Mijn vriend en ik gaan eind september trouwen, en denken er nu over of Nieuw Zeeland misschien een optie is voor de huwelijksreis. Twee vragen aan jullie: is november een goede maand om rond te reizen, of is december beter? En een belangrijke vraag: hoe duur zal het ongeveer zijn voor twee personen om 28 dagen rond te reizen. We willen waarschijnlijk een huurauto nemen, en qua verblijf kiezen voor hostels/simpele hotels. Hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft!!
wij willen eind oktober via Singapore naar Nieuw Zeeland vertrekken, om vervolgens 28 hele dagen daar rond te reizen. De dag van aankomst en vertrek zijn dus niet meegerekend.
We huren een auto en slapen in motelcabins.
Wij hebben een budget van 9200 euro berekend, maar… wij hebben een dochter van 4 die uiteraard ook mee gaat. Dat scheelt dus in de kosten van het vliegen. Verder maakt het qua slapen weinig verschil en ze eet maar een paar muizenhapjes. Uitstapjes zijn voor haar gezien haar leeftijd bijna altijd gratis.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groetjes Sharon, en veel plezier met de huwelijksvoorbereidingen!
Wij hebben vorig jaar 3600 euro per persoon besteed (2 personen) voor een maand. Huurauto en vlucht inbegrepen. Op activiteiten hebben we niet bespaard (benji, raften, sledgen, …) maar we hebben wel op campings overnacht, in onze tent en vaak zelf eten gekookt, ipv op restaurant te gaan. Dat is natuurlijk wel wat goedkoper dan op hotel.
Maar misschien kan het je al een idee geven…
Qua kosten hebben wij 5500 per persoon uitgegeven aan reis, accommodatie en auto (en een enkele excursie) voor 35 dagen, daar kwamen kosten zoals eten en drinken nog bovenop. Maar wij hadden het dan ook wel redelijk luxe laten regelen. Dat kan vast goedkoper.
Qua reisperiode is november prima, zeker als je in Noord begint, want daar is het dan al wat warmer. Begin november kan het nog wel iets frisjes zijn (begin lente), maar je gaat er ook vast niet voor een zonvakantie naartoe. December kan uiteraard ook, qua weer net iets warmer, maar in de 2e helft van de maand hebben de locals ook vakantie, waardoor het overal wel drukker en duurder wordt.
Een gemiddelde prijs is erg lastig te noemen. Ik weet niet meer wat wij opgemaakt hebben, maar je moet goed (vooraf!) nagaan welke activiteiten je wilt gaan doen. Stel hiervoor een budget op en ga dan kiezen wat je waar wat wilt doen. In elke stad/dorp kun je de meest gekke dingen doen en deze kosten aardig veel als je alles bij elkaar optelt (met Queenstown als hoogtepunt, maar ook bijv kajakken in Abel Tasman, helihiken op Franz Josef, boottocht/vlucht rondon Mt Cook). Verder kun je natuurlijk ook een camper huren ipv auto/hostel. Ik denk dat dit goedkoper is en zeker zo veel fun, want de campings zijn helemaal top (en erg veel!).
Het prijsverschil tussen huurwagen/hostels en campers valt mee. Wij hadden 3 jaar geleden een huurwagen van Jucy aan 32 NZD per dag (incl. afkoop persoonlijk risico tot 700 NZD) en sliepen meestal in BBH 4-bed shares aan gemiddeld 23 NZD pp. per nacht. Dat maakt gemiddeld 78 NZD per dag voor 2 personen aan auto + verblijf. Bij double rooms moet je gemiddeld 7 NZD pp. extra rekenen. Kijk voor alle zekerheid de huidige prijzen eens na.
Wicked campers biedt campers aan vanaf 55 NZD per dag (geen idee van de hoogte van het eigen risico). Maar dan heb je nog geen camping en bovendien verbruiken deze wagens meer dan een kleine huurwagen.
Ook qua hostels is Nieuw-Zeeland top. BBH alleen biedt bijna 300 hostels aan, elk met een quotering. Veel kleine hostels zijn zeer gezellig. De keuze tussen hostels of campings hangt veel af van persoonlijke voorkeur.
Om de rest van je budget te bepalen, moeten jullie inderdaad zelf uitmaken of jullie eerder zelf koken of meestal op restaurant gaan. Ook wegen activiteiten door op het budget. Mochten jullie de Milford track willen inplannen, reserveer dan tijdig (momenteel kan je nog niet reserveren voor november/december).
Het is nu kwa budget lastig te zeggen. Hopelijk gaat in de tussentijd de dollar weer wat stijgen tegenover de euro. Op dit moment is dat 1.57 voor 1 euro. Daardoor zijn veel dingen hier goed aan de prijs. Toen ik hier voor het eerst kwam was het 2 dollar voor 1 euro.
Rondshoppen is de tip en kijken waar je de beste deal kunt krijgen misschien is het wel goedkoper om een spaceship of kleine kamper te huren dan hostels af te gaan met een auto. Je kunt genoeg info vinden op het internet en zo uitzoeken wat voordeliger is. Juicy kan ook veel goeie info geven die verhuren campers en auto’s voor soms leuke prijzen.
De maand ik zou zeggen december kwa weer net wat beter. Al was deze zomer niet echt top. Daarnaast beginnen vanaf half december de vakanties hier voor de Kiwi’s en dan gaan ze zelf volop op reis.
Wij zijn in januari een maand (33 dagen) in Nieuw Zeeland geweest en waren met z’n tweeen 8000 kwijt, alles inclusief: vlucht, hostels (BBH), auto, eten (vaak zelf gekookt in BBH hostels), drinken, excursies, etc.
inderdaad was de wisselkoers op dat moment erg ongunstig, dus als dat beter wordt, ben je al snel een stuk minder geld kwijt.
Wij gaan in febr. en maart 2013 ook 28 dagen door NZ reizen met een campervan. We hebben gekozen voor een campervan van Affordable Motorhome. Voor deze 28 dagen (in het hoogseizoen) zijn we 1700 euro aan huur kwijt. Dit is inclusief verzekering, geen kosten voor een extra chauffeur, geen kosten voor one way rental! En daarbij krijgen we van het verhuurbedrijf ook nog een picnic tafel en 2 stoelen erbij!
Daarnaast gaan we een diesel motorhome rijden, dit zal dus in de benzinekosten schelen!
Voor de tickets rekenen wij p.p een bedrag van 1500 euro! We willen dalijk in april al boeken en gaan ervanuit dat we niet meer dan dat kwijt zijn!
In 2010 heb ik al eens stage gelopen in Nieuw Zeeland, Christchurch. 6 maanden heb ik daar toen gewoond. Uit ervaring weet ik dus dat boodschappen doen in Nieuw Zeeland goedkoper is dan in Nederland. Zeker als je naar Pak & Save gaat. Hier hebben ze ook A merken, maar is absoluut goedkoper dan de andere twee grote supermarktketens, New World & Countdown.
Als je voor 40 dollar boodschappen doet in deze supermarkten krijg je een tankbonnetje voor 4 cent per liter korting bij diverse benzinepompen.
Kosten voor campings, benzine en boodschappen zijn verder lastig te benoemen, aangezien dit voor iedereen anders is.
denken er nu over of Nieuw Zeeland misschien een optie is voor de huwelijksreis
. Is geen optie en hoeft er ook niet over na te denken . Na 28 dagen wil je weer heel snel weer terug. Maar het antwoord op je vraag ticket 1500 p.p. Huurauto vb ace 900 euro + benzine 600 en overnachten. In de vorige 2 vakanties veel in cabins gezeten dan ben je ongeveer 30 euro per dag kwijt. Eten is ongeveer hetzelfde als hier,maar je moet in Nederland ook eten dus dat kan je tegen mekaar wegstrepen. Misschien iets vaker uit eten. Fastfood ketens zat in NZ. En de uitstapjes zijn redelijk aan de prijs, maar soms onvergetelijk. Met vliegtuig naar mt cook en St jozef glacier als vb. Maar soms gratis pancake rots en natuurlijk de natuur. Als je meer vragen hebt haal je veel informatie bij de zoek opdracht van http://nieuwzeeland.startpagina.nl/prikbord/