ik weet het… het is nog heel ver weg, maar ik wil waarschijnlijk volgend jaar februari naar Nieuw Zeeland. Mijn idee is om een enkeltje nieuw zeeland te nemen en dan daar een auto te huren en gewoon gaan rijden.
Mijn vraag is: hoeveel tijd heb ik gemiddeld nodig om het land te verkennen? Ik wil heel veel zien en rustig de tijd nemen.
Zijn er mensen met ervaring met reizen naar Nieuw Zeeland die echt kunnen zeggen van 1 maand is bijv. te kort of misschien wel precies goed.
En zijn er mensen die nu al zoiets hebben van ik wil misschien wel mee?
Je mag me altijd mailen of toevoegen op msn… [EMAIL=“sleyla_vialu@hotmail.com”]sleyla_vialu@hotmail.com
Ik kan je aan je vragen niet helpen, ik ben nog niet in new zeeland geweest.
Maar waar ik wel benieuwd naar ben is hetvolgende:
Waarom een enkeltje? (enkeltje is duurder dan een retour)
Een huur auto of een koop auto?
En hoe kom je weer terug? (weer een enkeltje of ga richting z o Azie?)
Vandaar mijn vraag hoe lang ik nodig heb om het land verkennen. Ik vind het zonde om mij vast leggen aan een bepaalde vertrekdatum terwijl ik misschien meer tijd nodig heb.
Ik was ook aan het denken dat het misschien wel goedkoper is als je daar een lastminute terug pakt. 1 dag meer maakt dan ook niet uit.
Ik wil een auto huren of een eenvoudige camper, meer zo’n klein bestelwagen met een bed erin. Daar ben ik nog niet over uit.
Groetjes Dana
p.s. ik heb nog totaal geen ervaring met verre reizen, het zijn allemaal maar ideeën
Hi Dana,
Ik ben sinds kort geemigreerd naar Nieuw Zeeland en hier al een keer of 7 geweest, zowel Noorder als Zuider eiland. Als je de tijd heb zou ik zeker zo’n 4-6 weken per eiland uittrekken om ‘alles’ in een redelijk tempo te kunnen doen, zonder een ‘overkill’ te krijgen van al het moois. Het is m.i. niet mogelijk om een enkeltje NZ te kopen omdat je onder een normaal reisvisum maximaal 3 maanden in Nieuw Zeeland mag blijven en je altijd een ticket moet hebben om Nieuw Zeeland te verlaten bij aankomst. Je kunt een working holiday visum krijgen (eenmalig) dan mag je werken en reizen in NZ voor 1 jaar, ook dan geldt dat je een ticket moet hebben om NZ te verlaten. Je kunt tickets krijgen met open/te wijzigen vertrekdatum.
Wij zijn vorig jaar 4½ week door Nieuw Zeeland getrokken met een huurauto. Voor ons was dit genoeg tijd. We hebben gezien en gedaan wat we wilden en voor ons gevoel was het heel relaxed allemaal (we zijn gek op autorijden, dat scheelt natuurlijk wel, want je maakt dan best veel kilometers). Het is maar net hoe je zelf wat inelkaar steekt; hoeveel tijd je ergens nodig hebt is per persoon altijd heel verschillend.
Als ik jou was, zou ik wel vantevoren op een rij zetten wat je nu echt wilt zien en doen en dan een inschatting maken van de tijd die je dan waarschijnlijk kwijt bent. Zo krijg je al een beetje een idee van de tijd die je daar wilt doorbrengen.
Wij waren gebonden aan een beperkt aantal vakantiedagen, dus dan plan je de dingen in die vier en een halve week die je hebt en ga je afwegen waar je niet heen kunt in verband met de tijd, dus gewoon prioriteiten stellen. Wat wil je beslist zien/meemaken en wat wil je doen als er nog tijd over is.
Succes ermee, het is het waard!
Weet iemand wat het kost om een auto te huren in NZ en is er een minimum leeftijd voor? En kan je zomaar overal met de auto stoppen (op een goede plek uiteraard) en er in overnachten of is dit niet zo’n goed idee? Ik ga namelijk in januari 2009 voor 3 maanden naar NZ Heeft er iemand nog een lijst met bezienswaardigheden in NZ? Weet niet of 3 maanden wel genoeg tijd is om alles te bezoeken als je met het openbaar veroer gaat?
voor het huren voor een auto moet je even op maui of britz googlen dit zijn de grootste auto bedrijven in nieuw zeeland. minimum leeftijd is denk ik wel 18 jaar, i.v.m. international reizen. en je kunt pratisch naast de weg parkeren om te slapen, alleen lijkt mij niet zo comfortabel. persoonlijk zelf zou 3 maanden mij te kort lijken. want ik heb gehoord dat je wel 4 a 6 week nodig hebt per eiland om redelijk wat te zien (in redelijk tempo)
vergeet niet dat NZ langs de kustlijn 2500km lang is.
Hoi!
Als je op zoek bent naar een fexibel ticket dan zou ik als ik jou was ns kijken bij australian backpackers. Ik heb net zelf een ticket geboekt voor austr. en nz (ik zit ook in nz in febr. en maart). Deze tickets zijn max 1 jaar geldig en de data zijn onbeperkt kosteloos (!) te wijzigen. Ook kun je de route wijzigen voor 90 aus. dollar per keer. Zou t gewoon eens bekijken als ik jou was. Ik denk dat je ongeveer 1400 kwijt zal zijn… incl belastingen en toeslagen.
Succes!
Groetjes,
jo
Ik weet niet precies wat het kost om een auto te huren, maar volgens mij kom je voor 250 per maand een heel eind. HAngt er natuurlijk ook vanaf wat voor auto je huurt…
Wat betreft minimum leeftijd, ik weet niet preceis of er een minimum leeftijd is ,maar ik weet wel dat je minimaal 2 jaar in het bezit moet zijn van een rijbewijs, anders mag je geen auto huren. Ik weet niet hoe dat zit met het kopen van een auto, volgens mij mag dat wel altijd.
Onze ervaring (zie verhaal ook onze website): totaal ruim 5 weken was eigenlijk wat te krap. In 8 weken kun je alles relaxt bekijken volgens mij. Qua verdeling zou ik zeggen 65% zuidereiland en de rest noorder. Qua auto: wellicht is juicy ook een optie. Redelijk betaalbare camper-auto´s.
een enkle ticket is leuk bedacht maar je komt new zealand niet in met een enkele reis,je moet helaas een retour hebben.en dan kan je idd verblijven voor 3 maanden in new zealand.heb er 6 jaar gewoondt,en ben nu even terug met het gezin voor een anderhalf jaar en dan gaan we voorgoed terug.de emigratie is daar er moeilijk ,en je moet altijd zorgen dat je de goede visum heb anders laten ze je er niet door.en wat is vervelender dan dat.hoe veel tijd je nodig zal hebben tje dat is een goeie denk dat je met 3 maanden een hoop stukje new zealand kan zien je moet alleen rekening mee houden dat de afstanden ver van elkaar af zijn .en je soms uren moet reizen om ergens te komen maar onderweg is ook een hoop te zien .mooie keus new zealand.maar kijkt uit met maories zijn niet allamaal eve aardig en de eiland bewonders van tonga enz. gewoon een tip.groetjes monique