Oke, nu even een wat langer stukje, heb even een uurtje over.
De doorgaande wegen (en ook de toeristische wegen) in Noorwegen zijn erg goed begaanbaar, maar maak niet de fout die veel toeristen maken, dat 100 kilometer daar rijden ongeveer net zo lang duurt als hier: Dat is niet zo. Niet alleen zijn verschillende wegen smaller, waar het moeilijk is andere voertuigen in te halen (en je komt ook daar wel eens vrachtwagens en trekkers tegen), ook zit je altijd nog met de tijden van de verschillende veerponten. Die gaan wel meerdere keren per dag, maar je kunt de pech hebben dat de ferry net vertrokken is (of in het hoogseizoen: vol zit) waardoor je op de volgende moet wachten. Dit kan met gemakt meer dan een uur duren, hou daar tijdens je routeplanning rekening mee.
Goed. Houden jullie ervan actief bezig te zijn? Dan is het wellicht leuk om in de eerste dag(en) een of meerdere wandelingen in het zuidelijker deel van Noorwegen in te plannen. Te denken valt dan aan (uiteraard) De Preikestolen (tevens één van de drukst bewandelde paden per jaar). Andere opties zijn onder andere: Kjeragbolten, Beseggenroute of Trolltunga. Voor wat meer informatie over wandelroutes (en hele mooie foto’s van de routes) oh en ook over mooie autoroutes trouwens, zie: http://www.reistipsnoorwegen.nl/vakantie/noorwegen/
Wat met wandelen wel altijd heel belangrijk is (naast goed schoeisel): Het weer in de bergen kan snel omslaan. Neem dus (naast wat eten en drinken) ook altijd wat extra kleding mee.
Advies voor rondreizen… Altijd moeilijk. Wat je eventueel kunt doen is eens een reisbureau inlopen en vragen om een reisgids Noorwegen van Bureau Scandinavie of DeJong Intra oid. Die verkopen vaak complete autoreizen. Kijk welke routes daar in die brochure staan. Kijk vervolgens op internet welke punten van die routes je graag zou willen zien en maak zo je eigen autoroute.
Qua kamperen hoef je niet perse moederziel alleen in de wildernis te staan, er zijn ook voldoende campings. Google zelf maar eens op Campings in Noorwegen en er komen verschillende sites naar voren, waaronder die van de Acsi en de ANWB. Het voordeel van campings is dat deze meer in (de buurt van) bewoond gebied zitten, dus dat eventueel vertier dichterbij is dan wanneer je in the middle of nowhere kampeert. Ook kan het hebben van een douche en toilet voor sommige mensen heel belangrijk zijn (ik heb een vriendin die nooit zou kunnen wildkamperen in Noorwegen… die moet twee keer per dag douchen… persoonlijk zou ik een klein meertje ook een uitstekend alternatief vinden
).
Wat betreft uitvalsbasissen, dat is altijd wel een lekker en rustig idee, dat je je tent ergens voor een dag of drie opzet en dan vanuit de tent die dagen de omgeving verkend.
Tja, dan is ook de keuze weer reuze. Ik zou zeker een paar nachten in Geiranger gaan staan. Daar is in de buurt best veel te doen en te beleven voornamelijk wel weer op het actievere gebied.
Kajakken in de fjord en in de buurt van de bekende watervallen (de zeven zusters) schijnt bijvoorbeeld erg leuk te zijn.
Wellicht is het dan een leuk idee om vanuit Geiranger naar Trondheim te rijden via twee erg mooie wegen: Trollstigen en de Atlantische weg. Wellicht niet de kortste weg, maar beiden zijn zeker de moeite van het rijden waard.
Tja… 17 dagen. Je kunt de heenweg wel grotendeels in één dag afleggen (naar Kristiansand), maar terug, met een ferry Oslo-Kiel ben je zeker wel zo’n anderhalve dag zoet.
Noorwegen is groot, Noorwegen is mooi, in Noorwegen is heel erg veel te doen.
Het beste kun je gewoon eens wat gaan googelen op Noorwegen en pellen die je daar persé gezien wilt hebben. Dat gecombineerd met een paar voorbeeldroutes vanuit de reisgidsen moet je best een goed idee geven om een eigen route in elkaar te draaien.
Voor wat betreft het weer… ik durf mijn handen daar nooit voor in het vuur te steken. Die “hittegolf” van 30 graden hadden we volgens de voorspellingen niet moeten hebben. En routes aanpassen… altijd lastig omdat de afstanden nogal groot zijn, je zou een route linksom kunnen rijden of juist weer rechtsom om zo beter weer te krijgen.
Feit is dat er veel bergen zijn dus als het eenmaal goed weer is, kan het blijven hangen. Helaas gaat dat ook op voor slecht weer.
Net als in Nederland loop je de kans om een plens water op je dak te krijgen. Is je vriendins angst voor regen groter dan het avontuur dat haar in Noorwegen te wachten staat? Een lichtgewicht regenjasje neemt niet veel ruimte in beslag en voorkomt natte kleren.
Volgens mij zijn in de meeste gebieden ook wel indooractiviteiten te ondernemen voor het geval je een slechte dag hebt getroffen.