Rondreis Noorwegen inclusief Lofoten & Noordkaap

die veiatlas heb ik toen voor 32 euro in de winkel aangeschaft. voor zweden wil ik zelf ook nog zo’n boek.
Succes met zoeken.

Die walfissafari hebben wij ook op ons lijstje staan, volgens mijn ouders was die vanuit andesnes het mooiste.

@schoentje,

Het is zeker een goed idee om een mooie beklimming te maken… Als de beklimming ansich niet te steil is (zoals op sommige stukken van de Besseggen die ik zelf redelijk benauwd vond) dan valt het op zich wel mee… De Preikestolen zal bijvoorbeeld ook niet echt een probleem voor haar zijn… Tenminste daar ga ik dan maar even vanuit… We proberen het gewoon… En of we alles gaan redden in die 3 weken? Ik weet het niet, in elk geval kunnen we het zuid-westen nog een flink eind inkorten.

Zelf zit ik uberhaupt al te denken of Stavanger het aangaan waard is met deze ronde of dat we dat beter een volgende keer kunnen doen als we toch het zuiden van Noorwegen (telemark e.d.) gaan bezoeken)

@Theiz, geweldig die walvis safari!! Dat lijkt me zeker erg mooi om te doen! Gaan we op het lijstje erbij zetten :wink:

@Tessa, ik zal eens op zoek gaan bij de grootste boekhandel van Arnhem, daar moet ik toch kunnen slagen… En anders is de tip van Theis ook een goede… We gaan op zoek…

Baal nu al dat ik nog 4 maanden moet wachten, ben geloof ik nog nooit eerder zo vroeg bezig geweest met een vakantie… Heb er ook zo’n zin in!

Ohja, Theiz, je hebt het over weg E45 door Zweden… Is deze ook korter dan?
Via Google Maps stuurt ie me over de E4 wat mij ook wel mooi lijkt omdat je dan (in elk geval volgens het kaartje) helemaal langs de kust op rijdt… Maar heb dus geen ervaringen met deze wegen…

En hoe zit het met het aanbod van campings/hyttes/stuga’s langs deze route?
Weet iemand dat?

Overigens heb ik even zitten zoeken en langs de E4 zijn nog wel een stuk of 3-4 plaatsen waar ik LPG kan tanken, aan de E45 vind ik er slechts 1… Maargoed, de tijdswinst die we kunnen behalen vind ik zeker net zo belangrijk als eventueel goedkoper tanken… En als de route E45 mooier is…

Als ik me niet heel erg vergis nemen de meeste mensen de E45, is beetje de snelweg naar het Noorden. Ik heb geen ervaring met die andere weg maar de E45 was erg prettig rijden. Mooi… Tsja, Zweden is niet mijn ding, veel bossen enzo. Wel mooi maar Noorwegen is zoveel mooier.

Langs de E45 campings zat. Kwamen er nog een mooie camping tegen met Nederlandse eigenaar. http://www.dorocamping.com/nl/index.html, hadden ook veel hutten en gunstig aan de route gelegen.

http://www.wereldwijzer.nl/images/userpictures/thumb/32/11481cd500076c10eb6f3bfa9dc41622_32805.jpg?dl=1328877341

http://www.wereldwijzer.nl/images/userpictures/thumb/32/697872dc3bf21ccb9ae271b46d481f81_32807.jpg?dl=1328877341

Twee foto’s van de walvissafari waar ik het over had.

In m’n webalbum hier staan er nog een paar van ons rondje Noorwegen/Zweden van vorig jaar.

Ohh… prachtig!! Zo’n walvissafari is zeker de moeite waard!

Wat ik tot nu toe van Zweden heb gezien (heb er voor m’n werk een paar keer doorheen moeten rijden) is het inderdaad wel mooi, maar Noorwegen is zoveel mooier…

Dan zullen we nog maar eens goed bedenken welke route we nemen… Ach we hebben nog even om er over na te denken!

De tijd die je in de Lofoten spendeert is afhankelijk van hoe enthousiast je bent over hiken. Ik zou zeggen dat dat toch wel het hoofddingetje is in de Lofoten. Ik zou minimaal toch wel 5 dagen gaan en ik denk dat je het na 2 weken wellicht wel weer gezien hebt. Een goede tip voor hiking trails is http://hiking-lofoten.net. Hier vind je veruit de meeste routes.

Dagje walvisvaart, tochtje met Zodiac in Maalstroom, schitterende visserdorpjes. Er is meer te doen dan hiking.

Eens!

Via Wereldwijzer app

Vorige zomer ben ik naar de Lofoten geweest met een georganiseerde reis. Het was helemaal geweldig. We hebben gevist, gekajakd en natuurlijk gehiked. Mischien ook iets voor andere mensen? Wij zijn via een bureautje dat exploranor heet gereisd (www.exploranor.com) dat was helemaal perfect voor ons voor een actieve hiking/outdoor vakantie.

Nooit van gehoord maar leuke site.

Leuke foto’s, tips, etc zijn meer dan welkom!

Je hoeft niet dat hele stuk door Zweden, maar je kan ook kiezen voor Finland. Alleen jammer, dat Wereldwijzer nog geen Finland-forum heeft, terwijl ik dat toch wel een mooi land vind. Finland vind ik wel een goed alternatief voor Zweden. Maar je kunt ook door Noorwegen heen en door Noorwegen terug, terwijl je voor het grootste deel verschillende routes neemt.
De kortste route tot Trondheim is denk ik via het Gudbrandsdal. Volgens mij is een alternatief via het Österdal, het mooie oude stadje Röros en het woeste Gauldal.
Boven Trondheim heb je de meest gebruikte E6 route via Levanger, Steinkjer, Grong, Trofors, Mosjoen, Mo i Rana, Fauske, Ulvsvag, zijweg Skutvik, boot Svolvaer.
Westelijker daarvan is er 1 alternatief of misschien meer. Vanaf Trondheim rijd je naar Flakk. Dan neem je de veerpont over de Trondheimfjord. Dan ga je richting Arnes en Afjord. Dat is een prachtige afwisselingsrijke route. Je kunt dan door naar Namsos, wat ik een leuke stad vind met een heel mooi uitzichtspunt bovenop een berg of heuvel. Verder door ook via een andere weg dan de A6 richting Lofoten, wat ik nog niet heb gedaan. Ik ben aangewezen op het openbaar vervoer. Op de westroute van Trondheim naar Namsos zijn verschillende mogelijkheden om zijwegen te berijden, b.v. naar Leksvik, Rakvag, Osen. In of bij die 3 plaatsen zijn campings. Te Rakvag en Osen zijn ook hutten op de campings. In Leksvik weet ik niet. Wel is naast de camping een hotel of overnatting of gjestgiveri met VVV, als die VVV open is. Rakvag is een schilderachtig paaldorp, waar kunstenaars zitten. Vanaf de camping heb je er een mooi uitzicht op.
Op de Lofoten wil ik een camping aanbevelen. Dat is ook jeugdherberg. Dat is rorbycamping Justad te Stamsund. Schilderachtig en heel gezellig.
Tussen Trondheim en Storlien (Zweden) ligt in Noorwegen camping Brenna, waar ik heel leuk ben ontvangen. Dat is in Meraker. De eigenaar heeft/had in Meraker ook een hotel. Dat is/was de familie Johnsen. Er zijn ook hutten.
Sommige genoemde plaatsnamen moeten voorzien worden van rondjes boven de a’s, terwijl de puntjes boven o’s moeten worden vervangen door strepen door de o’s.