Aanstaande oktober ga ik (als alles loopt zoals het moet) naar Nieuw-Zeeland. De planning is, dat ik daar tot medio mei/juni 2011 blijf. Dan kom ik terug om te gaan studeren.
Ik heb het plan om van boerderij naar boerderij te reizen, via organisaties als wwoof en helpx. Een reis- en werkvakantie dus. Graag zou ik daar dan ook een auto kopen, aangezien niet alle boerderijen gemakkelijk te bereiken zijn en omdat ik graag zelf bepaal wanneer ik vertrek in plaats van de openbaar-vervoer-tijden.
Ik heb contact gehad met een neef van mijn vader, die al zo’n 25 jaar in Nieuw Zeeland woont. Hij wil me van het vliegveld oppikken en de eerste weken onderdak bieden. Ook wil hij me helpen met een auto regelen e.d. Hier ben ik natuurlijk ooontzettend blij mee!
Als ik in juni 18 wordt, vraag ik mijn work & holiday visum aan. Het schijnt dat dat niet al te ingewikkeld is en dat ze niet al te moeilijk doen. Laten we het hopen.
Dit is dus mijn plan. Ik ben benieuwd of jullie nog aanvullingen hebben, of dingen waarvan jullie zeggen van ‘Goh, let daar ook eens op’ ofzoiets.
Ik heb ook Wwoof en helpx plannen en ik heb nog een website gevonden, van een soortgelijke organisatie: http://www.fhinz.co.nz. Ik heb dus nog geen ervaring, maar wie weet is het leuk!
de tip besteed de meeste tijd op het zuidereiland. Dit zeggen zelfs de Kiwi’s zelf dat het zuidereiland veel mooier is dan het noordereiland. Ik heb die ervaring nog niet want ik ben zelf pas vanaf 4 februari op het zuidereiland te vinden voor iets meer dan 1 maand.
Ik kan hier zeker bij aansluiten. Het Noorder eiland is daarnaast toeristischer van aard. Maar omdat je redelijk lang blijft, zou ik natuurlijk ook gewoon het Noorder eiland bezoeken.
Wat je misschien kan doen is op websites van de grotere tourbedrijven kijken en zien waar juist zij naar toe gaan. Op die manier kan je al een lijstje maken van wat je wilt zien. Sowieso kan ik Kaikoura erg aanraden om te bezoeken.
Ben je fan van Lord of the Rings, dan is het misschien leuk om te weten dat de juwelier die de ring heeft gemaakt zich in Nelson bevind en dat je daar een replica om je vinger mag schuiven (of om je nek; ze hebben ook een grotere variant). Valt er meteen bij te zeggen dat het niet interessant is om de filmlocaties af te struinen. Er valt namelijk niets te zien :).
Ik heb zelf nu een groot deel van het noordereiland bekeken het mooiste vond ik wel Cape Reinga dat is net alsof je aan het einde van de wereld bent dit is helemaal in de top van het noordereiland. Je kunt er met de auto komen maar 1 deel van de weg is nog greffel (weet niet hoe je het schrijft) het is te doen als je rustig rijd. Ze zijn heel druk bezig met het afsfalt daar.
De natuur is wel heel mooi op het noordereiland maar ben ook wel heel benieuwd naar het zuidereiland. Nog een tip de boottocht van wellington naar picton moet heel mooi zijn ik heb deze ook geboekt is zo’n 2 en een half uur vragen en brengt je dus van noord naar zuid.
Ik ben wel van mening dat je met een camper of auto het meeste ziet.
Al je van Wellington richting Picton gaat dan moet je de namiddag ferry nemen. Je vaart eerst een half uur door Wellington Harbour en daarna 1,5 uur door Cook Strait waar het vreselijk kan spoken. Het laatste uur vaar je door de Marlborough Sounds en die zijn schitterend tegen de ondergaande zon. Ik heb dat in 2003 meegemaakt. Ook op bewolkte dagen knapt het weer tegen de avond vaak op en heb je sprookjesachtige uitzichten.
Wij hebben de ferry van 10.30 in de ochtend. Dit komt omdat wij een auto oppikken aan de andere kant. Wij moeten nog een stuk rijden vandaar dat tijdstip.
Bedankt Maarten, voor het aanmaken van dit topic, want wat een supergoeie/leuke/handige tips allemaal! Keep them coming! Het duurt nog heel lang voor ik naar NZ ga, maar deze dingen ga ik allemaal onthouden voor mijn reis!
Leuk dat je hier heen komt! Ik zit momenteel ook in Nieuw-Zeeland met een Working Holiday visum. Mijn tips voor jou zijn:
Zoek even uit wat je autoverzekering gaat kosten als je hier heen komt. Vraag me namelijk af of ze je makkelijk een verzekering geven met minder dan een jaar rijervaring. Ik ben zelf verzekerd bij NAC insurance (www.nac.co.nz) Je kunt ze mailen.
Auto’s kun je hier vinden via Trade Me (www.trademe.co.nz) Net zoals eventueel werk wil je ‘geld’ verdienen.
Mocht je een backpackers tas hebben, neem deze dan mee ipv een koffer. Super goed te gebruiken mocht je mooie wandelingen gaan doen.
Mijn mooiste plekken waren Cape Reinga, 90 mile beach en Banks Peninsula Track (www.bankstrack.co.nz).
Ontzettend bedankt voor jullie tips tot nu toe. Hopelijk blijven er alleen maar bij komen!
In de komende maanden wil ik een grove route voor mezelf op papier zetten. Mijn idee was dit in een soort ‘cirkel’ te doen, aangezien ik in Auckland begin, en eindig.
Dus via de Westkust van het Noorder-Eiland naar het Zuider-Eiland en dan tot aan het Zuidelijkste punt van dat eiland zo naar het oosten te rijden en dan weer naar het noorden. Ik zal natuurlijk wel regelmatig naar de ‘binnenlanden’ rijden, aangezien het daar ook prachtig schijnt te zijn.
Ik las nu in andere forumberichten dat de meesten eerst het gehele Noorder-Eiland doen en dan pas naar het Zuider-Eiland gaan.
Zouden jullie dat in mijn geval ook adviseren?
Nieuw-Zeeland kent ook een aantal kleine eilanden. Een aantal dichtbij de twee grootste eilanden, maar ook een aantal eilanden die behoorlijk ver weg liggen. Is het de moeite deze kleinere eilanden te bezoeken, en zo ja, welke?
Ik zou zeker eerst Noordereiland doen en dan Zuidereiland.
Twee redenen hiervoor: Noordereiland is drukker en minder natuur, oftewel you save the best for last
En als je vroeg in het seizoen reist, dan is het Noordereiland warmer dan Zuid. Het loont vaak om later naar Zuid te gaan, want dan kan de temperatuur weer wat schelen in je voordeel.
Het bezoeken van een aantal andere eilanden is zeker de moeite waard. Heb het zelf niet gedaan, maar als je van bounty islands houdt, dan kun je naar Fiji of Samoa. Er zijn ook andere minder populaire eilanden, die zeker de moeite waard zijn. Kijk even op Google Earth en zoom in rond Nieuw-Zeeland, je kunt vaak snel zien of er een vliegveld is en andere opties.
Vaak loont het om een ticket te kopen waarbij je direct een ‘stop-over’ boekt op een van de eilanden. Deze combinatie tickets stoppen over het algemeen in Fiji. Voorbeelden op World Ticket Center
Aangrenzend op het Zuidereiland is Stewart Island. Een favoriet eiland bij vogelliefhebbers. Je kunt hier 's nachts op jacht naar de Kiwi vogel en het eiland schijnt heel goed te zijn voor wandelingen.
Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag.