17 dagen de moeite ?

Hallo iedereen,
We hebben 17 dagen verlof samen.
Is dit de moeite om naar Noorwegen te gaan met de auto? Ik reken op 2 dagen heen en 2 dagen terug.
We zouden niet willen vliegen omdat we zouden willen kamperen om de prijs van het reisbudget te drukken.

Alvast bedankt voor de reacties

Ligt eraan waar je naar toe wilt in Noorwegen.
Als je in die 17 dagen helemaal naar de Noordkaap wil rijden, dan zou ik zeggen: Te kort.
Als je hooguit tot het fjordengebied gaat, dan is het goed te doen.
En wil je helemaal naar Noorwegen rijden (via de brug van Denemarken naar Zweden) of zit er ook nog een stuk ferry in jullie plannen?
Vanuit Fredrikshaven kun je bijvoorbeeld direct naar Oslo varen (een tocht van circa 10 uur) of vanuit Hirtshals naar Kristiansand of Stavanger.

Na aankomst heb je dan genoeg tijd om naar Bergen te rijden, vanuit daar het Fjordengebied te bezoeken en dan via Oslo of Stavanger weer een boot terug te pakken naar Denemarken.

2 likes

Hallo,

Hoe graag we het ook zouden willen: het is niet de bedoeling tot aan de Noordkaap te rijden. Hoger dan Trondheim zullen we niet gaan. Of is dat ook al te ver?

Ik dacht om in hde heenreis de ferry vanuit Hirtshals naar Kristiansand te nemen. De terugreis zouden we maken vanuit Oslo naar Kiel (mooie route naar het schijnt) of doen we het beter andersom?

Het is moeilijk om een “goede” route te kiezen. Uiteindelijk willen we vooral natuur zien, hebben we weinig tot geen interesse in cultuur of steden. We zouden met de tent reizen maar dan eerder op camping ipv wild te gaan kamperen. Idealiter slapen we steeds 2- 4 nachten op een camping vanwaaruit we daguitstappen doen en rijden we door naar het volgende. –> iemand suggesties voor een eenvoudige rondrit met uitvalsbasissen die wat strategisch zijn voor de daguitstappen.

Ik lees vaak dat het klimaat varieert van gebied tot gebied in Noorwegen-> Waar hebben we het meest goeie kans op mooi weer (geen nattigheid/koude) in augustus?

Ik lees verder dat Noorwegen enorm duur is. Normaal gaan we op vakantie elke dag uit eten/terrasjes doen 's avonds. Dat lijkt me nu toch wel heel duur te zullen worden. Is 2 weken 's avonds kamperen niet wat saai op den duur? Ik ga ervan uit dat het 's avonds allemaal vrij doods is en dat er weinig excursies meer zijn 's avonds? Of valt dat goed mee?

Worden de fjorden beter per boot of per auto bezocht?

Alvast bedankt

Je weet dat de ferry Oslo-Kiel er ongeveer 20 uur over doet? Je moet dan zelf bepalen of je dat de heenweg of de terugweg wilt.
Persoonlijk denk ik dat de route terug mooier is. Beide boten vertrekken namelijk om 14.00 uur 's middags en komt de volgende dag rond 10.00 aan. Het stuk vanuit Noorwegen is mooier dan het stuk vanuit Duitsland. Tja en het grootste stuk zit je midden op het water en zie je weinig meer dan af en toe eens een bootje of een meeuw.

Trondheim moet wel te doen zijn.
Wat betreft geen steden willen aandoen… Voor Bergen zou ik toch een uitzondering maken. Is toch wel een erg leuke stad. Persoonlijk had ik met Oslo ook wat minder.

Ik weet niet of twee weken kamperen wat saai is. Meestal weet ik me wel te vermaken, zeker omdat het 's zomers in Noorwegen pas heel laat donker wordt, kortom: je zou ook 's avonds nog een leuke wandeling kunnen maken.

Qua nattigheid is er geen zinnig peil op te trekken. Ooit in juli twee weken in Noorwegen doorgebracht, waarvan één week zonnig met 30 graden en de tweede week alleen maar regen. 't Is altijd afwachten en geluk hebben.

Voor wat betreft budget verwijs ik je even naar deze pagina:

Hierin onder meer advies over de goedkoopste supermarkten.
Uit eten gaan kan je zo duur maken als je zelf wilt, net als in Nederland. Hou er alleen rekening mee dat alocholische dranken het etentje in Noorwegen fors duurder kunnen maken dan in Nederland.

1 like

Bedankt voor de budgettips.
Ik zal Bergen inderdaad meenemen in de overweging. heb je suggesties voor een eenvoudige rondrit met uitvalsbasissen die wat strategisch zijn voor de daguitstappen?
Hoe moet ik kamperen in Noorwegen eigenlijk zien?
Is dit in the middle of nowhere met nergens iets te doen? Of valt dat allemaal nog goed mee. Wat doen de meeste toeristen eigenlijk 's avonds? We zijn nogal actief… :slight_smile:

Wat de weersvoorspellingen betreft; zijn die wat accuraat? Kan ik bv een week op voorhand de route aanpassen aan het weer? Mijn vriendin is vooral bang van de koude en regen en twijfelt daarom eerder aan een zonnigere vakantiebestemming.

Bedankt voor de hulp, dit wordt sterk geapprecieerd

Oke, nu even een wat langer stukje, heb even een uurtje over.

De doorgaande wegen (en ook de toeristische wegen) in Noorwegen zijn erg goed begaanbaar, maar maak niet de fout die veel toeristen maken, dat 100 kilometer daar rijden ongeveer net zo lang duurt als hier: Dat is niet zo. Niet alleen zijn verschillende wegen smaller, waar het moeilijk is andere voertuigen in te halen (en je komt ook daar wel eens vrachtwagens en trekkers tegen), ook zit je altijd nog met de tijden van de verschillende veerponten. Die gaan wel meerdere keren per dag, maar je kunt de pech hebben dat de ferry net vertrokken is (of in het hoogseizoen: vol zit) waardoor je op de volgende moet wachten. Dit kan met gemakt meer dan een uur duren, hou daar tijdens je routeplanning rekening mee.

Goed. Houden jullie ervan actief bezig te zijn? Dan is het wellicht leuk om in de eerste dag(en) een of meerdere wandelingen in het zuidelijker deel van Noorwegen in te plannen. Te denken valt dan aan (uiteraard) De Preikestolen (tevens één van de drukst bewandelde paden per jaar). Andere opties zijn onder andere: Kjeragbolten, Beseggenroute of Trolltunga. Voor wat meer informatie over wandelroutes (en hele mooie foto’s van de routes) oh en ook over mooie autoroutes trouwens, zie: http://www.reistipsnoorwegen.nl/vakantie/noorwegen/

Wat met wandelen wel altijd heel belangrijk is (naast goed schoeisel): Het weer in de bergen kan snel omslaan. Neem dus (naast wat eten en drinken) ook altijd wat extra kleding mee.

Advies voor rondreizen… Altijd moeilijk. Wat je eventueel kunt doen is eens een reisbureau inlopen en vragen om een reisgids Noorwegen van Bureau Scandinavie of DeJong Intra oid. Die verkopen vaak complete autoreizen. Kijk welke routes daar in die brochure staan. Kijk vervolgens op internet welke punten van die routes je graag zou willen zien en maak zo je eigen autoroute.

Qua kamperen hoef je niet perse moederziel alleen in de wildernis te staan, er zijn ook voldoende campings. Google zelf maar eens op Campings in Noorwegen en er komen verschillende sites naar voren, waaronder die van de Acsi en de ANWB. Het voordeel van campings is dat deze meer in (de buurt van) bewoond gebied zitten, dus dat eventueel vertier dichterbij is dan wanneer je in the middle of nowhere kampeert. Ook kan het hebben van een douche en toilet voor sommige mensen heel belangrijk zijn (ik heb een vriendin die nooit zou kunnen wildkamperen in Noorwegen… die moet twee keer per dag douchen… persoonlijk zou ik een klein meertje ook een uitstekend alternatief vinden :slight_smile: ).

Wat betreft uitvalsbasissen, dat is altijd wel een lekker en rustig idee, dat je je tent ergens voor een dag of drie opzet en dan vanuit de tent die dagen de omgeving verkend.
Tja, dan is ook de keuze weer reuze. Ik zou zeker een paar nachten in Geiranger gaan staan. Daar is in de buurt best veel te doen en te beleven voornamelijk wel weer op het actievere gebied.
Kajakken in de fjord en in de buurt van de bekende watervallen (de zeven zusters) schijnt bijvoorbeeld erg leuk te zijn.

Wellicht is het dan een leuk idee om vanuit Geiranger naar Trondheim te rijden via twee erg mooie wegen: Trollstigen en de Atlantische weg. Wellicht niet de kortste weg, maar beiden zijn zeker de moeite van het rijden waard.

Tja… 17 dagen. Je kunt de heenweg wel grotendeels in één dag afleggen (naar Kristiansand), maar terug, met een ferry Oslo-Kiel ben je zeker wel zo’n anderhalve dag zoet.
Noorwegen is groot, Noorwegen is mooi, in Noorwegen is heel erg veel te doen.

Het beste kun je gewoon eens wat gaan googelen op Noorwegen en pellen die je daar persé gezien wilt hebben. Dat gecombineerd met een paar voorbeeldroutes vanuit de reisgidsen moet je best een goed idee geven om een eigen route in elkaar te draaien.

Voor wat betreft het weer… ik durf mijn handen daar nooit voor in het vuur te steken. Die “hittegolf” van 30 graden hadden we volgens de voorspellingen niet moeten hebben. En routes aanpassen… altijd lastig omdat de afstanden nogal groot zijn, je zou een route linksom kunnen rijden of juist weer rechtsom om zo beter weer te krijgen.
Feit is dat er veel bergen zijn dus als het eenmaal goed weer is, kan het blijven hangen. Helaas gaat dat ook op voor slecht weer.
Net als in Nederland loop je de kans om een plens water op je dak te krijgen. Is je vriendins angst voor regen groter dan het avontuur dat haar in Noorwegen te wachten staat? Een lichtgewicht regenjasje neemt niet veel ruimte in beslag en voorkomt natte kleren.
Volgens mij zijn in de meeste gebieden ook wel indooractiviteiten te ondernemen voor het geval je een slechte dag hebt getroffen.

1 like

Bedankt wederom voor de uitgebreide reply. Ok als ik zelf wat begin te knutselen en dan nog eens terugkom voor feedback? :slight_smile:
Uiteindelijk heb ik onze vorige reis naar Thailand ook via de goede van dit forum uitgestippeld en is ons super bevallen (al vrees ik dat het niet overtroffen, laat staan dezelfde ervaring zal zijn:chin:)

En ook daar kun je behoorlijk wat nattigheid meekrijgen :biggrin:

Uiteraard ben je van harte welkom om voor meer feedback terug te komen.
Waarschijnlijk is dan de officiele beheerder van dit forum ook weer terug van retraite. Zijn kennis over dit mooie land is nog een stukkie groter.

maar is het wat te doen qua koude? Denk niet dat de wederhelft wil slapen in een tent waar het 's nachts minder dan 15 graden is. En als ik dat zo bekijk op de kaarten, is het quasi overal minder dan 10 graden 'snachts…

Wat is tevens de beste vertrekplaats om de tour te starten? Oslo?Kristiansand?

Wat is de meest ideale route om te doen qua vervoer?
Ik puzzel me zot op de veerdiensten: varen we best via Oslo? keren we best via Oslo terug of eerder via Stavanger/Bergen?

We hebben geen intenties om de stad Oslo te bezoeken, maar ik lees wel positieve verhalen over de boot ernaar toe en het aankomen in de Oslofjord. Of moeten we het daarvoor niet doen?

We zijn vooral geinteresseerd in nationale parken, fjorden en fietsen en wandelen (maar dat kunnen we overal)…

Oh, ik zie dat ik al een berichtje van een week geleden gemist heb, sorry voor dat.
In Noorwegen is het frisser dan in Nederland en in Nederland is het 's zomers 's nachts ook vaak minder dan 15 graden, dus ja… ik ben bang dat je wederhelft daar iets minder blij mee zal zijn.
Je kunt zo’n poolslaapzak halen, daar heeft ze het zeker warm genoeg in, of je kunt gewoon gezellig bij elkaar in de slaapzak kruipen, wordt ze vast ook wel warm van :slight_smile:

Wat betreft de route: het aankomen in de Oslofjord is zonder meer mooi, maar denk er aan dat dat hele mooie ongeveer maar minder dan een uurtje is op een vaartocht van bijna 20 uur. 't Is uiteraard wel lekker relaxed om gewoon zo’n eind op een ferry te zitten. Je kunt lekker rondlopen, taxfree winkelen, heerlijk eten. Alles lekkerder als opgesloten te zitten in een auto’tje.

De meest ideale route is denk ik toch gewoon de ferry naar Stavanger, dan kun je al vrij snel na aankomst de benen goed strekken voor Preikestolen. Dan naar boven rijden richting fjordengebied en dan eventueel terug naar de haven van Larvik en vanaf daar terugvaren naar Denemarken. Ik ben zelf indien mogelijk altijd meer van het rondreizen: de ene ferry heen, de andere terug, zodat je niet dezelfde weg hoeft te nemen. Maar dat hangt af van je eigen interesses en dingen die je ter plekke wilt zien en ondernemen.

Bedankt! Ik denk dat we gewoon het weer bij ons zullen afwachten in juli. Valt het serieus tegen, dan rijden we misschien beter naar de zon. Zijn er eigenlijk last minute tickets voor Ferry of bestaat dat niet echt?

Ik denk dat het aantal lastminute tickets tegenvalt, maar je kunt het altijd proberen.
Ik vond deze website met tips om kosten te besparen op overtochten, daar staat de optie “Last minute” op de site van de ferry wel bij. Kortom: je kunt altijd de websites in de gaten houden.

Is kou echter dermate angstig voor je eega dat ze dan liever van noorwegen afziet? Is in dat geval het huren van een klein campertje geen beter idee? Die zijn voorzien van een verwarming, waar mee je de kou dus mooi tegengaat.
(en ook in Spanje kan het 's zomers tegenvallen qua weer)

Thoh, ik denk van niet. Snachts zal ze wel geen kou hebben, overdag terwijl we actief bezig zijn ook niet, maar ik denk dat ze het vooral s avonds lastig zou hebben. Normaal,doen we op reis terrasjes, spelen we buiten wat spelletjes,… Nu zal het eerder ingeduffeld in de tent kruipen vrees ik:slapen: en dat vindt ze heel erg jammer, we verwachten op dag vlak echt een doodse boel s avonds:biggrin:

Tja, doorgaans sta je niet alleen op een camping en zijn er genoeg anderen. Wellicht zijn die te porren voor een potje volleybal, krijg je het vanzelf warm van.

Misschien kun je een vuurkorf meenemen om zo de kou wat te verdrijven? Of een kroegje opzoeken waar je 's avonds gezellig kunt blijven, je goed aankleden misschien of gewoon hopen op wat warmer weer, maar ja… Het noorden is frisser, daar kunnen we helaas niet veel aandoen vrees ik.

Dat het kouder en natter in Noorwegen is vind ik stiekem erg fijn. Als het er altijd lekker weer was kwamen er veel te veel toeristen. :wink:

wat ik me nog verder afvroeg: in tegenstelling tot bv. de reis naar thailand, zie ik op internet amper tour-organisaties die je bv. meenemen om een dag te wandelen, te fietsen, vissen,… hebben jullie kennis en/of ervaring met organisaties die een website hebben in de buurt van stavanger, bergen of nationale parken?

Hier al gekeken? http://www.visitbergen.com/en/WHAT-TO-DO/

Zomaar een voorbeeldje hoor. :slight_smile:

ja, al bekeken.
ik vind het allemaal nog ontoegankelijk…
ook op bv tripadvisor, mijn grootste inspiratiebron voor tour agencies die daguitstappen aanbieden vind ik amper informatie.
Of doen toeristen het in Noorwegen overwegend op zichzelf?

Tsja… het is een ander publiek dan Azië. Ik doe dingen daar vooral zelf of zoek ter plaatse via bijvoorbeeld de camping iemand. Echt een excursiecultuur is er niet volgens mij.