Rondreis Nieuw Zeeland

In december en januari gaan wij voor ruim 4 weken naar nieuw zeeland voor een rondreis. Onderstaand reisschema hebben wij al samengesteld en vliegtickets en camper zijn al geboekt! We weten dat we redelijk wat in de auto zullen zitten tijdens de reis hier hebben we rekening mee gehouden en is voor ons geen probleem. Hebben jullie wellicht tips voor deze reis? dingen skippen of juist wel doen? Aanbevelingen voor campings of uitstapjes zijn zeker welkom!

dag 1: arriveren in Auckland
dag 2: Ophalen camper, cooks bay
dag 3: naar Rotorua onderweg cathedral cove, hot water beach, kauri trees
dag 4: Tongariro national park, visit rotorua, lake Taupo
dag 5: Tongariro Alpine crossing
dag 6: Wellington
dag 7: Picton
dag 8: Abel Tasman national Park
dag 9: Abel tasman national park
dag 10: pancake rocks
dag 11: franz jozef glacier
dag 12: lake Wanaka
dag 13: te Anau
dag 14: Milford sound
dag 15: Milford sound, hebben we hier 2 dagen voor nodig
dag 16: Queenstown
dag 17: Lake tekapo
dag 18: Christchurch
dag 19: via Arthurs pass naar greymouth
dag 20: hammer springs
dag 21: picton
dag 22: veerboot wellington, nieuwjaar
dag 23: new plymouth
dag 24: Warkworth
dag 25: Bay of island
dag 26: bay of islands
dag 27: Auckland
dag 28: Auckland
dag 29: vertrek naar NL

Dat is inderdaad veel voor 4 weken, vooral het Noordereiland gaan jullie in het begin snel doorheen. Is het misschien een idee om één kant op te rijden en dan terug weer terug te vliegen. Dus van Auckland langzaam naar zuid en eindigen in Christchurch, daar de camper te droppen en van Christchurch weer naar Auckland terugvliegen (of andersom). Bij de meeste camperverhuurbedrijven is dat wel mogelijk en ik denk dat al best veel scheelt in tijd.

Verder viel me de omweg van Christchurch naar Hammer Springs (via Greymouth) op. Is hier een speciale reden voor? Greymouth is wat mij betreft wel te skippen.

Als je krap in tijd zit, is 1 dag Milford Sound genoeg denk ik. Zelf hadden we ook niet veel tijd meer en hebben een bus+bootreis vanaf Queenstown geregeld: 's ochtends vroeg opgehaald bij je camper in Queenstown en 's avonds weer gedropt op de camping. Relatief niet zo duur, zeker omdat je dan ook zelf even niet hoeft te rijden (is een flink stuk van Queenstwon naar Milford Sound en terug). Dan skip/mis je overigens wel Te Anau.

Verder vond ik de DOC camping bij Mt Cook Village een aanrader. Prachtig uitzicht op Mt Cook, gletsjers en de vallei vanuit je camper. En als je van wandelen houdt is de omgeving al helemaal ideaal.

Verder vond ik White Island een bijzondere ervaring. En de omgeving rond Picton (Queen Charlotte Sound) en rond Kaikoura (niet alleen voor de walvissen, maar ook de besneeuwde bergketen achter de zee) is ook mooi.

Maar staan zeker al veel hoogtepunten op jullie programma, zijn sowieso genoeg mooie dingen om te zien in Nieuw-Zeeland!

We hebben vliegtickets al geboekt vandaar dat we gewoon teruggaan naar Auckland. Dus helaas vliegen vanaf Christchurch zit er niet meer in.

We gaan via Greymouth terug omdat Arthurs pass een mooie route schijnt te zijn. Geen idee of dit zo is natuurlijk. Als het niet de moeite waard is?? kunnen we inderdaad net zo goed via de oostkust terug rijden.

Verder bedankt voor je tips, doe er zeker wat mee!

Nou zal het in december wel meevallen, maar hou rekening met het weer voor de Tongariro Alpine crossing, zeker als je al krap in je dagen zit…

Wat een race…je gaat inderdaad heel erg veel in de auto zitten. Kan je echt niet van Christchurch naar Auckland terugvliegen? Of heb je de mogelijkheid om de volgende jaren een paar keer terug te komen om echt van bepaalde plekken te genieten?

Als jou antwoord op de 2 vorige vragen “neen” is zou ik al zeker de grote lus Arthur’s Pass-Greymouth-Hanmer eruit gooien. Ook Bay of Islands zou er in mijn route uitgaan. Gun machtige plekken als Coromandel, Fiordland, Mt. Cook, Queenstown,…wat meer tijd.

Ik zou op 24 dagen van Auckland, Coromandel, Rotorua, Tongariro, Wellington, Abel Tasman, Westcoast, Fiordland, Cook, Christchurch volgen. Dit is een redelijk mooi tempo met tijd voor wandelingen, boottrips,… In een dag of 4 moet het volgens mij mogelijk zijn om van Christchurch naar Auckland te racen. Misschien extra dagje Kaikoura?

Langs de andere kant zijn er ook Amerikanen, Japanners,… die “Europe in 10 days” reizen boeken, ieder zijn ding natuurlijk :wink:

1 like

Milford Sound kun je in één dag doen, maar dan moet wel de weg open zijn. Het is daar vaak slecht weer en dan kan het zijn dat de weg even dicht gaat wegens wateroverlast.
Dit wordt voor dat je die lange weg opgaat 80km geloof ik aangegeven met matrixborden. Wij hebben dat meegemaakt en halverwege de weg een prachtige camping opgezocht (Gunn Country).
De volgende dag naar Milford Sound gereden. Snel de boot geboekt en voor 18.00uur weer weg want de weg ging weer dicht tot de volgende morgen. Je zou dan moeten overnachten in Milford Sound en dat kan daar dan erg druk zijn.
In Hanmer Springs kun je bijkomen in de Hot Springs en een 8km verderop kun raften (licht parcour).
Tip: als je over internet beschikt, bekijk eens de aanbiedingen v.w.b. excursies. Je kunt er veel geld mee besparen.

Hoe was de reis? Wat was het echte reisschema?

Men zou Milford Sound kunnen laten schieten. Voor je het weet is de boot door de fjord heen. In Noorwegen heb je ook spectaculaire fjorden, veelal veel langer. Wat mij betreft hoeft Te Anau ook niet. Men kan beter wat langer in Queenstown blijven. En b.v. naar Akaroa of Stewart Island gaan.