10 Weken Nieuw-Zeeland

Beste allen,

Momenteel ben ik mijn reis aan het plannen naar Nieuw-Zeeland. Ik zit met een aantal vragen, zal ik kiezen voor een bus bedrijf als stray of zelf een auto huren? graag ook feedback op het reisplan :slywink:

0 Heenvlucht
1 Auckland Stray
2 Auckland Stray
3 Auckland Stray
4 Auckland-Paihia Stray
5 Paihia-Cape Reigna - Paihia Stray
6 Paihia - Auckland Stray
7 Auckland-Hahei Stray
8 Hahei Stray
9 Hahei - Raglan Stray
10 Raglan - Waitomo Stray
11 Waitomo Stray
12 Waitomo Stray
13 Waitomo - Mourea Stray
14 mourea- Rotorua Stray
15 Rotorua Stray
16 Rotorua Stray
17 Rotorua - Lake Aniwhenua Stray
18 Taupo Stray
19 Taupo- Whakahoro Stray
20 Whakahoro - Tongario NP Stray
21 Tongario NP Stray
22 Wellington Stray
23 Wellington - Nelson Stray
24 Nelson Stray
25 Nelson - Marahau (abel tasman) Stray
26 Non travelday abel tasman Stray
27 Marahau - Punakaiki Stray
28 Punakaiki - Franz Josef Stray
29 Franz Josef Stray
30 Fox Glacier Stray
31 Franz Josef/Fox - Wanaka Stray
32 Wanaka - Queenstown Stray
33 Queenstown Stray
34 Queenstown Stray
35 Queenstown Stray
36 Milford Track Stray
37 Milford Track Stray
38 Milford Track Stray
39 Milford Track Stray
40 Milford Track Stray
41 Queenstown Stray
42 Queenstown- Te anau Stray
43 Te Anau Stray
44 Te Anau - Gunns Camp Stray
45 Gunns Camp - Stewart Island Stray
46 Stewart Island Stray
47 Stewart Island Stray
48 Stewart Island Stray
49 Stewart Island - Queenstown Stray
50 Queenstown - Mt Cook Stray
51 Mt Cook Stray
52 Mt Cook Stray
53 Mt Cook - Lake Tekapo Stray
54 Lake Tekapo Stray
55 Lake Tekapo - Rangitata Stray
56 Rangitata - Christchurch Airport - Akaroa Auto
57 Akaroa Auto
58 Akaroa Auto
59 Akaroa Auto
60 Akaroa - Dunedin Auto
61 Dunedin Auto
62 Dunedin Auto
63 Dunedin - Invercargill Auto
64 Invercargill - Christchurch Auto
65 Christchurch - Kaikoura Auto
66 Kaikoura Auto
67 Kaikoura Auto
68 Kaikoura- Christchurch Auto
69 Christchurch Auto
70 Christchurch -
71 Christchurch -
72 Terugvlucht

Graag feedback en/of tips!

Hartelijk dank alvast

Cedric

Hoi,

Ik ben nooit met de stray gegaan, maar het geeft toch veel beperkingen. Wij hebben een auto gehuurd bij http://www.rentalcar.co.nz/, zie http://www.ic2.com/traveltipnl/vliegen-auto-ferry/autoverhuur/about-new-zealand-rental-cars/ . Dat was niet zo duur, maar ik ken je budget niet. De vrijheid is wel heel fijn!
Ik heb toen ook veel spaceships gezien, zie http://www.spaceshipsrentals.co.nz/. Daar kun je ook in slapen en koken. Als je wat langer bent, hang je een tentje aan de achterklep. Dan kun je op campings terecht of je kampeert vrij. Dat scheelt weer overnachtingskosten. Als je voor de natuur gaat is dat erg leuk. Er zijn veel natuurcampings.
Zelf hadden we grotere camper met toilet en keuken. Erg prettig, maar duur voor 10 weken. Wij hadden een relocatiedeal bij WRC reizen inclusief ticket. Daar kun je ook op letten.

Bovendien kun je dan je route aanpassen onderweg.

Dan je route. Ik denk dat je afstanden onderschat. Bijvoorbeeld van Christchurch naar Dunedin in 1 dag is te ver. Eigenlijk vond ik het zuiden (Dunedin) wat saaier dan de rest van Nieuw-Zeeland, maar omdat je zo lang hebt kun je het natuurlijk wel inplannen. We hebben bij Catlins Curio Bay Camping Ground een zeeleeuw gezien en er was een versteend bos, maar zeeleeuwen hebben we ook op Otage Peninsula gezien.
Van het noorder eiland zijn de vulkanen indrukwekkend en de warm water bronnen en zoiets als Wai-O-Tapu Geothermal Wonderland. Voor 2 dagen naar Paihia is eigenlijk zonde. Het is een prachtig gebied. Er zijn parken met oude, hoge bomen, kiwi’s en een prachtige kust.
WAt ook erg leuk is is een dolfijnencruise vanuit Tauranga. Wij gingen met een zeilboot van Gemini Galaxsea. Dan is niet de hele dag de motor aan. In principe kon je achter de boot hangen om naar de dolfijnen te kijken, maar met mijn pijnlijke schouder keek ik vanaf de boeg en zag ze op 1 meter afstand!

Voor het zuid eiland zijn de Alpen, Milford Sound (evt track of boottocht zal heel mooi zijn!) en Lake Tekapo prachtig. Stewart Island ken ik niet. Akaroa is leuk, maar na de Alpen wel wat saai. Kaikoura natuurlijk een boottocht, of snorkelen oid. Boek wel bijtijds. Voor ons was er alleen nog snorkelen met zeeleeuwen over en dat was geen aanrader. Koud water. De zeeleeuwen kwamen niet van de rots af. boottocht is lekkerder.

Hoe dan ook, ik denk dat je flexibel moet kunnen zijn ter plekke. Ben je een dag moe of uitgereist moet je rust kunnen nemen. Vind je iets erg leuk blijf je en anders ga je eerder verder.

Veel plezier!

Nog even voor de duidelijkheid: we hadden een camper via WRC van Christchurch naar Auckland. Van te voren alleen de ferry geboekt en grotendeels het Zuid Eiland gedaan. Daarna vanuit Auckland met een auto het noor-oosten en het noorden gedaan. Zie accommodatie: http://www.ic2.com/traveltipnl/oceanie/
http://www.ic2.com/traveltipnl/oceanie/nieuw-zeeland/whakamarama/ echte aanrader. Maar ik zie dat hun website het niet meer doet, dus vermoedelijk ermee gestopt.

Hoi,

Bedankt voor de tips, zal het zeker meenemen. Ik heb de financiële mogelijkheid om de hele reis een auto te huren, ben alleen benieuwd of dit niet eenzaam wordt. Aan de andere kant, er staat natuurlijk wel een hoop vrijheid en tijdswinst tegenover. Dit is afweging die ik moeilijk vind om te maken, maar ik neig naar een huurauto met hostels als slaapplek.

In je tekst hier ben je nogal tegenstrijdig ben benieuwd wat je hiermee bedoelt: “Voor 2 dagen naar Paihia is eigenlijk zonde. Het is een prachtig gebied. Er zijn parken met oude, hoge bomen, kiwi’s en een prachtige kust.”

Groet,

Omdat de rest van Nieuw-Zeeland ook erg mooi is, zou ik zeggen dat je of langer dan 2 dagen of niet moet gaan, vanwege de lange reistijden. Het noorden is erg mooi, veel baaien en bossen. Wij zijn er toen ruim een week rondgetrokken.
Als je alleen reist, zijn hostels wel gezellig. Op een camping zijn vaak ook wel anderen, maar je hebt net iets minder snel aanspraak.

Beste Cedric,

10 weken is een prachtige tijd, tof dat je dit kan doen. Ik kan je echt ten zeerste aanbevelen om je eigen vervoer te regelen, neig daar maar verder heen :wink: Of je nu kiest voor een camper/camping of auto/hostel maakt niet veel uit. Laat dit afhangen van jou voorkeur of jou reistijd. In het voorjaar/najaar/winter zou ik op het zuidereiland niet voor een camper kiezen. Anyway, de vrijheid die met eigen vervoer hebt is in NZ echt een toegevoegde waarde en sociaal contact heb je zat. Zeker als je op campings of in hostels verblijft zal het moeilijk zijn om niet met lokale of andere buitenlandse reizigers aan de praat te geraken. Als je dezelfde kant opgaat is het trouwens ook zeer gebruikelijk om op een volgende camping/hostel terug af te spreken.

Qua route heb je met 10 weken alle luxe “to-go-with-the-flow”. Als inspiratie kan je misschien eens naar onze blog kijken, wij reisden ook ongeveer 2 maanden met een camper.

Wat ik wel een beetje vreemd vind in jou opsomming is dat je vanuit Christchurch terug naar Dunedin gaat. Ik zou na Stewart Island de Southern Scenic Route volgen tot Dunedin (vergeet Otago Peninsula niet). Dan kan je nog verder naar Mt. Cook. Wij vonden deze route wel heel erg mooi.

Nogmaals; met 10 weken kan je alle kanten uit dus dat komt sowieso goed!

Wanneer ga je? Zou je zo vriendelijk willen zijn om na je terugkeer je ervaringen op Stuart Island (Rakiura Track?) door te spelen? Ik wil dat eventueel in mijn volgende trip plannen.

Hi Frederik,

Bedankt voor het reageren. Ik kom 30 september aan in Auckland en vertrek 11 december weer vanuit Christchurch. Dat de route vanaf Christchurch weer naar het zuiden gaat is omdat ik op dat punt een auto huur, omdat stray daar niet komt. Het is wel de bedoeling om op Stewart Island het Rakiura Track te lopen. Momenteel ben ik bezig om een route in te plannen volledig gebasseerd op een reis met een huur auto, omdat ik denk dat de vrijheid en tijdwinst veel meer voordelen met zich meenemen. De verhoudingen die ik in mijn hoofd heb van 4 weken North Island en 6 weken South Island + Stewart Island, is dit een goede inschatting?

Cedric, dit is een logische verdeling. Ik boek de ferry ook op voorhand, voor de rest zou ik niet teveel vastleggen.

Mochten andere lezers (die aan het twijfelen zijn) dit lezen: met deze actie code krijg je 5% korting op je stray buspas: RS7350

Stewart Island vind ik zeer de moeite waard. Voor die breedtegraad is het er weelderig groen. Hier en daar heb je uitzicht op prachtige baaien. Volgens mij worden auto’s van toeristen daar niet toegelaten. Je kunt je auto achterlaten in Bluff. Er zijn wel 1 of meer backpackers overnachtingsgelegenheden. Ik weet niet, of er een hotel is. Je kunt het bewoonde deel in 1 dag doen. Toen ik daar in december 2002 aankwam, kon ik met een treintje op wielen mee. Een mooie belevenis. Volgens mij is er ook wel een levensmiddelenwinkel.

Ik vind niet, dat Akaroa na de Alpen saai is. Ik heb de Alpen ook bezocht. Op de laatste dag voor mijn terugreis reisde ik met het openbaar busvervoer van Christchurch naar Akaroa v.v. De reis ernaar toe over Banks Peninsula is al prachtig met een wijds groen berglandschap. Akaroa vond ik heel mooi om te slenteren langs de zee. Dat was een prachtige afsluiting van mijn Nieuw Zeeland reis.

Er is ook een woeste kust bij Kaikoura. Bij Hammer Springs vind ik ook mooi.

Verder zou ik ook aandacht willen besteden aan Picton, de aankomstplaats op het zuidereiland. Blijf er b.v. 2 nachten en je kunt met een postboot een toch maken over de Marlborough Sound. Picton zelf vind ik ook leuk.

Een heel gezellige vakantieplaats vind ik Queenstown. Blijf er gerust 3 of meer volle dagen. Van daaruit zijn verschillende aktiviteiten te onderneen.

Als ik jou was zou ik meer aandacht besteden aan het noordereiland dan je van plan bent. Zeker als je zoveel dagen hebt zou je ook aandacht moeten besteden aan het oostelijk deel. Ik kom daar nog op terug.

Als ik je schema bekijk, zou je ruim 3 weken op het noordereiland en ca 7 weken op het zuidereiland inclusief Stewart Island zitten. Als ik jou was, zou ik mijn verblijf op het noordereiland inclusief eilanden met tenminste 1 week verlengen.

Wat versta je onder Stray?

Je wipt zomaar even van Auckland naar Hahei. Volgens mij is het leuker om vanuit Auckland de boot te nemen naar Waiheke Island. Echt een mooi eiland. Blijf daar enkele dagen en neem vervolgens de dagelijkse ferry AKJ van Oraplu Bay (in het zuidoosten van Waiheke Island) naar Coromandel. Van daar uit kan je door naar o.m. Whitianga en Hahei. Misschien kan je ergens met een boot ook nog door naar Great Barrier Island. Dat schijnt ook de moeite waard te zijn.

Vanuit dezelfde haven in Auckland kan je ook even met de boot naar Rangitoto Island. Dat is een eiland vol met zwart lavagesteente. Er rijdt een treintje op wielen het eiland rond. Er rijden geen auto’s en volgens mij wonen er nauwelijks of geen mensen. Je moet dus wel dezelfde dag weer terug naar Auckland.

Dan kan je ook vanuit dezelfde haven in Auckland met de boot naar Devonport. Volgens mij gaan daar geen auto’s op.Met de auto kan je er ook komen, maar dat is een eind om. In Devonport kan je b.v. in een rustige sfeer winkelen. In Auckland is druk verkeer.

Nu het oostelijk deel van het noordereiland. Je zit dan dicht bij de 180-ste lengtegraad, waar oosterlengte en westerlengte in elkaar overgaan. De datumgrens loopt ook ergens in die buurt. Gisborne is de eerste wat grotere plaats op aarde waar de zon op 1 januari het eerst op komt. Op zich is dat gegeven al leuk. Maar is het de moeite waard om daar in die omgeving te kijken? De meeste Nieuwzeelandtoeristen laten dat gebied links liggen. Echter, ik vind een bezoek aan dat gebied zeker de moeite waard. Sterker nog, ik heb daar een paar routes met de bus bereden, die ik tot de mooiste van het noordereiland beschouw:

1. de Waioeka Gorge, een smal rivierdal van de Waioeka River, tussen Opotiki en Matawai op de binnenlandroute naar Gisborne. Nauwelijks een huis te zien.
  2. de route Gisborne - Napier, landschappelijk heel afwisselend. Veelal open groen landschap. Heel anders dan de route door de Waioeka Gorge.

Verder is er ook nog een route van Opotiki naar Gisborne over de Pacific Coast Highway. Die heb ik niet gedaan. De meningen over deze route zijn verdeeld. Je schijnt er weinig kust te zien. Of je moet er wat zijweggetjes bijnemen, b.v. van Te Araroa naar East Cape, het meest oostelijke plekje van het noordereiland en zuidereiland samen. Daar komt de zon nog eerder op dan in Gisborne. Anderen vinden die kustroute wel weer mooi. Kijk maar eens in youtube en toets wat plekjes in.

Tussen Rotorua en Wairoa kan je door het Te Urewera National Park. Daar ben ik niet geweest.

Misschien is Mahia Peninsula wat, opzij van de weg Gisborne - Wairoa. Ben ik nooit geweest.

Ik heb nog een aantal vragen over het zuidereiland.

Je kunt vanuit Marahau c.q. Abel Tasman National Park nog even doorreizen naar Cape Farewell en omgeving. Schijnt de moeite waard te zijn.

Waarom wil je zo lang in Milford Track blijven en daarna eerst naar Queenstown en daarna naar Te Anau. Is dat heen en weer reizen? Hoeft niet slecht te zijn.

Invercargill ligt dicht bij Stewart Island. Echter, is de route van Stewart Island naar Invercargill via o.m. Mount Cook, Christchurch Airport en Akaroa niet wat onlogisch? En daarna dat hele stuk van Invercargill terug naar Christchurch in 1 dag?

Vanuit Invercargill kan je ook naar de Catlins gaan. Schijnt de moeite waard te zijn.