Route Noorwegen, nog aanvullende tips, ferrys?

Hoi allemaal,

Komend jaar wil ik graag met mijn vriend naar Noorwegen.
het idee is om ongeveer 2 weken weg te zijn. We gaan met de auto.
Nu hadden we zitten bekijken en hebben we een eerste opzet voor onze route gemaakt:

1 Breda –Hirtshals = 1000km 9 uur en 38 minuten
2 Hirstals (denemarken) – Larvik 3 uur en 45 minuten
Larvik –Oslo ( 1u en 38 minuten) (134)
3 Oslo –Lillehammer 2 uur en 28 minuten (189 km)
Lillehammer –Lom 2 uur en 24 minuten (173km)
4 Lom-Geirangerfjord (veerboot regelen!) 2uur 8 min (103 km )
Geirangerfjord – Saebo = 2 uur 50 km
5 Saebo-Alesund = 50 km 1u 40 min
6 Alesund–Bergen = 390 km (6 uur 30 minuten)
Overtocht ferry 4x
Kortste weg van Alesund naar Bergen ? ???
7 Bergen
8 Bergen – Hardangerfjord 2,5 uur (120km)
9 Hardangerfjord – Stavanger 4 uur en 20 minuten (220 km)

We willen met ferry van Hirstals naar Larvik en de terugweg van Stavanger naar Hirstals.

We hebben nog wel de ruimte op op sommige plekken een dag langer te blijven, maar dan willen we wel weten welke plekken de moeite waard zijn. Wie heef tnog tips?

Verder willen we weten of Alesund- Bergen in 1 dag rijden met de auto te doen is, of dat we beter nog een tussenstop/overnachting kunnen doen. En wat is dan de moeite waard?
Ook zagen we dat je dan superveel veerovertochten moet hebben (4 stuks zover ik kon zien), kan je dat gewoon aldaar regelen en gaat er bij wijze van spreke elk uur een? wij weten niet zo goed hoe dat werkt.

Hetzelfde geldt voor de route van Bergen -Hardangerfjord-Stavanger.

verder willen we nog weten of in de aangegeven plaatsen genoeg campings/berhutten/goedkope hostels te vinden zijn.
We willen ivm kosten liever geen hotels.

Tips en adviezen zijn zeer welkom.
Groeten,
Sanne

Hoi Sanne

Laat ik eens een beginnetje maken, heb er al wat linkjes inzitten, scheelt je zoeken:

3 Oslo –Lillehammer 2 uur en 28 minuten (189 km)

Echt geen leuke/mooie weg vind ik. Persoonlijk zou ik bij Olso de E16 pakken naar Fagernes en dan weg 51 naar Lom pakken. Vele malen mooiere weg, mooi door de echte bergen.

4 Lom-Geirangerfjord (veerboot regelen!) 2uur 8 min (103 km )

Buiten het hoogseizoen kun je, mits je op tijd bent, meestal wel mee. Veerbootje vaart aantal keer per dag. Je kunt volgens mij ook boeken. (ff googlen, is bij Geiranger op de site wel te vinden)

Bij Geiranger moet je zo ie zo de Trollstigen rijden. Is echt de moeite waard. Zo ie zo is Geiranger wel leuke omgeving om dagje te blijven.

In de buurt van Geiranger ligt de Jostedalsbreen, je kunt daar vlak bij Olden met gids de gletsjer op. Er liggen daar een aantal campings, deze vonden wij drie jaar geleden de mooiste daar. Je kunt daar een klein stukje verderop een gletsjertochtmaken, erg leuk vonden wij. Geen idee of boeken in het hoogseizoen noodzakelijk is. Wij hebben toen in juni gewoon de dag vooraf geboekt.

6 Alesund–Bergen = 390 km (6 uur 30 minuten)

Kan wel in 1 dag, maar dan moet je redelijk doorrijden. Ik zou tussenstopje maken. (Kun je zelfs nog bij die camping hierboven doen, want daar kom je ook weer redelijk in de buurt)

In de buurt van Alesund ligt Runde, als je van vogels houdt, zeer de moeite.

Nog iets buiten de route een mooie weg die zeker de moeite waard is, Lom - Gaupne (of zie hier, staat ie ook op, site van National Tourist Routes in Norway, staan ook andere mooie wegen op, al vallen sommige tegen) daar in de buurt kun je ook een erg mooie gletsjertochtdoen.

De korte veerovertochten op doorgaande routes hoef je in principe niet te boeken, er is eigenlijk altijd wel plaats dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. (Zijn ter plaatsen wel boekjes met vaarschema te krijgen)

Campings en hutten zijn meer dan voldoende te vinden (hoogseizoen hutten misschien iets lastiger). Geen ervaring mee.

Naja, tis een eerste aanzetje. Kan nog veel meer mooie wegen en plaatsen opnoemen maar goed, je hebt maar twee weken. :slight_smile:

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Veel plezier met plannen!

Thijs

Hoi Sanne,

Ik zelf zou het minder strikt plannen, dit lijkt wel bijna werk :slight_smile:

De frequentie van de veerboten is heel verschillend, op drukke routes varen ze vaker, op andere routes soms maar twee keer per dag. Hou er rekening mee dat het allemaal veel tijd (en geld) kost. Het regelen van kaartjes deed ik telkens ter plaatse.

Verder zou ik wat meer het hoogland in gaan in Zuid Noorwegen. De Trollstigen en Geirangerfjord zoals ook al door Theiz genoemd zijn ook heel mooi. Maar ook rondom en oostelijk van het Lysefjord is het schitterend.

Aan der oostkant, zeg maar bij Oslo omhoog met de E6 richting Trondheim kan je flink opschieten, maar dit is niet het mooiste deel van de route. Aan de westzijde bij al die fjorden heb je veel meer tijd nodig.

Allesud - Bergen in 1 dag zal wel niet lukken, ook best zonde om niet iets langer in deze regio te verblijven.

Ik wenst jullie heel veel plezier, het is een prachtig land!

@ Theiz

Ik heb je de afgelopen zomer je niet gespot, we hadden nog wel een beetje opgelet of we een crazy-camper zagen rijden of staan.

@edwinvanadam we waren bijna niet te missen, als je ons tegen was gekomen had je ons zeker gezien. :slight_smile: Maar goed, kleine kans natuurlijk.

Ik kan het trouwens wel aanraden hoor, reizen met een CrazyCamper. Is echt een heel leuke ervaring waarbij je heel veel heel leuke reacties krijgt onderweg. Je hebt eigenlijk overal waar je komt wel bekijks. Het is dat het niet echt past om een baby mee te nemen in zo’n campertje (is ie te klein voor, althans, te weinig slaapplek) anders zouden we dit jaar zeker weer zo’n ding huren.

Zit net even op je site, leuke plannen voor komend jaar moet ik zeggen! Wel eindje rijden… :slight_smile:

Hoi Edwin en Theiz,

alvast bedankt voor de tips!
Ik zal zeker alles bekijken! twas een eerste opzet dus er kan nog van alles veranderen.
We zijn van plan om in het voorjaar te gaan (mei/begin juni)

@edwin, tja we zijn nog niet zo’n ervaren reizigers, dus we willen wel graag alles vantevoren boeken. Zoals ik ook zei in mijn eerste bericht, hebben we wel nog enige ruimte om op enkele plekken wat langer te blijven.

Hebben jullie nog tips van websites waar je hutten oid kan boeken?
Ik had al gelezen over de website van DNT, maar die doet het niet. is die opgeheven?

en zijn die veerpontoversteken echt zo duur? is er een website waarop je die kunt vinden?

Hoi Sannietje,

Ik boek zelden iets, ik kan je daar dus niet mee helpen.

De prijzen van de veerboten weet ik niet meer precies, maar alles bij elkaar liep het behoorlijk op. Alles in Noorwegen is duur, wij hebben grotendeels gekampeerd en vaak nog ‘wild’ ook. Ik vond de hutten ook duur, van het uitgespaarde geld hebben wij later op onze trip in Estland lekker luxe geleefd :slight_smile:

Ik wil je nog de tip meegeven om je auto vooraf aan te melden voor de tol, dat is goedkoper. Sommige campings vragen om een Camping Card Scandinavië die je meestal ter plaatse kan kopen.

In mei zit je vroeg in het seizoen en is het nog wat koud, hou daar rekening mee met de kleding. World Weather Information Service - Trondheim Bedenk ook eens of je niet andersom wil rijden, dat zou mijn voorkeur hebben.

Ed

http://www.fjord1.no/en/ –> Daar staan volgens mij prijzen en tijden van de meeste binnenlandse veren.

http://eng.tide.no/ –> Staan er ook nog wat op volgens mij.

Eind mei, begin juni. Als je nog kunt veranderen zou ik iets later gaan zitten. Eind mei is eigenlijk net te vroeg, aantal wegen gaan pas begin juni open. Juni is meestal een erg mooie maand.

Visit Norway - De officiële reisgids voor Noorwegen –> Staat wel nuttige info op als je de eerste keer gaat.

http://www.buroscanbrit.nl/ –> Staan hutten en rondreizen op. Als je die dus wil boeken kan het daar zo ie zo. (Geen idee of dat goedkoop is hoor)

Ik denk echter dat je, als je in juni gaat, echt niet hoeft te boeken. Zoek online even naar mogelijke campings/hutten, dan is daar echt plaats zat.

De overtochtjes over de fjorden moet je in die periode ook echt niet boeken. Is plaats zat dan. (Hoogstens die bij Geiranger maar denk niet dat dat nodig is). Ik vond die overtochtjes niet echt duur, ze zijn ook niet heel goedkoop trouwens. Wat wel duur is… Alcohol! :slight_smile: Wij nemen altijd eigen bier mee voor zo ongeveer de hele vakantie. (Mag officieel niet maar nog nooit problemen mee gehad).

Denk… Dat wij dit jaar ook weer gaan. :slight_smile: Als ik er zo weer over zit te denken krijg ik er meer en meer zin in.

O ja… Als je trouwens een heel leuke (wel wat duurdere) overtocht wil doen met je met Colorline Kiel-Oslo doen. Is echt een heel luxe, leuke, mooie overtocht. Plus je komt mooi in Olso aan, scheelt alweer stukje rijden. (en je hoeft Denemarken niet door) Is z’n geld echt waard. Zal de zoover beoordelingen van de schepen even linken.

http://www.zoover.nl/color-line-ms-color-fantasy/cruiseschip
http://www.zoover.nl/color-line-ms-color-magic/cruiseschip

Hopelijk kun je er iets mee!

Tol?! Die automatische dingen boven sommige wegen (Bij Oslo). Die hebben wij nooit betaald. Konden in Noorwegen niet vinden waar we die moesten betalen want was nergens een betaalpunt. Stond er trouwens ook niet in het Engels.

Nooit meer iets van gehoord… Dus zou me gewoon van de domme houden.

@Edwin: Weet jij hoe dat systeem werkt?

De kentekens van de auto zonder kastje worden gefotografeerd, als je niet in het systeem staat gaat er tzt een rekening richting de kentekenhouder. Het kan heel lang duren voor die op de mat ligt lees ik in berichten van andere vakantiegangers.

http://www.autopass.no

Ik werd trouwens regelmatig door jeugd aangesproken voor sigaretten, alcohol hadden ze vaak wel. Nu rook ik zelf niet, maar ik zal de volgende keer wat pakjes meenemen.

[URL=“http://www.autopass.no/”]

1 like

Ah, okay! :slight_smile:

Die van 3 jaar geleden heb ik in ieders geval nog nooit gehad, die van vorig jaar ook niet trouwens… :slight_smile:

Zal me komend jaar netjes aanmelden.

Het kan zes maanden duren vóór de rekening wordt verzonden.

Nou, die periode ben ik zo ongeveer voorbij… Nooit iets gezien.

Na drie jaar zal er wel geen rekening meer komen :slight_smile: En ik hoop dat het ook voor afgelopen zomer weer goed voor jullie afloopt.

Ik kreeg zelf na ruim een jaar nog twee bedankjes uit Italië, iets met een milieu zone in Rome en Pisa. Tot nog toe heb ik die nog steeds niet betaald, het ging om flinke bedragen …

Hoi,

even een korte reactie.
Moet de rest nog uitzoeken.
maar toen ik voor de tol eea bekeek kwam ik tegen dat buitenlandse toeristen doorgaans geen rekeningen krijgen. Dus dat lijkt me mooi meegenomen :slight_smile:

@edwin: andersom reizen is wat lastig ivm de veerboten die we willen, want dat zou betekenen dat we maar 1 week in Noorwegen kunnen zijn (boot gaat maar 1x per week :S)

Alternatief gaan er dagelijks meerdere ferry’s op elk van de volgende routes, auto + 2 personen is rond de 60 Euro enkele reis.

Hirtshals - Kristiansand
Hirtshals - Larvik
Frederickshavn - Gotenburg (Zweden)

Ik zou zelf mijn route niet van de ferry laten afhangen, maar dat moet je natuurlijk allemaal zelf beslissen :slight_smile:

In ieder geval wens ik je heel veel plezier met plannen en ook op de reis zelf natuurlijk :slight_smile: