Algemene vragen m.b.t. een rondreis Nieuw-Zeeland in 2017.

Hallo forumleden,

Ik ben van plan om volgend jaar het land van The Lord of the Rings te bezoeken. Nu heb ik al wat informatie opgezocht, maar wil graag wat reacties op mijn huidige bevindingen indien mogelijk. Ik ben nog nooit in Nieuw-Zeeland geweest, dus laat het me weten als ik gekke dingen zeg.

Mijn huidige idee is om minimaal 4 weken rond te reizen in Nieuw-Zeeland en om beide eilanden te zien. Ik zie online veel mensen die een compleet dag tot dag schema hebben bedacht, maar voor mij neemt dat een beetje het spontane van een dergelijke reis weg. Ik ga alleen naar Nieuw-Zeeland en wil niet van tevoren weten dat ik op dag 14 op een bepaalde locatie ben. Eigenlijk wil ik het gewoon ‘wel zien’ als ik er ben. Mijn idee is om in oktober 2017 die kant op te gaan i.v.m. het naderende mooie weer daar. Ik weet het, het duurt nog even, maar je kunt maar beter wat info verzamelen om het zo leuk mogelijk te maken. Nu mijn vragen:

1: Is 4 weken voldoende om beide eilanden te zien? Ik ben vooral geïnteresseerd in de filmlocaties van The Lord of the Rings en the Hobbit, maar daarnaast wil ik ook gewoon de dingen zien die niets met die films te maken hebben.
2: ik ben van plan om een auto te huren en om dan in hostels etc. te slapen. Is dit handig of kun je in NZ veel beter een camper huren waar je in kunt slapen.
3: Hoe ver van tevoren zou je iemand aanraden om een ticket te boeken?
4: Is mijn idee van (ticket boeken en daar een auto huren) goedkoper dan een of ander volledig pakket te boeken bij een reisorganisatie of maakt elkaar dat niet zoveel?
5: Weet iemand misschien of die LOTR locaties etc allemaal vrij toegankelijk zijn of zijn dit speciale tours waar je 10 maanden van tevoren bij moet reserveren?
6: Kosten zijn natuurlijk altijd afhankelijk van meerdere factoren, maar zit ik in de buurt als ik zo’n 5000 a 6000 euro budgetteer voor een dergelijke reis?

Zoals je uit mijn verhaal kunt proeven wil ik eigenlijk zo min mogelijk vastzetten voordat ik die kant op ga. Ik vind al die volgepropte schema’s dodelijk vermoeiend en ben bang dat ik dan als een idioot door NZ moet scheuren in een auto om de eindstreep te halen.

Ik hoop dat iemand me wat algemene info hierover kan geven. Het plan is nog in een vroeg stadium, maar daar komt snel verandering in hoop ik.

Groet,

Kaleider

Hostels / backpackers zijn er bij de vleet. Veelal meer backpackers in een plaats. Oktober is nog geen hoogseizoen. Dus ik denk, dat er wel plaats zal zijn.

Nieuw Zeeland is vrijwel overal mooi. Misschien kan je in oktober beter wat langer op het Noordereiland zijn i.v.m. het weer. Rijd maar wat rond, zou ik zeggen. In 2002/2003 ben ik ca 6 weken in Nieuw Zeeland geweest, waarvan ca 2,5 weken in een busreisgezelschap. Die resterende weken heb ik veel in gebieden geweest waar de georganiseerde rondreis niet kwam. Ook in die weken heb ik veel moois gezien. B.v. het oostelijk deel van het Noordereiland wordt veelal overgeslagen. Onterecht, vind ik, want ik vond het daar erg mooi.

1. 4 weken is te doen, maar niet in een rustig tempo. Zoals jij zelf beschrijft. De afstanden zijn wat groter en de wegen niet kaarsrecht. En je wilt vaak even uitstappen om te genieten van het moois.

2. Een autohuren of camper is voor mij het verschil in snelheid van a naar b. Met de autosneller en flexibeler. Voor de camper betaal je een meerprijs en als je niet vrij kampeert. Je reist alleen en dus zie ik persoonlijk niets in een camper. Op campings heb je ook cabins en er zijn ook hostels, of airbnb

3. Als je de data weet van vertrek. Kan je al gaan boeken. Je kan nu al prijzen gaan vergelijken en zo kan je zien of het voordeligst is.

4. Ik moet zeggen zelf een auto huren en ticket is goedkoper, maar alle slaapplekken boeken is weer goedkoper bij reisbureaus. Maar je wilt niks voorruit plannen.

5. geen lange reserveringen nodig.

6. Het budget is een voor 28 dagen erg ruim. 200 Euro per dag. Dus per dag 40 euro vliegticket 30 euro huurauto ( je hebt hele goedkope rentalcars in nz) 20 euro voor benzine, eten doe je hier ook. De rest is voor slaapplaatsen en excursies.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wel vind ik 4 weken wat kort, maar je kunt wel in een rustig tempo reizen. Je hoeft niet alle hooglichten (highlights) te zien. Bijna overal is het in Nieuw Zeeland mooi. Als je zo vroeg in het voorjaar gaat en je wilt graag zo weinig mogelijk kou, dan kan het raadzaam zijn om gewoon op het Noordereiland te blijven. En als je dan toch op het Zuidereiland komt, zou het raadzaam kunnen zijn om niet ver naar het zuiden af te zakken. Verder reis je gewoon wat rond in jouw tempo. En je bekijkt wat foto’s en films op internet (youtube, google) en je bekijkt wat voor jou leuk is.

Hoi Kaleider,

Wj zijn dit jaar 38 dagen in Nieuw Zeeland geweest, kijk eens op www.pindat.com, naam chrisendeesdownunder. Hier kun je wellicht wat tips uit halen. Ik vind het budget wat je aanhoudt niet verkeerd. Wij waren per persoon gemiddeld 100 euro per dag kwijt voor eten, diesel, uitstapjes, campingplaatsen, overtochten, etc. En dan heb je natuurlijk nog je vlucht, huurauto en hostels, ik neem aan dat deze hier in verwerkt is.

Hallo Kaleider,

Met enige verbazing lees ik je bericht omdat het bijna de mijne zou kunnen zijn…:slight_smile:
Helemaal als het gaat om, niets vastleggen (wel globaal weten wat je ong wilt gaan doen) en wel zien hoever ik kom. (voor mij zou het dan ook de 1e x een langere periode zonder reisorganisatie zijn. Heb al wel een aantal dagen hier en daar alleen gereisd maar nog niet voor een langere periode.)
Heb ws wel wat langer de tijd (kan ik nog zelf bepalen) maar wel ook in dezelfde periode (vertrek ws tussen 18-23 okt 2017).
Ok, ik weet totaal niets van LOTR, geen idee waar die locatie’s zijn. Zou het, in de basis voor jou een optie kunnen zijn om te zien of we elkaar misschien ergens tegemoet in kunnen komen? (bv samen een auto huren oid???)
Ik las dat je ook goed met openbaar vervoer kunt rondreizen maar dat zit je wel “vast” aan bepaalde stops en plekken. Of…misschien is het voor mij ook nog een optie om een " landarrangement" te boeken bij een organisatie en voordien er eerder heen en langer blijven op het eindpunt…Is nog uit te zoeken…
Jij bent misschien al wel wat verder met je plannen dan ik maar ik dacht nu aan 2/3 weken Noorder eiland + 3/4 weken Zuidereiland.
Ik ken 2 mensen die er momenteel zijn en wil hun ervaringen natuurlijk graag meenemen en in de komende tijd een globaal “plan de campagne” maken.

Hoop van je te lezen.
Groet, Fien

2 weken Noordereiland lijkt mij te kort. Het Noordereiland vind ik ongeveer net zo mooi als het Zuidereiland. Qua vorm is het Noordereiland zodanig, dat je relatief veel tijd nodig hebt om dat eiland te bekijken. Bij het Noordereiland liggen nogal wat eilanden die niet klein zijn. Die zou je met boten kunnen bereiken, b.v. het mooie Waiheke Island, te bereiken met een boot vanaf de haven van Auckland en vanaf Coromandel. Ik raad je aan om op het Noordereiland ook het uiterste westen en het uiterste oosten te bezoeken, want die worden vaak vergeten en ook daar is het mooi.