

Gaan zeker binnendoor naar vaxjo afzakken en niet over de E4
Google laat me sowieso een beetje in de steek. In elk geval willen we overal zo veel mogelijk binnendoor rijden.

groetjes

Misschien een aantal idyllische plaatsjes aan de kust in Bohuslän, niet ver van Göteborg, b.v. Fjällbäcka?