4 weken Nieuw-Zeeland in januari

Wij willen in januari met z’n 2en voor 4 weken naar Nieuw Zeeland. We zijn nog druk bezig met de plannen, maar willen toch het liefst beide eilanden bezoeken.

Ben al enkele dagen bezig dit hele forum door te lezen, maar ik heb toch nog wat vragen.

Zelf zat ik te denken aan 1 a 1,5 week noordereiland en 2,5 a 3 weken zuidereiland (ben toch voornamelijk geinteresserd in de natuur van NZ).
Ik besef wel dat het eigenlijk veel te kort is, maar ja vakantiedagen… Is dit een beetje een goede verdeling?

In het verlengde daarvan twijfelen we ook nog tussen het huren van een auto en een camper.
Het voordeel van een camper lijkt me vooral dat je overal kunt slapen, en geen of weinig tijd kwijt bent aan het zoeken naar een slaapplek. Het nadeel lijkt me dan weer dat het toch vrij duur is, en dat het wat lastiger is om even naar een stad(je) te gaan.
Het voordeel van een auto lijkt me vooral de snelheid en de kosten. Het nadeel dus het zoeken van een slaapplek. Zeker in januari kan ik me voorstellen dat het lastig kan zijn om een hotel/motel ofzoiets te vinden, of is dit evengoed wel te doen?

Hebben jullie hier misschien tips voor of ervaring mee?

Hoi Hamer

Je planning van 1,5 weken noord en 2,5 weken zuid lijkt me prima… zuid vond ik zelf mooier m.b.t. natuur en vooral meer te zien.

zelf heb ik geen ervaring met auto of camper maar als je kort tijd hebt is dat zeker veel beter dan de bus. Ik ben met de bus door NZ gereist en in hostels geslapen en die moets ik in sommige locatie zeker van te voren reserveren anders zaten ze vol.

veel plaatsje zijn wel erg klein
wanaka 2500 inwoners . franz josef 320 dus als de camping op de rand zou zitten is het nog loopafstand naar de winkel ( of misschien 5e handse fiets kopen :wink: ) voor wellington en christchurch gaat zoiets natuurlijk niet werken.

succes

Hallo Geleen en Hamer,

Wij hebben vrijwel dezelfde plannen en vragen als Hamer, willen ook in 4 weken in januari en twijfelen ook tussen auto en camper, dus ik hou dit forum even goed in de gaten :wink:

In welke periode zat jij in NZ?
En die locaties die je moest reserveren, is dat dan weken van tevoren, of eerder dagen van tevoren?

Zelf vind ik het wel prettig om ergens langer te blijven als het bevalt, of korter als het niet bevalt. Het liefste leg ik van tevoren dus zo weinig mogelijk vast. Aan de andere kant hebben we daar met 4 weken misschien toch niet veel ruimte voor, als je toch het hele land een beetje wil zien.

Denk eraan dat januari high season is voor Nieuw-Zeeland en jullie beide niet heel ruim in je tijd zitten. Zo weinig mogelijk vastleggen kan dan mooi klinken, maar je kunt jezelf er ook flink mee in de vingers snijden.
Leg vooral accomodatie vast op de plekken waar niet veel is - de afgelegen, mooie lodges of hostels zitten in het hoogseizoen vol als je gewoon aan komt rijden. Mijn ervaring vanuit hostels is dat enkele dagen vantevoren reserveren voldoende is.

Hallo,

Ik heb van januari tot maart gereisd in Nieuw Zeeland met we hebben steeds een auto gehuurd en hebben niets geboekt en hebben altijd gewoon een motel kunnen vinden. Je komt soms in een dorpje of stad en vaak zijn er meerder motels te vinden. Zelfs in de toeristenplekken was het totaal geen probleem.

Dat kan natuurlijk Moira, maar ik heb in januari wel eens van hostel moeten wisselen omdat ik niet op tijd bijgeboekt had. :slight_smile:

Hallo,

Ik heb het nu wel over motels tijdens de roadtrips dus waar je 1 nachtje slaapt. Ik heb mijn accomodatie in Christchurch wel gewoon van tevoren geboekt omdat ik daar langer wilde blijven dan 1 nachtje. Net als in Auckland en Queenstown.

Hallo Geleen en Hamer,

Het is meestal geen probleem om een motel een paar dagen van te voren te boeken. Alleen de Bay of Islands en de Coromandel zou ik van te voren boeken. In Januari trekken de NZ-landers met zijn allen massaal naar de kust. 75% van de NZ’landers wonen op het Noord Eiland dus op het Zuid Eiland heb je dat veel minder.
Het is de laatste jaren een stuk minder druk in Januari in Nieuw Zeeland. Onze drukste maanden zijn nu februari en maart. En in het weekend is het meestal ook een stuk drukker bij ons in het Tongariro national park.

Met de auto rij je inderdaad een stuk sneller. 100 km/hr versus 80 km/hr. En dat is op een relatief recht stuk weg die we hier in NZ niet zo heel veel hebben.
Het ligt er een beetje aan wat voor campervan je hebt. Veel campers voor 2 personen zijn net zo lang als een station wagen. Daar kun je prima mee rijden en parkeren in de meeste stadjes. In de grote steden kan dat lastiger zijn.
Maar met de campervan heb je wel iets meer vrijheid. Lastig hè al die keuzes.

Veel reis plezier :wereld:

1 like

Tsja, dat maakt het zeker lastig ja.
Als ik het zo lees, dan blijven beide opties open, en zullen we dus vooral zelf de keuze moerten maken wat we liever willen. Auto of camper. Overigens weet ik ook niet of we überhaupt in steden komen, dat is in ieder geval niet mijn eerste idee voor NZ.

En hoe zit het eigenlijk met de overtocht van Wellington naar Picton, zullen we die wel van tevoren vast moeten leggen in die periode?

CAMPER, zonder twijfel! Hoeft niet duur te zijn, je kan simpele campers huren bij Jucy of Appollo rentals. Eenvoudig, maar echt prima te doen. Je hebt altijd alles bij de hand en kan zelfs eens “in the wild” camperen. Je kan met die campers net zo hard als met een gewone auto. NZ is NL niet he :wink:

Noordereiland is veel minder interessant dan het zuidereiland. Ik zou vanaf Auckland dan niet omhoog gaan.

Wat de moeite waard is op het Noordereiland is: Rotorua (neus dicht, zwavellucht), vanuit daar naar Tongariro National Park. (evt eerst nog schiereiland Coromandel met Cathedral Cave, maar ivm de tijd wordt dat misschien wat krap). En dan eigenlijk door naar Wellington en de ferry nemen naar Zuidereiland.

Op het Zuidereiland is alles mooi!! Je kan kiezen om de route via het Abel Tasman Park (noordkant) naar de westkust te nemen. Rijd naar de gletsjers (Fox en Franz Josef), en vanuit daar naar Milford Sound (fjorden).

Afhankelijk van de tijd die je over hebt, kun je nog zuidelijker naar het levendige stadje Queenstown (waar “het gebeurt”: raften, bungee jumpen etc) of je gaat door het binnenland (Mount Cook) naar de oostkust, richting Christchurch. Daar in de buurt kun je nog walvissen spotten in Kaokoura. (overigens als je langs de kust van kaikoura iets naar het noorden rijdt, dan liggen daar gewoon langs de weg op de rotsen tientallen zeeleeuwen!)

Maar let wel op de afstanden…

Het wordt een geweldige reis, hoe dan ook! Veel plezier!

PS: hoe je ook gaat… als je slim bent koop je daar ter plekke in de boekhandel (die zijn overal) de HEMA routegids. (nee, niet de HEMA die wij hier hebben). daar staan alle wegen in, zelfs de kleinste, erg handig. met ringband…

Hallo Hamer en Mike,

Pango heeft gelijk dat een camper het lekkerst is als je alles makkelijk bij de hand wilt hebben. Je mag inderdaad even hard rijden als een normale auto, maar mijn ervaring is dat (grote) campers niet te hard gaan, omdat dit te gevaarlijk is. Er zijn veel goede wegen, maar maar een camper besturen is toch anders dan een auto!

Nadeel van een camper in januari kunnen de kosten zijn. Als je dit niet van tevoren boekt, dan moet je flink in de buidel tasten. Januari is de zomervakantie voor de Kiwi’s… dus hogere prijzen!

Ik zelf zou in ieder geval een camper reserveren of huurauto reserveren. Een goedkoper alternatief kan zijn een auto waarin je achterin twee matrassen hebt om te slapen. Kijk maar eens op http://www.jucy.co.nz/.

Plaatsen om te slapen zijn er altijd. Maar wil je een luxere camping, dan is reserveren wel handig.

Heel veel plezier!

Ruud

Bedankt voor de reacties.

Op dit moment gaat onze voorkeur toch wel uit naar een camper. Komende tijd dus maar even wat offertes e.d. opvragen. Route uitstippelen komt daarna wel, alhoewel ik hem in grote lijnen toch al een beetje in mijn hoofd heb zitten.

In ieder geval ook bedankt voor de tip van de HEMA.

Ben alleen nog wel benieuwd hoe het dan met de overtocht naar Picton gaat. Moet je dat wel van tevoren reserveren voor een camper?

Het hangt er een beetje vanaf wanneer je precies reist of je de overtocht naar Picton moet reserveren. Max een week van tevoren lukt meestal in het hoogseizoen ook wel. Dan kan je even kijken hoe je met je route zit ter plekke. In NZ kan je overal bij de information wel te telnr vragen. Ik heb ook wel eens gelezen dat je via internet korting kan krijgen maar dat hebben wij niet gebruikt.

Als je in de avond aankomt in Picton is het handig om wel van tevoen de camping daar te boeken. Je mag niet wildcamperen en de camping zit snel vol. Alle tel nrs van de campings staan in allemaal campinggidsen die je gratis bij de informations overal mee kan nemen. Als je overdag aankomt, kun je beter meteen doorrijden, Picton is geen plek om te blijven.

Appollo en Jucy hebben eenvoudigere maar goed betaalbare campers maar je kan er echt heel goed mee rondtrekken, al hebben we met onze Jucy camper wel een loshangende kast gehad. Met Appollo hebben we enkel goede ervaringen, ook toen we een aanrijding hebben gehad.

Ik zou zeker de overtocht een paar dagen van te voren reserveren. Ook wel handig om een week van te voren of zo te bellen om te kijken hoe druk het is op de ferrie. Als het niet druk is kun je dus nog even wachten met boeken en ben je dus flexibeler met reizen.
Er zijn 2 ferries met verschillende prijzing, dus allebei even bellen. Er kan een enorm verschil in de prijs zitten.
:wereld:

Houd nu eens al ‘gulden regel’ aan: niet te veel vooraf boeken

Je vind altijd wel een slaapplaats, zowel in hotels, hostels, campings hooguit moet je het een keer op een paar plekken vragen. Alleen die overtoch naar Picton, dat ding kan wel eens goed vol zitten, die hebben zelfs wij vooraf geboekt (en blij toe)

Verder zou ik zeggen, neem lekker een camper. Er zijn zat betaalbare campers te huur, als je maar even goed zoekt. En het is echt heerlijk, lekker vrij, alle bij. Neem niet een al te idioot grote (Sommige rijden rond alsof ze Amerikaan zijn) Die zijn om te beginnen al een stuk duurder, maar met een kleiner campertje kun je wel gewoon even een stadje inrijden.

Tweede tip, laat je niets aanpraten over ‘krap in tijd’. Vergelijk eens: als je iemand hoort praten over een reis naar Groot Brittannie, vier weken. Dan is er niemand die tegen diegene begint over ‘dat het wat kort is’.

Nou, Nieuw Zeeland is net zo groot…

Mike,

Ik heb hetzelfde plan om samen met mijn vriendin voor 4 weken naar Nieuw Zeeland te gaan. Ik ben erg benieuwd welke route je precies uit hebt gestippeld.

Heb namelijk nog niet echt een idee hoelang je erover doet om het zuidereiland door te reizen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Hallo,

Inmiddels zijn de tickets geboekt, en hebben we een camper gehuurd. De route hebben we nog niet echt uitgestippeld. In grote lijnen heb ik wel in mijn hoofd hoe ik ongeveer wil rijden, maar ik moet nog even kijken of dat allemaal wel haalbaar is. Komt er op neer dat we eerst 1 week op het noordereiland zitten, en daarna zo’n 3 weken zuidereiland.

Wat betreft het vliegen. We vliegen via Dubai, waar we zo’n 10 uur moeten wachten ('s nacht helaas, nadeel van goedkopere tickets…). Heeft iemand daar ervaring mee? Is het dan de moeite om daar een hotel te regelen?

Met welke maatschappij vlieg je? Ik met Emirates, ook via Dubai. Als je bij hen 's nachts een stopover hebt van 8 uur of langer dan krijg je een hotelvernachting, zie hier: Emirates | Fly Better
Dus als je ook met Emirates vliegt dan zou ik even met ze bellen. Ik weet niet of andere vliegtuigmaatschappijen dit ook doen, maar misschien de moeite waard om het even uit te zoeken.

1 like

Dit had ik vanmiddag inderdaad ook al gelezen op dit forum, dus heb vanmiddag meteen gebeld. We vliegen inderdaad met Emirates, en inmiddels is het ook allemaal geregeld.

Super service van Emirates trouwens.
En jij ook bedankt natuurlijk!

Ja ik vind het ook super dat ze dit doen inderdaad. Wel gek dat je er zo erg naar moet zoeken. Ze zijn zelf niet echt actief met het ‘aanbieden’ van deze service zeg maar. Maar misschien zeggen ze het ook wel gewoon bij het inchecken op Schiphol ofzo.