Ik heb al eerder een topic geopend voor het rondreizen in Nieuw Zeeland! Ik heb toen aangegeven 3 weken te willen gaan rondreizen! Ik ben er achter gekomen dat dit eigenlijk veel te kort is om dit geweldige land te gaan zien! Wil nu een maandje gaan maar dan in Januari!
Ik ben van plan begin januari te vertrekken en dan een maandje rond te gaan reizen. Wil beginnen met 2 of 3 dagen Auckland om vervolgens de Bay of Islands te zien:) Ik wil tussendoor ook een paar lekker rustige dagen:) Vervolgens langzaam naar het zuiden om zo heel NZ te zien! Ik weet nog niet hoe ik door dit mooie land wil reizen. Heb al gezien dat er bussen door het hele land reizen… dit zou een mogelijkheid zijn! Wat ook een mogelijkheid is om met meerdere mensen een auto te huren en zo nog meer van het land te zien (Dit levert ook meer vrijheid op)! Zijn er mensen die dezelfde plannen hebben?
Samen dit mooie land ontdekken is natuurlijk veel leuker!
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar leuke gezellige mensen die dezelfde droom hebben als ik! Ik ben zelf een 23 jarige jongen die houd van een actieve vakantie maar daarnaast ook houd van een paar ontspannen dagen! Ben zelf vrij sportief, loop een aantal keer per week hard!
Laat gauw een bericht achter om deze droom werkelijkheid te maken en daarnaast ook nog de Nederlandse winter achter je te laten!
Niet te langzaam gaan reizen hoor, die maand zal voorbij vliegen! :hihi:
Heb je al een idee van een verdeling, hoe lang het noorder- en hoe lang het zuidereiland bij voorbeeld?
Een auto huren kan ik je zeker aanraden, dat heb ik op een gegeven moment ook gedaan. En ik heb hem gewoon gedeeld met andere backpackers die ik onderweg tegenkwam…
Hoe heb je dat gedaan dan? Heb je daar een auto gehuurd, of heb je dat hier allemaal al geregeld? Heb nog niet nagedacht over de verdeling:) Denk 2 weken en 2 weken:) Moet t allemaal nog goed uitzoeken:) Zie alleen een beetje op om alleen vanuit Nederland te vertrekken… Ben daarom op zoek naar leuke reisgenootjes om de reis mee te starten en wie weet de reis te maken!
Ja, ik heb het daar gewoon geregeld. De kerst was voorbij, het was tijd om verder te gaan en hey, waarom huren we geen auto? Op die manier.
Hou er wel rekening mee dat je moet betalen als je je auto meeneemt op de ferry tussen noord en zuid. Ik heb alleen voor het zuiden een auto gehuurd en het noorden met de bus/gelift/meegereden met anderen. Maar ik had dan ook 3 maand de eerste keer, dus soms wat langer op een plek blijven was voor mij geen probleem.
Uit Nederland vertrekken kan lastig zijn, maar bedenk je dat iedereen nog zo dichtbij is! Overal is internet, voor 5 euro heb je een SIM kaart met wat beltegoed en kun je sms-en en ik betaalde misschien 2 eurocent per minuut voor het bellen naar NL met een vaste lijn. Pas maar op, die maand is straks veels te kort…
En reisgenootjes daar, die kom je echt overal tegen, zeker als je in hostels verblijft. Ik was op een gegeven moment blij als er een avondje niemand een gesprek met me aanknoopte! lol2
Klinkt allemaal erg leuk! Ben inderdaad van plan om in hostels te verblijven!! Je komt daar dus genoeg mensen tegen, dat is wel tof! Kan een maandje vrij krijgen dus vandaar dat ik een maand wil gaan, anders ging ik nog wel langer! De bus die kun je daar ook nog regelen of moet je dat allemaal al in Nederland geregeld hebben? Thnx voor je berichtje!
Je komt er inderdaad zoveel mensen tegen, je hoeft eigenlijk nooit alleen te zijn.
Het ligt er even aan welke “bus” je nemen wilt.
Ik ben een artikeltje aan het schrijven hierover voor het vervoer deel van het NZ-forum, maar ben even druk met andere dingen. Grofweg zijn er 3 soorten bussen:
De A naar B bus, die je gewoon van dorp naar dorp brengt (en die dus ook door de locals wordt gebruikt)
Een hop-on-hop-of bus, brengt je binnen een bepaalde tijd langs toeristische attracties en hostels, maar mag je zelf kiezen wanneer je verder gaat
Een georganiseerde bus, waarvan de rit en duur vastligt
De laatste zou ik wel van tevoren boeken (tours raken vol), die andere 2 kun je haast op de ochtend zelf nog reserveren, mits er plaats is en je een ticket of kilometerpas hebt.
Nog 1 vraag… heb gelezen over verschillende busmaatschappijen… er blijven 2 over voor mij. Dat zijn kiwi/stray. Moet je deze ook ruim van ten voren regelen? Of kun je die ook nog ter plaatste regelen? Zijn er goeie ervaringen met deze busmaatschappijen? Ik vraag me dit af omdat ik niet weet hoe het zal lopen in NZ:p Voor t zelfde geld wil ik wel een auto huren en dan zit ik vervolgens vast aan de bus… Vandaar mijn vraag!
Stray zou nog wel eens vol kunnen komen te zitten, op de Kiwi is eigenlijk altijd plek. Bij beide koop je een kaart met kilometers, dus als je opbelt en de bus voor morgen naar je volgende stop zit vol, dan moet je die van overmorgen maar nemen. Stray biedt alleen activiteiten voor wat kleinere groepen, dus zit soms wat eerder vol. Eind januari moet je daar niet zoveel last meer van hebben hoor.
Sorry voor het late antwoord, ik was er even tussenuit ;).
Haha, sorry, ik dacht dat je de Kiwi Experience bedoelde.
Op de website te lezen, is Kiwi Lines gewoon een Nederlandse variant van Stray. Waarom zou je je tot deze taalgroep beperken, denk ik dan…
Maar volgens mij is het principe hetzelfde: je koopt een vrije kilometerpas (in geval van Kiwi Lines zelfs 12 maand geldig) en stapt op en af langs de route waar jij wilt. Daarvoor moet je dus wel de bus reserveren en daar kan in het hoogseizoen soms geen plek zijn, dan zul je het een dagje op moeten schuiven. Nogmaals: activiteiten bij Stray (waar ik erg goede verhalen over hoor) moet je -in het hoogseizoen- soms wel van tevoren boeken, aangezien die alleen voor kleine groepen zijn.
De groepen van Kiwi Experience zijn groter. Simpel gezegd: Magic Bus staat bekend als een groep feestvierende 18 jarigen (wat enorm gezellig kan zijn), waar Stray daar de totale tegenhanger van is en de Kiwi Experience de middenweg.
Oke dat klinkt erg leuk allemaal! Maar voor de duidelijkheid Stray kan je beter hier reserveren. En magic en kiwi experience zou dus nog in NZ kunnen:) Zo heb ik t goed toch?
De buspas van Stray kun je gewoon hier of daar kopen, net als bij de Kiwi Experience.
Bij de activiteiten van Stray heb je in het hoogseizoen kans dat ze sneller vol zitten en zou ik op tijd boeken, omdat zij werken met veel kleinere groepen dan de Kiwi Experience.
Vergelijk een Maori-bezoek voor een avondje met 75 mensen door de Kiwi Experience met een Maori-bezoek voor een nacht (!!) met 15 mensen door Stray.
Hee Michard,
ik vertrek 17 nov naar NZ en ben er van plan zo’n 4 maanden te blijven. Misschien komen we elkaar eens tegen:P Maar bedankt voor al je vragen (en natuurlijk de antwoorden van cyriellie), ik ben er ook een stuk wijzer van geworden:)
Grts