Uitgebreidere reactie volgt nog maar alvast even commentaar op jouw argumenten.
E45 is misschien smaller maar ook veel rustiger, dus brede weg is niet noodzakelijk.
80 tot 100 valt er goed te rijden op de E45, heb nog weinig stukken in Zweden harder kunnen rijden.
Elanden, de kans dat je ze, overdag, tegen komt is klein. Ben keertje of 10 (zeker) in Noorwegen/Zweden geweest en afgelopen jaar voor het eerst een Eland gezien. Als je er op knalt heb je een serieus probleem maar die kans is verwaarloosbaar. (Als je in de echt vroege ochtend of laat op de avond rijdt is de kans iets groter maar goed)
Wel belangrijk voor motivatie is:
Boot of brug?
Indien boot, welke overtocht?
Ik zou persoonlijk overtocht Frederikshavn - Gotenburg pakken, de route in Denemarken schiet tegenwoordig heel goed op.
maar dat maakt de keuze er niet makkelijker op :lol:
De ene zegt dat, en andere weer iets anders. Maar dat is inderdaad het “voordeel” van het forum. Veel ervaringen van verschillende personen.
We hebben deze avond ook nog wat zitten uitpluizen en hebben de mogelijkheid ook bekeken om via Finland naar boven te reizen. Maar door toch de beperkte tijd die we hebben, en ook de kosten vergeleken met volledig alles te rijden en daarentegen ergens één of twee ferry te nemen, valt onze keuze voorlopig toch op het eind volledig zelf te rijden.
Het verschil in tijd is niet zoveel, maar de kosten door de ferry’s zijn een paar honderd euro’s meer. Als je de ferry’s neemt heb je natuurlijk wel de mogelijkheid om degelijk te slapen. Maar met de mobilhome slapen we waar we willen.
Dus wij vertrekken in Belgie(Leopoldsburg) en rijden zo langs Denemarken naar Malmo langs de twee bruggen. Van daaruit richting Falun, dan naar de oostkust helemaal tot in Tornio. En dan weer verder via Ivalo naar de Noordkaap.
De met de terugweg doorkruisen we Noorwegen helemaal. Maar daar staat onze route nog niet helemaal vast(de rest eigenlijk ook nog niet hoor).
Als ik het zo een beetje uittel, dan hebben we ongeveer één week nodig om de Noordkaap te bereiken. En dan rijden we gemiddeld een 5 uur per dag. Dus dat is zeker niet overdreven. Mijn vrouw en ik zijn kilometervreters lol2
Maar we hebben nog wat tijd om onze route nog verschillende keren te bekijken en eventueel te veranderen.
Op 1 juni vertrekken we.
Maar allemaal toch al zeker bedankt voor de hints.
Nog een vraagje…
heeft er iemand ervaring met internet in de scandinavische landen?
We zitten rijden dus met de camper, en zullen heel weinig campingen aan doen, dus op wifi moeten we niet veel hopen.
Ik heb zelf wat opzoekingen gedaan, en DROAM [URL=“http://www.droam.nl/”]
is precies betaalbaar en betrouwbaar.
We moeten dan natuurlijk nog wel kijken waar we naartoe surfen om niet teveel internetverkeer te maken. Maar voor contact te houden met familie en vrienden is facebook wel handig en gebruikt niet zoveel van je downloads.
En als je uitkijkt met foto’s(niet teveel en zeker verkleinen) kun je af en toe wel eens wat plaatsen.
En het internet is altijd handig als je wat opzoekingen wil doen over de plaatsen waar je bent, of waar je de volgende dag naartoe rijdt.
Per GB kost het 65 euro.
Op veel campings is er wel internet (geen idee of het werkt, maar staat aangegeven), verder heb ik echt geen idee. Als ik iets niet mis op vakantie is het internet en TV.
Informatie is met folders en boekjes (ANWB Goud is m’n favoriet) goed te vinden. Foto’s ziet de familie na de vakantie wel. Gewoon weekje of 3 geen mail, internet en tv, HEERLIJK!
Maar goed, geen ervaring in mobiel internet op vakantie maar zou het in Zweden/Noorwegen zonder problemen aanvragen, zijn nu niet echt de landen waar ze je oplichten.
Hier en daar vind je nog wel eens een open WIFI router, b.v. bij een benzinestation met eetgelegenheid, maar dan vooral in de wat stedelijke gebieden in het zuiden.
Die telecomprovider waar je naar verwijst kan ik niet. Misschien eens gaan zoeken of er lokale prepay SIM-kaarten met internet toegang te koop zijn?
En maar wachten op 1 juni…de dag van ons vertrek naar de Noordkaap.
Het komt nu toch stillekens dichter en dichter.
Voor mij mag het morgen al zijn…
En het mobiel internet gaan we toch niet boeken. De Droam waar ik hierboven over spreek heeft zijn prijzen ook opgetrokken tot 100 euro, en dat vind ik toch wat te veel geld.
En nu we toch ook beslist hebben om het merendeel van de overnachtingen op een camping te doen, en niet te gaan wildkamperen, zullen we misschien regelmatig het geluk hebben dat er wifi aanwezig is.
Veel vrienden hadden me het ook afgeraden. En ze hebben eigenlijk gelijk. Internet is iets wat je “moet” kunnen missen. Alhoewel het voor mij een beproeving gaat worden :paranoid:
Intussen hebben we ook al enkele dagen geleden onze eigen camper gekocht. Maar we gaan onze reis toch doen met het gehuurde exemplaar. Deze was dan ook al betaald en zo zouden we teveel verliezen als we hem zouden annuleren.
En toch, de camper die we gekocht hebben heeft al enkele jaartjes leeftijd, en betrouw ik niet echt om direct zo’n lange trip te maken.
En het gehuurde exemplaar heeft dan ook al luxe incluis, en dat zal ook wel eens plezant zijn.
Stilaan alles beginnen in te pakken…en wachten op 1 juni