2 weken NZ: welke eiland of beide?

Hallo,

Ik ga samen met een reisgenootje in nov en dec naar Australië en daarna willen we nog 2 weken rondreizen in NZ. We wilden dan alleen het Noordereiland doen (aangezien we op Auckland vliegen), maar ik hoor veel verhalen dat het Zuidereiland mooier is. Wat te doen? Is het mogelijk om in 2 weken tijd beide eilanden te bekijken (dmv binnenlandse vluchten)? Of kunnen we beter alleen het Noordereiland bekijken? Wie heeft hier ervaring mee?!

Groetjes Sintia

Twee weken is echt veel te kort om beide eilanden te doen. Mijn advies zou zijn om je te beperken tot één van beide eilanden. Het Zuidereiland is mijns inziens ook de mooiere van de twee. Misschien kun je vanaf Auckland meteen na aankomst uit Australie doorvliegen naar Christchurch, en van daaruit jullie twee weekse rondreis over het Zuidereiland starten, en op tijd weer terug vliegen van Christchurch naar Auckland voor de terug vlucht.

Of Noord of Zuid mooier is - hangt helemaal van je smaak af. Noord heeft veel variatie en allerlei vulkanische onderdelen en warmer klimaat, Zuid heeft nóg meer variatie maar minder vulkanische stukken en koeler klimaat. Hebben tijd terug 1 week Noord gedaan en vonden dat achteraf aan de korte kant; en 1 week Zuid maar die moesten we halverwege door familie-rampen onderbreken. Nu (November) doen we 4 dagen diverse stukken Noord erbij (rond Auckland) en daarna 10 dagen Zuid en dan nog was het puzzelen welke eigenlijk-must-sees het wel en niet gingen halen. Dus ja, kies 1 eiland en doe diens highlights grondig zouden we zeggen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Twee weken voor beide eilanden lijkt mij ook veel te kort.
Afgelopen juni heb ik drie weken op Noord rond gereden en dat was eigenlijk al kort om van alles optimaal te genieten.

Inderdaad, 2 weken is te kort voor beide eilanden tenzij je alles vanuit de auto wil zien :slight_smile:

Hoewel ik het zuidereiland globaal gezien ook wel mooier vindt heeft het noordereiland toch ook wel best veel te bieden. Ik zou je voor deze keer beperken tot het noordereiland. Je hebt dan trouwens een goede reden om ooit terug te keren…

1 like

Hallo,

Ik woon zelf in Nieuw Zeeland en nou komt er ook familie uit Nederland voor 2 weken.
Wij doen een beetje van beide eilanden hier onze planning.

Dag 1 aankomst in Auckland
Dag 2 ochtend Auckland en daarna in de middag met de auto naar de Bay of Island
Dag 3 Bay of Island vertrekken richting Cape Reinga in de middag
Dag 4 Cape Reinga en terug reis naar Auckland
Dag 5 met de trein van Auckland naar Wellington en avond in Wellington
Dag 6 met de boot van Wellington naar Picton daar wacht een huurauto voor 1 week
Dag 6 tot dag 12 rondrijden op het Zuidereiland
Dag 12 vlucht van Queenstown naar Auckland
Dag 13 terug naar NL

Nu is het wel zo dat wij overal de weg weten dus daardoor ook gewend zijn om lange afstanden te rijden.
Het zal een goed gevuld programma zijn maar we wilde ze toch graag beide eilanden een deel van laten zien.
Dat is ook de rede dat wij de trein hebben geboekt om op die manier zoveel mogelijk in 1 keer te zien.

Jullie zijn weer thuis als jullie dit lezen. Voor anderen kan dit ook van belang zijn. Je hoeft niet allerlei toeristische trekpleisters te bezoeken. Waarom juist naar Cape Reïnga? Je kunt ook Rangitoto Island en Waiheke Island bezoeken. Verder Coromandel Peninsula. Ga je niet naar het zuidereiland, dan bezoek landschappen op het noordereiland, die ook op het zuidereiland te vinden zijn, zoals het oostelijk deel van het noordereiland. De oostkust moet heel interessant zijn. Het binnenland in het oosten is ook prachtig. Rijd je van Wellington naar Hastings/Napier, dan is het landschap soms heel mooi. Mooier vind ik het stuk van Hastings/Napier naar Gisborne. Het binnenland van Opotiki naar Gisborne is ook heel mooi en totaal verschillend dan de eerdergenoemde route naar Gisborne.

Corzijlstra: reageer je op mij? Aangezien je het over Cape Reinga hebt? Wij wonen in Nieuw Zeaeland dit is de planning die wij gaan doen in Feb.

Ik denk, dat ik vergeten heb te reageren met quote. Mijn reactie is wel op jou. Maar het kan ook gelden als een advies aan andere kortetijdbezoekers van Nieuw-Zeeland. Ik zal nog even wat persoonlijke hoogtepunten noemen:
Noordereiland:
oostelijk deel;
Waiheke Island;
Coromandel Peninsula.
Zuidereiland:
Queenstown en omgeving;
Picton;
Banks Peninsula incl. Akaroa.
Ik heb niet zo veel aandachtspunten genoemd vanwege de korte tijd. Wel veelal andere plekken dan die anderen genoemd zouden hebben. Maar ik ben er zeker van, dat ook dan een geslaagde korte reis zal volgen. Ga verder lekker rondreizen. Overnachtingen zijn ter plaatse te regelen.

Ok deze planning blijft zoals is ie is. Zoals ik al schreef ik woon in Nieuw Zeeland en ben eigenlijk overal wel meerdere keren geweest. Mijn man is gek op Cape Reinga en wil dit graag aan zijn familie laten zien dat is de rede dat hij er heen gaat… Ikzelf ben niet een grote fan van coromandel ik vind er weinig speciaal aan ben er ook al zo’n 4 keer geweest en was er afgelopen weekend weer even.
Mijn planning was meer voor andere bedoeld. In NZ hebben we een grove planning maar boeken nooit iets van tevoren we hebben altijd een slaapplek kunnen vinden zelfs in het hoogseizoen.

Hebben jullie het oosten van het noordereiland wel eens bezocht, b.v. Gisborne en omgeving? Zo ja, hoe vonden jullie dat?

Jazeker ik heb meerdere malen in Gisborne geslapen ik vond het wel aardig maar ook niet echt geweldig. Ik ben wat bevooroordeeld ik vind het Zuidereiland vele malen mooier dan het noordereiland. Rede dat wij nu in Auckland wonen is vanwege werkgelegenheid en studie.

De oostkant zou ik niemand aanraden, afgelopen juni hebben wij de pacific coast highway gereden en vonden dat zeker het minste deel van onze rondreis. Misschien hebben wij ons teveel laten lijden door de naam maar de verwachting was om toch wat meer van de kust te zien. Helaas kom je op deze route dan bedrogen uit, je rijd voornamelijk door bergen en bossen.

Dat klopt niet heel veel kustlijn aan de oostkant bn er dus ook niet ern groot fan van

Ik ben eens met de bus van Rotorua naar Gisborne gegaan. Het gedeelte tot Opotiki vond ik niet zeer boeiend. Daar liep de route deels langs de noordkust. Bij Opotiki ging de bus door de binnenlanden naar Gisborne. Die route liep door een bebost nauw beekdal tussen de bergen. een kloof. Heel boeiend, alleen geen kustlijn. Heel dun bevolkt. Nauwelijks of geen huizen, behalve 1 dorpje. Nabij Gisborne kwamen meer huizen. Het kan zijn, dat jij, zaan, deze route ook gevolgd hebt, want de kustroute van Opotiki naar Gisborne is een grote omweg. Ik heb dat niet gedaan, maar het schijnt heel boeiend te zijn. Daar schijn je veel kust te zien, slingerend. Gisborne zelf als plaats vind ik aardig in een mooie omgeving. Vanuit Gisborne ben ik via een zuidelijker route naar Wellington getrokken met de bus. Tot Napier/Hastings heel boeiend. Een prachtig veelal open groen landschap, afwisselend. Van Napier/Hastings tot Welington werd het minder boeiend met wel prachtige gedeelten.

Klopt! Alleen andersom, Gisborne / Opotiki

Ik ben eens met de bus van Rotorua naar Gisborne gegaan. Het gedeelte tot Opotiki vond ik niet zeer boeiend. Daar liep de route deels langs de noordkust. Bij Opotiki ging de bus door de binnenlanden naar Gisborne. Die route liep door een bebost nauw beekdal tussen de bergen. een kloof. Heel boeiend, alleen geen kustlijn. Heel dun bevolkt. Nauwelijks of geen huizen, behalve 1 dorpje. Nabij Gisborne kwamen meer huizen. Het kan zijn, dat jij, zaan, deze route ook gevolgd hebt, want de kustroute van Opotiki naar Gisborne is een grote omweg. Ik heb dat niet gedaan, maar het schijnt heel boeiend te zijn. Daar schijn je veel kust te zien, slingerend. Gisborne zelf als plaats vind ik aardig in een mooie omgeving. Vanuit Gisborne ben ik via een zuidelijker route naar Wellington getrokken met de bus. Tot Napier/Hastings heel boeiend. Een prachtig veelal open groen landschap, afwisselend. Van Napier/Hastings tot Welington werd het minder boeiend met wel prachtige gedeelten.
Mijn vraag is, welke route jullie hebben gevolgd tussen Opotiki en Gisborne? Het is voorstelbaar, dat jullie de afsnijdende binnenlandse route hebben genomen, omdat de route dichter langs de kust veel langer is.
Over kusten gesproken, bij Kaikoura, oosten zuidereiland, is een spectaculaire woeste kust. Ook in de buurt van Punakaiki, westen zuidereiland. De Pancake Rocks doen mij sterk denken aan een rotsformatie in het noordwesten van Madeira.
Tenslotte nog wat over eilanden dicht bij Auckland. Zijn jullie wel eens op de eilanden Rangitoto en Waiheke geweest? Zo ja, hoe vonden jullie dat? Gemakkelijk bereikbaar met de boot vanuit Auckland. In 1 dag te doen. Op Rangitoto zal je vermoedelijk niet kunnen overnachten. Het is een vulkanische woestenij. Waiheke is totaal anders. Afwisselend mooi. Je kunt er vast wel overnachten. Op Waiheke zijn meerdere buslijnen. Zonder auto kun je daar in allerlei uithoeken komen met de bus. Verder, als je geen zin hebt in winkelen in het verkeersdrukke Auckland, dan kan je winkelen in het rustiger Devonport, via een voetgangerspont te bereiken vanaf dezelfde haven in Auckland vanwaar ook de boten naar de eilanden Rangitoto en Waiheke vertrekken.

Ik heb die lange route ook gedaan 1 keer maar die moet je goed plannen want er is niet veel slaapgelegenheid in die omgeving. Die is wel mooier en meer langs de kust inderdaad. Ik ben zelf 2 keer op Waiheki geweest is erg mooi je kunt een auto huren en dan zo het eiland verkennen. Ik ga zeker nog wel eens terug naar Waiheke. Rangitoto ben ik nog nooit geweest waarom geen idee nog nooit van gekomen.
Het is natuurlijk ook erg persoonlijk wat ieder mooi vind. Ik weet wel dat hier rondrijden altijd een mens goed doet aan de hoeveelheid natuur dat is ook mede waarom ik hier woon.

Als ik mij niet vergis, doet de kiwibus de lange route tussen Opotiki en Gisborne. De kiwibusis dacht ik voor backpackers, rugzaktoeristen. Dus dan neem ik aan, dat er wel backpackersherbergen zullen zijn. Er moeten ook nogal wat Maori’s wonen. Ik heb ook gehoord, volgens mij elders in dit forum, dat de lange route bijzonder interessant is. Die persoon heeft foto’s opgestuurd.

Hoe is het reizen einde herfst begin winter?