Twee maanden Nieuw-Zeeland tips en ideeën?

Ik heb het plan om volgend jaar dus minimaal 2 maanden naar Nieuw-Zeeland te gaan (als financieel alles goedkomt natuurlijk!)

Nu weet ik dus helemaal niet waar ik moet beginnen met “regelen”.
Hostels bijvoorbeeld, moet je die van tevoren vastleggen of gewoon op de bonnefooi en dan komt alles goed? Zijn die hostels wel een beetje ok of lig je met kotsende mensen op de kamer? :teeth:

Wat zijn de kosten daar over het algemeen (eten, drinken, etc.)

Wat is wijsheid, een auto huren (hooooooge kosten + benzine) of met de bus (kiwi experience bijv.), of fietsen, liften? (ik ben een vrouw alleen, weet niet of dat zo wijs is)

Een auto geeft je natuurlijk wel meer vrijheid en ik wil veel van de natuur gaan bekijken daar en niet alleen hossen, ouwehoeren en feesten natuurlijk :wink:
Maar reizen met de bus zorgt er voor dat je veel en makkelijk contact maakt (al heb je dat in hostels natuurlijk ook wel)

Ik was neit van plan om te gaan werken daar, misschien een weekje ofzo, gewoon om dat ook mee te maken daar en ik blijf zo rond de 8 a 10 weken. Hoeveel geld zou je dan ongeveer achter de hand meoten hebben?

Ik heb al best veel gereist trouwens, maar dat waren veelal kant en klare reizen, en daar heb ik gewoon geen zin meer in :wink:

Dus vertel, ik wil alles graag weten!

Oh ja, de route… van tevoren een globale route maken (omdat ik er toch maar 2 maanden ben natuurlijk) of gewoon kijken van hoe of wat?

:wink:

Word weinig verteld hier :wink:
Jammer

Tja, ik wil volgend jaar (feb. 2009) ook weer naar Nieuw Zeeland. Ik ben daar in 2002 al eens geweest. Nu wou ik in 2008 na vele andere reizen gedaan te hebben weer eens terug. Maar op het laatste moment is dit helaas niet door gegaan.

Nu wil ik het dus opnieuw proberen. Waarom? Het is gewoon het mooiste land ter wereld.

Toen ik in 2002 daar was merkte ik al dat reizen daar heel makkelijk is. Zeker als je de back-packers plekken aan doet is ook heel gezellig.

Ik ben van plan om een auto te huren, gewoon een kleine goedkope. Benzine is daar heel goedkoop begreep ik dus alleen maar zoeken naar een auto die voldoet aan m’n eisen. (goede verzekering, geen extra kosten gezeik, genoeg ruimte om er evt. in te overnachten als het kamperen niet goed mogelijk is. geen oude barrel die kapot gaat, evt. airco).
Maanden vrij krijgen van m’n werk is moeilijk, dus een huur auto is de uitkomst. Niet gebonden aan het openbaar vervoer ed. Verspil ik geen tijd met wachten op bus of trein. Heb ik geen risico dat ik geen lift kan regelen.
En voor de gezelligheid kan ik evt. zelf proberen andere liftende toeristen mee te nemen, soms willen ze zelfs benzine kosten delen.

Voor de overnachting neem ik eerst een hostel in Auckland of Christchurch. Lekker rusten na lange vlucht en makkelijk oriënteren in het stad-centrum.
Dan verder met de auto naar campings of Cabins. Gewoon elke keer bij de VVV even informeren of reserveren in de volgende stad nodig is, zo ja bellen en afspreken, zo nee gewoon lekker rijden en op tijd naar een camping/cabin zoeken. Cabins zijn daar zeer populair. makkelijke kleine huisjes met keuken/douche ect. kun je lekker bijtanken van het kamperen als het veel regen ofzo.
Campings zijn daar vaak ook lux, met gemeenschappelijk keuken, wasmachines, douche ect.
Eten zal ik hoofdzakelijk dus gewoon bij de supermarkt halen.

Door middel van eigen auto heb ik wel veel bewegingsvrijheid en omdat ik een hoop “must do” dingen al gedaan heb wil ik dus ook geen georganiseerde reis, want dat zie ik de helft voor de 2e keer.
Maar alleen kan ook lastig zijn. Wandelingen in de bergen kan ik alleen op toeristische routes doen. Want als ik alleen loop en ik breek mijn been dan kan ik niemand waarschuwen en ben je verloren (Je hebt daar in de bergen echt 0,0% GSM-ontvangst aldus alle GSM-providers in dat land). Dus alleen routes waar er zeer waarschijnlijk nog wel iemand langs komt. (gelukkig ben ik een snelle loper en loop ik waarschijnlijk voorop, anders is het wachten tot de volgende ochtend :tear:) Als dit alleen wandelen toch te veel risico lijkt te zijn kan ik altijd nog een berg-radio huren voor het geval dat. Maar er zal wel niks gebeuren.

Mijn planning is ongeveer 4-5 weken, misschien 6 als ik dat kan regelen. Minder dan 4 is echt te weinig of je moet een eiland overslaan, maar dat is zonde
Hoeveel dit kost, tja ik kwam ongeveer op het zelfde uit als een georganiseerde reis. 4 weken €3000, maar ik moet dit zelf ook nog eens goed uit zoeken.

En de route, tja Noord naar zuid of zuid naar noord. Beginnen en eindigen op het zelfde eiland zou ik niet doen, kost veel onnodige reistijd en je moet 2 keer met de veer Wellington-Picton, en het maakt je vlucht niet veel goedkoper.
Wel je overtocht plannen, en evt. je auto laten staan op Wellington en op Picton een nieuwe halen. Dat scheelt je de auto-overtocht kosten.
De meeste reken 1/3 van de tijd op noord eiland, 2/3 op het zuid eiland.

Hallo,
Wij zijn van begin februari 2008 tot en met begin april 2008 naar Nieuw-Zeeland geweest met op het eind van de vakantie een week rust in een resort in Maleisie. In Nieuw-Zeeland hebben we rondgetrokken met een camper van Apollo. Dit is een Australische organisatie. Onze reis is te zien op onze website. Deze is nog tot ongeveer begin November 2008 in de lucht. Hierop staan diversen foto’s en ons verslag wat we hebben gedaan. Dit kan je vinden op www.tonenmarjoduin-online.nl

vr.gr. ton en marjo.

Beste Claudia,

Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.

Groetjes,

Vanessa

Hoihoi,

ik zou ook zeggen op de bonnefooi, neem een huurautootje en arriveer op het ene eiland en vertrek van het andere. Zoek vantevoren punten uit waar je absoluut geweest wilt zijn en plan daar gewoon omheen.

Wel een tip: Houd eventueel rekening met vakantieperiodes en dan bedoel ik niet alleen de vakanties hier, maar ook de vakanties in Nw-Zeeland zelf. We hebben het nl. 1 keer moeilijk gehad met het vinden van een kamer; het bleek vakantie te zijn daar en we zaten midden in het toeristisch gebied van Nw. Zeeland. Oeps…via meerdere doorverwijzingen konden we gelukkig wat vinden.

Verder veel succes en geniet vooral

Desiree

Bedankt voor de reacties tot zover :slight_smile: