Nieuw Zeeland februari-april 2009

Beste reisfans,

ik ben van plan om in de periode februari-april te gaan backpacken in Nieuw Zeeland. Ik zit zelf nog te twijfelen om een auto te huren.
Het heeft natuurlijk voor- en nadelen. Grootste nadeel vind ik dat wanneer je aan het rondtrekken bent in een natuurreservaat je exact naar de zelfde plek moet terug lopen om je auto op te halen.
Het liefst zal ik gewoon gaan en staan waar ik wil. Hoewel het me ook machtig lijkt om rond te touren in NZ met een auto.

Ik ben een man van 23 jaar uit Zwijndrecht die inmiddels dan zijn hbo diploma heeft behaald.
Graag zal ik nog wat van de wereld willen zien nu ik de kans nog heb.

Laat me weten indien je soortgelijke plannen hebt.
Wie weet kunnen we dan een deel van de reis samen maken.
Je kan een berichtje sturen naar skidro.hyves.nl

Groetjes

Nick

Ik ga zelf op 1 feb 2008 voor een 2e keer naar Nieuw Zeeland.

Ik huur dan een auto, omdat ik er al eens geweest ben en ik echt van de standaard route wil afwijken.

Alleen een auto kost geld, en huur/koop maakt niet uit, zal altijd duurder zijn dan wanneer je lift of openbaar vervoer neemt enz.

Als je niet met eigen auto rondreist moet je vaak wachten op de bus ect. maar kun je wel een berg over wandelen om vervolgens aan de andere kant weer verder te reizen (Routeburn track ect.).
Met eigen auto zal je dan met een bus naar het begin moeten gaan, om dan vervolgens later met een andere bus van het eind weer terug naar het stadje te gaan waar je auto staat.

Maar voor wat ik gezien heb in 2002 zijn er veel mogelijkheden om dit gewoon te doen. En het als je een meerdaagse tocht begint wil je toch auto ook niet onbewaakt neer zetten, liever ergens in het zicht en geen waarde volle dingen er in. Misschien zelfs bij een hotel/hostel je bagage stallen tot je terug bent. dus gewoon 's ochtends vroeg even je auto bij de bus halte parkeren en met de bus naar de wandel route gaan. Beetje letten op je planning zodat je de laatste bus terug nog wel haalt.

Dit deed ik 2002 ook bij de Tangoriro Crossing (dag wandeling over een meerdere vulkanen). Die bussen brachten me van hostel naar berg en van de andere kant keurig terug.
Maar bij de Caples track (3 daagse wandeling over berg bij queenstown) moest dit via de reisorganisatie met hun eigen bus geregeld worden omdat er geen openbaar vervoer langs ging.
Maar een taxi werkt natuurlijk ook. En bij de fjorden heb je hele goedkope water-taxi’s.

Maar de meeste kleine dag wandelingen beginnen en eindigen bij de zelfde parkeer plaats. Dus dan bespaar je met eigen auto wel de vele reis uren met de bus, en vooral het wachten op de bus.

En ik begrijp dat liften daar geen probleem is, dus als lifter of lift gevende heb je ook vaak iemand om mee te praten. Maar hoe dit in praktijk gaat weet ik zelf nog niet.

Je kunt natuurlijk ook ter plaatsen een auto voor één of meer dagen huren, maar dat is netto per dag wel duurder dan wanneer je 8 weken een auto huurt.

tja ik heb 6 jaar in new zealand gewoont ,een auto is super handig een bus een tram of een trein is daar niet echt handig en hebben vaak geen conectie zoals hier in nedereland ,fietsen is een gevaarlijke sport daar er zijn geen fietspaden en de autos rezen langs je heen alsof je niks ben .je hebt natuurlijk wel veel bus reizen die je alle mooie plekjes laten zien .liften zou ik mee uitkijken niet iedreen is aardig en betrouwbaar.helaas.en voor je het weet zit je bij de verkeerde in de auto.zoals je weet zijn de afstanden lang en groot daar voor je ergens ben maar veel plezier. gr monique zeker het reizen waart