Noordereiland of Zuidereiland (of alle 2)

Hallo,

ik zit met een probleem! Wij zijn van plan om in november in een 3tal weken NZ te verkennen, en dit per camper.
We doen het graag rustig aan en maken graag dagwandelingen.
Op dit forum heb ik reeds meerdere malen kunnen lezen dat 3 weken niet voldoende is om de 2 eilanden aan te doen.
Wat zouden jullie ons aanraden: 1 eiland bezoeken of toch alle 2?
Blijkbaar vinden de meeste leden van dit forum dat het zuidereiland het mooiste is; maar rekening houdende met het feit dat we vorig jaar naar Patagonië zijn geweest, heb ik wat schrik dat het zuidereiland veel overeenkomsten heeft met Patagonië (bergen, gletsjers, meren, walvissen, pinguins,…).
Ik veronderstel dat het noordereiland toch ook wat te bieden heeft?

Is er iemand die hierover een mening heeft?

Thanks.

Het noordereiland heeft zeker ook veel te bieden.
Ikzelf vind het zuidereiland ook mooier, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat het groter is en dus meer natuur heeft.
Maar, inderdaad zal het meer op patagonie lijken als het noordereiland.
Ikzelf ben ook in patagonie geweest. Het is toch anders, iets lieflijker.
Wil je echt wat anders zien dan zou ik gewoon op het noordereiland blijven.
Bezoek dan cape reinga in het noorden en de bay of islands.
Verder coromandel, cathedral cove, rotorua (eventueel white island)
Taupo, en de vulkaan regio. De tongariro crossing is één van de mooiste hikes ter wereld. Sommige vinden de waitomo glowwormcaves wel apart. Het is leuk, maar geen must.
Je kunt ook altijd een stukje zuidereiland doen. Als je bijv. persé walvissen wil zien in Kaikoura. Het abel tasmanpark daar is ook de moeite waard.
Ik zou dit alleen overwegen als de andere punten hierboven niet voldoende zijn voor 3 weken.

succes.

1 like

Ik weet dat er veel mensen zijn die in 3 weken toch 2 eilanden doen. Dus combineren is mogelijk. Ik weet niet wat je verwachtingen zijn. Ik vind beide eilanden wat hebben. Ik woon zelf op het noordereiland namelijk in Auckland.
Noordereiland heeft Cape Reinga, Rotorau voor Maori, Coromandel zeer de moeite waard.
Zuidereiland heeft Kaikoura voor dolfijnen/pinguins/zeehonden en walvissen, Milford Sound of Doubtfull sound, Mt cook erg de moeite waard.
Je kunt eigenlijk beide eilanden niet met elkaar vergelijken omdat het totaal verschillend is.

1 like

Het Noordereiland heeft genoeg te bieden om drie weken te vullen.

Schoentje heeft al een mooi overzicht gegeven van wat je kan bezoeken. Northland wordt door veel mensen niet bezocht, terwijl het één van de mooiste gebieden van het eiland is. De Tongariro Crossing gaat jullie als liefhebbesr van dagwandelingen zeker bevallen. Op de Department of Conservation website staat een mooi overzicht van tracks, gegroepeerd per regio: http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/tracks-and-walks/

Nog enkele zaken die je eventueel kan inplannen: Waipoua Forest (gigantische Kauri’s), Russell (Bay of Islands), Napier en een paar dagen Auckland en Wellington.

Als jullie het graag rustig aan doen, zou ik me zeker tot één eiland beperken. Zuidereiland kunnen jullie later nog altijd bezoeken.

1 like

Het is inderdaad mogelijk om in 3 weken beide eilanden te doen. Ikzelf heb dit met huurwagen-hostels gedaan en dit was heel goed te doen. Mijn schoonouders deden dit ook met een camper en dan verlies je wel wat meer tijd met opstellen, koken, winkelen,… Als je van natuur houdt is het zuidereiland een must. Als je kiest voor beide eilanden kan je hetvolgend doen in 3 weken met camper: Auckland, Coromandel (wandel zeker naar Cathedral Cove), Karangahake Gorge wandeling, Te Waihou walkway, Rotorua, Tongariro Crossing, Wellington (Te Papa Museum), Ferry naar Picton, Abel Tasman NP (neem watertaxi en wandel terug), West Coast naar Haast Pass, Queenstown (probeer tot Glenorchy te gaan, de weg is prachtig), Milford Sound, Mt. Cook (veel wandelingen), Christchurch.
Ik moet toegeven dat je dan wel wat km’s doet, toch is er tijd om een paar fikse en prachtige wandelingen te maken.

Als je je toch wil beperken tot enkel Noordeiland kan ik de East Coast aanraden. Hier komen bijna geen toeristen en je hebt echt het gevoel dat je aan het einde van de wereld bent, wat deels ook wel een beetje de waarheid is. Ook mooi zijn de Kauri bossen boven Auckland, hier kan je ook veel wandelingen maken. De weg van Taumaranui naar Stratford noemen ze terecht de “Forgotten World Highway” genoemd. Op het einde kom je aan Mount Taranaki waar je ook veel kan wandelen.

Vind je dat je een probleem hebt? :slight_smile: Nee toch, eerder een luxeprobleem. Noordereiland is ook genoeg te doen zoals hierboven ook staat met als hoogtepunt (voor ons): Tongariro Crossing

Alleen kiezen voor 1 eiland en als je van tracking houdt , zoek uit waar de mooiste wandelroutes zijn op het noorder eiland. Je zegt zelf we willen rustig aan doen. Nieuw zeeland is net zo groot groot britannie en heeft 4 milj inw en england 60 milj. Vermijdt Auckland en je kan overal rustig je dagwandeling maken en zeker de tongariro crossing. En je kan altijd nog een keer terug komen voor het zuider eiland

om precies te zijn Nieuw Zeeland is 6.5 keer groter dan Nederland. Auckland is een hele leuk stad en echt druk vind ik het zelf niet zo maar dat is persoonlijk. Ik woon er zelf lol, ik woon in een buitenwijk en heb een view op de stad vanuit mijn raam. Ik kom zelf bijna nooit in de stad omdat ik alles hier kan vinden.

Moira Ik bedoelde te zeggen Auckland heeft 1,4 milj inw en NZ 4 milj totaal dus dat scheelt al wat. En Auckland is inderdaad een leuke stad (parken.musea,city,vulkanische uitzichten,water), maar als je in 3 weken rustig wil lopen en genieten van mens \ natuur moet je natuurlijk niet in Auckland zijn. Maar Moira wees eerlijk alleen Auckland, Wellington, Napier en Christchurch en misschien Dunidin zijn plaatsen die een goed gevoel geven de rest van de plaatsen zijn gewoon niets en dan druk ik me nog mild uit.

oh dat ben ik niet helemaal met je eens het is trouwens 1.5 miljoen inmiddels in Auckland we hebben net een 1.5 miljoenste inwoner mogen verwelkomen hier.
Ik vind Queenstown bv ook erg de moeite waard. Verder vind ik juist de kleine dorpjes erg leuk om te komen. Ik vind Nieuw Zeeland een geweldig land om door heen te reizen en ik heb ook nog eens het geluk dat ik er mag wonen. Het zijn gewoon keuze’s die je moet maken als je maar 3 weken hebt dus de higlights.

Je zegt het zelf de kleinere plaatsen,maar die zijn over de hele wereld de moeite en hebben vaak een toeristische of Historische centum, maar Hamilton,Hastings,Palmerston North, Invergarcill, Westpoint,Greymouth,Gisborne zijn plaatsen om door heen te rijden en te overnachten. Ik leg het altijd zo uit in Nederland halen wij het groen naar onze tuinen,perken en steden. In NZ rij je de stad uit en je bent in een groene omgeving. Dus in veel steden zie je nergens bomen langs de weg en groen perkjes. Ze hebben wel vaak mooie stadsparken.

Ik woon zelf in een suburb net even buiten de stad en heb hier inderdaad veel groen om me heen. We hebben hier ook heel veel bos en hele mooie parken waar je naar toe kunt. Gelukkig hebben we hier geweldig veel de ruimte waardoor er ook veel mogelijkheden zijn. Ik ben blij dat ik hier woon en niet in NL dat is ook een van de rede dat wij weg gegaan zijn uit NL.

wij hebben in 2006 6 weken door NZ getrokken met een camper en nog hadden wij tijd te kort. want er is zo veel te zien.

Noorder- en Zuidereiland in 3 weken is prima te doen. Mits je het niet erg vindt veel in de auto of bus te zitten. Eerlijk gezegd leent Nieuw Zeeland zich heel goed voor heel veel zien in heel weinig tijd, omdat toerisme er goed geregeld is, en omdat het schitterend en afwisselend is om doorheen te rijden.

Het recept voor twee eilanden in weinig tijd:

  1. Huur een auto. Rijden in Nieuw Zeeland is een genot op zich. Het is met name op het zuid-eiland heel ontspannen rijden, met bijna geen verkeer. Eigenlijk is er maar één rondweg. Als je die aan de westkant omlaag rijdt naar Queenstown, en via Christchurch en Kaikoura weer omhoog, leg je 1800 km af. Dat wil zeggen ca. 20 uur in de auto. Zie dat als 20 uur genieten van schitterend uitzicht, prachtige meren, bergen, gletsjers, wouden, rotsformaties.

In het noorden mag in elk geval de centrale route via Tongariro, Taupo en Roturoa niet ontbreken.

  1. Reis in het voor- of naseizoen. Reserveer niet van tevoren, maar hoogstens een dag vooruit. Het is makkelijk om accommodatie te vinden, via VVV kantoren (of met een Lonely Planet o.i.d.) Toerisme is bijzonder goed georganiseerd in Nieuw Zeeland, en bij elk hostel en elke vvv kun je tours boeken voor dezelfde of de volgende dag. Dus als je 's avonds bij Franz Joseph Glacier aankomt, regel je meteen een wandel- of helikoptertour voor de volgende ochtend.

  2. Verdoe niet te veel tijd in steden. Niet dat er niets te beleven is. Vast wel. Hier en daar een mooi museum. En je kunt nog ergens aan een touw van een hoge toren afspringen. Maar voor cultuur kun je beter een andere reisbestemming kiezen. In Nieuw Zeeland krijg je je culture shock vooral in de afgelegen gebieden, waar je zonder veel moeite een Kiwi tegenkomt die zijn dorp met 2000 inwoners, 100 km bij de volgende nederzetting vandaan, ‘a bit too crowded’ noemt.

  3. Boek excursies. Veel van de mooiste plekken zijn met eigen vervoer moeilijk te bereiken. White Island, glowwormcaves, glacier walks, af en toe heb je een boot, treintje, wetsuit of helikopter nodig om eruit te halen wat er erin zit. Alle gidsen die ik ben tegengekomen waren uitmuntend.

  4. Doe rustig aan. 3 weken is lang. Neem omwegen, maak een lange wandeling, blijf een dagje op een strand hangen, struin rustig een museum door, maak een praatje met een Kiwi. De kunst is om in beweging te blijven, zonder te haasten.

2 likes

Ik zou het zonde vinden om Nieuw Zeeland in 3 weken te doen. Nieuw Zeeland heeft zoveel te bieden. Ik zou zeker 2 maanden nemen, maar ja voor sommige mensen is dat helaas niet mogelijk.

Hallo,
ik ben in december 4 weken in NZ geweest, beide eilanden
maar hier hadden wij al erg moeite mee, als ik jou was zou ik me alleen op het zuidereiland concentreren, dan heb je sowieso het mooiste van het land te pakken!

Hallo,

De meeste mensen geven aan om het Noordereiland te doen, maar ik zou toch kiezen voor het Zuidereiland. Jullie geven aan het graag rustig aan te doen en dagwandelingen te maken. Deze kunnen uiteraard ook op het Noordereiland, maar ik ben er van overtuigd dat het Zuidereiland hier geschikter voor is. Bovendien moet je stevig doorreizen als je kiest voor beide eilanden en jullie geven aan dit niet te willen.

Je kunt prachtige dagwandelingen maken in het Malbourough Sounds gebied, uiteraard het Abel Tasman National Park en verder naar het zuiden rondom Queenstown (tip: Ben Lomand track!) en vergeet natuurlijk niet Fiordland National Park waar je dagwandelingen kan maken van tracks zoals de Routerburn of Kepler track.
Ook Stewart Island is prachtig en voornamelijk geschikt voor wandelingen en natuurlijk heb je ook vele wandeltochten rondom Mt Cook. Wellicht dat omgeving Queenstown en Mt Cook wat overeenkomt met Patagonië (zelf ben ik nog nooit in Patagonië geweest, dus heel goed kan ik daar niet over oordelen). Maar de omgeving van Malbourough Sounds en Abel Tasman National park zijn denk ik toch heel anders.

Alvast heel veel plezier! Nieuw-Zeeland is een prachtig land!

2 likes

Ik zou alle 2 doen met Stewart Island erbij. Ik geef wat tips. Overigens ben ik minder wandelaar en meer openbaar vervoer gebruiker. Daarnaast heb ik ook nog een busrondreis gemaakt. Nu wat tips.

NOORDEREILAND.

Antarctisch museum, Auckland. Pinguins in nagemaakt landschap. Daar treintje langs. Vissen naast en boven je zien zwemmen.

Rondrijdende dubbeldeks toeristenbus in Auckland. In- en uitstappen op verschillende haltes.

Vulkaaneiland Rangitoto. Met boot vanaf haven Auckland. Rondrit treintje op wielen.

Eiland Waiheke. Met boot vanaf haven Auckland. Prachtig landelijk.

Schiereiland Coromandel, o.m. wandelen over kustpaden bij Hahei, o.m. kathedraalvormig iets.

Binnenlandroute Opotiki - Gisborne. Langs rivier- of beekkloof of gorge in dun bevolkt gebied.

Kustroute Opotiki - Gisborne. Kronkelend langs kust. Relatief veel maori’s. Oostkaap. Route zelf niet gedaan.

Route Gisborne - Hastings. Groene heuvels en bergen, veel afwisseling.

Boottocht Bay of Islands vanuit Paihia. Ruige rotsen.

Rotorua. Openluchtmuseum met maori gebouwen, hete bronnen en geysirs.

Route New Plymouth - Wanganui.

Wellington. Cablecar vanaf Lambden Quay. Naar botanische tuin en rosarium.

Wellington. Nationaal museum.

ZUIDEREILAND.

Picton. Leuke havenplaats. Aankomst boot uit Wellington. Gezellig slenteren. Postboten varen vanaf Picton door Marlborough Sound. Ook voor passagiers.

Kaikoura. Bij rustig weer boot langs walvissen.

Kust rondom Kaikoura ruig en heel boeiend.

Hammer Springs. Idyllische baden. Mooie omgeving.

Banks Peninsula, ten zuidoosten van Christchurch, met o.m. Akaroa. Akaroa gezellige plaats. Route er naar toe heel mooi. Ook klein spoorwegmuseum.

Christchurch. Oude trammetjes die route door binnenstad doen voor toeristen. In- en uitstappen op alle haltes.

Albatrossen zien op Otago Peninsula bij Dunedin .

Invercargill. Leuke plaats.

Route Milton - Queenstown. O.m. gorge bij Cromwell.

Cromwell. Opnieuw opgebouwd na overstroming. Autovrij centrum, parkeren aan rand.

Arrowtown. Oude plaats in wildwestsfeer. Ook museumpark met hutten van Chinese goudzoekers.

Kawarau bridge bij Arrowtown, bungeejumpen.

Queenstown. Heel gezellige toeristenplaats aan bergmeer. Pendelbus van en naar sommige hotels. Kabelbaan. Ongeveer 100 jaar oude stoomboot vaart naar schapenboerderij met bloemetuin en restaurant. En veel meer.

Stoomtreinrit vanuit Kingston.

Eiland bij Te Anau met gloeiwormgrot. Boot vanaf Te Anau.

Milford Sound. Lijkt op Noorse fjord. Wel heel kort. Boottocht. Kaarten waarschijnlijk in Te Anau.

Doubtfull Sound. Ben ik niet geweest. Fjord schijnt wel wat langer te zijn dan Milford Sound. Boottocht. Kaarten waarschijnlijk in Te Anau.

Pancake Rocks. Lopen vanuit Punakaiki.

Fraaie rotskust tussen Punakaiki en Greymouth.

Mooie treinrit Greymouth - Christchurch.

Mouraki Boulders, tussen Christchurch en Dunedin. Op zeestrand grote bolvormige keien.

STEWART ISLAND

Voor klein deel geciviliseerd. Fraaie uitzichtspunten op baaien. Busje maakt toeristenrit. Hotel, backpacker, levensmiddelenwinkel, soevenirwinkeltje bij kade, restaurant, café. Boot vanuit Bluff, dat leuke plaats schijnt te zijn.

1 like