Hulp reisroute 6 weken NZ

Hoi!

Samen met mijn vriend ga ik vanaf eind februari voor zo’n 4 maanden reizen.
Hiervan gaan we ongeveer 6 weken naar Nieuw-Zeeland startend in Auckland en eindigend in Christchurch.
We hebben een spaceship gehuurd vanaf de derde dag. De dikgedrukte dingen liggen al zo goed als vast. Dus hier moeten we proberen omheen te plannen.

Is de route die we hebben bedacht realistisch? Mist er iets/ moeten we dingen laten vallen?
Alle tips zijn welkom! :slight_smile:

Alvast bedankt!

Dag 1: Aankomst Auckland eind van de middag
Dag 2: Auckland verkennen
Dag 3: ophalen spaceship Auckland – Paihi via waipoua Kauri forest
Dag 4: Paihi – Cape Reinga dagtocht
Dag 5: Paihi – Coromandel
Dag 6: Coromandel + Cathedral Cove
Dag 7: Coromandel
Dag 8: Coromandel – Waitomo Caves
Dag 9: Waitomo Caves epic lost world tour
Dag 10: Waitomo caves - Rotorua
Dag 11: Rotorua
Dag 12: Rotorua – Tongariro
Dag 13: Tongariro crossing
Dag 14: Tongariro – Wellington
Dag 15: Wellington
Dag 16: oversteek Wellington – Picton
Dag 17: Familiebezoek 1 dag Blenheim/ Queen charlotte sound dag mountainbiken
Dag 18: Familie bezoek 1 dag Blenheim/ Queen charlotte sound dag mountainbiken
Dag 19: Blenheim/ Queen charlotte sound – Abel tasman national park
Dag 20: Abel Tasman kayak tour
Dag 21: Abel Tasman kayak tour
Dag 22: Abel Tasman kayak tour

Dag 23: Abel Tasman – Kaikoura
Dag 24: Kaikoura dolphin encounter
Dag 25: Kaikoura – Greymouth
Dag 26: Greymouth – Franz Josef
Dag 27: Franz Josef air safari
Dag 28: Franz Josef – Wanaka
Dag 29: Wanaka - Queenstown
Dag 30: Queenstown
Dag 31: Queenstown – Manapouri
Dag 32: Kepler track
Dag 33: Kepler track
Dag 34: Kepler track
Dag 35: Kepler track
Dag 36: Doubtful Sound overnight cruise
Dag 37: Doubtful Sound – Bluff
Dag 38: Bluff – Dunedin
Dag 39: Dunedin – Lake takepo
Dag 40: Lake takepo – Christchurch
**Dag 41: Christchurch inleveren spaceship **
Dag 42: Christchurch - Sydney heel vlucht heel vroeg in de ochtend

Groetjes, Aline

Dag Aline, ik ben net zelf ook recent 6 weken in NZ geweest, ook van Auckland naar Christchurch.
Delen van jouw route zijn gelijk aan mijn route, en zullen zeker haalbaar zijn.
Ik heb mijn twijfels over de haalbaarheid van dag 3, dag 28 en dag 39. Wellicht kan iemand anders daar een goede mening over geven. Het zullen vette rijdagen worden lijkt me.
Wij hebben beide trajecten opgeknipt namelijk. Lake Tekapo niet geweest, maar het lijkt me wat ver vanaf Dunedin.

Hoi Lennart,

Dankjewel voor je reactie! We zijn er nog niet helemaal over uit hoe we Bay of Islands en de Coromandel op moeten splitsen/ hoeveel dagen we er precies voor uit moeten trekken, er is gewoon teveel te doen en te zien. Lastig om keuzes te maken! Het enige wat al wel vast staat is dag 9 de Waitomo Caves tour. Ook over dag 28 en 39 heb je gelijk, dit zijn inderdaad pittige rijdagen. We horen graag meer ervarigen/ tips van anderen.

Zou ik mogen vragen welke route jij hebt gereden?

Groetjes,
Aline

1 like

Ik heb zelf alleen het zuider eiland rond gereisd. Hier heb ik een maandje de tijd voor genomen, iets dat mij uiteindelijk meer dan voldoende tijd gaf.

Als ik zo naar jullie schema kijk ziet het er naar uit dat jullie een beetje kris-kras heen en weer gaan tussen de west kust en de oost kust net na aankomst in Picton. Mag ik vragen welke route jullie nemen van Kaikoura naar Greymouth? Als het via Arthur’s Pass is dan is dit de moeite waard, anders kunnen jullie nog wel eens een ander bijzonder mooi stukje kust missen.

Ik zal je in ieder geval wat tips mee geven.
Picton, waar jullie aan komen met de pond vanaf Wellington, is een erg pittoresk klein dorpje met een prachtig zicht op de Marlborough Sound. De moeite waard om er even wat te eten en/of drinken.
Nelson, een gezellige stad waar je waarschijnlijk langs of doorheen zal rijden onderweg naar Abel Tasman, is ook zeker een bezoekje waard voor een hapje en drankje. Erg relaxte sfeer met veel goede tentjes.
Greymouth, die zijn naam eer aan doet door vrij “grijs” aan te voelen, is niet echt de moeite waard om in rond te hangen. Het is eerder een werkers stadje (de mijnen) dan een toeristen plaats met bezienswaardigheden. Steek liever wat meer tijd in Hokitika, een klein kust plaatsje dat onderweg ligt naar de glaciers. Hier zul je veel shops vinden die Pounamu (Green Jade) bewerken en verkopen. De grotere shops bieden ook interessante (gratis) tours en workshops aan.
Wanaka , ook wel de lite versie van Queenstown, is prachtig. Als ik de kans kreeg dan zou ik daar mijn huisje op zetten. Neem je tijd voor een wandeling of twee. Als je richting Queenstown gaat neem dan de pass door/over de bergen in plaats van er omheen. De afstand is vrijwel gelijk maar de rit door de pass biedt een beter uitzicht.
Dan Queenstown, een erg druk en toeristisch stadje. Toch zeker leuk om te bezoeken en activiteiten te ondernemen. Ga zeker een hamburger eten bij Furgburger. Rond etenstijd hoef je enkel maar naar een grote massa mensen op een straat hoek te zoeken. Probeer als het kan van hier ook zeker even Glenorchy te bezoeken, een klein plaatsje dat grenst aan het natuur reservaat met de bijnaam “Paradise” waar onder andere scenes uit LotR zijn opgenomen. En probeer als het kan een kleine detour te nemen om Arrowtown te bezoeken, een klein pittoresk dorpje dat nog bijna geheel in originele staat is behouden.
Van Dunedin naar Lake Tekapo moet prima kunnen en is absoluut aan te raden ook. Dit prachtige meer is ook zeker een kleine wandeling en een gig van je geheugenkaart waard. Mocht je tijd en brandstof overhebben probeer dan voor Lake Tekapo nog even een heen en weer bezoekje te brengen aan Mount Cook. Dit is de hoogste berg in NZ en als je de juiste wandel route neemt kun je er het dichtste bij komen met een goede kans om lawines op veilige afstand waar te kunnen nemen.
Als je van steden en architectuur houdt dan kan het centrum van Christchurch de moeite waard zijn voor een middagje rondslenteren. De schade van de aardbevingen is nog goed te zien en dat is best indrukwekkend om te zien, evenals hoe kunstig de bewoners er mee zijn gegaan. Heb je echter nog steeds niet genoeg van de natuur dan is het zeker de moeite waard om nog even de Banks Penisula op te rijden en een bezoekje te brengen aan** Akaroa**, een klein gezellig dorpje gelegen in een door bergen omringde haven. Alleen de rit er naartoe is al dik de moeite waard.

Goed, ik hoop het niet moeilijker voor jullie te hebben gemaakt. :wink: Keuzes maken is nu eenmaal lastig. Het ligt echter wel allemaal op jullie route dus als je het er tussen kunt prikken dan zou ik dat zeker proberen.

Hoi Jean-Michel,

Wow, wat een tips, dankjewel!

De route is op het zuidereiland inderaad wat kriskras heen en weer aangezien we de pass willen rijden. We hoorden dat dit zeker de moeite waard was.
We hebben nu een aardig plan in ons hoofd wat we ongeveer willen doen en ik hoop dat we het ook kunnen gaan realiseren.
De vakantiekriebels zijn nu steeds meer aanwezig en we kunnen niet wachten om aan dit avontuur te beginnen!

Verder had ik nog een vraag in hoeverre je activiteiten van te voren al moet vastleggen of ter plaatse moet regelen.
We hadden een enorm mooie deal voor de waitomo caves van bijna 50% korting vandaar dat deze al geboekt is.
Ook denken we erover om de dolphin encounter alvast in Nederland te boeken aangezien we niet heel veel speling hebben en het jammer zou zijn als we dit niet kunnen doen doordat het vol zit.

Wat betreft campings, zijn er nog echte aanraders voor Nieuw-Zeeland? We willen een afwisseling maken van normale campings en DOC-sites.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Aline

Wel, ondanks dat jullie tegen het einde van de zomer gaan zou ik toch willen aanraden bepaalde dingen op tijd van te voren te boeken. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat er ook een school vakantie in deze periode valt en dan kan het nog wel eens storm lopen in bepaalde plaatsen. Check dit, en wellicht ook de Australische school vakanties dus even na.
En misschien hebben jullie daarnaast ook nog iets aan de site Bookme die boordevol deals staat voor verschillende attracties en andere ondernemingen. Geen schaamteloze reclame, gewoon heel handig en voordelig, zeker tijdens een road-trip. :wink:

Veel plaatsjes zijn vrij klein in Nieuw-Zeeland vergeleken met Nederland en er is tussen deze plaatsjes vaak niets anders dan natuur en weg voor een lange tijd. Erg mooi natuurlijk maar dat kan er wel voor zorgen dat de paar campings en hostels die een plaatsje als bijvoorbeeld Franz Josef kent allemaal volgeboekt zitten als je onaangekondigd arriveert in het hoogseizoen.
Er zijn wel een aantal erg toffe DoC campings sites on the road te vinden maar die kun je volgens mij niet boeken en heeft meer een first come, first serve regeling waarbij je kleingeld in een envelopje achter laat in een honesty box. Check ook dit even na op de DoC website en hoe het zit met dit systeem in de verschillende seizoenen.

Als laatste wil ik je hier nog een tip bij meegeven en dat is de app WikiCamps voor Nieuw-Zeeland. Dit is een zeer handige app die de GPS van je smart phone of tablet gebruikt en precies aangeeft waar je bijvoorbeeld campings en hostels kunt vinden, aangegeven en beoordeelt door andere gebruikers. Je kunt precies zien wat het kost, wat voor faciliteiten er zijn en nog veel meer handige info. Eigenlijk onmisbaar dus voor elke reiziger onderweg.
Het is een betaalde app maar je kunt de gehele versie gratis uitproberen voor 14 dagen voor je beslist op aanschaf over te gaan of niet, so you can’t go wrong.

Beste Aline,

je zal een fantastische reis maken, wees daar maar zeker van. Jean-Michel heeft al heel veel interessante informatie gegeven.

Algemeen wil ik nog zeggen dat je eigenlijk weinig op voorhand moet vastleggen. Misschien zelfs niet teveel van dag tot dag op voorhand plannen. Tours en campings zijn normaal gezien geen probleem.

Ik probeer nog wat tips te geven:

Wat betreft dag 3: het is haalbaar als je goed op tijd vertrekt. Wat je ook kan doen is overnachten in de buurt van de Kauri bossen (of Opononi) en op dag 4 naar Cape Reinga rijden.

Dag 8: als je van Coromandel (bvb. Hahei) naar Waitomo rijdt kom je langs de Karangahake gorge. Dit is een prachtig wandelgebied, zeker de moeite om even te stoppen.

Abel Tasman: een absolute aanrader is een overnachting in de hostelboot Aquapackers, dit zou ik wel op voorhand vastleggen want de slaapplaatsen zijn beperkt. Er zijn ook touroperators die kayaktochten aanbieden met een overnachting hier.

Dag 28: absoluut geen probleem, verschillende stoppunten onderweg met korte wandelingen.

Cruise op Doubtful Sound: absoluut hoogtepunt. Check of je kan meegaan met de MV Friendschip. Dit is een kleinere boot, 's-nachts lig je helemaal alleen in de afgelegen wildernis. Vissen, kreeften vangen,… en echt het gevoel dat je op het einde van de wereld bent; schitterend!

Over je route na Doubtful Sound heb ik zo mijn bedenkingen. Eerst ga je oostwaarts helemaal richting Dunedin om dan terug westwaarts naar Lake Tekapo te gaan voor dan terug oostwaarts te eindigen in Christchurch. Op die manier ga je vooral veel in de auto zitten.
Hoewel je natuurlijk zoveel mogelijk wil zie zou ik toch kiezen tussen de binnenlandse route of de kustroute. Ik vat even samen:

Binnenlandse route: Als je van je cruise komt rij je direct door naar Twizel of Mt. Cook (Glentanner Park is een schitterende camping, koop bij de salmon farm in Twizel een stuk voor de BBQ). Dit is een stevige maar prachtige route langs Lindis Pass. Heel afwisselende landschappen. Overnacht 2 keer aan Mt. Cook (wandelen) en 1 keer aan Lake Tekapo (blauwe meer, Mt. John observatorium). Dan via Geraldine naar Christchurch.

Kustroute: Southern Scenic Route (http://www.southernscenicroute.co.nz/) is ook prachtig. Vrij afgelegen, ruige kusten, regenwouden, watervallen… heel veel te zien. Wat je zou kunnen doen is de eerste dag tot Curio Bay te rijden. Dag 38 tot Dunedin en daar 2 keer overnachten. Op dag 39 kan je dan de Otago Peninsula bezoeken.

Info en foto’s over beide routes op onze blog uit 2010 alweer, we zullen ook dringend nog eens moeten teruggaan :wink:

Ik sluit me helemaal bij frederik7028 aan als het gaat om de route na Doubtful Sound: je zult een keuze moeten maken tussen de binnenlandse route de kustroute. De laatstgenoemde route voert door de Catlins. Een hele mooie route waar veel te zien is (penguins, zeeleeuwen, prachtige watervallen en uitzichten etc.), maar je moet wel regelmatig van de “hoofdweg” af om bij de interessante punten te komen en dat kost tijd. Wil je in één dag van Bluff naar Dunedin dan zul je veel (misschien wel de meeste) van die mooie dingen moeten overslaan. Hier trouwens nog een informatieve site over de Catlins: http://www.catlins.org.nz/

Binnenlandse route of kust route, dat is inderdaad de vraag.
Uiteindelijk bekijk ik het dan zo: doe je een flinke road-trip dan rij je op het Zuider Eiland eigenlijk al veelal langs de kust. Niet dat het overal hetzelfde is natuurlijk maar je zal wel veel water te zien krijgen. Ben je dol op de zee en water dan zit je natuurlijk helemaal goed, maar als wat meer afwisseling wilt dan bied de route door het binnenlandse heuvel/berg landschap net even iets meer. Maar goed, zo keek ik er tegenaan. Welke route je ook neemt, je zal in alle gevallen iets zien en meemaken.

Bij nader inzien moet het naar mijn idee toch mogelijk zijn beide routes te kunnen combineren zonder extreem veel om te hoeven rijden. Uiteraard zal je wat meer moeten rijden en kwijt zijn aan brandstof, maar als je naar de andere kant van de wereld gaat om een ander land te ontdekken dan mag dit je natuurlijk niet tegen houden. Het kan immers de enige keer zijn dat je het land bezoekt.
Ik heb mijn gedachte even in kaart gebracht om een duidelijker beeld te scheppen…

south_island_physical.jpg

Eigenlijk dus het originele plan van Aline en vriend neem ik aan.

Op zich kan het maar persoonlijk vind ik Bluff en de route naar Dunedin via highway 1 minder interessant. Wat Mattheus zegt is ook wel waar, er is heel veel te zien langs de Southern Scenic Route, misschien ga je veel moeten voorbij rijden.
Omdat dit je eerste reis door NZ is zou ik dan toch voor de route langs Twizel/Mt. Cook gaan. In mijn ogen toch het meest afwisselend. Na Queenstown volg je de Kawarau River(Bungee) tot Cromwell. Na Lindis Pass kom je in de buurt van Omarama. Deze droge streek deed me denken aan het zuidwesten van de VS. Verder richting Twizel rij je door uitgestrekte landschappen met de Southern Alps aan je linkerkant. Aan Mt. Cook kan je prachtige wandelingen doen bvb. naar Hooker Lake. Aan Lake Tekapo met zij helblauwe kleur kan je ook veel wandelen en zoals eerder gezegd kan je eens op Mt. John rijden voor een prachtig zicht over de Mackenzie Country.

Hoi mannen,

Dankjewel voor al jullie tips, echt heel fijn dat jullie meedenken over de reisroute!
We zijn er nog steeds niet helemaal over uit wat we na Doubtful Sound gaan doen.
Voor zowel de binnenlandse route als kustroute zijn dingen te zeggen.
Na het lezen van jullie argumenten, neig ik nu meer om voor de binnenlandse route te kiezen en iets relaxter te kunnen reizen.
Dunedin en de Catlins slaan we dan dus over. Voor nu laat ik de laatste dagen gewoon nog even lekker open om niet teveel vooruit te plannen.
We zullen last minute dan beslissen wat het plan uiteindelijk wordt.
Tijdens onze reis zullen we ook veel andere toeristen tegenkomen en dan zullen vast de nodige ervaringen uitgewisseld worden.
Nog maar 3,5 week te gaan! Ik zal laten weten wat het uiteindelijk gaat worden, ook handig voor toekomstige reizigers.

Groetjes,
Aline

Hoi hoi,

Dolphin encounter zou ik zeker vastleggen! Ik had dat niet gedaan, ben er nu en is komende 10 dagen volgeboekt! Ze hebben gelukkig goed systeem met wachtlijst, dus toen er iemand uitviel belden ze mij en kon ik mee, dus ben wel geweest, maar had dus wel die speling nodig. Boeken dus;-) en kijk inderdaad op bookme.co.nz, staan ook deals op van dolphin encouter!

Have fun!

Groetjes Penny

Via Wereldwijzer app