Overigens… prijstechnisch is het ook niet mogelijk om heel veel georganiseerde dingen te doen. (Althans, voor mij niet.)
De meeste toeristen in Noorwegen hebben voor zichzelf al een plaatje wat ze willen doen en boeken dat veelal ter plaatse (tenminste, zo doe ik het en vele kennissen van mij gaan op dezelfde manier ter werk).
Veel “excursies” bestaan dan ook uit mooie wandelingen, die je prima op eigen gelegenheid kunt doen: in je eigen tempo.
Er zijn verschillende prima “wandelgidsen” te koop, neem zo’n boek mee (en denk aan de algemene voorwaarden bij wandelen in bergachtig gebied: genoeg water en eten meenemen, kleden in laagjes, zorgen dat je op meerdere weertypen voorbereid bent).
Voor een idee van welke excursies er mogelijk zouden zijn zou je op de excursiepagina van Buro Scanbrit kunnen kijken:
http://www.buroscanbrit.nl/excursies_noorwegen
[quote=“Malfrats, post:3, topic:151883”]
Hallo,
Hoe graag we het ook zouden willen: het is niet de bedoeling tot aan de Noordkaap te rijden. Hoger dan Trondheim zullen we niet gaan. Of is dat ook al te ver?
[Quote]
Het valt mij op, dat velen Trondheim als uiterste punt zien. Je zou ook b.v. Namsos als uiterste punt kunnen nemen. Je kunt dan een tocht om de Trondheimfjord heen maken. Ook genoeg te zien, ook boeiende landschappen.
iemand hier ervaring met het bezoeken van de lofoten door middel van de nachttrein Trondheim-Bodo?
We zouden starten in Stavanger, zo steeds omhoog via Bergen (West Noorwegen) en uiteindelijk de auto in Trondheim achterlaten en voor 4 dagen naar de Lofoten trekken. Daarna Vanuit Trondheim via Oost-Noorwegen naar beneden richting Goteborg gaan waar de boot ons terugbrengt.
Is dit wat realistisch? aanvankelijk idee was om op 3 a 4 plaatsen te stoppen en van daaruit steeds rond te trekken maar als ik het zo allemaal lees, is het beter dat we roadtrippen en steeds 1 a 2 nachten ergens slapen en doorgaan.
We zouden aankomen in Stavanger op 3 augustus en vertrekken in Goteborg op 20 augustus.
En nog steeds in 17 dagen? Je plan wordt al ambitieuzer.
De Lofoten heb ik helaas nog nooit bezocht, omdat ik te druk was met dingen in het onderste stuk van Noorwegen. Wellicht moet je ook een scheiding maken van wat je graag wilt zien en zien of dat in 17 dagen (inclusief de 3 a 4 dagen voor de heen en terugreis) voor elkaar kunt krijgen.
Mocht je de Lofoten erg graag willen, dan is de trein wellicht geen gek idee. Je reis 's nachts dus het scheelt weer een overnachting in de kou :biggrin: en (belangrijker) het kost relatief gezien minder tijd.
Gelukkig is het in die periode nog lang licht, dus je kunt ook nog lang genieten van het uitzicht, dat heel mooi schijnt te zijn op die route.
Betreffende je laatste vraag:
Ik zou, gezien jullie drukke schema met wat je allemaal wilt zien, inderdaad elke avond een andere camping kiezen en dan weer door. Van te voren kun je via verschillende sites of via het boek van de Acsi al wel een boel mooie campings bekijken, zodat je voor jezelf al wel weet welke je wilt hebben.
Maar inderdaad 3 a 4 campings en vanuit daar de omgeving verkennen, dat gaat niet lukken als je de Lofoten er ook bij wilt betrekken.
uiteindelijk hebben we 20 dagen, ik reken 17 dagen in Noorwegen zelf dat we kunnen gebruiken. Ik hoop dat dit meer haalbaar is? Of denk je dat we veeeeel te veeel in de auto zullen zitten?:wereld:
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel ontzettend mooie plekken Noorwegen heeft en op afstanden.
Waar je in Nederland een afstand van 100 kilometer in iets meer dan een uur kunt rijden, moet je er voor Noorwegen meer tijd voor maken. De wegen zijn goed begaanbaar, maar het zijn vaak geen snelwegen, dus de snelheid wordt enigszins minder hoog. Daarnaast zit je ook altijd nog met de vaartijden van de ferries en ondertussen zijn er veel plekken waarbij je gewoon de auto uit wil om een foto te maken, een wandeling te maken etc.
Dan kunnen de Lofoten wellicht net iets te veel van het goede zijn (hoewel die uiteraard ook fantastisch zijn, maar dan kan het zijn dat je gewoon keuzes moet gaan maken… Wat willen we persé zien van alles dat Noorwegen te bieden heeft, Wat willen we graag zien, maar heeft minder prioriteit en hoe kunnen we de route het beste afstemmen op alle punten die we wel willen zien).
Maar 20 dagen zijn dus 3 dagen meer, dus ook meer tijd (goede beslissing).
Ik zou zeker ook een keer de dagtrein nemen. Prachtroute! Het is de enige lijn die veel langs fjorden gaat. Het landschap is heel afwisselend met fjorden, snelstromende rivieren, lommerrijke dalen, een kale hoogvlakte, een groot agrarisch gebied, enz. Neem je op de heenweg de dagtrein, neem dan in Bodø de jeugdherberg in het stationsgebouw, als die daar nog is. Ga de ochtend in Bodø doorbrengen en neem in de middag de Hurtigruten boot naar Stamsund of Svolvaer op de Lofoten. Ga daar wat met de bus reizen of huur een auto. Blijf daar een aantal dagen en neem vervolgens in Svolvaer de boot naar Skutvik op de landtong Hamarøy. Neem daar de bus naar Ulvsvag en stap daar over op de bus naar Fauske en stap daar over op de nachttrein naar Trondheim.
Misschien is het verstandig om, als je in Nederland woont, in Nederland, dus niet in Noorwegen, een Interrail kopen, want losse treinkaartjes kopen is erg duur. Eigenlijk zou je de auto thuis moeten laten, maar jullie bebben de boten naar Stavanger en vanaf Göteborg al besproken. Met Interrail kan je overal met de trein komen, waar spoorwegen zijn. Met een Interrail kaart voor Noorwegen kan je alle treinen van de NSB (Norske Statsbaner) zonder bijbetaling berijden. Soms is zitplaatsreservering nodig of aanbevelenswaardig. Dat kost een beetje. In de nachttrein kan je ook zitplaatsen nemen, die comfortabel zijn waar je in kunt slapen. Ook een meerlanden Interrail kaart kan je kopen, ook in Nederland. Het kan zijn, dat je in noord Noorwegen korting hebt op busvervoer, als je Interrail hebt.
Reis je van Trondheim naar Bodö, dan kan je het beste aan de linkerkant (de fjordenkant) zitten.
@Corzijlstra Volgens mij heb je over het stukje waarin hij meldt maar een beperkt aantal dagen voor de totale reis te hebben heengelezen!
Malfrats stelde op 17-7 de vraag in deze topic, of iemand ervaring heeft met het reizen per trein van Trondheim naar de Lofoten. Daar heb ik op geantwoord. Je bent vanuit Trondheim met de trein heel vlot boven de poolcircel. Daarna is het niet zo (heel) ver meer.
Goed, de ferry is geboekt. van Hirtshals naar Langesund voor 50 euro voor 2 personen en een wagen. Kon ik niet laten liggen:varen:
Nu zijn we van plan om eigenlijk meteen door te rijden naar Hardangervidda en telemark en de zuidkust links te laten liggen en eigenlijk onze reis te laten beginnen vanaf hardangervidda.
Goed idee denken jullie?
Wat Lofoten betreft: ik ga het als reserve houden en ter plaats kiezen of we al dan niet doorgaan of eerder willen blijven waar we zitten.
Het gaat er niet om of wij het een goed idee vinden (tenzij we mee mogen uiteraard :biggrin:).
In het zuiden is ook veel moois te vinden, maar dat kan dan altijd nog in een andere reis, als je wellicht nog minder tijd hebt.
Het gebied boven het Zuiden vind ik persoonlijk wel mooier, daar komen de hoogvlaktes, de fjorden etc.
Altijd een goed idee om een eerste beginpunt in gedachten te hebben en verder ter plekke maar te zien hoe en waar je naar toe gaat. Is de meest relaxte manier van vakantievieren. Je hoeft niet perse dan en dan daar en daar te zijn.
Bevalt het je ergens goed, is daar veel te doen, is het weer goed… dan blijf je wat langer.
Top idee lijkt me.
Het weer: een veelbesproken item in noorwegen:zon02:
Houden de meeste rekening met het weer of is dat toch quasi overal de 4 seizoenen op een dag
Als ik dit zo zie, zou ik odda overslaan vanaf 5 augustus…
Hoe lezen jullie die voorspellingen?
Ik kijk nooit langer dan twee dagen vooruit met weerberichten. Is toch pure speculatie. Helemaal tussen de bergen…
Uit ervaring sluit ik me geheel aan bij Theiz.
Bergen kunnen rare dingen doen met het weer.
Dus in principe gewoon mij route vastleggen en niet naar het weer kijken? Ook al is het zeven dagen vooruit slecht als we daar zijn?
Ik zou veel meer last minut beslissen. Geven ze twee dagen vooraf echt slecht aan kun je altijd nog wisselen. Daarbij, regent het heel de dag of valt er een zware bui en is het daarna weer lekker, dat is zo ver vooruit lastig te bepalen.
hoe kunnen we last minute beslissen?
kunnen we m.a.w. een paar uur verder rijden en beter weer hebben?
we komen 3 augustus toe, normaal gingen we richting west-noorwegen (trolltunga-hardangervidda-flam-geiranger) om dan nog wat naar boven te gaan en via Oost noorwegen terug te keren( rondane) maar ik kan het niet echt omwisselen aangezien het in oost-noorwegen ook slecht uitziet begin augustus:jongleren:
Jup, das op zich de beste optie. Andere optie is oorspronkelijke plan overboord gooien en kijken of het bijvoorbeeld in midden Noorwegen wel goed is en daar dan gaan kijken.
Lastige vind ik altijd an weerberichten. Regent het echt de hele dag of zijn er de hele dag door buien. In het laatste geval heb je er vaak niet zo heel veel last van. (Vind ik)
Er is eigenlijk nog geen plan. Ik ging een plan maken maar ging dan gewoon het weer afwachten…
Voor mij geen probleem als het eens regent, maar zowel in West-Midden-Oost Noorwegen zien de voorspellingen er niet goed uit. We komen dinsdag toe…
Als ik het zo bekijk is het écht overal slecht. Mijn vriendin overweegt serieus om niet meer te gaan naar Noorwegen :tear:
Of zal het zo wreed niet zijn?