reisschema 33 dagen

24/okt arrival auckland
25/okt explore auckland
26/okt Pick up auto – visit Muriwai Gannet Colony - door naar Waipoua forest
27/okt visit kauri-forest Waipoua– Ahipara
28/okt Cape Reinga Tour-Ahipara
29/okt move on to Kerikeri – explore bay of islands-Paihia
30/okt Paihia
31/okt move on to Coromandel - Stay in Thames or Coromandel Town
1/nov explore Coromandel region
(hot water beach – Cathedral Cove – Karangaheke Gorge
2/nov move on to Roturoa – explore region
3/nov explore Roturoa
4/nov Rotura- Lake taupo – turangi region
5/nov explore lake taupo – turangi region
6/nov Lake Taupo-Tongarino NP
7/nov TongarinoNP
8/nov TongarinoNP- Wellington
9/nov Ferry to South Island – Picton- Kaikoura
10/nov explore Kaikoura
11/nov explore Kaikoura-Abel Tasman(Motueka)
12/nov Explore Abel Tasman
13/nov explore Abel Tasman
14/nov Abel Tasman - move on to Punakaiki
15/nov Punakaika Pancake Rocks - move on to Fox Glacier
16/nov explore Glacier region
17/nov Fox Glacier-move on to Wanaka
18/nov explore Wanaka region
19/nov move on to Queenstown – explore Queenstown
20/nov move on to Milford Sound
21/nov Milford Sound Boat Trip – move on to Te Anau
22/nov Explore Te Anau region
23/nov Te Anau – Invercargill Region-Catlins
24/nov explore Catlins (nugget point – slope point – kaka point?) – stay overnight in the region
25/nov move on to Dunedin – explore region
26/nov explore Dunedin region
27/nov move on to Lake tekapo
28/nov Christchurch
29/nov Vertrek Christchurch
30/nov Aankomst Zaventem

Dit is de planning die ik zinnes ben te doen in 33 dagen Nieuw Zeeland .Is dit een haalbare kaart of kan ik beter een andere keuze maken?
Graag reacties hierover want zie door het bos de bomen niet meer, wil waarschijnlijk te veel op te weinig tijd. We doen dit met huurwagen.

Alvast bedankt allemaal:dag::koffie:

Izafenno probeer een dag speling te houden i.v.m. weer. En je kan van mij altijd doorrijden van Tasman naar Fox Glacier. Daartussen is niet zo veel.

Voor de zoveelste keer wordt het oostelijk deel van het Noordereiland overgeslagen. Ik vind het niet terecht. Bezoek b.v. de Eastcape, de Waioeka Gorge, White Island, Te Urewera National Park, de route Napier - Gisborne, enz. Voor een deel zelf gezien, voor een ander deel via youtube filmpjes.
Verder Rangitoto Island en Waiheke Island. Dicht bij Auckland, vandaar met de boot te bereiken. Vanuit Oraplu Bay op Waiheke Island vaart een boot naar Coromandel Peninsula.
Op het Zuidereiland zou je beter langer in Queenstown kunnen blijven. Gezellig, genoeg te doen. Denk ook aan Banks Peninsula met o.m. Akaroa.
En een dagje Stewart Island is ook niet mis.
Laat je niet teveel leiden door standaardroutes. Kijk liever in youtube naar filmpjes over bepaalde streken en plaatsen en bepaal daarna je route.

Ik snap dit soort trips nooit zo goed. Je wilt toch ergens blijven als het leuk is, waarom zou je alles vol plannen?
Als ik dit zo lees zit je bijna iedere dag 3 uur in de auto… Sterkte, lijkt me hier op zijn plaats.

Ja geen probleem wil overal wel een dag of 3 blijven en niks vooruit plannen maar er zijn ook mensen die tijdgebonden zijn, en toch de mogelijkheid willen hebben om hun tijd zo goed als mogelijk te benutten.
Grs.

1 like

Ik denk als je geen planning maakt en beperkt bent in tijd dat je dan ook veel moois misloopt

Groeten

Ik denk, dat je, welk schema je ook kiest, altijd veel moois mist. Het is niet mijn bedoeling om een overvol schema te adviseren. Bij ieder alternatief vervalt iets. Maar is het zo erg, dat je iets mist, ook al zit het in een schema dat veel anderen kiezen? Mensen zijn vaak kuddedieren. Daar lijkt het hier ook op, omdat veel schema’s ongeveer op hetzelfde neer komen. Nieuw Zeeland is vrijwel overal mooi. Youtube filmpjes kunnen dat bewijzen. Ook al zou je een route kiezen die sterk afwijkt van het standaardgebeuren, dan nog is de kans heel groot dat je een prachtroute meemaakt. Ik ben benieuwd naar voorstellen in die richting.

1 like

Bedankt Cor ga nog een tijdje doorpuzzelen!!!

Misschien zou een georganiseerde busrondreis een idee zijn.

• Updated - - -

Misschien zou een georganiseerde busrondreis een idee zijn.

1 like

Hey Izafenno,

leuk om zien dat je voor een groot deel je inspiratie hebt gehaald uit mijn initiële reisplanning :wink:
Ondertussen zijn we zo’n 2 weken terug en ik kan je zeggen: het was fantastisch! Zoals anderen ook al aangeven: alles is mooi in Nieuw-Zeeland, waar je ook komt. Van de steden vonden wij persoonlijk enkel Wellington de moeite, maar dat is een persoonlijke mening.

Hierbij in alle geval wat ervaringen mbt voorgaande reisroute:

24/okt arrival auckland
25/okt explore auckland
26/okt Pick up auto – visit Muriwai Gannet Colony - door naar Waipoua forest
27/okt visit kauri-forest Waipoua– Ahipara -> Ahipara en Cape Reinga hebben we uiteindelijk niet gedaan en zijn rechtstreeks doorgereden naar Haruru Falls. Van het hele noordenstuk waren we uiteindelijk niet zo wild, en achteraf bekeken hebben we er ook niet echt spijt van.
28/okt Cape Reinga Tour-Ahipara
29/okt move on to Kerikeri – explore bay of islands-Paihia -> Zoals eerder gezegd waren we hier niet zo wild van. Dit is een heel toeristische regio, en achteraf bekeken zou ik jou zelfs durven aanraden om dit in zijn geheel te skippen en rechtstreeks richting Coromandel en misschien zelfs de oostkust te gaan, zoals Cor al aanhaalt. Maar nogmaals, dat is een persoonlijke mening en vooral dan gebaseerd op het feit dat je ‘slechts’ 1 maand hebt.
30/okt Paihia. -> Met jouw beperkte tijd zou ik daar geen dag aan verspelen.
31/okt move on to Coromandel - Stay in Thames or Coromandel Town -> (Neem zeker je tijd voor Coromandel regio. Echt zwaar de moeite.)
1/nov explore Coromandel region
(hot water beach – Cathedral Cove – Karangaheke Gorge -> Karangaheke Gorge vond ik persoonlijk iets minder interessant. Mss eerder een optie om door te rijden naar Hobitton? als LOTR-fan vond ik dat enorm leuk, maar is weer een persoonlijke mening.
2/nov move on to Roturoa – explore region
3/nov explore Roturoa
4/nov Rotura- Lake taupo – turangi region -> dorp Turangi lijkt weinig of niks te doen. Taupo daarentegen was wel heel gezellig.
5/nov explore lake taupo – turangi region
6/nov Lake Taupo-Tongarino NP
7/nov TongarinoNP
8/nov TongarinoNP- Wellington -> Van Tongariro NP naar Wellington is een heel eind rijden. Als je de dag erna de ferry neemt ga je er weinig van kunnen zien vrees ik. Wellington was ook de enige stad waar we zelf enorm weg van waren, dus mogelijk kan je eerder in je schema een dagje sparen en Wellington verkennen?
9/nov Ferry to South Island – Picton- Kaikoura
10/nov explore Kaikoura
11/nov explore Kaikoura-Abel Tasman(Motueka)
12/nov Explore Abel Tasman
13/nov explore Abel Tasman
14/nov Abel Tasman - move on to Punakaiki -> Van Abel Tasman zou ik rechtstreeks proberen doorrijden naar Hokitika, of zelfs tot aan de glaciers. Punakaika is niet echt een dorp, maar heeft enkel de rotsen, die enorm de moeite waren. Probeer deze trouwens te doen met hoogtij, een wereld van verschil…
15/nov Punakaika Pancake Rocks - move on to Fox Glacier -> persoonlijk vonden we dat er meer mooie wandelingen waren aan Franz Jozef dan aan Fox. Daar hebben we enkel Lake Matheson gedaan.
16/nov explore Glacier region
17/nov Fox Glacier-move on to Wanaka
18/nov explore Wanaka region
19/nov move on to Queenstown – explore Queenstown
20/nov move on to Milford Sound
21/nov Milford Sound Boat Trip – move on to Te Anau
22/nov Explore Te Anau region
23/nov Te Anau – Invercargill Region-Catlins -> Invercargill en Bluff zou je makkelijk kunnen overslaan. Persoonlijk vond ik dat 2 enorm lelijke gehuchten. Ik zou je aanraden om van Te anau ineens door te rijden naar Curio Bay
24/nov explore Catlins (nugget point – slope point – kaka point?) – stay overnight in the region -> Op 1 dag kan je van Curio Bay naar Kaka Point. Hou er rekening mee dat je daar veelal op Gravel-wegen zit om iets te kunnen bezichtigen.
25/nov move on to Dunedin – explore region
26/nov explore Dunedin region
27/nov move on to Lake tekapo
28/nov Christchurch -> voor de stad Christchurch zou ik persoonlijk niet te lang uittrekken. Wij hadden het er na een dagje zeker wel gezien. Maar ook dat is persoonlijk.
29/nov Vertrek Christchurch
30/nov Aankomst Zaventem

PS: ga gerust eens een kijkje nemen op onze blog: http://nooitverweg.wordpress.com . Dan heb je al een redelijk zicht op waar je zoal terecht zal komen met bovenstaand schema :wink:

1 like

Ik zou willen adviseren om wat langer op het Noordereiland te blijven. De kustlijn is relatief groot door al die peninsula´s inclusief Northland. Ik vind het Noordereiland anders dan het Zuidereiland, maar wel ongeveer net zo mooi.

Op Coromandel vind ik Whitianga een leuke plaats, ook om te overnachten. In de plaats Coromandel ben ik nooit geweest. Er rijdt wel een treintje op The Driving Creek Railway. Is het gebied ten noorden van die plaatsen ook interessant? En de westkust van de Coromandel?

Ik zou inderdaad het oosten van het Noordereiland niet overslaan en Northland eventueel te schrappen.

Vergeet niet The Forgotten World Highway, nr 43, van Taumarunui naar Stratford. Dat schijnt erg de moeite waard te zijn. Vanuit Stratford zou je een ronde rondom Mount Egmont, ook genoemd Mount Taranaki, kunnen doen inclusief Cape Egmont. Er zijn ook (doodlopende) zijweggetjes om dichter bij de vulkaankegel te komen.

Te Anau viel mij als plaats tegen. Milford Sound is indrukwekkend, maar wel erg kort. In Noorwegen kom je wat fjorden betreft meer aan je trekken. Ik vind, dat je meer tijd moet nemen voor Queenstown en Arrowtown.

Invercargill vind ik wel een leuke plaats en dus zeker geen gehucht. Bluff vind ik een gewoon dorp, waar de boot naar Stewart Island vertrekt. Ga toch maar een dag naar Stewart Island. Daar rijdt een treintje op wielen naar mooie uitzichtspunten.

Vanuit Christchurch zou je even naar Akaroa kunnen gaan. In 1 dag goed te doen.

Houd je van de fraaie vlucht van albatrossen? Ga dan naar Otago Peninsula.

Bedankt voor de info ben reeds een tijdje niet meer op de site geweest en heb ondertussen heel wat aanpassingen gedaan. Ga weldra mijn schema opnieuw posten.

[TABLE=“width: 709”]

24/okt
Arrival Auckland

25/okt
Explore auckland ** Pick up car 16:30**

26/okt
Auckland- visit Muriwai Gannet Colony (41km-0:37)

Waipoua Kauri Forest-Omapere (31km)

27/okt
Omapere -Kaitaia-Cape Reinga

Cape Reinga-Waipapakauri

28/okt
Waipapakauri-Paihia evt. bezoek Russel

29/okt
Paihia -explore Bay of Islands

30/okt
Paihia-Whangarei-Thames

31/okt
Thames-explore Coromandel region Rapaura Watergardens

Hahei-Hot water beach – Cathedral Cove -Whangamata

1/nov
Whangamata-Tauranga-Te Puke-Rotorua

2/nov
Rotorua to Wai O Tapu NP(geijsers 10 uur)-

Lake Taupo -Tongarino NP

3/nov
TongarinoNP

4/nov
TongarinoNP- Wellington

5/nov
Wellington

6/nov
Wellington-Ferry to South Island – Picton

Picton- Via Queen Charlotte Drive-Nelson-Marahau

7/nov
Explore Abel Tasman vb: Marahau-Totoranui

8/nov
Explore Abel Tasman

9/nov
Marahau - move on to Punakaiki-Greymouth

10/nov
Greymouth-Fox Glacier

11/nov
Explore Glacier region bezoek Lake Matheson

12/nov
Fox Glacier-Haast Pass-move on to Wanaka

13/nov
Wanaka (wandeling Roy’s Prak)

14/nov
Wanaka-Move on to Arrowtown & Queenstown

15/nov
Explore Queenstown & Glenorchy (Paradise)

16/nov
Queenstown-Te Anau (evt.boeken voor Milford Sound)

17/nov
Te Anau – Milford Sound-(boottocht) Te Anau

18/nov
Te Anau – Southern Senic Route to Invercargill

(HW94+SH1)  Catlins regio

19/nov
Invercargill-Bluff overzet Steward Island 09:30

20/nov
Steward Island

21/nov
Steward Island ** overzet-Bluff 08:00**

(slope point -nugget point-kaka point?)  Dunedin

22/nov
Dunedin – explore region

Otago Peninsula -Sandfly bay

23/nov
Dunedin – Mouraki Boulders-Oamaru

24/nov
Oamaru-Mount Cook hooker valley walk

25/nov
Mount Cook-Lake Tekapo

26/nov
LakeTekapo-Akaroa via inland senic route

27/nov
Akaroa

28/nov
Akaroa-Christchurch

29/nov
Vertrek Christchurch-Sydney

[/TABLE]

Paar tips:
[ul]
[li]Op Coromandel is Cathedral Cove bij goed weer prachtig, is niet voor niets startscherm van Windows 10 ;-)[/li][li]En Driving Creek Railway is een curiositeit maar wel een erg leuke; geen idee of vantevoren boeken ook oktober handig is, natuurlijk niet piekseizoen qua toeristen maar ook minder ritjes. Wij waren medio november en erg blij dat we geboekt hadden, er kwamen ook heel wat hun-neus-achteraan-bezoekers en die moesten soms 1-2 treinen wachten voordat ze meemochten.[/li][li]Otago schiereiland verraste ons positief. Niet alleen de albatrossen maar ook pinguinkolonies, een aantal zeehonden en wat dolfijntjes. Boottripje erbij maakt het helemaal leuk.[/li][/ul]

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Verspilt je niet wat tijd door naar het noordwesten van het Noordereiland te gaan? Kan je dan niet beter het minder toeristische oosten van het Noordereiland bereizen?

Vanuit Auckland kan je met de boot naar het vulkanische eiland Rangitoto en naar het mooie Waiheke Island, vanwaar vanuit Oraplu Bay een boot vaart naar Coromandel.

Ga ook naar de streek rond Mount Taranaki/Egmont.

Je hoeft niet alle hoogtepunten te zien. Nieuw Zeeland is vrijwel overal mooi. Ook als je zonder schema rondrijdt, heb je een grote kans dat je een geslaagde vakantie hebt. Je neemt wat hoeken in het land en gaat daar wat rondrijden. Je kunt ook kriskras reizen, steeds van kust naar kust.