Tips voor Roadtrip (Noord-) Noorwegen (Noordkaap - Lofoten)

Hoi Iedereen,

Deze zomer willen wij met de auto naar de Noordkaap rijden om dan via Noorwegen afzakken naar het zuiden. Na de info hier op het forum en op andere sites te hebben gelezen, hebben we er voor gekozen om zo snel mogelijk via Zweden (E4) naar het noorden te rijden. Na een klein stukje door Finland via Kautokeino en Karasjok (wegnr 93, 92 en E6) naar de Noordkaap te gaan. Dan via Alta eventueel via Tromso en vervolgens naar de Vestralen en Lofoten (Route op Google Maps).

Voor Deel 2 ( Route ) willen we, afhankelijk van de tijd die we in noord Noorwegen hebben besteed, via Trondheim naar Trollstigen en de Geiranger fjord. Van daar uit eventueel via de Jostedalsbreen Gletsjer naar Oslo.

Omdat we met de auto gaan zijn we redelijk vrij om onze tijd in te delen. Het belangrijkste vinden we voor deze vakantie dan ook Noord-Noorwegen. Naast de roadtrip an sich, willen we ook wat actiefs doen zoals kayakken, stukjes hiken (max dagtochten), walvissen spotten, etc.

Hebben jullie tips voor de route of voor eventuele activiteiten? Waar zijn bijvoorbeeld de mooiste gebieden om te kayakken (Lofoten, Helgeland of ergens anders) en wat zijn de beste gebieden om walvissen te spotten (Andenes of Sto of ergens anders)?

Misschien missen we door deze route juist enkele mooie plekken of routes. Is de route via Karasjok interessant genoeg. Is Tromso de moeite waard of rijden we beter meteen door naar de Lofoten? Of eventueel via Senja? Welke route nemen we tussen Bodo en Trondheim?

We staan open voor alle tips.

Alvast bedankt!

Grtz Jan & Amy

Hoi Jan en Amy

Even korte eerste reactie:

• Lofoten: Doen!
  • Walvissen: Andenes hebben wij gedaan en dat was fantastisch
  • Kayakken: Zelf nooit gedaan maar volgens mij kan het bij de Lofoten erg mooi. In Geiranger kan het ook, vooral bij de watervallen leek me dat erg mooi. (Vanuit grotere boot gezien hoe dicht die kayakken bij de waterval lagen…)
    Gletsjertocht is ook echt leuk om te doen maar aangezien je dan al heel stukje zuidelijker bent zou ik die alleen doen als je tijd over hebt. (Erg mooi maar weet niet hoeveel tijd je hebt.)

Groetjes Thijs

1 like

Hoi Thijs,

Bedankt voor je eerste reactie! We hebben grofweg 3 weken de tijd voor de hele trip. Zoals ik in de eerste post al schreef heeft het noorden voor nu de prioriteit. Afhankelijk van de tijd die we op de Lofoten etc doorbrengen (mede afhankelijk van het weer) hebben we meer of minder tijd als we naar het zuiden afzakken.

Het idee is om in circa 4 dagen naar het noorden te rijden, tot grofweg in de buurt van Lakselv. Voorals nog heb ik de route via Kautokeino en Karasjok gepland. Vervolgens in een paar dagen via de Noordkaap en Alta naar Tromso. In Alta wil ik eventueel nog een dagje kanoƫn in de Sautso canyon en de rotstekeningen bekijken.

Vanuit Tromso dan naar Andenes of Sto voor een walvisexcursie. Dan ergens centraal op de Lofoten een paar dagen kamperen om daar wat te kayakken, te hiken en de route richting het dorpje A te rijden. Daarna via de E6 of de FV17 naar het Zuiden. Als we naar ons gevoel even genoeg kust gezien hebben nemen we de E6 om dan wat tijd te winnen.

Grtz Jan & Amy

Hoi Jan en Amy

Jullie route ziet er mooi uit daar heb ik niet echt iets aan toe te voegen. Qua programma zitten jullie, denk ik, redelijk vol. (Tenminste, als je op je gemak rijdt.)

Wat in het zuiden (bij tijd over) eventueel nog echt leuk is is de Besseggen hike. Prachtige wandeling waar je een dagje mee bezig bent.

Groetjes Thijs

1 like

Bedankt Thijs!

Ik denk dat we er qua route ongeveer wel uit zijn. Omdat we met de auto en tent gaan ligt er niks vast en kunnen we dus gaan en staan waar we willen. Desnoods slapen we een nacht in de auto.

Het belangrijkste is nu nog om wat keuzes te maken:

• Waar gaan we Kayakken: Word het Lofoten of Helgeland. Ken jij Helgeland?
  • Waar gaan we walvissen kijken: Sto of Andenes. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar Sto, vanwege het eiland Anda waar langs wordt gevaren tijdens de excursie.

Is Tromso trouwens de moeite waard? Of kunnen we beter doorrijden naar de Lofoten?

Grtz Jan & Amy

Campings zat, dus in de auto slapen hoeft niet. :slight_smile:

Helgeland ken ik niet. Maar ik zou kijken naar het weer. Is het mooi weer als je op een van de locaties bent, gaan kayakken en niet gokken op de andere locatie. Lofoten is iig prachtig!

Tromso ben ik helaas niet geweest maar schijnt erg mooi te zijn.

Andenes hebben wij gedaan. Sto niet. We hadden bij Andenes het geluk dat we op de langzame boot zaten en daardoor ook een grote groep orka’s zagen. De snelle, dichtere boot was toen alweer in de haven. Vond de ervaring in de langzame echt leuk.

Tipje: vergeet je toll niet vooraf te regelen. Dan kun je gewoon doorrijden en boeken ze het van je creditcard af. Staat bij ā€œalgemene informatieā€ forum meer over.

Enne… neem genoeg bier/wijn mee. Is in Noorwegen echt duur!

1 like

Bedankt voor de info!

Ik begrijp die autopass nog niet helemaal. Is die nu gekoppeld aan je kenteken of is er zo’n ā€˜tag’ nodig?

Grtz Jan

Is gekoppeld aan je kenteken, je kunt, na aanmelding, bij de tolpunten gewoon doorrijden. Indien je geen autopass hebt moet je per tolpunt stoppen bij een (meestal) tankstation in de buurt waar je handmatig moet betalen. (Onhandig)

Andere optie is doorrijden zonder te betalen maar geloof dat ze daar tegenwoordig strenger op handhaven.

1 like

http://www.autopass.no/en/visitors-payment

1 like

Bedankt Thijs!

Dat gaat helemaal goed komen.

Heb je nog tips qua wegenatlas, kaartmateriaal? Ik wil vooral op kaart rijden en de (verouderde) ingebouwde tomtom alleen in geval van nood gebruiken. Ik heb bij de anwb de wegenatlas scandinavie van Freytag & Berndt gezien. Deze heeft voor het noorden een schaal van 1:400.000, misschien is die schaal wat te groot.

Grtz Jan & Amy

Die Freytag en Berndt is volgens mij de beste. Ook voor het noorden. Zoveel wegen zijn daar niet dus is goed qua schaal. (Meer ingezoomde ken ik zelf niet.)

1 like

Bedankt Thijs!

Hoi Ajax en Amy

Kijk eens op Chrisendees.waarbenjij.nu (intikken in de adresbalk van internet explorer) wij hebben in 2010 de reis naar de Noordkaap gemaakt en in 2014 Zuid Noorwegen maar deze zijn een stuk te combineren! Veel leesplezier

1 like

Bedankt Desiree!

Leuk reisverslag, er staan erg veel leuke tips in!

Grtz Jan & Amy

Mooi zo, geniet van al het moois in Noorwegen!

Iedereen bedankt voor de Tips! Het waren 3 fantastische weken!

Met wat kleine aanpassingen hebben we de route redelijk kunnen volgen. We hebben een ontzettend mooie route gereden (9375 km lang) en we hebben veel mooie dingen gezien onderweg. Ontzettend lekker weer gehad tijdens het kayakken op de Lofoten en bij Marifjora. Erg lekker gegeten in Tromso en Trondheim. Eigenlijk te veel om op te noemen. Nu lekker foto’s uitzoeken en nagenieten.

Bedankt iedereen!

1 like

Altijd leuk om te horen dat het leuk was! :slight_smile:

Hoi Jan en Amy,

Fijn dat jullie zo hebben genoten! Veel plezier met het fotoboek en het nagenieten!

Even een praktisch vraagje over je route…
Je meldt dat je 9.375 km gereden hebt in drie weken…
Als ik dat uitreken, dan kom je op 446 kilometer per dag?? Het wegennet in Noorwegen kennende is het niet zo dat je overal maar even met 120 km/uur doorheen rijd, dus 446 kilometer is toch zeker wel een uur of 7 rijden…
Hoe heb je dan nog tijd om te kajakken e.d.?