Over routes rond Gisborne heb ik in andere topics wel wat gezegd en erover gediscussieerd. Waar ik het niet over heb gehad is de route Wairoa - Gisborne, maar dan niet langs de kust, maar binnendoor, dus via Marumaru, Te Reinga, Tiniroto (Hackfalls Arboretum), Waerengaokuri. Dat lijkt mij ook wel wat, hoewel ik dat nooit gedaan heb. Het lijkt mij een dun bevolkt gebied. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Zojuist heb ik op youtube gekeken naar beelden van The Forgotten World Highway, highway 43, van Taumarunui naar Stratford. Volgens mij bedoelt men daarmee een ten onrechte vergeten weg en dus geen standaardroute. Misschien is dat een extra reden om deze weg eens te berijden. Stratford ligt dicht bij het Egmont National Park met in het midden Mount Egmont of Mount Taranaki. Dat lijkt mij een aanrader. Je kunt verder nog om het national park heenrijden en een bezoek brengen aan Cape Egmont.
Forgotten highway is zeker de moeite waard!
Waarom wordt die weg vaak overgeslagen? Is het een gevaarlijke weg met niet afgeschermde afgronden? Of is het simpel, omdat men niet veel meer verwacht van het Noordereiland en dat men zo snel mogelijk door wil naar het mooier beschouwde Zuidereiland? Ikzelf vind het Noordereiland nauwelijks of helemaal niet minder mooi dan het Zuidereiland. Verder zit je in Stratford dicht bij een fraaie vulkaankegel. Volgens mij is dat een eldorado voor fotografen en filmers. Vanuit Stratford kan je volgens mij rondom de kegel rijden.
Ik denk dat laatste. De weg is eigelijk zoals alle wegen in nieuw zeeland. Gewoon goed begaanbaar. Wel zit er een gedeelte onverhard geloof ik, dit weet ik niet meer helemaal zeker.
Welke landschappelijk mooie wegen in Nieuw Zeeland worden ten onrechte vaak overgeslagen?
Napier - Gisborne?
Gisborne - Opotiki via Waioeka Gorge?
Gisborne - Opotiki langs East Cape?
Rotorua - Wairoa door Te Urewera N.P.?
Greymouth - Hanmer Springs?
Hanmer Springs - Kaikoura?
Picton - Kaikoura?
Greymouth - Sheffield?
Andere wegen?
Zelf gaan wij in maart volgend jaar naar Nieuw-Zeeland . Tickets voor dit moment :
Brussel Internationaal (BRU) naar Auckland Internationaal (AKL)
woensdag 1 maart 2017 - donderdag 23 maart 2017 | Economy | Alles
De beste prijs per persoon heen en terug met Quatar .
Prijs gezien: 14 april 07:06 GMT
€ 891
Mocht je met een camper gaan, dan kijk eens in mijn topic New Zealand Summer Tour. Dat verwijst naar een reisverslag in youtube, waarin gebruik wordt gemaakt van een camper inclusief bezoek aan een camperverhuurder.
Dit is een reisverslag van 31 dagen, niet van mij. Het geeft wel een indruk van een mooie reis door beide hoofdeilanden met Auckland als begin- en eindpunt Het geeft een indruk hoe mooi het land is, ondanks dat veel z.g. hooglichten (highlights) niet zijn bezocht. Maar ieder nadeel heb z’n voordeel. Andere mooie plekken zijn namelijk wel bezocht, die meestal worden overgeslagen. Zo zie je maar weer, bijna overal in Nieuw-Zeeland is het mooi. De route ging voornamelijk door kustgebieden. Als je veel van de andere gebieden wilt zien, dan zou een kriskras harmonica route aanbeveling verdienen. De meeste rondreizen zijn hooglichtenrondreizen. Ook leuk, maar anders is ook leuk.
Ik ben niet van plan om binnenkort weer naar Nieuw Zeeland te gaan. Ik ben er geweest in 2002/2003. Toch zie ik graag naar reacties.
Hoi Cor,
Wij gaan inderdaad met een campervan en ik had je topic gezien en heb de filmpjes bekeken. Geeft zeker een goed overzicht van wat NZ o.a. te bieden heeft. Bedankt
In december zal ik onze bevindingen delen ![]()