Rondje NZ of een enkele reis?

Hoi,

Ik vraag me af wat jullie zouden aanraden bij een rondreis (4 weken) van NZ met een campervan.
In eerste instantie leek het mij handig om het eiland echt rond te rijden (van noord naar zuid en weer terug naar noord):

Een andere manier zal zijn om van noord naar zuid te rijden en vervolgens met het vliegtuig terug te gaan naar Auckland.

Hebben jullie tips en/of ervaringen?

Gezien de beperkte tijd, optie 2.

Ga je dan niet krijgen dat je veel mist? Met optie 1 kan je bv twee kanten van een eiland bekijken.
Met optie 2 kan dit niet (tenzij je heen en weer blijft rijden zeg maar).

Je mist sowieso veel. Als ik alleen al naar je voorbeeld kijk, dan staat het meest noodelijke punt, Cape Reinga, er niet op…
Het best kun je vooraf een ongeveer route bepalen met de nodige highlights, dan neem je optie 1 &2 zigzaggend.

Het voorbeeld was ook inderdaad een voorbeeld. De reis zelf moeten we nog plannen (pas in januari/februari), dus heb nog even de tijd om een leuke reis uit te stippelen.

Wij hebben indertijd NZ in acht weken gedaan. Zie hier hoe ik mijn verslag op onze website begon. De daarin genoemde DJ is de camper waarmee we in Australië rondreden. En anders op onze website verslag 27 (reisverslagen 2001) lezen voor een hele globale indruk. Sterkte met plannen. Probeer vooral een dagplanning te maken!

Ongeveer acht weken hadden we uitgetrokken voor Nieuw Zeeland. Niet met DJ van het ene mooie plekje naar het andere maar in een huurauto van motel naar motel. En we redden het in de geplande acht weken. Vanwege die huurauto en de motels want met DJ hadden we het nooit gered. Wat een land, wat een uitzichten, vergezichten, doorkijkjes, stranden, bergen, watervallen, bossen, vulkanen. Op de manier waarop wij Australië ‘doen’ hadden we in Nieuw Zeeland minstens een jaar nodig gehad. Ontelbare keren zeiden we nu nog tegen elkaar: ‘kijk, een mooi plekje om DJ een paar dagen te parkeren’. Vooral in de eerste weken misten we DJ enorm. Vanwege het feit dat je in DJ alles bij je hebt, kan stoppen voor de koffie waar je maar wilt en, veel belangrijker nog, weet dat je 's nachts in een lekker bed duikt. Want dat viel nog wel eens tegen, zo’n motelbed. Ook daarom zijn we blij dat we weer ‘thuis’ zijn. In Australië en in DJ.*

Hebben jullie al tickets naar en van Auckland?

Ik zou gezien de beperkte tijd geen rondje gaan doen. Je kan bijv in Christchurch beginnen en naar beneden afzakken om vervolgens de westkust te rijden. Dan op het Noordereiland niet helemaal rond, maar meer zigzaggend naar boven. Heb ik gedaan (met ov). Van te voren heb ik op een kaart aangestipt waar ik allemaal heen wilde. Dan ontstaat er ook vaak vanzelf een logische route.

Hoi Ilse, in hoeveel tijd heb je het gedaan?

Leuk, van het weekend eventjes doorlezen :wink:

We zijn van plan ergens de komende weken vliegtickets te halen. Zover ik tot nu toe heb gezien zijn de tickets naar Auckland toch het goedkoopste.

Zigzag is hier het toverwoord :biggrin:

5 weken, waarvan 3 op het Zuidereiland en 2 noord :slight_smile: