Route Nieuw- Zeeland

Mijn vriend en ik zijn aan het kijken of we vanaf half/ eind januari een mooie reis kunnen maken naar Nieuw Zeeland en Australie (en evt Tasmanie)
Op dit moment hebben we de volgende route, is dit reeel in het aantal dagen?
En hebben jullie nog tips van mooie plekjes of wat je absoluut moet doen op die route?

Dag 1: Vlucht Amsterdam- Auckland
2,3,4: Auckland: Mount Eden, Waiheke Island, Auckland Domain, Sky Tower.
5: Roturua: Waitomo caves (excursie incl) en Roturua Geisers en vulkanen
6: Roturua: Hobbiton Movie set tour (excursiel)
7 en 8: Taupo; spa park. Indien tijd over: avond Napier
9: Reis naar Wellington
10: Wellington; Mount victoria, De City to Sea Bridge, De Kelburn Cable Car, museum Te papa
11: Oversteek Wellington-> Picton/Marlborough Sounds
12: Reis Picton naar Nelson
13, 14: Nelson (excursie Abel Tasman National park)
15: Reis van Nelson naar Franz Josef Glacier
16: Franz Josef Glacier
17: Reis naar Queenstown
18: Queenstown: Skyline Gondola en The Luge, arrowtown
19: Queenstown (excursie Milford Sound)
20: Queenstown: Lake Wakatipu, Glenorchy, wild water raften?
21: Queenstown- Mount Cook (excursie) (Lake Pukaki, Lake Tekapo)
22: Reis Mount Cook - Christchurch
23: Christchurch- Kaikoura (excursie walvissen spotten)
24: Vliegen Christchurch- Hobart

Hoi,

Leuke plannen! Hoe willen jullie gaan reizen? Met een eigen camper of met n busreis?

De volgende dingen mis ik. Nog in jullie planning: nord land, tongariro crossing/ national park.

Als jullie met een eigen camper gaan, hoef je geen excursie te doen naar milford en naar mount cook en abel tasman. Is veel leuker zelf, kost minder geld en je kunt je eigen tijd indelen.

Bij meer vragen hoor ik t wel :slight_smile:

Thanx voor de tips! Ik Had gezocht op reizen per bus. Met intercity kun je die route reizen en zitten een aantal excursies bij in, waaronder millford sound. Maar t kan altijd nog weer veranderen dat we met eigen vervoer gaan reizen (auto), dan kun je gaan en staan waar je wilt natuurlijk. Heb alleen het idee dat het best wel intensief is om en zelf afstanden te rijden en die excursies etc doen. Wat is jou ervaring daarmee? En hoe is het rijden in nieuw zeeland?

bij 16 naar Fox glacier . Voor franz josef ligt steen en de excursies gaan via Fox. Kan je ook nog even lake Matheson in de ochtend meepakken.
Oversteek wellington. boot vroeg nemen naar Picton en dan door rijden naar Nelson of verder. En verder per auto, camper.

Toen ik er een jaar geleden was kon je op het Noordereiland heel goedkoop met een bus. Mana heette die geloof ik. Scheelde echt veel met Intercity. Weet niet hoe dat nu of over een jaar is hoor… :slight_smile:

Niet te lang in Auckland blijven hangen. Ga vanuit Oraplu Bay van Waiheke Island naar Coromandel Peninsula. Blijf daar een paar dagen. Je kunt daarna eventueel via Rotorua naar Gisborne en dan van Gisborne naar Napier en zo door naar Wellington eventueel via Lake Taupo en Cape Egmont. Wel gaat er vanuit Gisborne rechtstreeks een bus naar Wellington. Het gedeelte tussen Gisborne en Napier vond ik heel mooi. In Wellington kan je met de cablecar naar de botanische tuin en het rosarium. Je hebt gelijk als je een aantal dagen in Queenstown gaat zitten. Een heel leuke gezellige plaats. Ik zou ook aandacht besteden aan Queenstown zelf. Logeer bij McFees in het centrum. Genoeg te doen in de directe omgeving. Verder, denk ook aan een dagje Stewart Island, Akaroa op Banks Peninsula, enz.
Bovendien kan je bij voldoende tijd ook nog wat toevoegen aan het programma. Kijk daarvoor in een reisgids, filmpjes op youtube, enz. Als je graag albatrossen wilt zien vliegen, dan kan je dat doen op Otago Peninsula bij Dunedin.

Denk ook aan The Forgotten World Highway, highway 43, van Taumarunui naar Stratford. Het moet een fraaie weg zijn. Stratford ligt aan de voet van Mount Egmont/Taranaki, een fraai gelegen vulkaankegel zoals de Fujijama in Japan en de Pico op de Azoren. Je kunt daarna een rondje rondom Mount Egmont rijden en ook in de richtng van Mount Egmont rijden. Het lijkt mij vanzelfsprekend, dat je vanuit verschillende voorgronden fraaie foto- en filmopnamen kunt maken met op de achtergrond de vulkaankegel. Mount Egmont ligt in het Egmont National Park.

Hey Senorita,

Vooraleer ik met mijn tips begin wil ik ten zeerste aanraden om een eigen auto te huren. Je zit al wat beperkt in tijd en met een eigen auto kan je gaan en staan waar je wil.

Cor heeft een punt, je blijft wel redelijk lang in Auckland hangen. Als je na je vlucht een dagje blijft kan je Sky Tower en centrum wel gezien hebben. Als je natuurlijk naar Waiheke en zo wilt…maar lijkt mij toch niet zo een must. Goede tip van Cor om naar Coromandel te rijden. Rij vanuit Auckland naar Thames en dan noordwaarts tot Tapu-Coroglen road (Kauri-bomen)naar Hahei. Wandel 's ochtends vroeg Cathedral Cove. Volgende dag naar Matamata voor Hobbiton tour en naar Rotorua.

Wat ik echt mis is Tongariro NP, de Tongariro Crossing is een prachtige wandeling. Vrij pittig maar echt een must.

Verder blijf je ook weer lang hangen in Queenstown. Het is echt een leuk stadje, dat hoor je me niet zeggen maar als je er 2 nachten blijft kan je al veel doen. Rij zeker tot Glenorchy, vind ik de mooiste weg van het land bij helder weer wel te verstaan. Milford Sound vanuit Queenstown wordt gedaan maar is gekkenwerk. Overnacht in Te Anau.

Mijn ideale route 24 dagen eerste reis NZ zou zijn:

Dag 1: aankomen, auto oppikken.
Dag 2: Auckland, Skytower, Queen Street, haven.
Dag 3: Rijden naar Hahei via Tapu-Coroglen Road.
Dag 4: Cathedral Cove, Hot Water Beach, Cooks Bay, Whitianga
Dag 5: Via Karangahake Gorge, Kaimai Ranges, Te Waihou walkway naar Matamata
Dag 6: Hobbiton en Rotorua
Dag 7: Rotorua
Dag 8: Via Taupo naar Tongariro NP
Dag 9: Tongariro Crossing
Dag 10: Tongariro NP, Whakapapa, Ruapehu, rit raar Wellington
Dag 11: Wellington Te Papa.
Dag 12: Ferry en rit naar Motueka.
Dag 13: Kayak in Abel Tasman NP en overnachten op Aquapackers
Dag 14: Abel Tasman Coastal track terug naar Marahau.
Dag 15: Rijden tot aan gletsjers westkust. Stop Punakaiki en Hokitika.
Dag 16: Gletsjers, Lake Matheson.
Dag 17: Rit met stops West Coast, Haast, Wanaka, Cardrona Pass, Arrowtown, Queenstown
Dag 18: Queenstown
Dag 19: Queenstown, namiddag rit Queenstown - Te Anau
Dag 20: Milford Road, eventueel bootexcursie rond de middag. Namiddag terug naar Te Anau.
Dag 21: Te Anau - Lindis Pass - Mt. Cook
Dag 22: Mt. Cook
Dag 23: Mt. Cook - ? (Tekapo/Fairlie/Geraldine/Rakaia/Christchurch/… afhankelijk van je vlucht morgen)
Dag 24: Vliegen

Het is redelijk druk maar te doen en je vliegt niet elk jaar naar de andere kant van de wereld hé.

Je kunt ook vanuit Auckland naar Whitianga gaan. Dan daar 2 keer overnachten. De dag tussen die 2 nachten kan je naar Hahei. Ik heb nog een vraag. Is het westen van Coromandel Peninsula ook interessant? En verder in het noorden?
Verder moet je ook maar zin hebben in lange wandelingen. Blijf wel wat langer op het Noordereiland. Denk ook aan The Forgotten World Highway van Taumarunui naar Stratford. Wat maakt Tongariro leuker dan Egmont/Taranaki?
Kayakken en raften kan je ook op andere plekken dan alleen in Abel Tasman N.P. Je moet het ook leuk vinden en aandurven.
Ik zou Te Anau en Milford Sound laten schieten. Te Anau vind ik saaier dan Queenstown. Verder, ga liever eens voor de fjorden naar Noorwegen. Daar zijn genoeg fjorden, veelal net zo mooi en vaak langer dan Milford Sound. Door Milford Sound ben je snel doorheen.
Voorts vraag ik mij af, of de omgeving van Mount Cook zo interessant is, dat je er persé heen moet.
Ik zou wel Akaroa op Banks Peninsula en eventueel naar de albatrossen op Otago Peninsula en/of de Catlins en een dagje naar Stewart Island gaan.
Verder zou volgens mij meer kriskras door Nieuw-Zeeland reizen ook zijn voordelen kunnen hebben, b.v. Kaikoura - Greymouth - Christchurch, of Rotorua - Wairoa - Gisborne - Opotiki - White Island.

Bedankt voor de tips allemaal.
Zit nog erg in twijfel om eigen vervoer te regelen. Iemand goede tips waar je goedkoop een auto/campervan kunt huren?
Een buspas voor intercitybus is een stuk goedkoper, maar zit je inderdaad wel weer aan een planning vast.
Heeft iemand ervaring met zo’n buspas? Ik kan niet zo snel zien of je dan alleen de plaatsen kan bezoeken die zijn aangegeven, of dat je ook andere plaatsen mag bezoeken op die route?

In december-januari 2002-2003 ben ik ca 6 a 7 weken in Nieuw Zeeland geweest. Ik rijd geen auto e.d. Ik zat ca 2,5 weken in een busreisgezelschap. De rest van de tijd heb ik veelal gebruik gemaakt van lijnbussen. Ik had een abonnement op, ik denk, de Intercity bussen. Ik had vrij reizen op alle Intercity-bussen plus 2 vrije treinreizen. Ik vond deze manier van reizen wel prettig. Ik kon lekker zitten en uitkijken op de mooie landschappen. Je hoeft niet te rijden, en dat lijkt mij ook wel prettig. De chauffeurs lasten dikwijls pauzes in, waar ik iets kon eten en drinken. Je moest wel tenminste een aantal uren van te voren een nummer bellen om mee te mogen. Je zegt ook, waar je naar toe wilt. Anders rijdt de chauffeur door naar het eindpunt. Mocht je onderweg willen uitstappen om b.v. een natuurverschijnsel te zien of een museum te bezoeken, realiseer dan wel, dat de volgende bus pas veel later komt, als die dezelfde dag nog komt. Bovendien moest je die bus ook tenminste een aantal uren van te voren bestellen. Als je met een touringcarrondreis door Nieuw Zeeland gaat, heb je die problemen niet.
Met de Intercity bus heb ik vaak mooie trajecten afgelegd, afgewisseld door wat minder mooie trajecten. Wel kon ik vaak vooraan de bus zitten. Dat kon niet in de touringcarweken. Met de Intercity bus heb ik o.m. volgende trajecten gedaan: Auckland - Thames, Thames - Whitianga, Whitianga - Thames, Thames - Morrinsville - Rotorua, Rotorua - Opotiki - Matawai - Gisborne, Gisborne - Napier - Wellington, Picton - Marahau, Marahau - Nelson, Nelson - Greymouth, Greymouth - Christchurch (trein), Christchurch - Dunedin, Dunedin - Balclutha - Clinton - Gore -Invercargill, Invercargill - Gore - Clinton - Balclutha - Dunedin, Dunedin - Queenstown, Queenstown - Tekapo - Christchurch, Christchurch - Hanmer Springs - Kaikoura, Kaikoura - Picton, Picton - Christchurch (treinvervangende bus), Christchurch - Akaroa, Akaroa - Christchurch.
Op het Noordereiland waren voor mij toppers de trajecten Thames - Whitianga, Opotiki - Matawai - Gisborne door de Waioeka Gorge, en Gisborne - Napier. Op het Zuidereiland waren voor mij toppers de trajecten Greymouth - Christchurch met de Trans Alpine Express, Dunedin - Queenstown, Hanmer Springs - Kaikoura, Kaikoura - Picton, Christchurch - Akaroa. Tijdens de laatstgenoemde rit Queenstown - Akaroa werd op de heenroute een aantal plekken bezocht, o.m. een spoorwegmuseum. Heel leuk. De terugroute ging vlotter.
Ook van andere bussen en taxi’s heb ik gebruik gemaakt, o.m. op Rangitoto Island (boot vanaf Auckland, op Rangitoto Island liep alleen een treintje op wielen), Waiheke Island (boot vanaf Auckland), tussen Whitianga en Hahei, enz. Vanaf Oraplu Bay op Waiheke Island gaat een boot naar Coromandel.
Zoals gezegd, er zaten 2 treinreizen naar keuze bij. Ik raad je de Trans Alpine Express aan tussen Greymouth en Christchurch. Dan bleef er nog 1 vrije treinreis over. Ik dacht die van Picton naar Christchurch te nemen. Echter, er was spoorwegpech of zoiets. Dus ik ging met een vervangende bus.
Verder, er bestaat ook een Kiwi busmaatschappij. Die komt ook op routes waar de Intercitybus niet komt, b.v. de Eastcape route op het Noordereiland.