4 weken Nieuw-Zeeland in januari

Hoi,

Mijn vriend en ik gaan ook in januari voor 4 weken naar Nieuw Zeeland (13 jan - 10 feb). Wij hebben een sleepervan gehuurd; een soort stationwagen met een matras achterin. Wij hebben 25 volle dagen in Nieuw Zeeland en ik ben nu een beetje de route aan het uitstippelen. Waarschijnlijk wordt het 9 dagen Noorder Eiland en 14 a 15 dagen Zuider Eiland.

Route Noorder eiland:
Auckland - Bay of Islands (Paihia)
Bay of Islands - Coromandel (Coromandel, Whitianga, Hahei)
Coromandel - Rotorua
Rotorua - Taupo
Taupo - Wellington

Eventueel nog stoppen bij dorpjes/stadjes die we onderweg tegenkomen of om te overnachten. Zuider Eiland moet ik nog uitdenken.
Ben ook benieuwd naar andere reisschema’s.
Overtocht met de ferry boek ik denk ik wel voor vertrek…

Angelique

En dat wil je allemaal in 9 dagen doen?

Vergis je niet in de afstanden in Nieuw-Zeeland, reken met een gemiddelde snelheid van 60km per uur, niet meer dan dat. Zo is Pahia al meerdere uren rijden (ik geloof zo’n 4 uur)…

Het is aan te raden om een keus te maken: doe òf het Noorder òf het Zuidereiland als je slechts 3,5 week hebt en probeer niet alles in die ene vakantie te stoppen. Dan zou je namelijk enkel met je vervoer bezig zijn en nergens even halt kunnen houden. En stilstaan en doorademen is juist een van de mooiste dingen om even te doen in Nieuw-Zeeland…

Ik wilde gaan typen ‘maak lekker een wandeling door Dubai, heb je dat ook weer gezien’
Maar lees dat het 's nachts is…
Tja, dan is een dutje misschien wel lekker, maar dan zit je wel weer klaarwakker in het vliegtuig. Een goed boek meenemen en een luie stoel op het vliegveld zoeken misschien?

Wat ik evrder wilde meegeven is voor je afstanden, de routeplanner op Google maps is best wel aardig realistisch qua rijtijden. Wij hebben onze route ook zo uitgestippeld. Niet om op de minuut te weten hoe laat we waar zijn, maar om te kijken of een bepaalde rit niet te lang zou worden op één dag. Is echt goed bruikbaar als hulpmiddel.

2 likes

wat een handige tip hink! bedankt

@ Rose1984:

Je slaat Tongariro NP toch niet over he? Voor mij het mooiste deel van het Noordereiland!

Nee we gaan Tongariro zeker niet overslaan! We kijken momenteel hoe we dit in ons schema in kunnen passen.

Twijfel alleen nog wel heel erg of we de tongariro alpine crossing moeten doen. Wij hebben namelijk niet echt wandel ervaring…

Groetjes, Angelique

De crossing is best te doen hoor ook als je niet reuze fit bent. Je zult wel moe zijn aan het einde en spierpijn hebben de dag erna maar dat is het allemaal wel waard. De Tongariro Alpine Crossing is niet voor niets de mooiste 1 dags wandeling van NZ. Als je niet stopt dan is het 5 uur lopen. De meeste mensen doen er 7 a 8 uur over inclusief pauzes.
Om je een idee te geven: Mijn moeder is 71 en liep de crossing vorig jaar in 8 uur. Het enige wat ze aan sport doet is een keer in de week een uurtje tennissen en een paar keer per week 10 minuten fietsen naar de winkels :wereld: