Rondreis NZ

Hallo medereizigers!

Eind dit jaar heb ik een trip naar NZ op de planning staan. Ik heb nu het luxe-probleem over wanneer, waar en hoe lang te gaan.
Het plan is om begin november te gaan en ik verwacht rond half januari terug te gaan. Dat geeft me dus een week of 9 voor beide eilanden. Als ik eenmaal daar ben en dat blijkt toch te kort te zijn en ik heb nog centen over kan ik altijd nog besluiten langer te blijven.

Nu probeer ik er alleen nog uit te komen hoe lang ik op welk eiland wil blijven en wat te doen met accomodatie en vervoer.
Ik ben graag vrij te doen en laten wat ik wil en heb ook het budget om met eigen vervoer te gaan. Mijn idee is nu om eerst een rondje op het ene eiland te doen en vervolgens een rondje op het andere eiland en van het ene naar het andere eiland te vliegen. Ik ben altijd wel gecharmeerd van kamperen, maar denk dat dat voor zo’n lange periode wel wat eenzaam en prijzig kan worden (minder sociaal contact als in een hostel en een campervan is duur).

Ik heb nu dus meerdere dillema’s/vragen waar jullie vast wel wat ideeën over hebben.

• Welk van de eilanden eerst? Eigenlijk vanzelf had ik in mijn hoofd al een noord-zuid route in mijn hoofd. Maar misschien is het handiger eerst het zuidereiland te doen? Ik start natuurlijk in het voorseizoen en eindig in het hoogseizoen. Is er misschien een verschil in de eilanden waar je eerder last van volgeboekte accommodaties en excursies hebt? Dan is het misschien handiger dat eiland als eerste te doen.

• Om nog een beetje te kamperen wil ik misschien op 1 vd eilanden toch een campervan huren ipv een auto. Of zou het een optie zijn een grotere auto (een wagon) te huren en daar een matje achterin te gooien (is dat uberhaupt legaal)?

• Welke van de 2 eilanden kan ik dat dan het beste doen? Zijn de hoeveelheid hostels op het ene eiland bijvoorbeeld ruimer dan campings en visa versa?

• Heeft iemand enig idee of last minute een auto huren goedkoper is dan lang van tevoren vast leggen? Ik wil die op het eerste eiland wel al vanuit Nederland vastleggen, dus het zal dan vooral om het 2e deel gaan wat halverwege december zal zijn.

• Hoeveel tijd raadden jullie aan op de eilanden door te brengen. 4 om 5, 5 om 4, nog wat anders?

• Wat is een leuke plek om nieuwjaar te vieren? Heb er nog even aan gedacht om een overtochtje naar Sydney te doen voor het oudjaarsfeest, maar dat word me denk ik toch een beetje te gek. Plus niet echt handig met de autohuur.

Groetjes,
Tessa

Hoi Tessa,

leuke vooruitzichten heb je daar. Als ik jou was zou ik vliegen naar Auckland en daar een goedkope auto huren tot Christchurch. Slapen zou ik vooral doen in hostels maar ik zou ook een klein iglo tentje kopen voor het geval. Eigen vervoer hebben vind ik in NZ een must. Zelf zou ik 3 weken op het noordereiland voorzien en de rest op het zuidereiland en ook de ferry op voorhand regelen, dit geeft je een houvast.

Je hebt ruim de tijd om de vele hoogtepunten maar ook minder toeristische ongerepte plekken van beide eilanden te bezoeken. Qua drukte moet je je echt geen Europese toestanden voorstellen. Tijdens mijn langste trip door NZ (eind november tot begin februari) heb ik het 1 keer meegemaakt dat de camping volzet was, op kerstavond. 10 km verder gereden en klaar. No worries. Er zijn ook overal hostels waar je een aparte kamer kan hebben of goedkoper in een dorm room kan slapen. Overal geraak je gegarandeerd aan de babbel met andere toeristen/locals en ik ben er zeker van dat je in hostels heel snel andere reizigers kan vinden om eventueel mee samen te reizen als je dat wenst natuurlijk.

Nieuwjaar vieren, tja. Hangt ervan af hoeveel belang je daar aan hecht. Wij hadden niks speciaal gepland en zijn geheel onverwacht terechtgekomen op een camping in het zeer rurale Rakaia. Dit was een echte local-camping; wij waren de enige buitenlandse toeristen. We waren echter ontzettend welkom op de grote BBQ die werd georganiseerd, hebben ons tussen de locals gemengd en een schitterende avond gehad.

Samenvattend:

• boek uw retourvlucht
  • boek uw huurauto
  • boek uw ferry
  • boek voor de rest niks en go with the flow(mss één uitzondering: kayak en hike in Abel Tasman met overnachting op aquapackers hostelboot)

Tips: anneliesfreek.wordpress.com

Hey Frederik,

bedankt voor je reactie en ideeen.
Wat je in je eerste alinea noemt was ook mijn originele plan, begin daar nu ook weer een beetje op terug te vallen. Ik heb een offerte van ACE-rentals voor 61 dagen van zo’n $1700 van Auckland naar Christchurch. Prima prijs lijkt me zo. Jij noemt de ferry van tevoren boeken een houvast, ik zie het juist eerder als een belemmering in mijn vrijheid. Ik móét dan een bepaalde dag ‘klaar’ zijn met het noordereiland. Als ik de site van de ferry-maatschappijen zo bekijk is het ook geen probleem om een dag of 2 van tevoren de overtocht te boeken. Het kan dan zelfs goedkoper omdat je dan natuurlijk een non-refundable ticket koopt. Klopt mijn idee hierover of is de kans dat de overtochten begin december vol zitten ook aanwezig (door mijn flexibiliteit kan ik natuurlijk wel een dagje later gaan mocht er dan wel plek zijn).

Jij geeft aan om 3 weken noordereiland te doen, dat komt dan dus neer op het dubbele (6 weken) op het zuidereiland. Is er op het zuidereiland zoveel meer te doen/zien, of zijn de reistijden (met eigen vervoer) een stuk groter? Ik lees inderdaad wel vaak dat men langer op het zuidereiland doorbrengt dan noord, maar waar komt dit door?

Kerst en nieuwjaar heb ik verder niet echt iets mee, vier dat meestal met familie, maar dat is dan net iets wat lastig gaat lukken ;). Ik zie dus wel waar ik strand. Ik vroeg het omdat in Australie bijv Sydney ‘the place to be’ is.

Ik wil inderdaad mijn retourvlucht en huurauto binnenkort vastleggen. De ferry dus liever niet (tenzij het toch nodig blijkt te zijn). Een kayak-tocht in het Abel Tasman staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje. Dat is dus wel iets om voortijdig vast te leggen? Weet je toevallig of hetzelfde geldt voor de glowworms cave in Waitomo (aangezien dat ook populair is?

Bedankt alvast weer, en mochten er nog meer mensen ideeen hebben hoor ik het graag!

Wat je ook besluit, ik zou je adviseren de BBHpass aan te schaffen. De aankoop kosten heb je er na +/- 7 overnachtingen al weer uit. Daarna scheelt het je bij iedere overnachting snel €4 en dat kan dus lekker oplopen.

Neem voor huurauto’s ook eens contact op met rent-a-dent, die hebben vaak goede aanbiedingen.

Hey Tessa,

met het op voorhand boeken van de ferry bedoelde ik niet dat die eventueel vol zou zitten. Ik bedoel hiermee dat de tijd vliegt, zeker in NZ waar zoveel te zien is. Een richtdatum voor de ferry zou mij helpen om niet 1 of 2 weken langer te blijven hangen en zo iets van de hoogtepunten van het zuidereiland te moeten schrappen. Ik wil zeker het noordereiland niet tekort doen maar het is logisch wat meer tijd uit te trekken voor het zuidereiland. Het is wat groter dus de afstanden zijn wat groter en er is zoveel te zien.

Zelf heb ik in totaal al +/- 13 weken kriskras door NZ gereisd en ben stilaan mijn volgende trip aan het plannen vol met plekken waar ik nog niet geweest ben, enkel op het zuidereiland deze keer. Oa. Farewell Spit, Stewart Island, Nelson Lakes NP en Queen Charlotte Track staan op het programma.

Een kayak-tocht in Abel Tasman zal je altijd wel kunnen vinden maar eentje met overnachting op de Aquapackers-boot is uniek. Ik heb er 2 maal overnacht, 1 keer in april en 1 keer eind december, eerste dag kayakken, tweede dag terug wandelen. Goed dat ik beide op voorhand had vastgelegd want dat zat toen wel vol. Je kan je de vraag stellen dat indien je dit zou vastleggen je dan ook niet de ferry zou vastleggen want het is logisch dat je vanuit Picton richting Abel Tasman gaat. Je komt er wel uit, belangrijkste is de vlucht en de auto.

Glowworm heb ik nog niet bezocht dus daar kan ik niets over zeggen. Je ziet er wel overal tours van dus het lijkt mij geen probleem.

Groetjes,

F.

Is er op het Noordereiland dan niet zoveel te zien? Verder is het Zuidereiland groter, maar op het Noordereiland kan je meer tijd nodig hebben om b.v. afgelegen eilanden te bezoeken, zoals Great Barrier Island, Waiheke Island, enz., alsmede schiereilanden als Coromandel, Mahia Peninsula, enz. Op en bij het Noordereiland is genoeg te zien, o.m. Rangitoto Island, Waiheke Island, Great Barrier Island, Te Urewera National Park, Waioeka Gorge, Mahia Peninsula, de East Cape en omgeving, Gisborne, Cape Egmont met Mount Taranaki, enz. Dan heb ik de meest bekende toeristische plekken nog niet eens genoemd.

Wat een gave plannen heb je! Ik heb in 2010 6 maanden door nieuw Zeeland gereisd en gewerkt en vond het Zuidereiland beduidend mooier dan het Noordereiland. Ik was wel een echte backpacker, dus geld voor tickets of tochten naar de eilanden die jij noemt had ik niet.

Om je een idee te geven, dit is wat ik gedaan heb en ook absoluut allemaal de moeite waard vond (ik had overigens een eigen auto daar). De volgorde is niet helemaal kloppend, ik weer niet meer precies wat de route was.
Noordereiland: Auckland, Bay of Islands, 90 Mike beach en cape reinga, Waitomo caves, Coromandel, Rotorua, Taupo, Tongariro, Napier, Wellington.

Ferry (absoluut niet ver van tevoren geboekt) maar zuidereiland.

Zuidereiland: Abel Tasman national park, kaikoura (zwemmen met wilde dolfijnen), westcoast (punakaiki), foxglacier, Arthurs pass, mt. Cook (lake tekapo), queenstown met bezoek aan glenorchy/lake wakitipu), te anau, lake wanaka, christchurch, akaroa peninsula en eventueel steward island bij mooi weer (zuidelijkste eilandje op het zuidereiland, waanzinnig voor een hike!)

De auto voor 61 dagen klinkt als een koopje, dus dat zou ik zeker doen! Daarbij inderdaad een bbh kaart kopen. Daar zijn erg veel hostels bij aangesloten en voorkomt dat je naar de grote YHA hostels gaat (die zijn gigantisch, party en niet altijd even schoon).

Hopelijk heb je iets aan deze tips!

Succes met de voorbereidingen, wellicht komen we nog elkaar tegen (ik ben van begin november tm half december in nieuw Zeeland!) :slight_smile:

Groetjes, Malou

Via Wereldwijzer app

Je hebt denk ik op het noordereiland, zoals zo velen, meer moois op en bij het noordereiland laten liggen dan op en bij het zuidereiland. Dan kan je ook twijfels hebben gehad of je het zuidereiland wel (zoveel) mooier had gevonden dan het noordereiland, als je meer van het noordereiland had gezien.

Verder, wat betekenen de letters bbh en YHA? En waar staan die voor?

Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels is het ticket geboekt en vlieg ik 7 november heen en 13 januari weer terug. Heb dus een weekje of 9 daar. Zag dat ik met het bedrag voor de auto scheef getikt heb (was namelijk $2700 ipv $1700). Heb daarna ook een quotation opgevraagd bij Rent-a-Dent (daar kon je een one-way niet online zien) en heb nu 64 dagen een auto voor ong $2300 (E1600).
Ik heb inderdaad ook de bbh-card aangevraagd, dit ga ik er namelijk vast makkelijk uithalen. Ik ben niet zo van die gigantische party-hostels. Zal eerder vroeg slapen en vroeg op worden zodat ik zo veel mogelijk van het land kan zien.

Ben nu dus wat concreter aan het uitzoeken wat ik waar wil zien, maar ben er al achter dat zelfs 9 weken te weinig gaat zijn ;). Maar een reden om terug te komen is altijd goed.
Ben nu nog aan het lezen en uitzoeken over het noordereiland, en voor mijn gevoel kan ik alleen daar al 9 weken doorbrengen.
Wie weet kom ik je inderdaad nog tegen Malou, het lijkt me in ieder geval leuk (en voordeliger) om op bepaalde stukken mede-reizigers mee te nemen.

Ik duik de boeken weer in en het internet weer op en houdt jullie op de hoogte van mijn meer concretere plannen.

Ja Cor, dat kan kloppen, maar zoals ik al vermeldde was het een echte backpackreis en dan kies je toch voor de meest bezochte plekken dan voor de minder bezochte (maar wellicht in sommige gevallen mooiere of meer bijzondere) plekken.

BBH en YHA is een hostelkeurmerk waar verschillende hostels zich bij aansluiten. In het geval van YHA is het zelfs een wereldwijd fenomeen. Je kan er eens op googlen als je daarin geïnteresseerd bent.

Maar goed; een forum is een plek waar iedereen zijn reactie kan plaatsen (gebaseerd op eigen ervaringen en dus eigen meningen), waarbij ik absoluut niet pretendeer dat de reis die ik heb gemaakt de beste keuzes omvat(te).

Toch hoop ik dat ik iets heb kunnen bijdragen met mijn reactie…

Groetjes, Malou

Super leuk, klinkt goed! Na 6 maanden had ik zelfs het gevoel lang niet alles gezien te hebben en daarom gaan wij nu ook weer terug! Probeer idd wat in te lezen, maar luister tzt ook zeker naar de tips en adviezen van andere reizigers en de nieuw-zeelanders zelf. Zij hebben ideeën en passie genoeg om je verder te helpen!

Geniet van de voorpret en wellicht tot november! En trouwens, die tip van een tentje in je auto is zeker aan te raden! Zo heb ik ook op veel plaatsen lekker kunnen kamperen! :slight_smile:

Groetjes!

Welk van de eilanden eerst en hoe de verdeelsleutel moet zijn.
Tenzij je sneeuw in de bergen wilt zien, zou je eerst het Noordereiland kunnen doen en daarna het Zuidereiland. Je hebt overdag geen tegenlicht van de zon als je van noord naar zuid reist, behalve in de vroege ochtend en in de avond.
De verdeelsleutel 4 weken Noordereiland 5 weken Zuidereiland of beide eilanden gelijk, dus 4,5 weken, lijkt mij goed. Je gaf aan, dat je eventueel langer zou willen blijven in Nieuw-Zeeland. Als je na die 9 weken Nieuw Zeeland vakantie tot de conclusie komt, dat je aan 4,5 of 5 weken Zuidereiland niet genoeg hebt, verleng je je vakantie op het Zuidereiland, aannemende, dat je wilt beginnen met het Noordereiland. Wil je veel aan eilandhoppen doen, dan lijkt mij 5 weken Noordereiland en 4 weken Zuidereiland ook goed. Ik zou niet kiezen voor 3 weken Noordereiland en 6 weken Zuidereiland, omdat ook op het Noordereiland erg veel te zien is en omdat je je verblijf in Nieuw-Zeeland op het Zuidereiland eventueel wil verlengen als je daar nog wat wilt zien.
Zie verder mijn stukje van 13 september 2014 in deze topic.

Heb sinds de vorige post weer heel wat gelezen en uitgezocht. Heb inmiddels een globale route gemaakt van het noorder-eiland en wilde die graag met jullie delen om te kijken of het haalbaar is en ik nog wat belangrijks mis. Ik kom uiteindelijk op 25 dagen en zo’n 3500km uit. Zullen nog wel wat km’s bijkomen door tripjes naar het een of ander. Kunnen eventueel ook nog wat dagen bij komen, maar nu weet ik dus ongeveer dat ik op een kleine 4 weken denk uit te komen. Wie weet moet ik nog wat schuiven als ik straks de planning van het zuidereiland af heb.

Dag 1 - 2 Auckland
Dag 3 Auckland - Paihia
Dag 4 Paihia - Pukenui (via Cape Reinga)
Dag 5 Pukenui - Dargaville
Dag 6 Dargaville - Thames
Dag 7 Thames - Coromandel
Dag 8 Coromandel - Whangamata
Dag 9 Rotorua
Dag 10 Rotorua
Dag 11 Rotorua - Opotoki (met een trip naar White Island)
Dag 12 Opotoki - Tokomaru Bay (via de East Cape)
Dag 13 Tokomaru Bay - Wairoa
Dag 14 Wairoa - Taupo (via Urewera NP)
Dag 15 Taupo - Te Kuiti
Dag 16 Te Kuiti - National Park village
Dag 17 Tongariro Alpine Crossing lopen
Dag 18 National park village - Stratford (via de Lost World Highway)
Dag 19 Stratford - Opunake (via New Plymouth)
Dag 20 Opunake - Paraparaumu
Dag 21 Paraparaumu - Featherston
Dag 22 Dagtrip naar Cape Palliser
Dag 23 Featherston - Wellington
Dag 24 Wellington
Dag 25 Wellington - Picton

Hoor graag jullie gedachten hierover.

Goed schema, beter dan vele andere voor het Noordereiland. Je zou best nog een week extra kunnen uittrekken. In totaal houd je dan nog genoeg tijd over voor het Zuidereiland, mede gelet op het feit dat je eventueel nog wat meer dan die 9 weken in Nieuw-Zeeland wilt zijn.
Ik heb alvast wat kanttekeningen.

Paihia vind ik een leuke plaats. Misschien is Russell nog leuker? Wie weet hier wat van? Wil je een boottocht over de Bay of Islands maken?

Vanuit Auckland kan je met de boot naar Rangitoto Island en ook naar Waiheke Island. Vanuit Orapliu Bay op Waiheke Island kan je door met de boot naar Coromandel.

Ik denk, dat je verblijf op Coromandel Peninsula wat te kort is. Rangitoto Island doe je in een paar uur. Op Waiheke Island zou je één of twee overnachtingen kunnen nemen.

Ik kan White Island niet op de kaart vinden.

Opotoki is volgens mij Opotiki.

Zou je in 1 dag wel van Opotiki naar Tokomaru Bay willen reizen? Is het niet beter om ergens in de omgeving van de East Cape te overnachten, b.v. in HicksBay of Te Araroa? Dan de volgende dag kan je in Gisborne overnachten, b.v. bij Colonial Motor Lodge. Hele aardige geschikte mensen. Gisborne vind ik best een leuke plaats. Blijf daar 2 nachten.

Hallo Cor,

ik ga eerst een globale planning van beide eilanden maken en mocht ik dan wat dagen overhouden kijk ik inderdaad of ik die er bij het noorder- of zuidereiland bij doe. Het is nu nog een opzet.

De plaatsen geven in veel gevallen ook aan waar ik ongeveer denk uit te komen. Paihia of Russel zou dus beiden kunnen. Dat is het voordeel met de auto, je rijdt makkelijk even die paar km door. Of ik een boottour wil maken weet ik nog niet, ik denk dat ik er dan sowieso een dag langer moet blijven om het in het schema te passen. Verder ben ik nogal snel zeeziek, en het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Rangitoto Island staat misschien op de planning de dagen dat ik in Auckland zit voordat ik de auto heb. Dit is allemaal ook een beetje afhankelijk van hoeveel last ik van de jetlag heb.

White Island ligt 50km uit de kust voor Whakatane, wellicht dat je hem daarom zo snel op de kaart niet vind ;). Het is een van de actiefste vulkanen van NZ waar je dus een tour naartoe kunt nemen en rondlopen op de vulkaan (incl. hard-hat en gasmasker).

Ik bedoel inderdaad Opotiki, scherp opgemerkt. Ben inderdaad nog een beetje aan het twijfelen om bijv te overnachten in Te Araroa en vervolgens (erg) vroeg op te staan om de zonsopgang bij East Cape Lighthouse mee te maken.
Het liefste wil ik al een stuk voorbij Gisborne overnachten aangezien ik de volgende dag via het Urewera NP naar Taupo wil en deze route toch wel een dag in beslag schijnt te nemen. Vandaar dat ik de overnachting in Wairoa gepland heb.

Alvast bedankt voor de input, en ik hoor ook graag van anderen.

Bedankt voor je bericht, Tessa. Zo nu en dan bedenk ik nog wat tips. Hier volgt nog wat.

Je kunt misschien vanuit Whangamata beter direct doorstoten langs de kust naar Opotiki. In Rotorua kom je immers toch als je door Te Urewera National Park bent gereden.

Weet iemand of het mogelijk is om op East Cape zelf te overnachten? Het lijkt mij niet prettig om daar in het donker naar toe te rijden. Of zijn er speciale zonsopgangbusritten, zoals in Noorwegen van Honningsvag naar de Noordkaap voor de middernachtzon?

Voor de afwisseling zou je in Gisborne een leuk dagje kunnen maken. Er is behoorlijk wat te zien en je kunt er leuk winkelen, op een terrasje zitten, enz. Er is ook strand. Ik heb mij daar door een taxichauffeur laten rondrijden. Leuk! Je kunt dan na 2 overnachtingen verder naar Wairoa via Mahia Peninsula. Dan overnacht je in Wairoa.

Verder, je zou 30 dagen op het Noordereiland kunnen zijn. Dan houd je nog 33 dagen over voor het Zuidereiland plus die eventuele extra tijd. Immers, als je eenmaal op het Zuidereiland bent kan je er beter blijven.

Je mist wel een groot deel van de schitterende afwisselende route van Gisborne naar Napier, en ook de hele mooie route door de Waioeka Gorge. Die laatstgenoemde route is de korte route tussen Opotiki en Gisborne. Als je dat wilt doen moet je je reisschema wat omgooien. Dat zou dan worden:

Whangamata - Rotorua - Te Urewera National Park - Wairoa - Mahia Peninsula - Gisborne - Matawai - Waioeka Gorge - Opotiki - East Cape - Gisborne - Napier - Taupo.

Door de Waioeka Gorge zie je links de rivier en op de East Cape route zie je links de zee, als je de route volgt zoals hier omschreven. Je rijdt links.

De reis komt langzaamaan dichterbij, nog exact 3 weken te gaan. Inmiddels zijn vlucht, autohuur (maar liefst 64 dagen) en ferry-overtocht geregeld. De verdeling is nu 26 dagen op het noordereiland en 40 dagen op het zuidereiland. Ik kan het nog wijzigen, maar het lijkt me een goed uitgangspunt.

Ben een lijstje aan het maken met welke dingen (overnachtingen, uitstapjes) ik wat langer dan een dag of 2 van tevoren vast wil/moet leggen. Zo ook mn dagen in het Abel Tasman NP waarbij ik nog een vraag aan Frederik heb. Met welke organisatie hebben jullie de trip in het NP gemaakt? Ik zou namelijk ook graag de eerste dag een guided kayaktour doen, vervolgens overnachten op aquapackers en dan de volgende dag een laatste stuk van de coastal track te lopen.

De planning-opzet van het zuidereiland heb ik nog niet helemaal rond, maar die zal ik ook even posten zodra die klaar is.

Als je de terugreis vanuit Christchurch kunt opschuiven naar b.v. 1 week later en je wilt dat eventueel, dan zou je wellicht ook wat langer op het Noordereiland kunnen blijven. Dit om praktische redenen. Als je op het Zuidereiland tot de conclusie komt, dat je die week extra liever op het Noordereiland wilt doorbrengen, dan moet je nog een keer die overvaart maken. Misschien zonde van het geld. Op zich zelf lijkt mij de verhouding 26 - 40 niet zo gek. Wordt het 1 week langer en je maakt 1 overvaart tussen beide eilanden, dan krijg je 26 - 47. Dat vind ik een beetje scheef.
Maar maak eerst een globaal plan. Laat die zien. En dan kunnen we over de verhouding praten.

Ik ben het met Cor eens dat je tijd op de Coromandel wat kort is, ik ben er toen met de bus in 3 dagen rondgegaan. Heb je iets speciaals wat je er zien wil, de warmwaterbronnen op het strand bijvoorbeeld, Whitianga volgens mij? Hou dan rekening met de vloed, want anders heb je er niks aan.

Je bent lang in Rotorua (en dat is het waard!) maar wil op 1 dag naar Opotiki rijden èn een trip naar White Island maken? Nu wil het toeval dat ik daar ook ben geweest (wauw, wat een belevenis) en mijn boot vertrok 's ochtends vroeg: dat red je volgens mij niet vanuit Rotorua.