Reisroute 28 dagen NZ

Hallo,

Mijn vriend en ik vertrekken 9 maart voor 2,5 maanden naar Australië en Nieuw-Zeeland.
We zijn onze route in Nieuw-Zeeland wat op punt aan het stellen en vragen ons af of jullie tips hebben (haalbaarheid, leuke plaatsen, goeie campings, leuke tours, …). In tegenstelling tot vele andere reizigers bezoeken we eerst het Zuidereiland en daarna het Noordereiland. Dit kwam financieel gunstiger uit.
Hierdoor is het wat moeilijker om een reisplan op te stellen. We hebben slechts 28 dagen en willen zoveel mogelijk zien! Natuurlijk moet het haalbaar blijven zodat we ons niet moeten opjagen…
We hebben al heel wat tips gehaald uit de vorige post (hulp reisroute 6 weken NZ)!
Wat denken jullie van deze planning?

Dag 1: Aankomst Christchurch (+/- 15u20) ==> oppikken huurwagen en naar Kaikoura rijden. We willen niet te veel tijd verliezen in Christchurch. Volgens ons is daar niet zo veel te beleven (we zijn meer natuurmensen dan stadsmensen).
Dag 2: Kaikoura - ochtend: whale watching; namiddag: wandelen
Dag 3: Terug naar Christchurch en meteen door naar banks Peninsula + bezoek aan Akaroa
Dag 4: Lake Tekapo - view point Mount John - Lake Pukaki
Dag 5: Mount Cook
Dag 6: Mount Cook
Dag 7: Oamaru
Dag 8: Dunedin - Otage Peninsula
Dag 9: Catlins (The Southern Scenic Route) ==> nog niet correct op kaartje
Dag 10: Catlins (The Southern Scenic Route) ==> nog niet correct op kaartje
Dag 11: Catlins (The Southern Scenic Route) ==> nog niet correct op kaartje
Dag 12: Milford Sound (cruise)
Dag 13: Gertrude Track + terug naar Te Anau
Dag 14: Richting Queenstown + Lake Wakatipu (+ ev. Glenorchy en Arrowtown)
Dag 15: Richting Westkust via Lake Wanaka en Haast Pass
Dag 16: Westkust
Dag 17: Punakaiki + Pancake Rocks + Truman Track
Dag 18: Golden Bay
Dag 19: Abel Tasman
Dag 20: Abel Tasman - Nelson - Picton
Dag 21: Picton - Wellington (ochtend: ferry)
Dag 22: Tongariro Crossing + via Lake Taupo naar Rotorua
Dag 23: Rotorua + richting Coromandel
Dag 24: Coromandel
Dag 25: Via Auckland richting Bay of Islands (via Twin Coast Discovery Highway)
Dag 26: Bay of Islands
Dag 27: Bay of Islands - Auckland (via Waiwera en Orewa)
Dag 28: Auckland
Dag 29: Vliegtuig richting Melbourne (vroeg uit de veren!)

De ferry hebben we nog niet vastgelegd. We nemen onze auto mee naar het Noordereiland (blijkbaar heel duur, maar staat nu al vast…). Hoe lang op voorhand reserveren we best de ferry? Dalen of stijgen de prijzen naarmate je dichter bij de vertrekdatum komt?

Zoals je ziet doen we geen Great Walks. Dit wilden we oorspronkelijk wel graag doen (Abel Tasman en Routeburn), maar zou ons te veel dagen kosten…
Als alternatief zullen we meerdere korte wandelingen doen. Hopelijk zal dit ook even mooi en leuk zijn!

Bedankt! :slight_smile:

Nieuw Zeeland – Google My Maps (link naar het kaartje, was ik eerst vergeten)

Hoi,

Wat een leuk vooruitzicht! Ik heb nog wel een enkele tip. Zo is het misschien een idee om te overnachten bij Lake Tekapo en dan de volgende dag via Lake Pukaki door te rijden naar Mount Cook. Zo is Lake Tekapo een hele goede plek om sterren te kijken en er is een klein plaatsje zodat je daar makkelijk even wat boodschappen kunt doen etc. (En een camping bij het meer). Je hebt bij Mount Cook een mooie wandeling van 4 uur, dit is dus wel te combineren met een rit.

Daarnaast gaan jullie van Wellington opeens de volgende dag Tongariro Crossing lopen + door naar Lake Taupo/Rotorua? Dat is wel veel van het goede. Misschien eens het overwegen waard om een dag bij Mount Cook te verschuiven voor een volle dag tongariro Crossing. Ik zou er niet aan moeten denken om daarna nog te moeten rijden. Bovendien is het van Wellingtong ook nog wel een stukje rijden naar Tongariro en is het begin en eindpunt van de Crossing verschillend waardoor je eigenlijk wel een shuttle moet boeken. Hier moet je dus wel een dag voor uittrekken.

Veel hoogtepunten hebben jullie wel in je schema opgenomen! En met een paar kleine verschuivingen hebben jullie een mooie reis voor de boeg, al zitten er wel kilometer vretende reisdagen tussen! Mochten jullie halverwege merken dat het erg veel reizen is, zou je voor het einde nog een keuze kunnen maken tussen of Coromandel of Bay of Islands om een beetje relaxed te eindigen.

Geniet ervan, Nieuw-Zeeland is prachtig!

1 like

Whale watching - boek op tijd.
Oamaru - ga naar de little pinguins, zo lief! Ik vond het een heerlijk dorp, fijne plek om te zijn.
Otago peninsula - opnieuw pinguins, de grote ditmaal. Ik weet niet of je tijd hebt om daarna nog te gaan wandelen, maar het is daar mooi. Trek wel wat tijd uit voor de rit als je in Dunedin verblijft. Hij kronkelt nogal (en ik had regen en het werd donker…)
Pancake rocks - zoek vantevoren vast uit wanneer het vloed is, dan zijn ze het meest spectaculair.
ferry - de prijs is een vaste prijs volgens mij, je loopt alleen de kans dat hij op een gegeven moment volgeboekt zit (maar je gaat in het naseizoen, dus het zal minder snel gaan dan in de zomer).
Wellington - Te Papa (het grote museum) is leuk, maar dan heb je het wel gehad. Eens met csvw90.
Bay of islands - check even of je in het weekend gaat, dan staan alle wegen vol met kiwi’s die daar ook heen willen.
Auckland - vond ik ook niet al te spectaculair, een dagtocht met de ferry naar Waiheke Island is zeker aan te raden.

1 like

Hallo,

de globale route voor jullie rondreis is goed maar ik heb, net zoals csvw90, een paar bedenkingen.

Dag 1: aankomen vanuit Europa en dan nog naar Kaikoura rijden. In principe kan het maar voorzie voldoende Red Bull en wissel af als je in slaap valt. Christchurch is trouwens wel een leuke stad.

Dag 3-4: Akaroa lijkt vlakbij Christchurch maar ik vind de rit naar en van toch tegenvallen. Dag 4 heb je al een stevige rit voor de boeg (met een stop aan Lake Tekapo en Mt. John) dus zal je vroeg moeten vertrekken. Je gaat weinig tijd hebben voor Akaroa zelf. Overnachtingstip aan Lake Pukaki: Glentanner Holiday Park.

Dag 11-13: Trek voldoende tijd (volle dag) uit voor de Milford Road en alle stoppunten. Absolute must.

Dag 14-16: Probeer 2 keer in Queenstown te overnachten en zeker de rit naar Glenorchy te maken en daar ergens te gaan wandelen. Je kan op 1 dag van Queenstown naar Fox/Franz Josef gletsjers rijden.

Dag 16-18: zelfde verhaal. Ik zou Golden Bay skippen zodat je wat meer rust hebt voor Queenstown/gletsjers westkust.

Dag 19-20: ik heb het al dikwijls gezegd maar een overnachting op de boot van aquapackers is schitterend. Er zijn tours waarbij je op dag 1 tot daar gaat met de kayak en op dag 2 via de Abel Tasman coastal track terug wandelt.

Dag 22: Dit is niet haalbaar. Als je de Tongariro Crossing wil inplannen moet je 2 overnachtingen voorzien in de buurt.

Als je dit doen zal je moeten kiezen tussen Coromandel en Bay of Islands als je deze plekken niet enkel vanuit je auto wil zien. Ik zou kiezen voor de Kamai Ranges/Coromandel dus:

Dag 21: ferry (op voorhand boeken, dan ben je safe) en namiddag Wellington centrum
Dag 22: Te Papa Museum en op tijd vertrekken naar Tongariro NP. Regel transport/lunch voor de Tongariro Crossing morgen.
Dag 23: Tongariro Crossing
Dag 24: Rust en rit via Taupo naar Rotorua
Dag 25: Rotorua
Dag 26: Rotorua - Hahei. Veel mogelijkheden onderweg: Matamata, Kamai Ranges, Te Waihou walkway, Karangahake gorge,…
Dag 27: Cathedral Cove walk. Hot water beach. Shakespeare Cliff.
Dag 28: Rit via Whitianga/Coromandel ofwel Tapu-Coroglen Road naar Thames. Thames - Auckland.
Dag 29: Vliegtuig

Veel plezier.

1 like

Bedankt allemaal voor de reacties!!
Mijn vriend en ik zullen het eens op ons gemak bekijken en jammer genoeg keuzes moeten maken.
We hebben alles in ons schema willen steken om zoveel mogelijk te zien. Maar het moet leuk blijven ook natuurlijk :slight_smile:
Als we landen in Christchurch zullen we normaal geen last meer hebben van de jetlag, want we landen eerst in Sydney en blijven daar 3 dagen.
Wanneer we dan terug naar Australië gaan moeten we niet meer op Sydney vliegen, maar landen we meteen in Melbourne.
Hierdoor zal het dus minder lastig zijn om naar Kaikoura te rijden. Na 24u vliegen zouden we dit inderdaad niet meer zien zitten! :wink:

Wij zijn net een maand op het zuideiland geweest met een campervan. Dit was al krap vonden wij… Ik zou de Catlins misschien overslaan als ik het nog een keer zou kunnen doen. Het lijkt erg op Ierland. Mooi, maar erg uit de richting.
Als je naar Kaikoura gaat en de walvistoer gaat doen (vonden wij super, ook dankzij de honderden dolfijnen) en met de Ferry (interislander) naar het Noordereiland gaat is het misschien een idee om een top 10 camping card te kopen. Voor $49 en dan krijg je 10% korting op tours! oversteek etc. Wij hadden hem er toen al uit… Verder kun je bij andere top 10 campings informeren welke tours ze tegen korting aanbieden. Scheelt een slok op een borrel…
Wij hebben trouwens de oversteek naar noord een dag van te voren aan de balie daar geboekt. Het is nu niet zo druk meer en er gaan 4 of meer tochten per dag.
Als apps kan ik campermate en wikicamps aanraden. Hierdoor staan we elke dag gratis of goedkoop op campings op leuke/mooie plaatsen. In australie hadden we ook wikicamps en daar hebben we elke dag gratis gekampeerd.

Ik durf me er bijna niet meer mee te bemoeien maar als je heel misschien, weinig waarschijnlijk, nog een gaatje hebt zou ik White Island inplannen.http://www.whiteisland.co.nz/ Dat was voor ons een van de (vele) hoogtepunten van onze reis. En wat ik (en anderen denk ik) heel interessant zou vinden is eens te horen of het zo ongeveer allemaal gelukt is en waar de knelpunten zaten. (Mag na afloop wel hoor :dag:)

Hoi Lidewa,

Je bent nu natuurlijk nog Down Under, maar ook ik hoor heel graag of de route is gelukt en wat jullie eventueel - als je terug kijkt - anders hadden gedaan? Ik ga samen met mijn vriend eind oktober voor 27 dagen naar Nieuw-Zeeland en beginnen toevallig ook op het Zuidereiland. Ook wij komen vanuit Sydney gevlogen en hebben dus geen jetlag in NZ.

Veel plezier nog en hoor het graag!

Groetjes,

Hallo!
We zijn inderdaad nog down under momenteel. Ik post zeker onze planning voor NZ als we terugkomen. We hebben alleszins een fantastische maand gehad!
Groetjes,
Liza

En?! :slight_smile:

Hey,

Hier volgt onze planning van onze maand NZ.
Dag 1: Aankomst Christchurch (+/- 15u20) ==> oppikken huurwagen en naar Kaikoura rijden. 's Avonds toch heel moe in Kaikoura toegekomen, de rit is niet te onderschatten. We zijn wel heel blij dat we dat gedaan hebben. Zo verloren we die dag niet en hadden we later op mooiere plekjes meer tijd.
Dag 2: Kaikoura - ochtend: whale watching; namiddag: wandelen Kaikoura Peninsula
Dag 3: Autodagje (op weg naar Lake Tekapo) en gestrand op een prachtig verlaten kampeerplaatsje (Waitohi Bush Reserve).
Dag 4: Lake Tekapo - view point Mount John
Dag 5: Lake Tekapo - Pukaki - Mount Cook (Mueller Hut Route: helemaal tot aan de hut gaan, zalig!)
Dag 6: Mount Cook (andere wandelingen) - Lake Pukaki - Oamaru
Dag 7: Oamaru - Otago Peninsula
Dag 8: Catlins: The Southern Scenic Route (tip camping Purakaunui Bay: PRACHTIGE ZONSOPGANG!!!)
Dag 9: Catlins: The Southern Scenic Route (heel veel regen die dag, dus wat meer doorgereden…) - Lake Manapouri
Dag 10: Lake Manapouri - Te Anau - Milford Road
Dag 11: Milford Sound - Milford Road (Key Summit is een aanrader!) - stukje rijden richting Queenstown
Dag 12: Lake Wakatipu - Queenstown - Lake Wanaka
Dag 13: Op naar de Westkust (stops bij verschillende plaatsen bv Blue Pools, Ship Creek, …)
Dag 14: Franz Joseph Glacier (was een ontgoocheling… Je moet het wel gezien hebben, maar van op de grond zie je niet veel meer. Een heli hike is de beste optie denk ik, maar dat vonden wij iets te duur :p)
Dag 15: Punakaiki - Pancake Rocks - Truman Track - geslapen in Murchison
Dag 16: Nelson - stuk rijden richting Takaka (Golden Bay)
Dag 17: Takaka (enkele wandelingen gedaan), niet tot bovenaan bij Golden Bay geraakt (te weinig tijd…) - slapen in Kaiterita
Dag 18: Abel Tasman (met watertaxi naar Onetahuti en wandelen tot Anchorage: zeer leuk!)
Dag 19: Abel Tasman (namiddag met kayak van Watering Cove tot Marahau; organisatie Abel Tasman Kayaks vinden wij wel een aanrader!) - stukje gereden naar Picton (in Havelock beland)
Dag 20: Picton (via Queen Charlotte Drive!) - wandeling naar Snout Head
Dag 21: Picton - Wellington (ferry om 8u): Te Papa Museum - stuk rijden naar Tongariro NP (beland in Levin)
Dag 22: Tongariro NP
Dag 23: Tongariro NP (normaal zouden we die dag Tongariro Crossing doen, maar een dag uitgesteld door het weer…)
Dag 24: Tongariro Crossing - Taupo (zalige gratis hot pools daar!!) ==> wij vonden de Tongariro Crossing niet echt lastig, dus waren we nog fit genoeg om naar Taupo te rijden.
Dag 25: Taupo - Kerosene Creek
Dag 26: Wai-O-Tapu - rijden naar Coromandel - geslapen in Tairua
Dag 27: Coromandel (Hot Water Beach - Cathedral Cove) - geslapen in Tapu
Dag 28: Tapu (beetje teruggereden om square Kauri te zien, gisteren al te laat) - rijden naar Auckland
Dag 29: Vliegtuig richting Melbourne (vroeg uit de veren!)

Zoals je ziet was het soms veel afstand afleggen in één dag. We hebben er bewust voor gekozen om Christchurch en Auckland niet echt te bezoeken. Wij zijn eerder natuurmensen, maar dat kan bij jullie helemaal anders zijn. Onze maand was te kort om Bay of Islands te bezoeken, dat vonden wij wel heel jammer. En natuurlijk wilden we op elke plaats langer blijven, maar je moet keuzes maken… Vaak reden wij 's avonds ook nog een stuk zodat we de volgende dag minder moesten rijden. Natuurlijk is het wel vroeg donker in NZ en zorgden we ervoor dat we onze tent nog in het licht konden opzetten. We stonden dan ook vaak vroeg op, want je leeft mee op het ritme van de zon: vroeg eruit, vroeg erin :wink:

Het weer is een heel belangrijke factor! Onze topmomenten waren natuurlijk op plaatsen waar het toen mooi weer was (bij ons vooral in Abel Tasman, eerste deel Catlins en Mount Cook). Als het regende, reden we vaak door. Wandelen in de regen is eventjes prettig, maar na een tijdje heb je er toch ook genoeg van. In maart was het 's avonds en 's nachts echt héél koud in ons tentje (vooral op het Zuidereiland). Overdag ook veel wind, ons kway’tje was onze beste vriend. Misschien wat pech gehad, want maart is nog een van de betere maanden daar.

Nog één tip: download de app WikiCamps NZ! Deze was voor ons van onmisbare waarde!! Aangezien we met de tent waren was het vaak zoeken naar een plaatsje. Voor campers zijn er meer opties.

Stel gerust meer vragen! Het is moeilijk om alles te vertellen :slight_smile:
Wij kijken alleszins met veel heimwee terug naar onze reis. VEEL PLEZIER!!!

1 like

Lidewa,

bedankt voor je verslag. Anderen zullen er ongetwijfeld veel aan hebben. Fijn dat het zo leuk was.
Groet,
Willem

Wauw, wat een gave route. Super bedankt dat je het hebt gedeeld. Heb ik heel veel aan!
Ik zal weer even reageren als ik onze route heb ‘vastgelegd’ en met nog eventueel andere vragen.

Kijk, dat bedoelde ik nou. En voor diegenen die Nieuw Zeeland en Australië combineren, in Australië is de Wiki Camps App ook een topper.

Waarom zou je iets niet willen zien wat op Ierland lijkt? Ter vergelijking: in Wellington heb ik een dag doorgebracht in de botanische tuin met rosarium. Ik weet, dat er in Winschoten ook een rosarium is, maar waarom zou je in Wellington daarom niet naar het rosarium gaan? Je kunt er met de cablecar komen. Wat mooi is hoef je niet te laten. Je moet genieten van het land en niet alleen kijken naar de zogenaamde hoogtepunten.

Verder lijkt mij Stewart Island goed te combineren met de Catlins. Verder vind ik Invercargill een aardige stad. Stewart Island vind ik heel mooi. Ik ben alleen in het geciviliseerde gedeelte geweest: veel groen, schitterende baaien met uitzichtspunten, weinig of geen autoverkeer, enz.

Ik heb de route zo goed als af! Hoor graag hoe jullie er over denken :slight_smile:

Dag 1 Aankomst Christchurch
Dag 2 Camper ophalen, Christchurch 's morgens verkennen + rijden naar Kaikoura
Dag 3 Dag Kaikoura en zwemmen met dolfijnen
Dag 4 Akaroa Banks Peninsula
Rijden richtng Lake Tekapo
Dag 5 Lake Tekapo + Lake Punaki + Mount Cook
Dag 6 Lake Tekapo + Lake Punaki + Mount Cook
Rijden richting Dunedin en evt. richting The Catlins
Dag 7 NP The Catlins
Rijden naar Slope Point
Dag 8 Slope Point naar Invercargill
Invercargill naar Manapouri
Dag 9 Manapouri Lake
Rijden richting Te Anau en vast richting Milford Sound
Dag 10 Milford Sound
Dag 11 Milford Sound naar Queenstown
Dag 12 Queenstown en Lake Wanaka
Rijden richting Frans Josef Glacier
Dag 13 Frans Josef Glacier
Richting Punakaki
Dag 14 Punakaki + pancake rocks
Rijden richting Abel Tasman 6-11 nog max. 2 uur rijden.
Dag 15 Abel Tasman
Dag 16 Abel Tasman
Rijden richting Picton (Havelock?)
Dag 17 Ferry van Picton naar Wellington
Naar Napier rijden
Dag 18 Dagje Napier
Rijden naar Lake Taupo
Dag 19 Lake Taupo
Rijden naar Tongario NP
Dag 20 Dag in Tongario NP
Dag 21 Tongario naar Waitomo Caves
Rijden naar Matamata
Dag 22 Matamata LOTR-tour (?)
Rijden naar Rotorua
Dag 23 Rotorua en richting Coromandel
Dag 24 Dagje Hot Water Beach en evt. al richting Bay of Islands
Dag 25 Bay of Islands
Dag 26 Bay of Islands e.o.
Dag 27 Camper inleveren in Auckland + dag in Auckland
Dag 28 Vlucht terug naar Nederland

Het is heen en weer reizen als je naar Kaikoura wilt. Kaikoura is zeker zeer de moeite waard, mede gelet op de woeste kust in de omgeving. Je kunt de heenreis via Culverden reizen, vergeet daarbij Hammer Springs niet, en terug o.m. langs de kust naar Christchurch en zo door naar Akaroa. Onderweg van Christchurch naar Akaroa is ook nog een spoorwegmuseumpje.

Waarom toch niet naar Stewart Island? Je kunt in 1 dag op en neer vanuit Bluff. Je bent er immers toch dichtbij en het is even wat anders. Laat de camper in Bluff staan. Toen ik op Stewart Island aankwam, ging direct daarna een treintje op wielen langs mooie plekken, waarbij je er af en toe even uit ging.

Verder, blijf wat langer in Queenstown. Je kunt niet overal blijven, maar Queenstown vind ik een heel gezellige plaats. Straatmuzikanten, levend muziek in café/restaurants, enz. Ligt idyllisch aan een meer. Veel excursies mogelijk, o.m. met een oude stoomboot naar een schapenboerderij, verder oud plaatsje Arrowtown, bungeejumpen kijken, leuke wandelingen maken, enz.

Als je een gletsjer wilt bezoeken, neem dan een helicoptervlucht. Wel duur. Anders ga je niet naar een gletsjer.

Blijf in Picton tenminste een volle dag. Leuke plaats. Je kunt met een postboot een tocht maken door de Marlborough Sound. Volgens mij mag je onderweg ook ergens even vertreden.

Dan het Noordereiland. Bezoek in Wellington de botanische tuin met rosarium. Je kunt er met de cablecar komen.

Neem vanuit Napier de prachtige route naar Gisborne. Vandaaruit kan je via 2 routes naar Opotiki, de lange route richting East Cape en de kortere route door de zeer dun bevolkte Waioeka Gorge. Zorg er voor, dat je genoeg benzine hebt getankt. Beide zijn zeer de moeite waard. De route bij de East Cape heb ik niet gedaan, maar ik heb er wel op youtube wat van gezien. Vanuit Opotiki doorreizen naar Whakatane waar de boot naar White Island vertrekt. In dat geval hoef je wat mij betreft Rotorua niet meer te bezoeken. Je kunt ook vanuit Opotiki via de andere route terug naar Gisborne. Ga dan via Wairoa en Te Urewera National Park naar Rotorua.

Heb je dan nog genoeg tijd, kan je richting Mount Tongariro of Mount Taranaki, beide vulkaankegels. Anders ga direct door naar Coromandel Peninsula, wat ik mis in je schema. Blijf daar een paar dagen, ga dan met de boot naar Waiheke Island, rijd daar wat rond en ga daarna vanuit een andere haven naar Auckland. Laat de Bay of Islands maar schieten.

Nog een algemene opmerking. Je kunt er ook voor kiezen om meer kriskras te reizen, dus zigzaggend door het land. Je rijdt dan door prachtige landschappen. Verder, als het in het westen van het noorder- of zuidereiland slecht weer is, kan het in het oosten goed weer zijn. Andersom is ook mogelijk. Je moet je niet te veel vastpinnen op veel genoemde hoogtepunten. Wat voor de één een must is, is voor de ander geen must.

Waarom wel Abel Tasman National Park en Tongariro National Park en niet Te Urewera National Park?
Waarom wel Lake Taupo en niet Lake Waikaremoana?
Waarom wel Mount Tongariro en niet Mount Egmont (=Mount Taranaki)?
Waarom wel Bay of Islands en niet Marlborough Sound?

Foutje. Coromandel Peninsula staat wel in je schema. Je beoogde verblijf vind ik wel wat kort.