Stel van 60 4/5 weken rondreizen in NZ; camper/auto, reisperiode, kosten?

Dag allemaal,

Mijn ouders (60 jaar oud) willen graag 4 a 5 weken rondreizen in Nieuw Zeeland (zowel noordelijk eiland als zuidelijk eiland). Ik help hen bij het orienteren voor zo’n reis en wij lopen direct tegen enkele essentiele vragen aan:

*Wat raden jullie aan, het huren van een camper en overnachten op campings (dit hoeft niet een super luxe camper te zijn) of het huren van een auto + hostels. Enig idee wat de kosten voor beide opties zijn voor 4/5 weken?

*Welke reisperiode raden jullie aan: Half Oktober - half November, half December - half Januari, of half Februari tot half Maart (rekening houdend met prijzen, drukte en weersomstandigheden)

*Aan wat voor kosten per persoon zouden we moeten denken voor een periode van 4 tot 5 weken?

Graag hoor ik jullie reactie. Alvast hartelijk bedankt.

Ik heb in december 2002 en enkele dagen in het begin van de 2e helft van januari 2003 met lijnbussen op beide eilanden rondgereisd. Ik kon gemakkelijk overnachting krijgen in hotels, pensions, motor lodge en backpackers (herbergen, hostels), zelfs tegen de kerst in het toeristische Queenstown bij McFees in het centrum. Andere leuke overnachtingsplekken zijn Colonial Motor Lodge in Gisborne en Parnell Inn in Auckland. Niet duur, leuke mensen. Backpackers zijn er bij de vleet in Nieuw Zeeland.

Verder zijn er z.g. highlights, die steeds weer worden genoemd. Ook zonder speciaal de highlights te zoeken kan het rondreizen in Nieuw Zeeland prima slagen. Kijk in reisgidsen en bekijk youtube films. In die youtube films zie je wat voor je ouders aantrekkelijk is. Zij kunnen het zelf ook bekijken als zij een computer hebben. En niet te veel blindstaren op die highlights.

Ik heb een aantal vragen. Houden zij van veel wandelen, lange wandelingen of willen ze liever veel in de wagen rijden? Houden ze van woeste landschappen, lieflijk heuvelland, kusten, binnenland of eilandhoppen? Houden ze van wildwatervaren? Zijn ze graag in leuke en gezellige plaatsen of willen ze liever de natuur in? Enzovoorts.

Hoi Maike,

Wij zijn nu twee weken thuis na een trip van 3 maanden. Waarvan de eerste 37 dagen door Nieuw-Zeeland te hebben getrokken. Wij hebben alles met de camper gedaan! En hadden schitterend weer in de maand februari. Mensen die er in januari waren geweest zijn helemaal weg geregend. Advies is dan wel op zuider eiland te beginnen als je in februari gaat. Wij hebben onze camper bij Cheapa Campers gehuurd, is onderdeel van Apollo, maar dan een stuk goedkoper. Hadden een prima camper, alleen niet de allernieuwste! Super service en niks negatiefs op aan te merken! Je kunt Campersdownunder hier in Nederland benaderen. Zij regelen dan alles voor je ouders.

De kosten zijn moeilijk te bepalen. Helemaal afhankelijk van de wensen van je ouders, qua camper, eten, excursies, etc. Je kunt het zo duur maken hoe je zelf wil. Houd er rekening mee dat het geen goedkoop land is qua boodschappen en excursies, etc. Diesel is daarentegen super goedkoop!

Ps wij vernamen van vele mensen die we onderweg tegen kwamen dat het moeilijk was om nog kamers in hotels, etc. te vinden. Waren mensen die al ee jaar vantevoren bepaalde hotels niet meer konden bespreken. Je kunt niet meer op de bonnefooi gaan! Wij zagen ook bijna geen ander bordje bij B&b, hotels etc. dan No!Vacancy. Het wordt steeds drukker in NZ.

Kijk eens voor de route en wat wij ervaren hebben op www.pindat.com en dan zoeken naar Chrisendeesdownunder.

Mocht je nog meer vragen hebben, schroom je niet!

Cor Zijlstra, wij zijn in februari geweest en het was niet meer te doen voor andere mensen om hotelkamers, etc. te krijgen! Het wordt steeds drukker in NZ. Overval waar we langs reden stonden bordjes met No Vacancy. Zo zie je maar hoe het verandert in enkele jaren!

Is februari het hoogseizoen? Toen ik onderkomens zocht, was het geen februari, maar december en een deel van januari.

Nee, het hoogsiezoen is eigenlijk december en januari.