Campertocht Noorwegen en evt. Zweden

Hoi allemaal,

Volgend voorjaar of zomer willen we een campertocht gaan maken door in ieder geval Noorwegen en waarschijnlijk ook Zweden. Zit nu toch ook wel een beetje naar alleen Noorwegen te kijken, is ook al ontzettend mooi! Wij zijn 2 jonge meiden en willen veel actieve dingen doen en zien. Houden erg van de natuur. We trekken voor deze tocht 2 weken uit. Het is niet de bedoeling dat we van te voren alles vast leggen, maar de globale route wel. We kunnen dan ter plekke zelf zien hoelang we ergens blijven en waar we verblijven.

Idee dat we nu hebben is:
Overtocht van Kiel naar Oslo.
Oslo meteen doorrijden naar Bergen. Oslo zelf willen we waarschijnlijk niet bezoeken, maar qua stad kiezen we dan voor Bergen. Is dit een goede keus? Of misschien toch tijd uitrekken voor Oslo?
Vanuit Bergen door naar Voss. Gelezen dat dit een mooie plek is om te raften.
Vanuit Voss naar Flam. Hier willen we wat langer blijven. We willen hier onder andere met de trein naar de Kjosfossenwaterval, het plaatsje Vik bezoeken en een Fjord safari. Hier mooie verhalen over gelezen.
Vanuit Flam naar Gaupne. Hier willen we een mooie gletsjerwandeling doen en naar de Feigumfoss waterval.
Van Gaupne naar Alesund en vanuit daar the Atlantic Road rijden.
Uiteindelijk komen we dan aan bij Kristiansund.
We hebben er dan ongeveer 1650 km opzitten.

Hebben we in dit stuk dingen gemist? Of activiteiten die we beter ergens anders kunnen doen? We willen ongeveer de helft van de nachten in het wild kamperen, hier nog tips over? Goede plaatsjes of ervaringen?
Ik denk we hier misschien al wel 10 dagen mee bezig zijn als ik zo even reken. Betekent dat we sneller weer terug naar beneden moeten.
Heb het even op google maps achter elkaar gezet. Onze eerste intentie, via Zweden terug, zou voor ons betekenen naar Mora rijden en vanuit daar verder zakken. We hadden ook bedacht dat we via de bruggen weer terug naar Nederland zouden rijden.

Qua tijd is het misschien beter om in Noorwegen te blijven en via Lillehammer of Hamar terug te rijden naar Oslo en daar weer de boot naar Kiel te pakken. Scheelt ons wel in tijd.

We zouden in de route ook Bergen kunnen overslaan. We zijn niet echt van de steden en dat we dan meteen naar Voss rijden. Of missen we dan veel? Dan kunnen we evt. Oslo nog meepakken. We komen 's ochtends vroeg aan met de boot en dat we dan richting de middag vertrekken naar Voss.

Ik hoor graag alle tips, verbeteringen en andere dingen!

Hoi Desiree

Leuk plan! Noorwegen is natuurlijk altijd een geweldig idee! Ik kom komende week even terug op je route, plannen en vragen! (Beetje druk vandaag.)

Groetjes Thijs

Via Wereldwijzer app

Hoi,

Ik heb vandaag nog eens even verder gekeken en een nieuw opzetje gemaakt : Google Maps

Ook hier heb ik nog steeds vragen en twijfels over. Nieuwe route is voor nu:
Met de boot van Denemarken naar Bergen
Dag in Bergen
Bergen via Voss naar Flam. Stop in Voss voor Hongursbaan. Is dit de moeite waard? Raften doen we nu later in de reis. We komen dan laat in in Flam. Daar 2 dagen gepland voor sowieso de trein, Vik en een fjordsafari.
Dag 6 willen we dan van Flam naar Molde rijden. Is dit in 1 dag te doen?
Volgende dag van Molde naar Kristiansund via de atlantic road.
Dag 8 van Kristiansund weer naar beneden naar uiteinderlijk Hovden. Hier willen we wel 2 dagen over rijden
Dag 10 een hele dag in Hovden.
Dag 11 van Hovden naar Grimstad (voor het strand)
Dag 12 Grimstand
Dag 13 terug naar de boot. (vanuit kristiansund naar Denemarken

Onze vragen bij deze route zijn vooral:

• is er iemand bekend met de boten van Fjordline? komt het niet zoveel tegen. Voordeel voor ons is dat je helemaal tot Bergen kunt.
  • is the atlantic road zo bijzonder dat we hiervoor helemaal naar boven moeten rijden, of kunnen we beter andere mooie dingen doen in deze dagen. We zijn bijna 4 dagen kwijt aan het heen en weer rijden.
  • we slaan een groot middenstuk over en kiezen ervoor om naar Hovden te gaan. In Hovden willen we ook gaan raften (van de rivier de Otra). Is dit een goede keus?
  • Gaupne is nu uit deze route gehaald voor de tijd. Missen we veel aan de gletsjertocht?
  • Ook Alesund slaan we nu over, verstandige keus?

We hebben in totaal echt maar 14 dagen en het programma moet ook niet al te vol komen te zitten zodat we ook echt nog vakantie hebben en niet alleen maar aan het heen en weer rijden zijn. Voor nu vind ik het lastig om te kiezen tussen alle mooie dingen! Een natuurpark zou bijvoorbeeld ook nog erg mooi zijn om te bezoeken of wat mooi bosgebied.

Alle tips en tricks welkom!!

Hoi Desiree

Leuke route! :slight_smile: Ik heb echter heel eigenwijs toch even een paar kleine aanpassingen gedaan waar je eens naar kunt kijken: Google Maps

Aangepast:
Na Flam niet door de tunnel maar via de Aurlandsfjelletis echt mooier dan de tunnel.

Via Gaupne waar ik als ik jullie was echt de gletsjer op zou gaan en weg 55 naar Geiranger en dan door naar Andalsnes. Is echt een prachtige route. Beter dan de route via de westkant van Jostedalsbreen.

Je kunt deze route, bij tijdgebrek, ook zonder de Atlantic Road rijden. Je mist dan wel een stukje maar je houdt meer tijd over om leuke dingen te doen. De afweging moet je zelf maken. Is het mooi, zeker. Is het leuker om andere dingen beter te bekijken als je voor het eerst gaat… Tsja, persoonlijk denk ik. Ja! :slight_smile: (Bij slecht weer kun je altijd nog kiezen meer te rijden en minder te doen.) Google Maps

- is er iemand bekend met de boten van Fjordline? komt het niet zoveel tegen. Voordeel voor ons is dat je helemaal tot Bergen kunt.

Zelf niet mee gevaren maar wat ik er van hoor. Totaal niets mis mee! Zou ik zeker overwegen als ik jullie was.

*- is the atlantic road zo bijzonder dat we hiervoor helemaal naar boven moeten rijden, of kunnen we beter andere mooie dingen doen in deze dagen. We zijn bijna 4 dagen kwijt aan het heen en weer rijden.
*
Zie hierboven

- we slaan een groot middenstuk over en kiezen ervoor om naar Hovden te gaan. In Hovden willen we ook gaan raften (van de rivier de Otra). Is dit een goede keus?

Raften nooit gedaan in Noorwegen. Maar ik snap je keus. Is zeker geen foute keus. (Die zijn er ook niet in Noorwegen hoor.) Noorwegen is toch te groot om in twee weken helemaal te zien dus je slaat altijd stukken over.

- Gaupne is nu uit deze route gehaald voor de tijd. Missen we veel aan de gletsjertocht?

Ja! :slight_smile: (Vooral de langere tochten zijn echt mooi!)
*

• Ook Alesund slaan we nu over, verstandige keus?*

Ja, niet zo bijzonder in verhouding tot de rest van Noorwegen.

• Updated - - -

Ps. Aarzel niet gewoon heel veel vragen te stellen hoor! :slight_smile:

1 like

Bedankt voor deze tips!
We gaan er nog eens goed over nadenken. Als we weer nieuwe concrete plannen hebben dan hoor je het!