Beste reizigers, wij zijn op zoek naar tips voor onze rondreis in Nieuw Zeeland. Wij gaan eerst het Zuidereiland en daarna het Noordereiland bezoeken, we hebben 35 dagen, 30 januari aankomst in Christchurch, 31 januari vertrek met de camper. 6 maart leveren wij de camper in en vliegen dan van Auckland naar Melbourne.
Als dit een eerste reis door NZ is zijn 35 dagen ideaal voor de highlights, dat ziet er +/- als volgt uit:
Christchurch
Lake Tekapo
Mt. Cook
Dunedin en Otago Peninsula
Te Anau (Fiordland)
Queenstown
West Coast (Glaciers)
Abel Tasman NP
Queen Charlotte (Picton)
Ferry en Wellington
Tongariro NP (Tongariro Crossing)
Rotorua
Bay of Plenty regio
Coromandel Peninsula
Northland en Bay of Islands
Auckland
Beetje afhankelijk van je manier van reizen moet dit lukken. Als je het wat rustiger aan wil doen kan je eventueel wat laten vallen. Dit is natuurlijk persoonlijk. Kijk ook eens naar de rondreizen die reisbureaus aanbieden op internet. Let wel op, ik vind deze routes over het algemeen vrij druk met dikwijls slechts één overnachting op dezelfde plaats. Ik probeer bij interessante highlights toch minstens twee nachten ter plaatse te verblijven.
Ik moet zeggen dat ik Kaikoura mis in het rijtje. Ik vond het daar echt prachtig. Erg ondergewaardeerd stukje zuider eiland. Niet alleen leuk om voor de walvissen naartoe te gaan maar ook prachtige vergezichten, en zeeleeuwen.ik had het niet willen missen.
NZ is een makkelijk reisland. Veel te zien en te doen. Maak een grove route en neem enkele musts als leidraad. Vervolgens onderga je de reis en kiest onderweg de details.
Alles gaat je niet lukken, dan kan je de haalbare locatie maar beter goed aandoen.
De route die hierboven staat beschreven is prachtig! Dunedin zou je eventueel over kunnen slaan. Voor enorme kortingen op tours en activiteiten moet je op bookme.com kijken. Echt een aanrader en wij gebruikten ook 2 apps om gratis te overnachten met onze camper; campermate en wikicamps. Super hebben we het gehad!
De meeste highlights, die jij noemt, zijn de moeite waard, maar kunnen gemakkelijk worden vervangen door andere mooie plekken. Wat dat betreft is Nieuw Zeeland net als Noorwegen, in die zin, dat het er vrijwel overal mooi en boeiend is.
Ik zou Akaroa er bij nemen, ook de woeste kust rond Kaikoura, verder Hammer Springs. In Queenstown e.o. zou je een behoorlijk aantal nachten kunnen verblijven. Queenstown is een gezellige plaats met veel excursiemogelijkheden in de omgeving. Ik heb er rond de kerst van 2002 overnacht bij McFees in het centrum van Queenstown. Niet duur, leuke mensen, leuk hotel of pension. Ook Stewart Island niet overslaan. Je moet de auto wel in Bluff of Invercargill laten staan. Stewart Island is goed begroeid, heeft fraaie uitzichten op baaien. Ik ben alleen in het bewoonde deel geweest.
Je moet ook flink wat tijd uittrekken voor het noordereiland. Waiheke Island en Rangitoto Island zou ik er bij nemen, te bereiken met de boot vanuit Auckland. Vanuit Waiheke Island kan je op Coromandel Peninsula komen. Je hebt gelijk, dat je het oosten ook bezoekt. Ga dan de kustroute (East Cape) tussen Opotiki en Gisborne doen en ook de binnenlandroute (Waioeka Gorge). De route Gisborne - Napier vind ik ook heel mooi. Het oosten is dun bevolkt.
In Auckland zou je kunnen overnachten in Parnell Inn, 320 Parnell Road, tel. +64 09 3580642, www.parnellinn.co.nz . Leuke mensen, leuke motel, niet duur, evenals in Colonial Motor Lodge in Gisborne.
Christchurch-Akaroa, 2 nachten
Akaroa-Lake Tekapo-Mount Cook, 2 nachten
Mount Cook-Dunedin, 3 nachten waar we dan Otago Peninsula bezoeken en het Waitangi feest meemaken in Dunedin
Dunedin-invercargill (door de Caitlins), 2 nachten, Stewart Island bezoeken
Invercargill- Te Anau, 2 nachten, met bezoek aan xe Milford Sound
Te Anau-Wanaka
Wanaka-FOX Glacier, 2 nachten, helikoptervlucht FOX Glacier
FOX-Glacier - Greymouth
Greymouth- Kaikora via de Lewis Pass, 2 nachten
Kaikora-Motuera
Abel Tasman, 2-3 nachten
Picton-Blenheim, 2 nachten
Wellington-Tongariro Nat. park, 2 nachten
Tongariro-Lake Taupo
Lake Taupo-Rotorua, 2 nachten
Rotorua- Coromandel 2 nachten
Coromandel-Whangari 2 nachten
Bay of Islands
Cape Reinga-ninety Miles beach
Orewra-Auckland
Mooie planning, denk ik, niet al te stressig onderweg.
twee dingen om in je achterhoiofd te houden:
White Island. Hier de Tripadvisor reviews: http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g652408-d1603032-Reviews-White_Island_Tours-Whakatane_Bay_of_Plenty_Region_North_Island.html
Echt heel anders dan Rotorua etc.
Dan een stukje kust tussen Wellington en Cape Palliser met een grote zeehondenkolonie pal langs de weg en een ‘bulldozerparkeerterrein’ in het vissersplaatsje Ngawi (zie de foto’s op Google Maps)
Maar ook zonder die dingen heb je vast een prachtige reis. Gelukkig net na het hoogseizoen.
Als je White Island neemt, zou je Rotorua en het noordwesten van het noordereiland kunnen laten schieten. Dat eiland ligt in het noordoosten van het noordereiland. In dat deel van het noordereiland is het landschap vlak en wordt daarom wel eens als minder aantrekkelijk genoemd. Echter, ga je nog verder naar het oosten, dan wordt het wel weer aantrekkelijk, vanaf Opotiki. Van daaruit zijn 2 mooie routes mogelijk, de ene bij de oostkust langs (je kunt dan naar de East Cape) en de andere door de Waioeka Gorge. Beide komen uit in Gisborne. Vanuit Gisborne kan je via een route bij de kust in een ook mooie route naar Napier.
Je hebt Queenstown laten vallen. Ik vond dat één van de leukste plaatsen van Nieuw Zeeland, zo niet de leukste plaats. Je zou er enkele dagen moeten verblijven. Het is er gezellig. In de buurt zijn verschillende excursiemogelijkheden, o.m. met een oude stoomboot naar een schapenboerderij, een oud plaatsje Arrowtown, bungeejumpen kijken, enz. In Queenstown zijn ook straatmuzikanten. Er is ook levend muziek in één of meer café’s of restaurants. Rond Queenstown kan je lekker wandelen.
Verder zou je een paar dagen in het mooie Picton kunnen blijven. Je kunt van daaruit tochten maken met een postboot door de Marlborough Sound.
Beste Willem, Zojuist heb ik wat leeggemaakt. Je kunt het ook sturen aan corzijlstra@hotmail.com of aan corzijlstra48@gmail.com . Of je zet het gewoon in deze topic. Dan kan iedereen daar kennis van nemen.
In Hanmer Springs heb ik een vluchtig bezoek gebracht aan de thermal pools and spa. Ik dacht, dat het Hammer Springs was.
Waarom wel Mount Tongariro en niet b.v. Mount Taranaki? Beide zijn vulkaankegels.
Waarom wel Tongariro National Park en niet een ander nationaal park op het Noordereiland?
Waarom wel Lake Taupo en minder aandacht voor andere meren op het Noordereiland?
Kleine meren vind ik vaak mooier dan grote meren. Toen ik met een toerbus langs Lake Taupo werd gereden, vond ik dat meer niet echt een hoogtepunt.
Men moet zich m.i. zich niet blind staren op standaard hoogtepunten van Nieuw Zeeland, hoe mooi het daar ook is. Er zijn zoveel andere ongeveer even mooie plekken. Zoek zelf wat uit uit een goede reisgids, bekijk aan de hand daarvan een aantal youtube video’s en kom dan met een plan en laat die zien in deze topic. Dat neemt niet weg, dat ik jouw plan in grote lijnen heel behoorlijk vind. Het zou wel te prijzen zijn, dat toeristen zich meer spreiden.
Bekijk ik jouw schema, dan kom ik op 23 nachten Zuidereiland incl. Stewart Island en slechts 12 nachten Noordereiland. Het lijkt mij een misverstand, dat het Zuidereiland zoveel mooier is dan het Noordereiland. Of heb je de boot Picton - Wellington al besteld? Zoveel minder natuur heeft het Noordereiland ook niet. Weliswaar is het Noordereiland dichter bevolkt, maar die dichtheid concentreert zich op bepaalde gebieden. Het zou best kunnen zijn, dat de oostelijke helft van het Noordereiland ongeveer net zo dun bevolkt is als het Zuidereiland. Bijvoorbeeld de Waioeka Gorge is zeer dun bevolkt.
Mijn persoonlijke mening is, dat van het Zuidereiland wel wat af kan. Mijn favorieten, dus om wel op te nemen, zijn Queenstown, Stewart Island, Akaroa, Kaikoura en Picton. Verder vind ik kriskras reizen prima, dus zigzaggen door het land.
Ook van het Noordereiland kan volgens mij wel wat van af. Mijn favoriete plekken zijn Waiheke Island, Coromandel Peninsula, rondom Gisborne, route Gisborne - Napier, dus om wel op te nemen. White Island lijkt mij ook wel wat. Zelf zou ik denk ik niet naar White Island gaan, omdat ik niet zo goed loop. Bij de East Cape ben ik niet geweest, wel in de Waioeka Gorge.
Dat zigzaggen waar Cor het over heeft kan ook heel nuttig zijn in verband met het weer. Dat kan aan de oost- of westkust nog wel eens een paar dagen flink schelen en dan is het voordeel dat de afstanden niet zo enorm zijn en de doorsteken mooi. Zoals die over Arthur’s Pass.
Waarom zou je dat doen als je later met de ferry naar het Noorder Eiland gaat? Dan neem je een deel van die route ook mee.
Ik zou er dan voor kiezen om een lange wandeling vanuit Picton te maken, die eindigt ergens op een steiger waar je dan met een boot weer wordt opgehaald.