Hoi,
Ik zou dit jaar voor de eerste keer naar mijn droombestemming, Nieuw-Zeeland willen reizen. Ik ging nog nooit eerder alleen op reis en heb nog niet veel ervaring met backpacken.
Ik heb een 5-tal weken om het noorder-en zuidereiland te bezoeken, liefst van begin november tot midden december. Ik ga ervan uit dat dit de mooiste periode is en minder duur dan januari en februari ?
Eén van de komende weken boek ik mijn vliegticket. Ik vraag me af of ik best dezelfde luchthaven kies voor vertrek en aankomst, of beter aankomen in Auckland en vertrekken in Christchurch (of omgekeerd) ?
Alleen een auto huren lijkt me vrij duur omdat ik de kosten niet kan delen. Daarom ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief. Is liften een optie ?
Ook mijn overnachtingen wil ik zo goedkoop mogelijk houden. Tips zijn meer dan welkom!
je maakt één van de beste keuzes uit je leven. NZ is inderdaad een fantastisch mooi land en november - december is ideaal. Met 5 weken zou ik niet van dezelfde luchthaven aankomen en vertrekken want je moet dan wel telkens een heel stuk extra rijden en een extra keer de ferry nemen. Als je vlucht echt een heel pak goedkoper zou worden kan je dit misschien wel overwegen als het echt de moeite is.
Eigen vervoer is echt wel ten sterkste aan te raden. Je doet wat je wil, wanneer je wil. Vele mooie plekken, wandelingen, routes zijn wat afgelegen en je zal echt héél veel meer kunnen doen op eigen wielen. Ik begrijp dat je op je eentje een flink budget moet voorzien maar het is het echt waard. Probeer extra te sparen, vraag geld voor verjaardag en kerst, vergeet die Vuitton-handtas en eet desnoods een tijd enkel wit brood met magere kaas. Ik denk dat je een kleine auto moet kunnen vinden voor +/- 25 NZD per dag.
Als je alleen bent kost een nacht op de camping of een nacht in een hostel +/- even veel. Zoek via google eens op “Holiday Parks New Zealand” en “Hostels New Zealand”. Als je in hostels wil overnachten kan je bij bvb. YHA en BBH een lidkaart kopen zodat je extra korting krijgt, de aankoop van zo’n kaart heb je meestal na enkele overnachtingen al terugverdient.
Hey!
Bedankt om te reageren!
Ondertussen heb ik beslist om aan te komen in Auckland en te vertrekken vanuit Christchurch!
Nu nog de knoop doorhakken en het vliegticket boeken. Via Cheaptickets.be en cheaptickets.nl vind ik tickets aan 1139 euro heen en terug (met Signapore airlines). Zij deze sites betrouwbaar ?
Voor het vervoer ter plaatse wacht ik nog even af en ga ik nog wat opzoekingen doen. Is het best vooraf een auto te reserveren of kan dit goedkoper ter plaatse ? Welke websites kan je hiervoor aanbevelen ?
Kan je in nov en dec terecht in de hostels zonder vooraf te reserveren of is het ook hiervoor nodig om vooraf te boeken ?
Ondertussen heb ik al wat centjes gekregen voor Nieuwjaar en mijn verjaardag en heb ik al een grote pot choco gekocht
Groetjes,
Liesbeth
deze vliegticketsites zijn zeker te vertrouwen. Ik weet niet of ik reclame mag maken maar voor de vliegtickets kan je misschien eens contact opnemen met Aussietours. Ik kan je niet echt een autosite aanbevelen maar ik zou gewoon googelen op “cheap car rental New Zealand” en vergelijken.
In November hoef je inderaad hostels niet vooraf te reserveren. Ik zou je wel adviseren om bijv 1 a 2 dagen dit te doen, zodat je ook echt terecht bij de leuke hostels. Zeker niet langer vooraf want je moet ook wel een beetje flexibel blijven. Tegen half dec moet je effe kijken of het eerder vooraf moet, want het wordt dan wel iets drukker. Maar zeker niet vastleggen als je nog hier bent.
Met bus is NZ ook goed te doen. Met een eigen auto/camper ben je uiteraard meer flexibel en kun je echt overal stoppen en eruit. Maar hier betaal je ook wel voor als je in je eentje bent. Ik zou het gewoon gaan vergelijken. Voor bussen kun je oa terecht op:
Als je start op Noordereiland zou je misschien ook een bustour kunnen doen en nog niet vastleggen voor Zuidereiland. Misschien tref je meer backpackers die ook met een auto willen gaan, zodat je met 2-en of 3-en of 4-en een auto/camper kunt huren voor het Zuidereiland. We hebben dat wel vaker gezien in NZ.
Goede keuze om te starten in Auckland en eindigen in Christchurch. Dit bespaart je veel reistijd om weer van Zuidereiland weer terug te gaan naar Auckland. Liften zie je niet veel in NZ, althans wij niet gezien. We hebben wel 2x iemand meegenomen, maar je ziet het minder dan in bijv Australië. Ik denk ook dat het ook minder gewoon is in NZ om lifters mee te nemen. Ik denk dat de meeste reizigers in auto/camper ook wat ouder zijn dan bijv in Australië en dat deze minder geneigd zijn om lifters mee te nemen.
Heel veel plezier met het voorbereiden en uiteindelijk je supertrip.
Hoi!
Merci voor de info!
Ik was inderdaad niet van plan om mijn verblijf al vast te leggen vanuit België, behalve de eerste 2 nachten in Auckland. Het lijkt me best om een lijstje aan te leggen van mogelijke hostels, zodat ik ter plaatse een dag of 2 van vooruit kan reserveren. Ik neem ook de Iphone mee om opzoekingen te doen aan de hand van o.a. tripadvisor en in mijn rugzak zal wel plaats gemaakt worden voor enkele reisgidsen …
Misschien geen slecht idee om op het noordereiland met de bus te reizen en af te wachten of ik mensen ontmoet voor het zuidereiland, ofwel een auto huren voor de ganse reis en hopen dat ik mensen ontmoet die misschien een eindje met me mee willen reizen en delen in de kosten ? Wordt natuurlijk wel moeilijk om de tijd op te delen tussen noord en zuid omdat ik niet weet hoe lang ik wil spenderen op noord en zuid, dat zal afhankelijk zijn van het moment.
Ik denk in ieder geval nu al elke dag aan het grote avontuur … het voorbereiden zelf voelt al een beetje als de reis zelf :zon02:
De voorpret is vaak ook al leuk ja! Je verblijven vooraf selecteren is slim ja, kost je dan ook minder tijd. Ik zou ook goed vooraf uitpluizen wat je zeker wilt zien en ook vooraf nagaat welke excursies je waar wilt doen. Er is zoveel in elke plek in NZ te doen, dat is ongelooflijk. Maar dat is niet gunstig voor je centjes, want de excursies kosten best wel wat geld.
Over het algemeen vinden de meeste het Zuidereiland het mooiste. Neem daar dus iets meer tijd dan het Noordereiland hoe leuk dat ook is. Als je er bijv 5 weken bent, zou je bijv 2 weken Noord en 3 weken Zuid kunnen doen. Veel fun!
Liften is zó makkelijk in Nieuw-Zeeland! Je bent ook veel mobieler dan met een auto, je kan gerust een paar dagen 30KM hiken en van daaruit verder reizen, zonder dus eerst je auto op te halen
Nooit langer dan 15/25min gewacht.
Alleen rondreizen in Nieuw-Zeeland is erg gemakkelijk! Als je voor de eerste keer alleen gaat is het misschien leuker om inderdaad bijvoorbeeld het Noordereiland met een busorganisatie te doen. Zoals hierboven al gepost is heb je Kiwi Experience, Stray en Magic Bus. Ze hebben verschillende passen en zo leer je snel mensen kennen. Als dit boven je budget ligt kan je ook eens kijken naar maatschappijen als Naked Bus en Intercity. Dit zijn meer intercity bussen en stoppen onderweg niet bij highlights zoals Kiwi of Stray, maar kan wel goedkoper zijn.
Als je met een busmaatschappij als Stray gaat, regelen ze ook vaak hostels. Soms zoek je liever een eigen hostel, maar als je leuke mensen hebt leren kennen is het wel leuk om samen in een hostel te zitten. Vanaf daar kan je misschien gezamenlijk een auto huren en zelf nog wat rondreizen. Het voordeel van een auto huren is de vrijheid. Je kan gaan en staan waar je wilt.
Zelf heb ik het Noordereiland via weekendtripjes bezocht (ik liep stage in Auckland) met een gehuurde auto en het Zuidereiland met Stray, waar ik ook goede ervaringen mee heb. Ik zou wel pas in Nieuw-Zeeland kijken wat je precies wilt doen. Loop even wat offices binnen van Stray/Magic of van een huurbedrijf. Bij mij werd er nog fikse korting geregeld toen ik daar eenmaal was. Tevens biedt Stray een gratis Aucklandtour aan van 1 dag. Een leuke manier om al wat mensen te leren kennen!
Mijn vliegtickets heb ik destijds geregeld via Autralianbackpackers.nl maar sites als Cheaptickets.nl zijn ook prima!
hey ik ga ook alleen Ik vertrek volgend jaar februari en ga tot eind december (dus een maand of 10) en dan ga ik vlak voor de jaarwisseling naar Sydney, om die daar ook te vieren. Dan blijf ik nog een week of 4 in Sydney en dan nog een week of 4 naar Brisbane
Ik ben al eens alleen naar Australië geweest voor 3 maanden maar heb ook totaal geen ervaring met backpacken, gaat nog een heel avontuur worden Ik ga bij aankomst in ieder geval een 2de hands camper kopen zodat ik steeds mijn eigen plekkie heb en niet te veel route hoef vast te leggen
De kogel is ondertussen al een tijdje door de kerk >>> de tickets zijn geboekt ! Midden november trek ik in m’n eentje naar Auckland van waar ik zal vertrekken voor een rondreis van 5 weken richting Christchurch. Hoewel het iets duurder zal zijn, ga ik toch een auto huren om te genieten van de ultieme vrijheid…;). Wie weet ontmoet ik in de hostels wel andere (solo-)reizigers die een eindje mee willen rijden…
Ondertussen ben ik een reisroute aan het uitstippelen en heb ik al ontdekt dat 5 weken veel te kort zal zijn! Ofwel ga ik moeten blijven, ofwel zeker nog eens terug gaan!:wereld: Het is dus een beetje zoeken wat ik zeker wil zien/doen zonder verplichtingen, want ik wil graag de vrijheid behouden om op sommige plaatsen wat langer te blijven dan voorzien of om zaken over te slaan. De routes hier op het forum zijn een uitstekende leidraad!
Ik denk eraan om een BBH-clubkaart aan te schaffen en een lijstje te maken van de leuke hostels die BBH te bieden heeft. Dat blijken er wel een aantal te zijn. Heeft hier iemand ervaring mee, zijn er andere betere organisaties zoals YHA ? De eerste nachten in Auckland zou ik wel willen boeken. ‘City garden lodge’ lijkt me wel iets leuk …
Tips voor plaatsen die ik ZEKER moet bezoeken, waar het SUPER leuk is om te logeren, activiteiten die op ieders lijstje moeten staan, (goedkope) restaurantjes die aan te raden zijn, etc … zijn meer dan welkom! Heb hier op het forum al leuke ideeën opgedaan, meer van dat zou leuk zijn!
Het enige wat me een beetje zorgen baart, is het alleen rijden met de auto, soms op verlaten plaatsen … zijn de wegen goed, hoe zit het met de verlichting als het donker is, zijn de wegen vaak verlaten, etc… ? En kan je de auto veilig achterlaten of parkeren zonder risico op inbraak ?
Thanks voor de reacties die ik al heb gekregen en voor de antwoorden die nog gaan komen! :cheer:
Wat veel mensen ook doen is in het hostel een briefje ophangen dat mensen mee kunnen rijden als ze dat willen, en dan benzinekosten delen (en evt. huurkosten, afhankelijk van hoelang iemand wil mee rijden).
De BBH hostels zijn over het algemeen prima in orde! De hostels waar ik heb geslapen waren echt uitstekend en vele malen beter dan de meeste hostels in bijv. Australie. Je kunt in Nieuw Zeeland een boekje krijgen waar alle BBH hostels in staan met beschrijving en ratings, zo kun je zien hoe hoog anderen het hostel waarderen en evt. bellen om te reserveren. Reserveren lijkt me niet hard nodig in november. Mocht je het toch willen dan is 1 dag van te voren bellen al voldoende, je hoeft het dus zeker niet nu al vast te leggen.
Ik raad je aan zoveel mogelijk flexibel te blijven! Indien het niet noodzakelijk is, zal ik zeker geen hostels en routes vast leggen. Uiteraard wel een plan/reisschema maken en bedenken hoe lang je ongeveer op het noord-eiland en hoeveel op het zuid-eiland wilt doorbrengen. Sommige plaatsen bevallen veel beter dan verwacht en andere misschien minder. Bovendien wil je wellicht langer blijven als je ergens toffe mensen ontmoet.
Aanraders Noord: Tongariro crossing, Rotorua en Bay of Islands
Aanraders Zuid: Abel Tasman NP, Fox Glacier (of Franz Jozef), Lake Tekapo, Mount Cook, Milford Sound en Dunedin (schiereiland, voor albatrossen, zeeleeuwen, pinguins etc.)
Net als jij wil ik heel graag op mijn eentje door NZ reizen voor een halfjaar ofzo, ondertussen ook hier en daar een beetje werken.
Ik heb nog niets concreets gepland, daarvoor ben ik nog niet voldoende op de hoogte van allerlei dingen. Heb wel al vanalles opgezocht ivm visum en werkmogelijkheden e.d.
Mijn eerste grote vraagteken is hoeveel spaarcentjes ik zal moeten voorzien, daar heb ik totaal geen idee van… Als ik daar al een idee van zou hebben kan ik verder beginnen plannen (a.d.h.v. hoelang ik nog zal moeten sparen). Ik weet dat het geen subtiele vraag is, maar kan iemand daar ongeveer een getal opkleven?
Mijn reis naar NZ heeft me destijds (2005) -niet schrikken- 10.000 euro gekost voor 3 maand. Ik heb voor dat geld wel alles gedaan wat ik wilde: bungeejumpen, parachutespringen, een tijdje een auto huren, een tussenstop maken in San Francisco en de Cook Islands en vooral heel veel mooie dingen gezien en beleefd.
Ik wilde niet, zoals sommige meisjes die ik tegenkwam op reis, moeten sappelen om rond te komen en moeten kiezen of ik iets wel of niet wilde doen, puur om het geld! Zo ver ga je maar één keer… naja, twee keer dan tot nu toe in mijn geval.
€1000 per maand hoor ik vaak. Kan wel ongeveer kloppen. Hostels kosten 15/20 p/d, wat dus al gauw de helft van dat bedrag is. Liften is gratis en eten kan voor een paar euro per dag, uitjes zijn dan weer duur. Inclusief ticket koste mij dat voor drie maanden €4500, inclusief luxe uitjes (walvisspotten, gletjes wandeling) en een tussenstop in Azië.
Ik heb in 2011 net geen €2000 uitgegeven voor ruim drie weken rondreizen op het Zuidereiland inclusief Stewart Island (en binnenlandse vlucht retour). Het Noordereiland bezocht ik dmv weekendtripjes, dus kan ik wat minder goed aangeven.
Dit is in verhouding wel duur, maar ik heb in drie weken een groot deel van het Zuidereiland bezocht. Als je langer de tijd hebt, spreid je je ‘grote’ kosten wat meer uit. Zo heb ik in 1 week met dolfijnen gezwommen in Kaikoura, een boottochtje in Picton en een zeilboottochtje in Abel Tasman én een Gletsjerhike gedaan. Zulke tourtjes tikken aan (met dolfijnen zwemmen in Kaikoura is wel een enorme aanrader trouwens!). Gelukkig kan je in NZ ook heel mooi hiken wat nauwelijk geld kost als je het wat meer budget aan wilt doen.
Reken voor een hostel ongeveer 30 NZD p.d. Dat is omgerekend zo’n €18,5 euro. Ik heb gereisd met Stray en dat is voor 3 weken net zo duur als 3 maanden. Voor een paar euro p.d eten vind ik vrij krap! Probeer dan vooral samen te koken in hostels (vlees is vaak vanaf halve kilo’s) en je boodschappen te doen bij de grotere ketens zoals Countdown en Pak 'n Save. Wil je besparen op eten? Eet dan vooral lokale producten. Geimporteerde producten zijn een stuk prijziger! Maar af en toe een lekker hapje eten in een restaurant moet natuurlijk ook kunnen!
Een budget van €1000 per maand moet te doen zijn, zeker als je rustig reist. Maar ik zou het wel iets ruimer pakken. Je wilt niet daar niet enorm op een houtje bijten. Met €1500 per maand en een redelijk rustig reisschema kan je al heel veel uit je reis halen!
Hm oké, nog flink sparen dus
Ik denk dat ik via WOOF’ing (werken op boerderijen in ruil voor eten en onderdak) al ietsje kan besparen op logement en volgens mij is dat nog een interessante manier om de mensen en de streek te leren kennen. Eens rondkijken of er nog zulke mogelijkheden zijn.
Maar inderdaad, besparen op uitstapjes en activiteiten wil ik zeker niet doen, het moet namelijk de reis van mijn leven worden.
Mercikes voor de antwoorden, nu ben ik op weg