In december gaan wij 1 maand naar NZ. Wij willen beide eilanden doen van zuid naar noord (niet de meest gangbare route). Hieronder vinden jullie een eerste opzet van onze route. Graag hadden wij jullie tips en advies gekregen. Indien mogelijk zou ik ook nog graag de coromandel toevoegen (of kunnen we beter een keuze maken tussen Coromandel en Bay of Islands) en misschien de catlins?
Ook ander handige tips aangaande kamperen e.d. zijn zeker welkom aangezien dit de eerste keer is dat wij zoiets ondernemen :-o
30/11/2015 aankomst CHC
1/12/2015 CHC
2/12/2015 CHC - Lake Tekapo - Mt Cook
3/12/2015 Mt Cook
4/12/2015 Mt Cook - Oamaru
5/12/2015 Oamaru - Dunedin
6/12/2015 Dunedin - Te Anau
8/12/2015 Te Anau - Milford Sound
9/12/2015 Te Anau - Queenstown
10/12/2015 Queenstown
11/12/2015 Queenstown - Fox Glacier
12/12/2015 Fox Glacier
13/12/2015 Fox Glacier - Greymouth
14/12/2015 Greymouth - Abel Tasman
15/12/2015 Abel Tasman
16/12/2015 Abel Tasman
17/12/2015 Abel Tasman - Kaikoura
18/12/2015 Kaikoura
19/12/2015 Kaikoura - Picton - Wellington
20/12/2015 Wellington
21/12/2015 Wellington - Napier
22/12/2015 Napier - Lake Taupo - Tongariro
23/12/2015 Tongariro
24/12/2015 Tongariro - Rotorua
25/12/2015 Rotorua
26/12/2015 Rotorua - AKL
27/12/2015 AKL - Bay of Islands
28/12/2015 Bay of Islands
29/12/2015 Bay of Islands - AKL
30/12/2015 vertrek AKL
Nog een kleine bemerking (hopelijk schieten de NZ fans mij nu niet af) Aangezien IEDEREEN zo overtuigd is van NZ zijn onze verwachtingen uiteraard zeer hoog daarom zijn wij (vooral mijn vriend) een beetje bang dat we er toch te veel van verwachten…
veel mensen vinden NZ het mooiste land ter wereld. Ik ben in ieder geval één van die mensen. Toen ik op het vliegtuig terug zat na mijn eerste reis van dik 3 weken heb ik mezelf voorgenomen om minstens 1 keer om de 10 jaar terug te komen. Enkele maanden na deze reis zat ik al terug op het vliegtuig voor een trip van bijna 3 maanden. We zijn nu 5 jaar verder en ik tel al af naar mijn volgende trip, binnen een paar jaar.
Als je van zeer afwisselende en ongerepte natuur houdt zal je sowieso overdonderd worden, wees gerust.
Jullie planning ziet er op het eerste zicht heel goed uit. Misschien een paar kleine opmerkingen:
op 4/12 willen jullie overnachten in Oamaru. Je kan ook ineens naar Dunedin rijden zodat je op 5/12 een volledige dag hebt voor Otago Peninsula.
Napier ligt wat uit de richting, je zou deze omweg kunnen skippen en Coromandel plannen na Rotorua. Van Coromandel kan je dan naar Bay of Islands gaan en via de Kauri forest terug naar AKL.
Voor tips ivm. bezienswaardigheden, ritten, wandelingen, campings,… kan ik verwijzen naar onze blog uit 2010
Hallo Wangan,
wij reisden in 2011 twee maanden door NZ van Noord naar Zuid, maar ongeveer dezelfde route tegengesteld. Heb je al over onderdak nagedacht? Wij reisden via Kiwi Parks of Top10 Parks.Er zijn er van elk zo’n 40. Ideaal low budget (voor ons tenminste) met onderdak in uitstekende cabins of soms zelfs luxer. Gemiddeld kostte dat NZd 55-60 per cabin. Zo namen we alleen lakenzakken mee. Koken in de gemeenschappelijke keuken. Ver vooruit boeken was ook in het hoogseizoen niet nodig, alleen de maand december zo rond kerst zal het druk zijn. Zeker in Rotorua. Vanuit NL lid geworden van Top10 Parks, zodat je ook nog korting krijgt met je pasje. Na 5 keer slapen heb je de kosten eruit. Otago was voor ons meer dan een dag ( albatros spotten, pinguins, zeeleeuwen, Larnach Castle en prachtige stranden) De Catlins hebben we ook bezocht, omdat we via de zuidkust naar Invercargill en Dunedin zijn gereden (huurauto, geen camper, niet doen!). Tongariro Crossing zeker doen! Wel kun je pech hebben met het weer, zoals wij (mist). Ik kan je nog meer info geven maar misschien kun je dan beter met specifieke vragen komen.
Genieten zul je zeker !!!
Alvast bedankt voor jullie tips!! We hebben ondertussen ons reisschema nog een beetje aangepast en krijgen nu een goed beeld van wat we allemaal gaan doen. Nu kunnen we dus verder uitwerken hoe we het allemaal gaan doen.
Frederik, jullie blog was zeer aangenaam leesvoer en ik zal al blij zijn wanneer ik nog maar de helft zie van wat jullie gedaan hebben
We zijn van plan om een auto te huren en verder in onze tent te slapen. Ik hou in gedachten dat ik voor Rotorua misschien toch best op voorhand iets vast kan leggen aangezien we daar wel rond kerst zullen zijn.
Efkes naar de i-SITE (informatie kantoortje) en daar naar de map van doc campsites vragen. Kost een paar dollar per nacht om te slapen en de voorzieningen zijn basis; wc, koudwater douche en geen stroom… Heb je ook niet nodig, telefoon opladen in de auto! Nog beter is om een DOC office op te zoeken, die zijn wat lastiger te vinden maar hebben een veeeeeel uitgebreidere kaart voor doc campsides. Veel plezier!
Wij gaan ook in december naar Nieuw Zeeland! We vliegen op Auckland en beginnen daar. Verdere planning moet ik nog maken, ben nu een beetje aan het oriënteren wat we willen zien en naar andere planningen aan het kijken. Wij gaan ook met een huurauto en slapen in hostels etc.
Handig om nu alle tips even te lezen
Ondertussen heb ik ook nog wat opzoekingswerk gedaan en begin ik me toch een beetje zorgen te maken over de periode waarin we gaan. December is echt wel de drukste maand om te gaan en ik vraag mij een beetje af of het allemaal haalbaar is zonder al te veel vooraf vast te leggen (Abel Tasman, Milford, Tongariro,…) en dan bedoel ik de shuttles en trips op deze plaatsen. En als je deze dan op voorhand wil reserveren kan het dan online 1 dag ervoor? Is hiervoor genoeg wifi beschikbaar?
Ik wens je in ieder geval een super toffe reis en als je nog tips ontdekt hoor ik het graag. Wij hebben onlangs onze auto bij Apex besteld.
Je route ziet er goed uit! ik heb nog wel wat ideeen waar je misschien wat aan hebt.
Het is inderdaad slim om verder door te rijden naar Dunedin, in oamaru is niet veel speciaals te zien op de elephant rocks en de mouraki boulders na. Hier kom je nagenoeg langs gereden op de weg naar Dunedin dus even een stop op die 2 plekken is voldoende. Net na de Mouraki boulders is een DOC camp site, dit lijkt me de meest ideale plek om dan te overnachten. Verder zou ik ook zeker verder naar beneden rijden via de catlins. Ik vond dit echt de moeite waard. Ik heb de hele southern scenic drive gereden (van Dunedin to queenstown) erg mooi! veel in de auto gezeten en gestopt op de mooie plekken. Dit kost wel 1,5 dag extra. Maar deze dag zou ik wegnemen bij de glaciers. Ik vond deze erg tegenvallen! ik had hier ook 1,5 dag voor uitgetrokken maar even er naar toe lopen en weer trug was meer dan voldoende. Dit was misschien wel het minst mooie van het zuidereiland.
Ik heb verder nog niks uitgezocht. Ga nu bezig met auto huren, denk ook bij Apex of Rentalcar.
Zal nu ook maar snel bezig gaan met planning maken dus… Ik dacht te lezen ergens dat het wel meeviel met de drukte, maar ik denk dat ik wel wat vastleg met kerst. Heb verder geen idee of je het online 1 dag van te voren kan reserveren. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Als ik nog tips tegenkomen laat ik het weten! Jij ook een superfijne vakantie gewenst! Maar dat moet wel goedkomen in Nieuw Zeeland denk ik
We twijfelen inderdaad nog of we de caitlins er toch bijnemen of niet. Wanneer was je bij de gletsjers? Ik vraag me namelijk af hoe koud het hier zal zijn in december en natuurlijk ook op de andere plaatsen @manonpostma hopelijk valt het inderdaad wat mee want alles op voorhand vastleggen zoals Rene1991 aanraadt vindt ik toch een beetje afbreuk doen aan het gevoel van vrijheid tijdens het rondtrekken. Niet dat ik hier nu zo veel ervaring mee heb
Graag had ik jullie ervaringen wat het weer betreft toch nog even gehoord. Oké, ik lees overal dat je je aan alles kan verwachten maar vorig jaar ben ik Mt Fuji opgegaan tijdens de nacht en hiervoor had ik een halve koffer nodig aan kledij omwille van die ene dag dat het koud zou zijn in Japan (verder altijd +/- 30 graden). Als ik dan denk aan wat we in Nieuw Zeeland allemaal te verduren gaan krijgen denk ik dat er me nog serieuze dilemma’s te wachten staan
Hoe dan ook, ik hoor het graag van jullie…
Het is daar rond die tijd denk ik ongeveer 20 graden. Ik ben er geweest in april toen was het wel wat kouder. Maar het is niet hooggelegen ofzo. Hierdoor is de gletsjer ook al erg ver weggesmolten helaas.
Groetjes!
Het lijkt erop dat je een flinke lijst met mooie plekken in NZ achter elkaar hebt gezet. Ze zijn zeker de moeite waard.
Ze liggen echter wel over beide eilanden verspreid. Als je niet op past ben je de hele vakantie aan het rijden en zie je het meeste van NZ door je voorruit.
Er staan locatie tussen die je niet in een dagje aandoet. Abel Tasman, Rotorua en zelfs Queenstown.
Je bent erg ambitieus.
Je reist in een periode waarin het hele land vakantie heeft. De scholen zijn dicht en de meeste werknemers hebben hun zomervakantie in die weken.
Het zijn in die periode niet enkel de buitenlanders die vakantie hebben en dat maakt het druk op de mooie plekken. Wachttijden voor de ferry van zuid naar noord kunnen dan flink tegenvallen en je zorgvuldig uitgezochte overnachting kan wel eens volgeboekt zijn.
Mijn tip is flexibiliteit. Naast de drukte ben ik er zeker van dat je onderweg ergens stopt waar je het geweldig vind. Het zou jammer zijn als je dan weer verder moet om je planning te halen. NZ is groot en divers genoeg om een bijzondere side step te verwachten.
Geniet van het plannen maar nog veel meer van de reis zelf.
Mount Cook is de hoogste berg van NZ. Dat betekent niet, dat je die persé gezien moet hebben. Ter vergelijking: Als je door de Europese Alpen rijdt, hoef je niet persé de Mont Blanc, de Matterhorn of de Gross Glockner te zien. Voorts hoef je wat mij betreft ook niet persé naar Lake Tekapo. Ik vond het geen hoogtepunt. Ik zou liever wat langer in Queenstown en omgeving blijven. Genoeg te zien en te beleven daar. Verder vond ik op het zuidereiland Akaroa e.o. ook een hoogtepunt. Stewart Island vind ik ook de moeite waard.
Ik ben op het noordereiland nog nooit op White Island geweest. Het moet spectaculairder zijn dan de bronnen van Rotorua. Het ligt in de Bay of Plenty. Neem je White Island erbij, dan is Wellington - Napier wel interessant. Vanuit Napier kun je door naar Gisborne. De route Napier - Gisborne vind ik mooier dan Wellington - Napier. Als je vanuit Gisborne naar Opotiki reist, ben je daarna al bij de Bay of Plenty. Er zijn 2 routes van Gisborne naar Opotiki. De kortste is door de Waioeka Gorge en de langste in de omgeving van de oostkust. Beide de moeite waard. Ikzelf heb de kortste genomen.
En waarom zou je apart nog naar de Bay of Islands gaan? Ik denk, dat je dan beter Rangitoto Island, Waiheke Island, Coromandel Peninsula, enz. kunt bezoeken. Vanuit Coromandel Peninsula kan je met de boot naar Waiheke Island. Vanuit een andere plaats op Waiheke Island kan je met de boot naar Auckland. Op het zuidereiland zijn ook boottochten mogelijk met de postboot door de Marlborough Sound.
Zie ook andere topics.
@ corzijlstra: Mount Cook was echt wel 1 van mijn hoogtepunten. Zou mensen niet zo snel zeggen dat ze daar niet per se heen hoeven. Vooral de wandeling omhoog was fantastisch. Tot de mullerhut (hoop dat ik de naam goed onthouden heb). Hele vallei eerst onder een laag bewolking en later prachtige uitzichten op Mount Cook en de gletsjer en de vallei. DOEN dus! Het was niet mooi omdat het de hoogste berg is, maar is gewoon een fantastische plek
Daar ben ik het in grote lijnen mee eens. Ik ben van mening, dat je je niet te veel aan moet trekken van standaardplekken en standaardroutes. Wel vind ik, dat je allerlei uithoeken van het land moet hebben gezien. Dus niet 30 dagen ergens blijven hangen, hoe mooi het daar ook is. Je leest een goede reisgids door. Ga noteren welke plekken en routes jezelf leuk lijkt en noteer op welke bladzijden in de reisgids die staan. Ga ook in youtube beelden bekijken van die mooie routes en plekken. Maak dan een reisplan en maak die bekend in deze topic. Ik ben benieuwd.
Verder reisde ik in december 2002 en januari 2003. Toen ik in de dagen voor kerst in Queenstown was, een bij uitstek toeristische plaats, was er nog plaats bij Mc Fees Waterfront Lodge in het centrum van Queenstown, zonder voorbespreking. Zelfs kerstnacht heb ik daar doorgebracht. Bovendien leuke mensen. Op kerstavond hebben gasten en eigenaars bij elkaar gezeten voor een hapje en een drankje.
Ik ben er in december 2002 en januari 2003 geweest. Het was er over het algemeen niet zo warm dan de breedtegraad zou doen vermoeden. Wel vond ik het in grote lijnen lekker weer. Zelfs op het zuidelijk gelegen Stewart Island vond ik het lekker warm met veel vegetatie.
Neem je de Catlins, dan kan je Invercargill (leuke plaats) en Stewart Island erbij nemen. Ik ben in 1 dag op en neer gereisd met de boot vanuit Bluff naar Stewart Island. Er zijn 1 of meer overnachtingsgelegenheden en je kunt er ook wat kopen. Wel moet je de auto in Bluff of Invercargill achterlaten. Ik vind het zeer de moeite waard om een kijkje te nemen op dat eiland. Je kunt genieten van fraaie uitzichten, veel groen, enz. Na aankomst stond er een treintje op wielen klaar om mooie plekken te laten zien.