Reizen met de auto door Nieuw-Zeeland

In september vertrek ik naar Nieuw Zeeland voor een periode van maximaal een jaar ik wil daar gaan reizen en af en toe werken om langer met mijn budget te kunnen doen.
Er woont familie van me in NZ en die zijn bereidt een goedkope auto voor me te zoeken, is dit een prettige manier van reizen in NZ, en is het toegestaan om in de auto te slapen?
Zijn er mensen die ook met de auto door NZ zijn gereisd en tips voor me hebben?

Gr,
Mike

ja hoor, het is toegestaan om in de auto te slapen!

zelf vertrek ik in januari 2007 en ben van plan om er regelmatig te liften. wie weet komen we elkaar nog wel tegen als ik aan het auto-stoppen ben! :slight_smile:

reiskriebels*
tint

Het is volgens mij de prettigste je kan in principe overal komen en stoppen ik kan het weten heb twee maanden met de auto door nieuw- zeeland gereisd.

hej wollie! waar in nieuw zeeland ben je overal geweest en euh… kan je mij plaatsen/dingen aan en/of afraden?
dank bij voorbaat!
tint (zonder rijbewijs)
http://droomland.skynetblogs.be

Als je van steden houdt Auckland veruit de grootste met een aardige verscheidenheid aan mensen en erg heuvelachtig ga niet naar het onderwaterpark veelste duur. Wellington mooie stad en een van de mooiste musea van de wereld en gratis. Christchurch heeft een mooi centrum met een mooi park trouwens bijna alle steden hebben daar parken , maar dit is de mooiste En als je van natuur houdt moet je vooral naar Dubtfull of millford sound neem vooral hier de heenweg en terugweg ruim de tijd het staat niet voor niets op de wereld erfgoed en Abel Tasman park en de gletsjers. Ik ben zelf met een vliegtuigje op de gletjser geland , mijn een na mooiste ervaring van NZ. Geniet ook gewoon van de vriendelijke engelse mentaliteit en de lage benzineprijs.

Trouwens jammer dat je geen rijbewijs hebt dan gaat alles net iets sneller, misschien moet je een reispartner zoeken (helaas ga ik eind feb, mrt voor 6 weken naar NZ het blijft kriebelen).
Maar liften is geen probleem daar ik nam ook lifters mee, maar je zag ze bijna niet, want iedereen werd gewoon gelijk meegenomen.

DO,S

Bay of islands (zwemmen met dolfijnen)
Abel Tasman zeer mooie stranden en zeer mooie omgeving
Queenstown (bunyajumpen (143m) raften, powerboats en skydiven)
Kaitaka (kunstenaars dorp met waar je ook de kiwi in levende lijve kan zien (het duidelijkst)
Kaikoura (walvissen en robben) mooie kuststrook

Weinig don,ts

Geniet vooral van de rust en schoonheid dat mis je hier gewoon in Europa

Voor verdere vragen gewoon vragen wolthuis1978@msn.com

dankjewel voor het uitgebreide verslag wollie! altijd interessant om iemand anders zijn ervaringen te kunnen lezen. ik steek er zeker wat aan op!
ben mij trouwens vandaag gaan informeren over een internationaal paspoort en ben in de bibliotheek 5 boeken over NZ gaan halen en ben nu gezellig mijn route aan het uitstippelen.

aaaah… dromerige glimlach*
ik mail je nog!
tint
http://droomland.skynetblogs.be

We zijn met de auto twee weken door NZ gereden, veel te kort, maar was toch supergaaf. Zelfs rondrijden is al zo mooi, het is niet te beschrijven. Er zijn wel redelijk wat bergen en dus is het rijden daar toch wel wat uitdagend, maar moet geen probleem zijn. Het is ook totaal niet druk op de weg, behalve de steden dan maar die zijn ook prima te bereiken. En je kunt inderdaad ook prima in je auto slapen als je dat wil, en je hebt ook wel redelijk wat campgrounds.

MUST DO: Ga zeker skydiven in Lake Taupo, is goedkoopste ter wereld! en supergaaf!

Hey Mike,

De manier om door Nieuw Zeeland te gaan is zeker met eigen vervoer. Het geeft je de gelegenheid om vanalles te zien en te stoppen wanneer je wil. Daarnaast zit je ook niet met al die andere toeristen opgescheept als je op een plek bent waar je eigenlijk eventjes alleen moet zijn om er vollop van te kunnen genieten. Maar als je nog tips voor het kopen van een auto zoekt…
http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/nieuw_zeeland/11/28/

Succes met je voorbereidingen

hoi mike!

Ga je in september 2007?
Ik wil ook graag naar nieuw-zeeland! Zoek je nog een reispartner? ik ga liever niet alleen. Dus…ik studeer nu nog en ben 22, ben vanaf sept 2007 bereid weg te gaan.
laat maar weten of je het wat vind.

Hai,

Ik heb toen een busje gekocht op de backpackers markt in Auckland. Zat een bed in en allerlei campingspullen. Beviel uitstekend en naar mijning de perfecte manier om Nieuw Zeeland te zien. Je kan overal je auto neerzetten en daar blijven. Kwam zo ook in contact met locals, Nieuw Zeelanders zijn echt supervriendelijk. De afstanden in Nieuw Zeeland zijn niet groot van site tot site, je hoeft dan ook niet heel de dag te rijden om weer wat moois te zien.

Have fun

@tint voor info, je weet me te vinden

Sander

Hee, ik ga me dr ook eventjes mee bemoeien…
kan iemand mij iets vertellen over autohuur in Nieuw-Zeeland?
Zitten daar voorwaarden aan over hoe lang je je rijbewijs moet hebben
of een minimale leeftijd?

Met de auto reizen in Nieuw Zeeland was voor ons perfect! Je bent eigen baas, kan overal komen en je troep kun je steeds in de auto laten liggen dus geen gesleep met bagage. Dure dingen er wel uithalen natuurlijk… En in de bergen rijden is helemaal niet moeilijk, de Alpen zijn lastiger hoor! Ik zou wel een auto met automaat regelen, wel zo relaxed.
En voor Judith: het verschilt met huurmaatschappij wat voor voorwaarden ze stellen aan leeftijd en rijbewijs, dus kun je dit het beste even checken in de voorwaarden van de betreffende maatschappij.

Hallow!

Met de auto door nieuwzeeland reizen gaat prima! De wegen zijn allemaal goed begaanbaar, en alles staat goed aangegeven. Alleen in het begin even wennen dat je aan de verkeerde kant moet rijden, haha!
Je merkt dat de nieuwzeelanders wel gewend zijn aan al die toeristen. Je hebt vaak stukken langs de weg, waar je kan stoppen zodat je alle haastige nieuwzeelanders voor kan laten gaan. Mij is het rijden daar echt meegevallen. Ik had wel echt een goede kaart gekocht (al in Nederland) dat is wel erg slim. Maar aangezien er niet zoveel wegen zijn daarzo, kun je ook niet snel de weg kwijtraken!
Een auto met automaat is overigens wel handig met de stijle wegen enzo! Geloof dat het zonder ook goed te doen is, maar is toch wel echt handiger!
Ik hoop dat je iets aan mn antwoord hebt!

x Maartje!

Hi allemaal,

Iemand opzoek naar een reisgenoot voor ongeveer eind februari om met een gehuurd campertje door nieuw zeeland te reizen. Heb even gekeken de kosten komen als je met zijn tweeen ben op ongeveer 750 euro pp. Iemand intresse. Heb ongeveer 2.5 maand a drie maanden. iemand intresse laat het even weten!!([EMAIL=“kimliesveld@hotmail.com”]kimliesveld@hotmail.com)

groetjes kim

Dag Maartje,

Welke roadkaart van Nieuw-Zeeland heb je gekocht.
Groeten, Niranyana

Wij hadden een wegenkaart van de ANWB meegenomen en deze was erg goed te gebruiken, mooi gedetailleerd en eigenlijk alles klopte wel. Op 1 pont na in het noorden welke was opgeheven, maar ja dat kan eens gebeuren…

Bedankt voor de tip!

Hallo!
Wij plannen om volgend jaar in januari (2009) een maand te gaan rondreizen in Nieuw-Zeeland. Ik ben iemand die alles graag plant op voorhand, maar nu komen we er maar niet uit welke route we willen volgen. We twijfelen tussen een aantal plaatsen, en we moeten natuurlijk rekening houden met onze verlofdagen…
Wat we voorlopig hebben is:
Dag 1 & 2: Brussel - Auckland
Dag 3: aankomst Auckland (afhankelijk van de vluchturen rijden we meteen door naar Bay of Islands, anders logeren we eerst een nachtje in Auckland)
Dag 4: Bay of Islands (2 nachten)
Dag 5: Bay of Islands
Dag 6: Bay of Islands - Auckland (1 nacht)
Dag 7: Auckland - Rotorua (2 nachten)
Dag 8: Rotorua
Dag 9: Rotorua - Napier (1 nacht)
Dag 10: Napier - Wellington (3 nachten want heb daar een vriendin wonen)
Dag 11: Wellington
Dag 12: Wellington
Dag 13: Wellington - Christchurch (vlucht met Pacific Blue)
Dag 14: Christchurch - Kaikoura
Dag 15: Kaikoura
Dag 16: Kaikoura - Motueka
Dag 17: Motueka
Dag 18: Motueka - Hokitika
Dag 19: Hokitika - Glaciers
Dag 20: Glaciers
Dag 21: Glaciers - Wanaka
Dag 22: Wanaka - Queenstown
Dag 23: Queenstown
Dag 24: Queenstown - Mt.Cook
Dag 25: Mt.Cook - Christchurch
Dag 26: Christchurch
Dag 27: Christchurch - terugvlucht

We twijfelen nog om i.p.v. Napier een nacht naar Wanganui te reizen. In Wellington willen we 3 of 4 nachten blijven (we hebben daar een vriendin wonen). We zouden ook ofwel vliegen tussen Wellington en Christchurch ofwel de boot naar Picton (omdat we twijfelen om wel of niet naar Kaikoura te gaan). We twijfelen ook nog tussen de Marlbourough Sounds of Abel Tasman NP.

Hopelijk kan iemand mij een beetje helpen, want ik geraak er anders nooit uit vrees ik. Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes!

Super! Wij zijn er 5 weken geweest en de auto is echt ideaal in NZ. Je hebt al veel reacties gehad, ik zal kort onze route vertellen, als je dan nog meer wil weten dan hoor ik het wel.
Christchurch-Aoraka-Mount Cook (hoogtepunt!!)- Dunedin- Te Anau/doubtful sound- queenstown- fransz joseph gletsjer- hammersprings- kaikoura- nelson- picton- wellington- gisborne- whakatane (white island!!)- rotorua- taupo (tongariro crossing)- via westkust omhoog- bay of islands- cape reinga- auckland
Geniet en kijk je ogen uit! Have fun, Sonja

Heej daar
je planning lijkt me erg krap.
onthoud dat je GEMIDDELD 60-70km/h doet, meer niet
Als je onderweg zo links en rechts nog eens even stopt en ook nog wilt weten onderweg (lunch enzo) word dit niet echt haalbaar
Wil je echt overal heen racen??
een maand voor 1 van de eilanden is al vrij kort.
ik heb net een rondreis gepland voor vrienden die 6 weken gingen en dat is toch al vrij krap. alleen de highlights zie je dan.
Ik lees uit je verhaal dat je alleen voor de highlights gaat (gezien de plaatsen) maar er is zoveel te zien en doen.
waarom niet concentreren op 1 eiland en later een keer terug komen.
Beter dan heel NZ 2x doorrijden om dat je de 1e x maar de helft hebt
gezien.

Ik ben net terug van een trip van een half jaar (en een half jaar werken)
Dan zie je wat en heb je tijd om echt wat te doen daar.
bijv Motueka, tasman park, een schitterende dagwandeling maken door het park (de kustroute)
Pancake rocks (op weg naar Hokitika) De sounds, op weg naar Motueka

Rij je alleen of ben je met meerderen?
De afstanden die je wilt gaan rijden zijn echt immens ( rij je alleen dan zou ik zelfs zeggen onredelijk ver!!) Ik ben chauffeur van beroep en kan zeggen dat je na 2 uur niet echt meer geconcentreerd meer rijd, je rijd in een vreemd land, aan de “verkeerde kant”, je wilt ook genieten van wat je ziet.
Een ongeluk is dan snel gemaakt.

I kzeg niet dat het niet kan maar als je wat wilt zien, en je wilt genieten, en een beetje voldaan en neit gesloopt terug komen dan is dit niet echt een goed plan.

je doet het land en jezelf geen recht als je er zo snel door heen sjeest, vind ik.

OK, als je meer wilt weten of vragen hebt voel je vrij om te replyen.

tot horens,
Remko