Wij (vriend en ik) hebben besloten omstreeks november naar Nieuw Zeeland te gaan. Mijn vriend kan nog 3 weken vakantie opnemen, maar we willen proberen min. 4 weken weg te gaan. (dat is dus nog even afwachten)
Enkele vragen voor de Nieuw Zeeland kenners:
Is het te doen om het Noorder en Zuider eiland in 4 weken (incl. internationale vluchten) te zien? (Bij 3 weken, gaan we alleen voor het Zuidereiland)
We willen wel de tijd hebben om de mooie natuur te aanschouwen en wat gezellige stadjes bezoeken, maar vinden het niet erg om lange afstanden te
leggen per auto/camper. Wat adviseren jullie?
Is er iemand die ervaring heeft met een campercar? (Nieuw-Zeeland | Met een camper) We zijn gewend om te camperen, dus
gebruik maken van een toilet/douche op een camping is geen probleem. In een meertje ‘douchen’ lijkt ons ook prima, als er geen mogelijkheid is tot
het gebruik maken van een toilet/douche. Wat is jullie ervaring? Vonden jullie het misschien te klein?
Tips voor sites met mooie aanbiedingen voor tickets? (Amsterdam - Christchurch - Amsterdam of evt. terug vanuit Auckland bij bezoek aan Noordereiland)
Is het eind november/begin december mogelijk om te kunnen genieten van de zon op de stranden in het Noorden van het Zuidereiland?
Daarnaast zijn natuurlijk ook alle tips welkom. We willen vooral veel natuur zien. Ook wandelingen behoren zeker tot de mogelijkheden.
4 weken is OK voor de highlights van beide eilanden.
Campervan is ideaal. Mijn vriendin en ik hebben in 2010 dik 2 maanden door NZ gereisd met een campervan en dat is eigenlijk de ideale manier om het land te verkennen. Er is een zeer groot aanbod aan holiday parks (campings) waarvan de meesten zeer goed uitgerust zijn met proper sanitair, uitgebreide kookgelegenheid en zelfs openbare ruimten met boeken, magazines, TV,… Dit beantwoord ook ineens jullie vraag “te klein”. Bij regen hoef je dus niet telkens in je van te schuilen.
Vliegtickets via de klassieke sites: skyscanner, google flights. Met jullie planning best heen/terug via andere luchthaven dus AKL > CHC of andersom. De goedkoopste tarieven zitten dikwijls met lange stops onderweg in bvb. Taiwan of China. Interessantere verbindingen zijn er via het midden oosten (Dubai, Abu Dhabi) en Australië maar deze zijn meestal iets duurder. Probeer als het kan ook eens te zoeken op vertrekluchthaven Brussel of Dusseldorf.
Het weer is zeer onvoorspelbaar in NZ, eind november begin december is wel het begin van de zomer. Doorgaans meer kans om mooi weer hoe meer je naar het noorden en het oosten gaat. Ik kan je ook wel zeggen dat ik NZ niet echt een zon-zee vakantiebestemming vind. Er zijn prachtige stranden, versta me niet verkeerd maar verwacht geen stranden vol toeristen à la, Benidorm, Belgische kust, Scheveningen,…
Een klassieke route voor een eerste kennismakingsreis is:
Auckland
Kauri Coast
Northland (Bay of Islands)
Coromandel Peninsula
Rotorua en omgeving
Tongariro National Park (Tongariro Alpine Crossing)
Wellington en omgeving
Picton en Marlborough Sounds
Abel Tasman National Park
West Coast
Queenstown en omgeving (Lake Wakatipu, Glenorchy,…)
Fiordland
Omgeving Mt. Cook, Lake Pukaki, Lake Tekapo,…
Christchurch
Eventueel Southern Scenic Route en Dunedin (Otago Peninsula)
Probeer eerst wat te lezen op internet en in reisgidsen over wat er te zien en te doen is. Aan de hand hiervan kan je dan een route uitstippelen van dag tot dag. Probeer hierbij zoveel te werken met 2 overnachtingen op 1 plek. Dit geeft je volledige dagen om een plek te verkennen zonder dat je elke dag een afstand moet rijden. Misschien vond je wel tips op onze blog uit 2010 (eerste post NZ 2 december 2009): https://anneliesfreek.wordpress.com
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga alles eens goed bekijken. We hadden al e.e.a. opgeschreven wat we graag willen zien.
Betreft je reactie op de vraag over het strand, ik ben zeer blij te horen dat het geen Scheveningen strand is, het gaat ons er meer om, dat we enkele dagen kunnen genieten en relaxen, liefst met zon, maar dat heb je natuurlijk niet in de hand
Ik denk dat het dan een vlucht wordt vanuit Dusseldorf (Dusseldorf is dichterbij) met emirates, dat doen we altijd die kant op en bevalt ons prima. Nu nog zoeken naar een mooie reistijd met niet een al te grote tussenstop.
Leuk vooruitzicht en de route die Frederik aangeeft is een prachtige klassieke route.
Voor eventueel een camper huren, check dan ook onze website even…
Pin je niet al te veel vast op standaard punten. Kijk ook eens in een goede reisgids, youtube wat, en kijk, wat voor jou leuk is. Je kunt niet alles zien. Zeker Queenstown niet overslaan. Blijf daar wat dagen. Gezellig, genoeg te doen daar.
Ik noem nog wat je ook kunt overwegen.
Rangitoto Island
Waiheke Island
Waioeka Gorge
Gisborne, Eastcape e.o.
Te Urewera National Park
Route Napier - Gisborne
White Island
Egmont National Park
Akaroa e.o.
Woeste kust rond Kaikoura
Albatrossen op Otago Peninsula
Hanmer Springs
Catlins
Stewart Island
Mocht je toch wat gezelligheid op een mooi strand willen, dan zou wellicht Whangamata in het zuidoosten van Coromandel Peninsula aan te bevelen zijn. Wil je geheel rust op het strand, dan zoek het elders, b.v. bij Whitianga op Coromandel Peninsula, op Waiheke Island, bij Cape Reinga, bij Gisborne, bij Cape Farewell, Mouraki Boulders, enz.
Inmiddels is de campervan geboekt en hebben we een 1e reisschema gemaakt. We zijn ons er bewust van dat er soms wat lange reisstukken tussen zitten. Echter hebben we ook plekken waar we weer bij kunnen komen. Ook horen we graag of jullie nog iets zouden toevoegen. (Ik begrijp er zal heel veel toe te voegen zijn, we hebben jammer genoeg maar 4 weken) We hebben eerder zelf rondgetrokken en hebben de ervaring dat we soms langer blijven op plekken die we erg mooi vinden en korter op plekken waar we het al snel gezien hebben. Planning staat dus zeker niet vast.
Christchurch 1N
Tekapo 1N (tekapo springs, boodschappen doen etc.)
Omarama 1N (via mt. Cook, wandeling)
Te Anau 2N (Milford Sound Cruise)
Queenstown 2N (Stad en Glenorchy)
Wanaka 2N (Rob Glacier Track en Wanaka)
Fox Glacier 2N (Blue pools walk en Nimble fox track)
Punakaiki 1N (Pancake rocks)
Abel Tasman National Park 3N (Tonga Island, evt. een wandeling, relaxen)
Picton 1N
Wellington 1N
Tongariro 2N (Alpine crossing indien mogelijk)
Rotorua 1N (stop Lake Taupo, thermal/volcanic valley)
Bay of Islands (met 1 tussenstop) 4N in totaal
Auckland(200km) 1N
Vragen:
Missen we het zuiden van het Zuider-eiland, door daar niet langs te rijden? (tijdwinst door dit niet te doen?)
Is de Rob glacier track de moeite waard, als we ook naar Fox Glacier gaan?
Pancake rocks vooral toegevoegd omdat de route van Fox Glacier naar ATNP te lang is, zijn er betere opties?
Is het raadzaam om in de tijd die we hebben 1 nacht in picton en 1 nacht in wellington te verblijven? Mogelijk Picton overslaan en bij aankomst direct met de boot? Moeten we deze boot (eind nov) boeken?
Gezien we in Costa Rica ook al vulkanische warmwaterbronnen etc. gezien hebben, hebben we 1 dag in Rotorua gepland, zouden jullie hier iets anders voor in de plaats doen?
Als je vriend dit jaar nog hooguit 3 weken vakantie kan opnemen, is het dan niet verstandiger om de vakantie over het jaar heen te tillen, dus b.v. half december vertrekken en half januari weer terug? Dan zouden jullie 4 a 6 weken weg kunnen.
Ik geef nog even een lijst met gezellige stadjes en dorpen. N = Noordereiland, Z = Zuidereiland
Akaroa Z
Arrowtown Z
Coromandel N
Cromwell Z
Devonport N
Gisborne N
Gore Z
Greymouth Z
Halfmoon Bay (Oban), Stewart Island
Hahei (Coromandel) N
Hanmer Springs Z
Invercargill Z
Kaikoura Z
Marahau Z
Napier N
Nelson Z
Paihia N
Picton Z
Queenstown Z
Rotorua N
Russell N
Wanaka Z
Wanganui N
Whangamata (rand Coromandel) N
Whitianga (Coromandel) N
De gezelligste plaats vond ik Queenstown.
Misschien kunnen jullie ook nog aanbevelingen doen voor stadjes en dorpen? Grote steden heb ik niet genoemd.
Hoi cor, bedankt voor je informatie. Mogelijk heb je eroverheen gelezen maar ik heb ons reisschema toegevoegd daarin staat ook dat we 4 weken gaan en de campervan al geboekt is. Meer dam 4 weken konden we er niet uit slepen helaas. Mocht je mn reisschema gezien hebben, dan ontvang ik graag nog tips van je. Bedankt
Bijna het hele zuidereiland is mooi. Op dat eiland moet je in het zuiden wel naar Queenstown gaan. Heel gezellig, veel te doen. En neem daar de tijd voor. Te Anau vind ik als plaats minder mooi. Die Milford Sound Cruise vind ik boeiend, maar je bent er wel snel doorheen. Een fjordencruise in Noorwegen is volgens mij meer de moeite waard.
Zo bijzonder vind ik de Pancake Rocks niet. Rotsen bij Kaikoura vind ik wel boeiender. De Pancake Rocks vind ik wel wat vergelijkbaar met de rotsen bij Porto Moniz op Madeira.
En waarom ga je zoveel tijd besteden aan het Abel Tasman National Park? Bovendien, er zijn zo veel nationale parken in Nieuw-Zeeland.
Picton is idyllisch en gezellig. Leuk om niet direct door te reizen naar Wellington. Het lijkt mij niet strikt nodig om 1 nacht in Wellington te blijven.
In het noordoostelijk deel van het Noordereiland ligt White Island. Daar zijn ook heetwaterbronnen, spectaculairder dan in Rotorua.
Waarom 4 nachten Bay of Islands? Kan je niet beter eerst naar het oosten gaan vanuit Wellington? Je reist dan via het leuke Napier naar Gisborne. Vooral het stuk van Napier naar Gisborne vind ik heel mooi. Vanuit Gisborne kan je verder reizen naar White Island.
Bedankt voor de tips, ik ga er even naar kijken. We halen inderdaad een nacht van Abel Tasman af. White Island ziet er ook gaaf uit. Zoveel moois en dan moeten kiezen is lastig. Denk je dat de Rob Glacier Track de moeite waard is, als we ook naar Fox of Franz gaan? Of heb je hier geen ervaring mee?
Je kunt ook de Bay of Islands laten schieten. Dan houd je dagen over voor nog wat anders. Ook het Noordereiland is bijna overal mooi. Naast het oosten (omgeving Gisborne, enz.) en het westen (Mount Egmont, Egmont National Park, Cape Egmont, enz.) kan je ook dichter bij Auckland nog wat doen, b.v. naar Rangitoto Island en Waiheke Island. Rangitoto is één en al woestenij met vulkanisch gesteente, waar je een rondrit kunt maken met een soort treintje op wielen. Op Waiheke kan je wel rondrijden met de auto. Dat eiland is totaal anders. Mooi eiland! Vanuit Auckland kan je op beide eilanden komen. Vanuit Oraplu Bay op Waiheke kan je met de boot naar Coromandel.
De Rob Glacier zegt mij niets. Je kunt kiezen tussen Rob, Fox en Franz. Één lijkt mij voldoende. Je kunt ook nog ergens een helicoptervlucht maken, waarbij een korte pauze wordt ingelast op een gletsjer. Wel duur overigens.
*Je mist inderdaad het uiterste zuiden maar goed, je kan niet alles zien, hé.
*Rob Roy is helemaal anders dan Fox. Fox komt helemaal beneden en de wandeling naar Rob Roy is een hele klim. Nog een tip, rij van Queenstown naar Wanaka via Cardrona, ga eventueel even langs Arrowtown.
*Fox naar Abel Tasman is redelijk makkelijk te doen op één dag. Zeker nog tijd om te stoppen bij Punakaiki maar geen nacht verspillen daar.
*In Picton overnachten is niet nodig. Ferry zou ik wel reserveren.
Hou Rotorua maar in jou planning. Leuk stadje en ligt op de weg.
Met bovenstaande tips heb je 2 extra nachten. Je zou kunnen overwegen om toch de Southern Scenic Route te nemen (1 overnachting in bvb. Balclutha, 1 in Invercargill). Anders is misschien Otago Peninsula een optie, ik vind dat een prachtig gebied.
4N Bay of Islands vind ik lang maar misschien wil je op het einde wat rust? Denk eens over Coromandel (Cathedral Cove) miischien één nachtje na Rotorua?
Drie nachten Abel Tasman is dus feitelijk twee dagen voor het park hè? Eén dag met een watertaxi naar een afzetplaats laten brengen en vervolgens een wandeling door het park langs de kustlijn terug naar een opstapplek. Dat is al één dag. En als je ooit eens wilt zeekajakken dan is dit een ideale plek. Prachtige ervaring. En daarmee zou dag twee ook al ingevuld zijn. M.i. is het Abel Tasman NP één van de allermooiste plekken van heel Nieuw-Zeeland.
Een andere schitterende plek: Skippers Canyon nabij Queenstown, met een 4WD te verkennen (is ter plekke te regelen).
Wauw, bedankt voor alle tips. Ga ze zeker bekijken en dan de laatste stukjes invullen… En waarschijnlijk wordt dat vervolgens nog een aantal keer gewijzigd