Rondreis 6 weken NZ laatst januari 2012

Hallo medereizigers :cheer:,

Mijn man en ik (43 jaar) gaan 23 januari 2012 tot 1 maart naar NZ :zon02:. De tickets hebben we geboekt, verder nog niks. We komen aan in Auckland en vertrekken weer uit Christchurch. We hebben een beetje moeite om de route samen te stellen. Is het volgens jullie een mogelijkheid om de overnachtingen niet vast te leggen en een globale route te hebben en dan ter plaatse te kijken waar we precies stoppen en overnachten :slapen:? Of komen we vanwege de zomerperiode in de problemen om een overnachting te vinden? We willen een huurauto nemen via Sunny Cars, dus het zal een B & B of hotel worden of een cabin op een camping. Misschien hebben we op bepaalde plaatsen een probleem of overal? We weten niet goed hoe we het ons moeten voorstellen. Van een eerdere vakantie in Amerika weten we dat het soms een probleem kan zijn. Maar het zou zoveel handiger zijn als je ter plaatse wat vrijer bent. Graag jullie hulp en tips :zon02:! Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Groetjes Miradores :dag:

Er zijn zoveel leuke plaatsen! Ik was met mijn dochter vooral rond het geothermische Rotorua. Als je daar in de buurt bent moet je zeker Wao Tapu bezoeken (thermal park), maar ook een echte Maori spa (modder en zwavelbaden). Ik ben wellness en spa journalist en heb daar hele mooie authentieke dingen gezien!
Succes, en lees mijn spa en wellness weblog er even op na. Daarin staan ook nog wat handige links naar de beste spa’s in Nieuw-Zeeland.

Dag Miradores,

Prachtig idee dat je voor nieuw-zeeland kiest! Het staat nog steeds met stip bovenaan bij mijn favoriete reizen!

We hebben een vergelijkbaar traject afgelegd dus ik zal je zeker onze toppers meegeven. Onze reis was echter al liftend en wildkamperend, dus ik weet eigenlijk niet echt veel over de accommodaties die je er kan vinden. In de grote steden Auckland / Wellington en Christchurch hebben we in een hostel geslapen, daar is keuze genoeg, maar onderweg kan het misschien wel best zijn dat je enkele adressen op zak hebt!

Auckland is best wel een mooie stad, zeker de harbour front, maar ik zou zo snel mogelijk vertrekken omdat er zoveel meer te doen is.
Op weg naar het zuiden in volgorde kan ik je aanraden

• Coromandel (vervangt een beetje de bay of islands in het noorden) prachtige kuststreek met een must-do met Cathedral cove!)
  • Tongariro mountain track ( misschien wel de beste eendagstocht ter wereld, dit is bijna niet samen te vatten in woorden, dit is een absolute must op het noordereiland!)
  • De streek rond Taranaki (mt Egmont), al moet je daar wel wat geluk hebben met het weer, die vulkaan is een ware wolkenmagneet!
  • De oversteek maken van Wellington naar Picton (prachtige ervaring op zich)
  • The Queen charlotte track, huur voor deze keer een mountainbike en doe de track door de sounds, je zal het je absoluut niet beklagen en dan vele heuveltjes belonen je steeds opnieuw met een prachtig vergezicht
  • Abel Tasman, doe de kajaktocht en vaar langs dolfijnen, robben en pinguins, opnieuw een absoluut hoogtepunt!
  • De westkust, prachtige weg langs een wilde zee en de alpen. Doe zeker de pancake rocks aan!
  • Arthur’s pass : opnieuw fantastisch, zware klimpartijen maar je wordt beloont met een fantastisch zicht op het dak van nieuw zeeland. Wij hadden zelf bezoek gekregen van de zeldzame kea’s op de top
  • Onderweg naar Queenstown teveel dingen om op te sommen, roaring billy, lake wanaka zelf enkele salmonfarm’s stuk voor stuk prachtig
  • rond Queenstown kan je verschillende tracks doen, zoals de Queenstown track met een uniek zicht op de stad en de meren, maar ga daar vooral eens om gek te doen met al de extreme sporten die je er kan beoefenen
  • Te Anau : Wij hebben de keplertrack gedaan, dat was een absoluut hoogtepunt van de reis, maar ook andere, bekendere en waarschijnlijk nog mooiere tracks zijn in de buurt zoals de Milford Track. Je moet zeker één doen op een nieuw-zeeland reis, je zal het voor de rest van je leven meedragen!

Daarna zijn wij naar Christchurch getrokken, maar als je nog tijd zou hebben zou ik zeker nog verder zuidwaarts afzakken en misschien wel Stewart Island doen

Veel plezier met de voorbereiding! Ik vond het verschrikkelijk moeilijk om de knopen door te hakken, hoe meer je leest, hoe meer je wil zien en het je planning nagenoeg onmogelijk maakt :slight_smile:

1 like

TVHL bedankt voor de goede tips. Het is inderdaad ook handig om van tevoren uit te bedenken waar je een wandeling gaat maken, dat moet je gewoon inplannen in je tijd. Nog een vraagje, een hostel… willen ze daar nog mensen van boven de 40? :redface:

Als er nog mensen zijn die willen reageren, graag, alle reacties zijn welkom :dag:

hallo
wij zijn jan/febr ook voor 6 weken geweest en hebben rond getrokken met camper en zowel noorder als zuideiland bezocht (ook vanaf auckland naar christchurch) hierbij het schema wat wij in die 6 weken gedaan hebben
als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel
1 6-jan auckland 0 camper halen
2 7-jan auckland warkworth 50
wangarhei 95
paihia 75 holiday park haruru falls
“dolphin discoverie boeken Cnr Marsden & Williams Rds, Paihia
Phone:*+64 9 4028234 Freephone:800 365 744"
3 8-jan paihia excusie dolphin maken
4 9-jan paihia Waitangi treaty grounds bezoeken
5 10-jan paihia kaikohe 50
onderweg: waipoua kauri forest
matakoha 145 matakoha top 10 hp
6 11-jan matakoha rotorua 325 cosy corner h p
7 12-jan rotorua okere falls en green en blue lake en burried village
8 13-jan rotorua taupo 50 onderweg:waiotapu thermal wonderland lady knox geser spuit om 10.15 uur
"Huka falls. Huka falls jet Karetoto Road, Wairakei Tourist Park, Taupo
Phone:
+64 7 3748572Freephone:800 485 2538"
Whakapapa village 95 Whakapapa hp tel +64 78923897 wandeling Taranaki falls walk 6 km
9 14-jan whakapapa vill wanganui 125 "Wanganui river top 10 holiday park 60 Somme Parade, Wanganui
Phone:
+64 6 3438402 Freephone:*800 272 664”
10 15-jan wanganui lower hutt 190 www.huttpark.co.nz 006473481886 hutt park road 95 lower hutt
11 16-jan lowerhut wellington 15 bluebridge cook straith ferry services +64800844844 free 0800844844
10 via queen charlottes drive
nelson 145 nelson top 10 hp
12 17-jan nelson
kaiteriteri 60 kaiketeribaeach reserveren 006435278010
13 18-jan kaiteriteri wandeling van torrent bay naar barkbay met abel tasman seashuttle 0800732748

14 19-jan kaiteriteri westport 265 via montueka valley highway(van montueka naar murchison) swingbridge
15 20-jan westport greymouth 100 onderweg: pancake rocks bij punakaiki
16 21-jan greymouth onderweg cape foulwind zeehonden colonie
franz josef 180 onderweg: lake matheson
Franz josef hp
17 22-jan franz josef haast 120 haast hp helicopter vlucht franz josef
19 23-jan haast
makarora 85 makarora hp
20 24-jan makarora Wilkin river jets&backcountry helicopters / siberia experience
wanaka 60 Wanaka lakeview hp brownstonstreet 212 tel +6434437883
21 25-jan wanaka 60 onderweg Bungy jump kijken
queenstown 25 Shotover top 10 hp arthurs point road 70 arthurs point queenstown
bootreisje
22 26-jan queenstown quad safari
23 27-jan queenstown milford sound 295 milfrod sound cruise
wildkamperen
24 28-jan milford sound dunedin 360 treinreis
25 29-jan dunedin 120 pinguins kijken en albatrossen(penguin place)
26 30-jan dunedin 300 Dunedin hp victoria road 41, st kilda, dunedin tel +6434554690 free0800945455
28 31-jan dunedin omarama 180 onderweg: Mouraki Boulders
29 1-feb omarama lake tekapo 75 via mount cook
wandeling the hooker valley track(mt cook links laten liggen afslag nemen
naar camping ground white horse hill(scheelt 2 x 1/2 uur)
Lake tekapo hp lakeside drive tel+06436806825 free 0800853853
31 2-feb lake tekapo rangiora 200 rangiora hp
32 3-feb rangiora kaikoura 150
Whale watch kaikoura ltd tel +64 33196767 free 0800 655121
Whale watch
33 4-feb kaikoura 100 hanmer springs hp
34 5-feb kaikoura hanmer springs quad safari
34 6-feb hanmer springs
34 7-feb hanmer springs akaroa
34 8-feb akaroa zwemmen met dolfijnen
38 9-feb christchurch
39 10-feb christchurch
40 11-feb christchurch
41 12-feb christchurch amsterdam camper inleveren

1 like

Dit is geweldig! :cheer: dank je wel! Ik ga het meteen uitprinten en bij ons plannetje houden. Ik zal binnenkort een voorlopige route hierop zetten en dan vragen om commentaar. Zou je nog iets anders gedaan hebben achteraf of was het zo goed te doen? Waarom hebben jullie voor een camper gekozen i.p.v. een auto, is dat niet een stuk duurder? Die krengen zijn best prijzig zag ik. Alvast bedankt, als ik het echt doorgenomen heb heb ik misschien nog vragen, dan meld ik me weer :dag:

graag gedaan
wij hebben voor een camper gekozen omdat we vonden dat we dan meer vrijheid hadden en wij hebben bijna elke dag op camping gestaan omdat we via skype kontakt met onze kinderen/kleinkinderen wilden hebben omdat we eigen laptop bij ons hadden moesten we internet hebben dus vandaar de camping.
wij hadden een 4 persoons camper van easygo campers, dat zijn campers ouder dan 2 jaar(tot 2 jaar worden verhuurd door pacific horizon en daarna gaan er ander stickers op van easygo )maar prima in orde want geen enkel probleem gehad in 6 weken tijd en 5000 kilometer gereden
het is wel prijzig om een camper te huren maar het is ons echt goed bevallen en wij zouden het zeker weer zo doen.

Hallo,

Heb de roadtrips gedaan dus auto gehuurd en in motels geslapen. In dezelfde periode in 2010 en wij hebben nooit wat geboekt en altijd een slaapplek gevonden zelf in de zeer toeristische plekken zoals Queenstown enz. Ik woon nu in Nieuw Zeeland het is echt een geweldig land om in te wonen en in te reizen.

Bedankt voor jullie hulp alvast. We hebben nu ook de huurauto geboekt en bedacht dat we 2 weken op het Noordereiland verblijven en 3 weken op het Zuidereiland.

Voor het Noordereiland hadden we de volgende route in gedachte :wereld::

24 jan.: Hotelovernachting Auckland airport :slapen:
25 jan.: Auckland stad bekijken
26 jan.: Naar Paihia rijden (wandelingen onderweg)
27 jan.: Paihia boottocht Bay of Islands maken
28 jan.: Van Paihia naar Coromandel rijden (lang rijden)
29 jan.: Coromandel Cathedral Cove en Hot Water Beach
30 jan.: Van Coromandel naar Rotorua rijden via Bay of Plenty
31 jan.: Rotorua Wai-o-Tapu en Champaign Pool enz.
1 febr.: Van Rotorua naar Waitomo Caves en terug naar Rotorua
2 febr.: Van Rotorua naar Turangi via Lake Taupo
3 febr.: Turangi Tongariro NP korte wandelingen
4 febr.: Van Turangi naar Napier
5 febr.: Napier en Cape Kidnappers Jan van Gent Kolonie, art deco stad
6 febr.: Van Napier naar Wellington (nog tijd voor Te Papa?)
7 febr.: Wellington en overtocht naar Picton

Ik vond het heel moeilijk want Cape Reinga en White Island hebben we geschrapt. Maar hebben we nu genoeg tijd om wat te zien of is het nog een race tegen de klok? En kunnen we Waitomo Caves ergens beter inplannen? Het ligt een beetje lastig, nergens echt op de route. Graag weer jullie mening :kus:.

Alvast bedankt voor de hulp! :chin:

White Island was voor mij echt een van de hoogtepunten van mijn trip: waarom de voorkeur voor de Waitomo Caves? De gloeiwormpjes kun je bijvoorbeeld ook in de bosjes bij de glaciers zien hoor… :slight_smile:

En museums, zoals het Te Papa, zijn over het algemeen voor een vrijwillige gift te bezoeken, dus ook al ga je maar even voor een uurtje, dat is niet zo erg. Ik ben 2 keer een halve dag geweest en heb nog niet alles gezien!

Ik heb hostelgenoten van boven de 70 gehad: zolang ze maar niet snurken, zijn ze wat mij betreft welkom! :smiley:

Hoi!
Ik heb afgelopen januari ook van auckland naar christchurch gereisd.
Onze route in het kort: Auckland-Pahia-Takapuna-Rotorua-Tongariro-Napiers-Wellington-Marlborough sounds-Abel Tasman Park- Greymouth- Fox Glacier- Queenstown- Te Anau- Milford Sound- Queenstown- Christchurch, waarbij er wel een aantal lange ritten tussenzaten, maar dat vonden wij niet zo erg.

Ik vind het veel fijner reizen als je zelf kunt bepalen wanneer je doorreist, maar op veel plaatsen hebben wij wel 1 of 2 dagen vantevoren via internet geboekt, omdat we wisten dat we laat aankwamen. Milford sound en Abel tasman hadden wij wel ruim vooraf als geboekt en die zaten inderdaad ook vol toen we daar aankwamen. Ook als je in het weekend aankomt in Queenstown is het iets lastiger om een accomodatie te vinden, maar er is altijd wel iets. In ons geval betekende het soms dat we een iets duurdere locatie hadden dan we hadden gepland.

Enneh, de hostels zijn geschikt voor alle leeftijden! En als je vroeg vertrekt vanuit Napiers kan je te papa wel bezoeken hoor. Wij hebben er voor gekozen om 's ochtends eerst nog naar het chocolademuseum te gaan en daarna pas naar wellington te rijden (lange rit) en waren rond 16.00 daar.

edit; ik ben niet naar fox glacier geweest maar naar franz josef :slight_smile:

Wij zijn januari 2011 geweest. De Tongariro crossing zou ik wel echt aanraden (mits jullie een beetje fit zijn). Daar kun je dan wel een hele dag voor rekenen. Wij hebben op het noorder eiland ongeveer de volgende route gedaan: Auckland - Coromandel - Rotorua - Tongario Crossing - Wellington.