5 weken rondreis Nieuw Zeeland (orientatie)

Beste allen,

Begin maart landen wij op Christ Churge na een verblijf van 7 weken in Australië. Wij zullen 5 weken in verblijven in Nieuw Zeeland en hebben de planning om hier rond te trekken door Nieuw Zeeland per auto of camper. We vliegen in de eerste week april weer terug vanaf Auckland op Amsterdam.

Wij bevinden ons in een oriënterende fase. Zodoende hebben wij enkele vragen;

  1. welke route adviseren jullie om in 5 weken af te leggen?
  2. adviseren jullie een camper of een auto?
  3. adviseren jullie dit van te voren te organiseren?
  4. welke plekken moeten wij gezien hebben wil je een goed beeld hebben van Nieuw Zeeland?
  5. welke reisonderdelen adviseren jullie van te voren te organiseren en vast te leggen?

Alvast dank voor jullie feedback en suggesties.

Met sportieve groet,
Inge & Roy

Beste Inge en Roy,

met 5 weken kan je al heel wat van NZ zien. Ik weet niet wat jullie interesses juist zijn dus daarom is het moeilijk specifieke tips te geven. Als het de eerste keer NZ is zou ik de “standaard” route met de knallers als backbone nemen. De meeste mensen doen deze van Auckland naar Christchurch maar het kan uiteraard perfect omgekeerd. In jullie geval is dit misschien zelf beter mbt. klimaat. Ruwweg wordt zoiets: Christchurch - Mout Cook - Fiordland (Milford Sound) - Queenstown - Westcoast - Abel Tasman NP - Ferry/Wellington - Tongariro NP - Rotorua - Auckland.

Voor deze route wordt gewoonlijk een 3-tal weken gerekend dus jullie hebben voldoende ruimte voor omwegen. Misschien even laten weten wat jullie interesses zijn; extreem sporten, cruisen langs verlaten wegen aan het einde van de wereld, uitgaan, bergwandelingen, regenwoud, cruise fjorden,… zodat we jullie beter kunnen helpen.

Wat betreft camper of auto is ook heel moeilijk te adviseren. Beiden zijn in NZ perfect mogelijk. De kwaliteit en voorzieningen van campings en hostels zijn goed. B&B, hotels,… heb ik geen ervaring mee maar je ziet ze ook overal. Wij reisden in de zomer met de camper en in het najaar (april) met een huurwagen langs hostels. Ik persoonlijk zou in die periode met auto/hostels reizen en niets op voorhand vastleggen behalve de ferry misschien.

Kijk gerust eens op onze blog van onze camperreis op New Zealand | Annelies & Frederik | Pagina 2

1 like

Beste Frederik,

Hartelijk dank voor je input!
Zelf zijn we sportief en avontuurlijk ingesteld, we willen dus niet A tot Z alles plannen. Maar met de bovenstaande tips kunnen wij zeker wat. We willen een juiste balans tussen natuu, onstpanning, must see plekken en ontdekken :slight_smile:

Sportieve groet,
Inge & Roy

Wij hebben 5 weken met een camper rondgereden door NZ en was ons zeer goed bevallen. Kijk maar eens op onze reisblog: paulensandra.blogspot.com Hier staat info over de camper en op het einde nog wat tips. De rit hebben wij van noord naar zuid gedaan en terug gevlogen naar noord. Omdat jullie het andersom doen heb je niet de binnenlandse vlucht nodig.
Neem de tijd en niet haasten, des te meer plezier beleef je eraan.

De route hoeft niet zo precies. Bijna overal is het mooi. Ik noem wat hoogtepunten in willekeurige volgorde:
Zuidereiland incl. Stewart Island:
Banks Peninsula, o.m. Akaroa;
Queenstown;
Stewart Island;
albatrossen op Otago Peninsula;
Picton;
Hammer Springs;
woeste kust bij Kaikoura, ook Kaikoura zelf;
Pancake Rocks, Punakaiki;
treintocht Greymouth - Christchurch;
uiterste noorden zuidereiland
Noordereiland:
Waiheke Island;
Rangitoto Island;
Hahei, op Coromandel Peninsula,met wandeling bij een rots als een kathedraal;
oostkust tussen Opotiki en Gisborne;
oostelijk binnenland;
omgeving Wanganui
Jullie hoeven geen overnachtingen vast te leggen. Zelfs kleinere plaatsen hebben overnachtingsmogelijkheden. Bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat. Veelal backpackersherbergen. Er zijn ook genoeg hotels.

Wij hebben in juni in 3 weken het noorder eiland gedaan, met de auto en gebruik gemaakt van de hostels.
De hostels zijn er in overvloed. Haal bij de eerste de beste lokale VVV een hostel gids van de BBH en wordt meteen lid voor €90,- Dit klinkt als duur, maar bij ieder hostel krijg je minimaal €4 korting p.p. en na ongeveer 8 overnachtingen ga je hier echt voordeel van hebben.

Qua route zou ik in het oosten zeker niet de Pacific Coast Highway nemen, dit is een enorme omweg door bergen en bossen, en dus weinig tot geen zicht op de Pacific.

Is de binnenland route Opotiki - Gisborne onderdeel van de Pacific Coast Highway? Dan doet die route zeker niet kustachtig aan. Maar daarom niet minder fraai. Je rijdt door een nauw beekdal, een kloof. Misschien noemt met dat wel een gorge. Het is er dun bevolkt. Een hele tijd geen gebouw te zien. Toch kom je onderweg door een dorpje. Ben je dicht bij Gisborne, dan zie je meer bebouwing.
Er is wel een kustroute tussen Opotiki en Gisborne. Die is veel langer. Die slingert ook. Die moet heel fraai zijn. Volgens mij zijn daar foto’s van geplaatst ergens in dit forum. Ook daar schijnen weinig dorpen te zijn. Neem dus genoeg proviand en benzine mee. Er schijnen behoorlijk wat Maori’s te wonen.
Het is ook nog mogelijk om vanuit Napier / Hastings naar het verre oosten van Nieuw Zeeland (Gisborne) te reizen. Die route is ook heel boeiend en totaal anders dan die route door die kloof. Een veelal open, groen, afwisselend landschap.
O ja, ik heb nog in Gisborne overnacht in Colonial Motor Loge. Niet duur. Heel aardige mensen. Mevrouw bracht mij nog met de auto naar een geschikte bushalte.

Het is inderdaad de lange route tussen Gisborne en Opotiki. Best fraai inderdaad maar veel te ver omrijden, zeker qua tijd. Als je in Waipoua hebt gereden of richting Coromandel hoef je deze route echt niet te nemen want het voegt m.i. helemaal niets toe. Ook de Maori’s die je eventueel tegenkomt zijn nogal op zichzelf en zien je duidelijk liever gaan dan komen.

Heb je de zuidelijker route Wellington - Hastings/Napier - Gisborne wel eens gedaan? Over het geheel genomen vond ik het stuk tussen Hastings/Napier en Gisborne veel mooier dat dat stuk tussen Wellington en Hastings/Napier.

Maar als je via youtube beelden ziet, dan is het er wel erg mooi. Zeer de moeite waard, lijkt mij. Vul in youtube bijvoorbeeld in Hicks Bay of East Cape New Zealand. Op de route liggen ook andere plekken. Vul daar eens wat van in.
De kortere binnenlandroute tussen Opotiki en Gisborne loopt door een gorge. Heel anders lijkt mij, maar wel heel mooi.
Het verbaast mij, dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan de oosthelft van het noordereiland. Rotorua is voor velen al oostelijk, denk ik. Veel oostelijker komt men niet. Het mag misschien zo zijn, dat een deel van de route langs de Bay of Plenty wat minder is, maar in het oosten blijft zoveel moois over. Ik heb ook beelden gezien van Mahia Peninsula. Ook heel mooi. De route Gisborne - Napier vind ik ook heel boeiend. Via youtube heb ik gekeken naar Te Urewera National Park tussen Rotorua en Wairoa. Weer heel anders. Sterk bebost. Ik heb wel beelden van een mooi meer gezien, waarop gevaren kan worden.

Dat is volgens mij niet zo. Jij vertelde mij, dat jij tussen Opotiki en Gisborne de binnenlandse route door die gorge langs de Waioeka River hebt gevolgd via Matawai. Persoonlijk vind ik die route een topper op het Noordereiland. Alleen die gaat niet langs de kust. Daar zul je ook geen zee tegenkomen. Later is mij gebleken, dat deze route geen onderdeel uitmaakt van de Pacific Coast Highway. Die Highway loopt echter langs de kust via o.m. Hicks Bay en komt in de buurt van de East Cape. Zelf heb ik die route niet gevolgd. De beelden op youtube duiden op een heel mooi landschap, wat mij zeer de moeite waard lijkt. Je moet dan in youtube een aantal op die route liggende plaatsen intoetsen. Dat tussen Opotiki en Gisborne. Tussen Gisborne en Napier rijd je in een prachtig veelal open landschap dicht langs de kust. Dat is ook onderdeel van de Pacific Coast Highway.

Veel te ver omrijden? Je moet toch ook behoorlijk aandacht besteden aan het Noordereiland? En niet zo snel mogelijk naar het Zuidereiland af te zakken? En je zegt, dat de lange route tussen Gisborne en Opotiki best fraai is, maar dat het helemaal niets toevoegt. Ter vergelijking: als je de Zwitserse Alpen hebt bezocht, moet je dan de Nieuwzeelandse Alpen nog wel bezoeken?

Waar?

Zuidereiland, nee daar zijn we niet geweest?! Niets toevoegt in vergelijking tot de genoemde voorbeelden, let ook even op de m.i. die er staat…

Jij hebt eens gezegd, dat jij weinig kust hebt gezien tussen Opotiki en Gisborne. Dat moet dan de afsnijdende binnenlandroute door die gorge langs de Waioeka River en ook via Matawai zijn geweest. Heel fraai, maar dat is geen kustweg. Dat is ook geen onderdeel van de Pacific Coast Highway, die wel loopt veelal dicht langs de kust, o.m. omgeving Eastcape.

Dit berust dus op een foute aanname van jezelf. Zoals ik al eerder aangaf heb ik wel degelijk de Pacific Coast Highway op dit traject genomen en daarop ook mijn mening gebaseerd.

Heb je die kortere route door de Waioeka Gorge via Matawai ook bereden? Zo ja, hoe vind je die route? Ik vind het een topper.

Zoals gezegd, die lange route van de Pacific Coast Highway heb ik nooit gedaan. Als ik op de kaart kijk, gaat die route van Opotiki en Gisborne tot aan Whangaparaoa dicht langs de kust. Dat is een groot stuk. Daarna gaat die verder van de kust af. Om bij de East Cape te komen gaat vanaf Te Araroa een zijweg langs de kust. Het laatste stuk(kie) tot Gisborne gaat wel dicht langs de kust. Het stuk van Gisborne tot Napier gaat niet veel dicht langs de kust, maar die route vond ik prachtig.

Voor een heel ander verhaal verwijs ik je naar dat van Mattheus15 van 13-9-2014, geschreven in de topic “3 maanden NZ” van Liies.