Ik wil samen met mijn vriend in november een rondreis door Nieuw-Zeeland gaan maken. Wij zijn beide avonturiers die ervan houden om spectaculaire activiteiten te doen. We willen dan ook mountainbikes huren en deze de gehele reis meenemen. Echter twijfelen we nog over hoe we het beste kunnen reizen.
We willen graag weten of we het beste een auto of een camper kunnen huren. Wat zijn van beiden de voor- en nadelen.
Verder willen we weten welke activiteiten het leukst zijn om te doen.
Goede plannen! Ik heb zelf ervaring met reizen per auto en kamperen. Dit is een goede manier om te reizen, aangezien er overal campings zijn met goede schone voorzieningen.
Zelf heb ik geen ervaring met campers, maar toch reizen de meeste mensen hier met een camper. Dit kan zijn een auto waar je in kunt slapen of echte grote campervans. Kijk eens op: http://www.jucy.co.nz/. Die heb ik hier veel rond zien rijden. Mogelijk dat je zoiets kan huren en achterop twee mountainbikes mee kan nemen. Hier moet je even over informeren.
Mijn tip is wel om vroegtijdig te reserveren, want zo kun je vaak nog leuke kortingen vastleggen.
Voordeel auto is dat het goedkoper kan zijn. Nadeel is dat je altijd tentje op moet zetten of je kunt in een cabin slapen.
Voordeel camper/slaap auto is dat je makkelijker kunt ‘wild’ kamperen en je hoeft geen tent op te zetten. Nadeel is dat het wat duurder is.
Wat betreft activiteiten. Zelf heb ik niet gemountainbiket, maar dit kun je wel heel leuk doen in Rotorua Redwoods. Hier hebben ze speciale paden aangelegd. Dit kwam ik tegen toen ik hier aan het wandelen was. Maar je kunt heel veel met je mountainbike hier.
Overige activiteiten zijn:
Wandelen, walvissen bekijken, zwemmen met dolfijnen, gletsjers bekijken/beklimmen, berg beklimmen (Mount Cook onder begeleiding), veel adventure sports in Queenstown (paragliding, parachutespringen, bungy jumpen). Genoeg te doen!
Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag.
Mijn advies is om te kiezen voor 13 november - 12 december. Je zit eindigt dan precies vlak voor de zomervakantie hier. In september is er nog kans op sneeuw op het zuidereiland en op het noordereiland kan het nog fris zijn.
Zeker in de periode november - december heb je grotere kans op beter weer en warmere temperaturen, maar geen hete temperaturen, want die komen in Januari/Februari.
Wij zijn afgelopen jaar 15 November - 12 december geweest en het was hier en daar nog best fris, vooral 's avonds.
Ik zou dus zeker niet vroeger gaan.
Ik zou zelf voor een camper kiezen maar ben dan ook redelijk campergek. Campings zijn inderdaad fantastisch, uitgebreid en doorgaans zeer schoon.
Groot voordeel van een camper is dat je altijd alles bijhebt. Tussen de middag even lunchen? je hebt alles voorhanden, en je neemt je etenswaren gekoeld mee onderweg. Zeker in een camperland als Nieuw Zeeland zou ik altijd voor een camper kiezen.
Wij hadden Alpha campers (onderdeel van united) niet duur en alles keurig in orde. Maar ook Britz ziet er keurig uit.
En nieuw zeeland is het land van de extreme sporten, alles wat jij wilt doen is hier mogelijk en meer. Mountainbiken schijnt erg mooi te zijn rondom lake Taupo. Verder moet je lekker bergwandelingen maken, jetboaten, etc gewoon beetje googlen en er is zoveel moois te doen.
Wat hebben jullie met de vliegreis ondernomen?
Volgens mij is het ongeveer 24 uur vliegen en aangezien het een lange reis is dachten we dat het misschien beter is om een tussenlanding te maken met één of twee overnachtingen in vb. Los Angelos, Signapore etc.
Ik ben zelf met Emirates gevlogen via Dubai en Australië. Zelf zou ik niet via Amerika willen vliegen, omdat dit tegenwoordig zo’n gedoe is met security checks en visums. Je kunt sowieso niet direct vliegen naar Nieuw-Zeeland, je stopt altijd minimaal 1 keer om te tanken. Veel mensen doen een korte tussenstop, maar sommige blijven ook voor een paar dagen in een ander land.
Er zijn diverse stop-over opties om uit te kiezen, maar dat ligt er aan met welke maatschappij je vliegt.
Wat je als voordeel hebt als je met Emirates zou vliegen is dat je van Dubai naar Sydney en dan Nieuw Zeeland met een Airbus 380 vliegt. Ik heb dat stukje gevolgen van Sydney naar Nieuw Zeeland en terug en dat vliegtuig is echt super comfortabel dan kun je ook nog lekker slapen en je hebt zowaar beenruimte ik heb het dan over de economy klas. Daarnaast is het eten zeer goed en je hebt een tv scherm met zo’n 200 verschillende films en series.
Tja, blijft een beetje moeilijk. Hoe je het ook doet het blijft een eind…
Wij zijn met Air NZ gevlogen, keurige vliegtuigen, ruime zitplaatsen. Op de heenreis via LA (eerst nog stop in Londen) gevlogen, omdat we voorafgaand aan onze NZ reis een weekje op de Cook Islands zijn geweest (ook lekker:zon02:) maar ga je direct naar NZ zou ik die route zeker niet nemen, in London is men erg onvriendelijk - en een stop na slechts 50 minuten vliegen is ook niet echt ideaal - en de amerikanen zijn gewoon idoot wat regels betreft, erg veel gedoe voor een korte stopover.
Terug hadden we dezelfde route maar dan zonder Cooks. Zelfde verhaal.
Op eerdere reizen naar Australie zijn we via Hongkong gevlogen waar we ´s morgens vroeg aankwamen en ´s avonds laat verder vlogen. In theorie heb je dan een hele dag om Hongkong te bekijken (Een stad die zeker de moeite waard is!!) maar wij waren halverwege de dag afgepeigerd. Ik zou dan lekker één of twee overnachtingen daar nemen om er echt van te genieten. Of gewoon zo snel mogelijk doorvliegen, dan ben je er vanaf.
Kortgezegd: kies of een echte goede stopover, of zo snel mogelijk naar NZ doorvliegen.
Ik zou als je genoeg tijd hebt een stop over nemen en even genieten van die andere cultuur, maar als je anders ingesteld bent en zsm naar NZ wil, dan zou ik ook zsm gaan.
wij vlogen bijv.vorig jaar met onze 2 meiden van 7 en 10 via Japan naar Sydney en daarna door naar Wellington.
In Japan om 09.00 aangekomen, om 10.30 ong. in het hotel in Tokyo, even gezwommen, en lekker geslapen, en toen om 18.30 weer verder gevlogen. We wilden nu zsm verder. toch leuk om even van het vliegveld af te zijn.
We hebben besloten de heenreis met geen lange tussenstop te maken. Dit betekent in Singapore 3 uurtjes uit het vliegtuig.
Met de terugreis nemen we een tussenstop op Bintan van 3 nachten om bij te komen van de lange trip.
We reizen met singaporeairlines.
Goeie keus denk ik. Ik had het zelf andersom gedaan, heenweg 3 nachten en terug zo snel mogelijk naar huis. Maar dat is persoonlijk, eenmaal richting huis ruik ik de stal en wil ik ook weer zo snel mogelijk naar mijn eigen bedje… :slapen: