Hallo allemaal!
Als onderdeel van een wereldreis wil ik in januari twee weken door Nieuw-Zeeland reizen van Auckland naar Christchurch. Hebben jullie nog tips voor deze route en dingen die ik echt gezien/gedaan moet hebben?
Sanne
Hallo allemaal!
Als onderdeel van een wereldreis wil ik in januari twee weken door Nieuw-Zeeland reizen van Auckland naar Christchurch. Hebben jullie nog tips voor deze route en dingen die ik echt gezien/gedaan moet hebben?
Sanne
Twee weken is wel erg kort voor beide eilanden. Ik zou je focussen op een eiland en daar dan twee weken van gaan genieten .
Via Wereldwijzer app
Is het ook te kort om alleen de hoogtepunten te zien?
Welk eiland zou je dan aanraden?
Wat zouden jullie aanraden voor twee weken Nieuw-Zeeland? Kiezen voor 1 van de eilanden? Zo ja, welke?
Heeft er iemand misschien nog een leuke route?
En met welk budget moeten we rekening houden? We willen per auto/camper gaan reizen en ook activiteiten ondernemen.
Ik ben er zelf nog niet geweest. Ik vetrek over twee weken maar weet wel dat twee weken voor beide eilanden te kort is. En ik zou dan voor het noordereiland kiezen omdat de afstanden daar korter zijn heb ik begrepen ten minste. Maar licht ook allemaal aan wanneer je gaat. En budget tja is heel prijzig maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Iemand anders kan je er veel beter over adviseren die er geweest is.
Via Wereldwijzer app
Vorig jaar heb ik 3,5 week alleen al over het noorder eiland gedaan, en dat vond ik al te kort…
Ik ben een paar dagen geleden terug gekomen in Australie na 5 weken Nieuw Zeeland. Dit was opzich voldoende om de 2 eilanden te zien. Als je maar tijd hebt voor 1 zou ik persoonlijk voor het zuidereiland gaan omdat ik de natuur daar nét iets mooier vond. Hoewel het noordereiland ook heel mooi is!
Succes en veel plezier!
Hoi Sanne,
Zoals hierboven al is aangegeven is 2 weken inderdaad erg kort. Je zou in twee weken van Auckland naar Christchurch kunnen reizen via Rotorua - Tongariro NP (tip, de crossing!) - Wellington en dan de ferry nemen en nog Malbourough - eventueel ‘uitstapje’ naar Abel Tasman NP - Kaikoura en vervolgens Christchurch. Dan zit je al wel redelijk tegen de twee weken aan en je mist inderdaad dan nog zoveel mooie plekken!
Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen het Zuidereiland te bezoeken. Zo vond ik Queenstown en omgeving erg leuk en mooi, heb je aan de west kust de gletsers en was ik onder de indruk van omgeving Mount Cook en Lake Pukaki/Tekapo. Je zou dan vanuit Christchurch een rondje kunnen doen: Christchurch - Kaikoura - malbourough gebied - Abel Tasman NP - West Coast met Gletsjers - Lake Wanaka - Queenstown en via Mount Cook en Lake Tekapo terug. Alleen als ik dit al zo zie is 3 weken eigelijk al wel beter, want dit is wel redelijk doorkarren, maar zou nog wel te doen moeten zijn.
Een andere optie zou zijn om via Christchurch naar het zuiden te gaan via of Leka Tekapo/Mount Cook of zelfs via Dunedin en een kleine week te blijven in Queenstown. Vanaf hier kan je veel bezoeken in de omgeving. Eventueel tripje naar Milford Sounds, Lake Wanaka. Dan kan je het wel iets relaxter aan doen.
Misschien gewoon 5 hoogtepunten kiezen en verder doorreizen.
Van Auckland, via Lake Taupo/ Roteruoa naar Tongariro- crossing- naar Wellington. 5/6 dagen
De oversteek naar Picton, Walvissen Spotten bij Kaikoura ( Whalewatch Kaikoura) verder naar Mt Cook, Queenstown via de westkust wet omhoog en oversteken via de Arthurs Pass naar Christchurch 7/8 dagen
Succes met plannen.
Als je dat doet, kan je beter met vliegtuig in Auckland aankomen en daarna ook vanuit Auckland weer vertrekken.
Als je toch beide eilanden wilt bezoeken, doe dan op het Noordereiland Rangitoto Island, Waiheke Island, beide met de boot vanuit Auckland te bereiken. Ga dan ook nog naar Coromandel Peninsula, met de boot vanuit Oraplu Bay op Waiheke Island te bereiken. Op het Zuidereiland eerst Picton bezoeken na aankomst met de boot vanuit Wellington. Ga ook naar Queenstown, blijf daar een tijdje. Bij Christchurch ga je even naar Akaroa op Banks Peninsula.
Verder, ga niet te lang in de grote steden zitten.
Hallo allemaal,
Ook mijn vriend en ik gaan als onderdeel van onze wereldreis door Nieuw-Zeeland reizen met een camper. Wij zitten er in de maand mei en hebben 26 dagen de tijd om van Christchurch naar Auckland te reizen.
Wat wij in ieder geval graag zouden willen zien:
Tongariro National Park
Abel Tasman Park
Gletsjers
Mount Cook
Milford Sounds
Dunedin/Oamaru (wildlife spotten)
Lake Tekapo
We gaan ervan uit ook wat dagen door te brengen in de grote steden die we langs komen, zoals Queenstown, maar daar willen we niet al te lang verblijven in verband met de tijd die we hebben.
Zou je dit allemaal op een enigszins rustig reistempo kunnen bezoeken en is het haalbaar?
Ik ben benieuwd!
Groet, Renate
Hallo Renate,
Mooi vooruitzicht! Ziet er goed uit en is best goed te doen in 26 dagen. Maak voor jezelf een lijstje met wat je absoluut wilt zien/doen op elke plek en, afhankelijk van wanneer je er bent (weekend of Holiday) kan het verstandig zijn soms iets een dag of twee tevoren te reserveren, anders kom je en is er geen plek voor bv een Glacier Walk, of vervoer voor de Tongariro etc. Dan kom je voor de keuze wachten of overslaan en dat is zonde. Overigens moet je wel rekening houden met de tijd van het jaar, want mei is winter daar, maar dat weet je zelf natuurlijk ook al lang.
Ik mis Kaikoura in jouw lijstje, whale watchen is m.i. een must hier.
De grote plaatsen, zoals jij dat noemt, zijn niet zo heel erg groot hooren zeer overzichtelijk. Vaak kies je enkele attracties of bezienswaardigheden en ga je weer verder. Max 2/3 nachten. Toen wij de allereerste keer in NZ waren hebben we de steden zelfs overgeslagen.
Ik zie dat je met een camper ga reizen, ben je van plan om op campings te gaan staan of “in het wild”? Bij de camperverhuur plaatsen hebben ze goede gratis
boekjes met campings.
Wil je nog tips etc laat het me dan weten.
Groetjes Ruby
Hoi Ruby,
Bedankt voor je snelle reactie!
Fijn te horen dat het goed te doen is.
We willen niet al te gehaast aan het reizen zijn met de camper, dan kiezen we misschien liever om wat minder highlights te zien. Maar dat moet dus goed te doen zijn. Ik vergat alleen Cathedral Cove in het noorden, lijkt me ook erg prachtig daar.
Kaikoura had ik ook over gelezen, maar nog niet genoeg in verdiept.
Tip over het reserveren is een goede.
We weten inderdaad dat we in de winterperiode zitten :).
Rekening houden in de zin van, dat er wegen afgesloten zijn?
Zuidelijker dan Queenstown zullen niet gaan denk ik.
Denk dat we beide zullen doen, zowel campings als wildkamperen.
Maar het liefst wildkamperen om de kosten van het kamperen laag te houden vanwege ons wereldreisbudget.
De camper hebben we al geboekt een tijdje terug. Zo’n boekje is inderdaad handig!
Heb je ervaring met het ‘oversteken’ via Arthur’s Pass? Schijnt een mooie route te zijn en benieuwd naar ervaringen ermee, ga zo nog even het forum doorzoeken.
Ik ga de komende weken verder in de bestemmingen verdiepen, als er vragen opkomen zal ik je benaderen! Dank!
Groetjes Renate
Hi Renate,
Leuk te horen van jullie plannen. Ik zal reageren op jouw vragen en opmerkingen. gewoon vanuit mijn ervaring (2x6 weken camperen in NZ) Het staat je vrij om er anders over te denken natuurlijk
Cathedral Cove is schitterend, maar daar moet je wel heel Coromaldel voor overreizen heen en terug en dat kost nogal wat extra uurtjes, dus goed inplannen denk ik.
Winter betekent dat je soms geen dieren ziet omdat ze schuilen, wij zagen het verschil al tussen dec/jan 2008 en feb/mrt 2014.
ook dat bv een helikoptervlucht niet door gaat of een bootexcursie of zo. alles is in NZ altijd afhankelijk van het weer en dat geldt natuurlijk nog meer voor het Zuidereiland, maar heel heftig is het niet zo vaak.
De Athur’s Pass is een aanrader, Mooie hoogvlaktes en veel watervallen mooi stuk is ook Castle Rock. Gemakkelijk in een dag te rijden,
Route suggestie Zuidereiland:na de oversteek vanuit Picton via Kaikoura, (Christchurch), , naar Mt Cook Village (hooker valley) met Lake Pukaki (echte aanrader) rijdt, Dan Dunedin, naar Te Anau (Milford) naar Queenstown en terug via de Haast Pass, Gletjers, Arthurs Pass naar Christchurch.
Veel plezier met voorbereiden.
Als je in mei en juni gaat, dan is het daar herfst en winter. Als je niet van de sneeuw wilt genieten, kan je denk ik het beste voornamelijk op het noordereiland gaan zitten, want vooral buiten de zomer is het daar warmer. Wat jij hebt aangegeven zijn allemaal plekken op het zuidereiland. Ik weet niet, of al die plekken geschikt zijn voor een bezoek in hun herfst en winter.
Op het noordereiland zou je dan de warmere plekken op kunnen zoeken dicht bij zee, misschien:
Cape Reinga
Bay of Islands
Rangitoto Island
Waiheke Island
Great Barrier Island
East Cape
Mahia Peninsula
Cape Egmont
Coromandel Peninsula
Maar als je van sneeuw houdt, is denk ik het zuidereiland geschikter. Echter, ik weet niet, of zo vroeg in de winter er al veel sneeuw ligt. Als het jullie ook om de sneeuw te doen is, kan je denk ik het beste van Auckland naar Christchurch reizen. Anders lijkt mij, zoals jullie plan is, van Christchurch naar Auckland beter.
Er ligt niet altijd sneeuw op het zuidereiland in de winter hoor !
Nu ligt er in een groot deel van de Europese Alpen ook nauwelijks sneeuw. In Nieuw-Zeeland zijn toch skigebieden en langlaufgebieden?
Klopt Cor, er zijn Ski gebieden, bv rondom Queenstown, en gebieden waar je nooit kan skiën omdat er geen sneeuw ligt.