Reisroute 28 dagen NZ

Bedankt voor je reacties Cor! Het liefst zouden we alles zien en overal minimaal 2 dagen blijven, maar dat is gewoon niet mogelijk.
Het is onze 1e keer in NZ en we moeten keuzes maken :slight_smile: Het Noordereiland gaan we nog even goed naar kijken, maar over Zuid ben ik - met wat kleine -
aanpassingen tevreden. Ik post de ‘definitieve’ route binnenkort nog even.

Je zei ook nog, dat je niet van plan bent om grote wandelingen te maken. Je zou je daarom af kunnen vragen, of je b.v. naar Mount Cook incl. Lake Tekapo e.d., Abel Tasman NP, Tongariro NP, zou moeten gaan. Het kost je nogal wat dagen, gelet op je schema.

Verder kan ik mij voorstellen, dat je niet veel wilt veranderen in je schema voor het Zuidereiland. Met name in de noordelijke helft van het Zuidereiland zou je wat meer zigzaggend kunnen reizen, b.v. van Greymouth naar Christchurch (kan ook per trein), van Westport via Hanmer Springs naar Kaikoura, van Picton via Nelson naar Westport, enz.

Je hebt ervoor gekozen om de Catlins aan te doen. Ik denk, dat dat goed is. Wil je niet naar Stewart Island, omdat je je huurauto ergens moet laten staan?

Nogmaals, neem wel meer tijd voor Queenstown, leuker dan b.v. Te Anau.

Maar je schema voor het Zuidereiland ziet er over het algemeen goed uit. Ik weet niet, of je het allemaal met de tijd kunt verhapstukken. Ik rijd geen auto. Automobilisten kunnen dat beter beoordelen.

Dan het Noordereiland. Rond 6 december 2002 kwam ik aan in Auckland Airport. Tussen kerst en nieuwjaar begon mijn georganiseerde busrondreis in Auckland en eindigde ongeveer half januari in Christchurch. Dus eerst moest ik een aantal weken mijzelf redden met lijnbussen. Kennissen in Auckland, bij wie ik een paar nachten verbleef, adviseerden mij in die weken op het Noordereiland te blijven. Dat heb ik niet gedaan, hoewel ik mij heel goed kan voorstellen, dat zij dat advies gaven. Ook daar is het prachtig met mooie landschappen en fraaie natuur.

In veel schema´s wordt het oostelijk deel van het Noordereiland gewoon overgeslagen. Heel onterecht, vind ik. Oostelijker dan de lijn Napier - Taupo - Rotorua komt met niet. Ook daar is het genieten geblazen van de mooie natuur en mooie landschappen.

Nog een algemene opmerking. Volgens mij moet men zich niet teveel blindstaren op de “highlights”. Ter vergelijking: Amerikanen die in Nederland met vakantie gaan, bezoeken vaak Amsterdam, de Zaanse Schans, de Keukenhof, de molens van Kinderdijk, Madurodam, en dit soort plekken. Ze liggen veelal in west-Nederland. Ook elders in Nederland zijn mooie plekken, zoals Groningen, Appingedam, het Reitdiepdal, de Friese wateren, Deventer, Enschede, Ootmarsum, het zuid-Limburgs heuvelland, Den Bosch, enz.