Maand naar Nieuw Zeeland

Hallo,

Ik ben onlangs 27 geworden en wou eens buiten Europa komen dit jaar :slight_smile:

Tot nu toe bleven mijn reizen altijd beperkt tot Frankrijk, Spanje, Slovakije enzo

Dit was ook altijd met maten en dan met de wagen, ik ben eigenlijk nog nooit echt alleen op reis geweest :paranoid:

Die reizen bestonden vooral uit feesten, snowboarden, surfen en wat europese natuur bezichtigen

Ik weet eigenlijk nog niet 100% waar ik heen wil. Tot nu toe heb ik vooral Nieuw Zeeland bekeken, maar ik denk ook vaag aan Maleisie, Zuid Amerika, en wie weet nog wat anders…

Aangezien ik vast werk, kan ik ongeveer voor een maand gaan.

Voor een groot land zoals Australië lijkt me dit dan ook te kort…

Qua bezigheden weet ik eigenlijk ook nog niet goed wat ik er allemaal wil gaan uitspoken. Sowieso wat natuur bezichtigen, als het betaalbaar is prolly ook wat duiken (heb ik vroeger even gedaan) en wat avontuurlijke activiteiten

Ik heb ook nog veel twijfels over “hoe” te gaan:

Ik kan via een reisorganisatie gaan en alles laten regelen, maar dan wel liefst gaan met jongeren… Dan zit ik echter wel vast aan een traject en moet dat nog wat meevallen qua reisgenoten en dingen die je doet.
Dit is ook vrij duur voor Nieuw Zeeland (+3000 euro), hoewel ik niet echt weet of je op een andere manier zoveel goedkoper uitkomt… (vliegticket, overnachtingen, (tent (heb nu zo’n rond 3sec ding, beetje lastig om mee te sleuren, tenzij ik het in een auto kan laten liggen) en andere nodige aankopen), (auto huren), dagelijkse activiteiten, eten, etc)

Ik kan ook gewoon een vliegticket nemen en daar verder zien, maar daar komen ook al meteen een hoop vragen mee naar boven:

Logeer ik in iets huisachtig? Of neem ik gewoon een tent mee? Beiden, kan ik me voorstellen, zijn lastig, aangezien je bijna iedere dag een plek voor te slapen moet fixen

Huur ik een auto, of ga ik liftend (ook nog nooit gedaan dus). En als je een auto huurt, is dat normaal dat je aan lifters vraagt om mee in de huurprijs te delen? (anders is huren voor een maand ook al vrij duur)
En als ik dan huur, huur ik dan best het kleinste el cheapo bakkie? of een iets grotere? of meteen een camper (wat prolly veel te duur is voor alleen te huren)

Openbaar vervoer zou ook nog kunnen, maar dan ben je meteen ook al een pak meer beperkt qua vrijheid

Ook het weer heb ik nog wat twijfels over. Ik wou gaan in Oktober / November ofzo (lente) en echt “vakantie” warm is het dan ook niet echt (niet dat ik heel der dagen op het strand ga zonnen hoor ;)), maar vooral voor camperen kan regen wel lastig zijn
regent het er eigenlijk meestal kort of wisselvallig zoals hier?

Ik heb al veel op het internet zitten rond zoeken en daar je vind je ook een overvloed aan informatie, maar daar ben ik eigenlijk een beetje in verdronken intussen (ben nog nog meer aan het twijfelen over alles dan voordien :p)

Hoi!
Ik zie dat je nog heel erg aan t twijflen bent over wat je nou eigenlijk wilt. En t doet me erg denken aan toen ik voor het eerst alleen op reis wilde naar een ver land! :wink:
Ik ben uiteindelijk 2 jaar geleden (ik was toen 26) alleen naar Thailand gegaan voor een maand. Overigens ook in oktober. En ik heb hier de tijd van mijn leven gehad!!! Thailand is zeker een aanrader om alleen te bereizen. En je hebt daar de meest geweldige/makkelijke reismogelijkheden. Ik heb er mijn duikbrevet gehaald, een jungletrekking gedaan, cultuur opgesnoven, gefeest en vooral heeel veel leuke mensen ontmoet! Je kunt alles bereizen met de trein/busje/goedkope binnenlandse vlucht. Bovendien is thailand ontzettend goedkoop. Ik was geloof ik in totaal 2000 euro kwijt (incl alles dus ook duikbrevet, biertjes drinken en excursies!) Als je er meer over wilt weten, vraag maar raak!
Grjs,
Jo
Ps. Bedenk eerst waar je heen wilt/wat je een mooi land lijkt en ga daarna pas alle praktische zaken invullen, zoals waar je slaapt, wat voor vervoer je kiest etc. Dan maak je het wat overzichtelijker in je hoofd…

Hoi,

Koop een retour ticket bij wereldcontact is de voordeligste, dan kun je kieze, reizen per bus,
maar ook een tweede hands auto kopen (doen meerdere jongeren) die ze dan ook weer goedkoop verkopen, je mag in nz overal kamperen, ook gewoon in de auto slapen dus, maar
een hostel of jeugd herberg is goed te doen. Denk wel aan je internationale rijbewijs.
Mensen, zeer zeker ook jongeren ontmoet je overal, neem de tijd voor een eiland en probeer niet beide in die 4 weken te stoppen, denk aan jetlag, het waait bijna nooit in nz maar juist wel in die periode neem kleding mee voor koud en warm weer.
Hoop dat je er iets aan hebt. met vriendelijke groet M.Nillesen.

Hey ik ben ook naar NZ geweest en heb daar 6 weken rond gezworven, ik heb een ticket geboekt via mijn reis bureau voor 1250 euro KLM en Air NZ krijg je dan ongeveer, geen pacific Airlines of singapore Airlines die zijn wel wat duurder.
Ik ben daar aangekomen in ChristChurch en heb daar geslapen in een backpackers dorm. kosten 24 dollar ongeveer 13 euro pp pn.
Uiteindelijk heb ik gekozen om met Stray een bus organisatie zoiets als Kiwi zoals hierboven al genoemt is. Dit is mij erg goed bevalen de mensen zijn allemaal wat ouder had ik het idee dan op de Kiwi bus en dat klikte goed. Ik betaalde toen 500 euro om beide eilanden te zien. Alleen geen eastcape gedaan en White island. De volledige tour moet je kunnen doen in 4 weken ben ik van mening maar blijf dan niet te lang hangen op je aankomst adres.
Verder reis je en ontmoet je zoveel mensen onderweg je communiceerd gewoon lekker met elkaar als je dezelfde instelling hebt :D.
Ik heb niet echt naar geld gekeken toen ikdaar was en hebdaarom wel veel leuke activiteiten gedaan. Toppers waren Bay of Island, Kaikoura Dolfijnen zwemmen, Waitomo Caves, Millfords sounds, Queenstown.
Queenie is echt super stad daar zijn alle Backpackers en is er erg veel te doen! Elke avond is uitgaans avond, je zei dat je dat ook wel leuk leek dus ga er heen en blijf er 2 a 4 dagen.
Tegenvaller was steward island omdat ik daar maar 1 dag was en je er lang niet alles kan zien, dus mocht je dit wel doen denk er om minimaal 2 a 3 dagen.
Leuke site is http://www.aatravel.co.nz/101/101-gallery.php?section=MustDo&regions=Nationwide&category_1=1&category_2=2&category_10=10&category_11=11&category_3=3&category_7=7&category_4=4&category_5=5&category_6=6&category_12=12&category_8=8&category_9=9&totCat=12&searchGallery=Search&101Id=Aoraki-Mount-Cook hier vind je leuke dingen.
Ja en doe het gewoon net als mij ga erheen ontmoet geniet zie en kom met een goed gevoel weer thuis.
En zorg ervoor dat je altijd een winddicht jasje hebt, savonds koelt het echt snel af daar.

Ik ben net terug van mijn tweede reis, waarin ik ook weer voor het tweede maal naar Nieuw Zeeland geweest ben. Het land heeft iets, ik kan het nog steeds niet helemaal precies omschrijven… Ik voel me er gewoon thuis :smirk:.

Hoe dan ook, toen ik in jouw fase zat (en hoe moet dat dan? En hoe gaat dat dan? What if… When should I…) had ik heel erg veel aan backpackerboard.co.nz. Een actieve groep van engelsen en kiwi’s die je de duwtjes in de goeie richting geven, heel erg fijn.

Ik ben beide malen (de eerste keer was ik 23, de tweede 25) alleen de hort op geweest. De eerste keer had ik een week vooruit mijn hostel gereserveerd, maar mijn jetlag viel enorm mee en het bleek eigenlijk niet nodig: druk is het niet zo in hun voorjaar.
Reizen wordt je makkelijk gemaakt: de engelse taal is voor ons 'ollanders toch vaak goed te volgen, er is redelijk goed openbaar vervoer (meestal wel een bus per dag), geen dorp zo klein of er is een VVV en de kiwi’s zijn trots op hun land en de toeristen dankbaar. Ze zullen je helpen waar ze kunnen.

Een maand is niet erg lang, maar vergeet niet dat als je werkelijk “reist” en dus geen languit-aan-het-strand vakantie hebt, dit je ook veel energie kan kosten. Dit is voor mij de heerlijkheid van het reizen, maar het kan je soms ook uitputten. Dan kan het heerlijk zijn om na een maand, vol van al die indrukken, je camera vol met foto’s en je hoofd vol met mensen die je nooit meer vergeten zult, in je vliegtuig naar huis te zitten, je eigen bedje in te kruipen (whoei! eindelijk weer een kamer voor jezelf!) en twee dagen lang te slapen en te leven op hollandse kroketten met mayonaise (althans, dat doe ik dus :wink:).

mooie kleine campertjes, niet te duur niet te groot.
in hostels slapen is prima, zijn schoon en vrij luxe.
aanspraak maak je bij bijna iedereen dus lijkt me ook geen probleem.
Waar wacht je nog op zou ik zeggen?
groet jona!

Als je met camper wilt gaan is een spaceship ook goed te doen. Maar een maandje NZ is zeker aan te raden (zou ik inderdaad ook veel eerder doen dan Australie) en gewoon retourticket. Niet iets met een organisatie. Lekker zelf reizen, kan makkelijk in NZ! Goede reis!

Bedankt voor alle replies tot nu toe.

Ik probeer ze allemaal zo goed mogelijk te bestuderen :slight_smile:

interessant… voor een bus pas en onderdak ben je dan ongeveer 600 euro voor een maand kwijt…
Is het niet lastig dat je op voorhand al moet beslissen waar je overnacht? Hoe kort op voorhand kan je dit beslissen? (ik ben op de meeste vlakken nogal “last minute” :p)
En als je zo’n backpacker zoekt om de wagen / camper mee te delen, is het dan normaal om zowel de huur als bezine kosten te delen? of wordt meestal enkel bezine gedeelt?

heb even in de lonely planet naar Thailand gekeken en bij de sectie “When to go” raden ze tot en met november af vanwege het regen seizoen. Qua prijs zal Thailand darentegen idd wel interessanter zijn. Had jij in oktober dan niet veel last van harde regen buien? of hoe zit dat?

bedankt voor de tip van wereldcontact. Heb net even een willekeurige vertrek en retourdatum in november uitgekozen en er zit er 1tje bij van 1350 euro, wat idd de goedkoopste is die ik tot nu toe ben tegengekomen (meeste zaten rond de 1500 / 1600 euro)
Een auto kopen was ik niet direct van plan, aangezien je daar toch enkele dagen mee kwijt speelt en je er altijd pech mee kan hebben
of ik 1 of 2 eilanden ga doen weet ik nog niet, dat zie ik misschien daar nog wel…

1250 euro voor de vlucht is idd wel erg “goedkoop”
maar 500 euro + overnachtingskosten is al ongeveer hetzelfde als een camper huren, maar dan met minder “vrijheid” zou ik denken…
Hoe koud was het er s’avonds ongeveer? en in welke periode was jij er?

bedankt voor de tip van he backpackerboard, ik zal het eens bekijken…
Wat bedoel je precies met “druk is het niet zo in hun voorjaar”? bedoel je het niet over koppen lopen is? of dat je niet zoveel andere backpackers tegenkomt om bv de reis mee te delen?

Ik heb hier even rondgekeken en 34 NZ $ per dag is echt wel een mooie prijs voor vervoer en slaapplaats!
Dan zou ik voor een maand op een 500 euro uitkomen.
Dit is echter wel een prijs in het laag seizoen, dus ik weet nog niet direct wat het in oktober / november zou kosten…
Hebben andere ook ervaring met deze campers? Want het lijkt bijna te goed om waar te zijn :wink:

Heb ook deze campers even bekeken. En deze is dus zoals ik al vreesde: te duur… Voor een maand betaal je hier bijna 1000 euro (dat is dus het dubbele van die hierboven)
Tel hierbij de vlucht kosten (1700 euro voor zover ik kan vinden) en dan nog het eten en alle activiteiten en dan ik zit al ruimschoots boven de 3000 euro. Nu heb ik nog niet echt een plafond voor mijn uitgaven vastgelegt, maar naar mijn gevoel is 3000 euro voor een reisje toch al wel wat eh :wink: (is ook ongeveer de prijs van die prefab reizen met een reisorganisatie)
Kan iemand me uitleggen waarom deze zo duur is vgl met die van hierboven? (of andersom, waarom die andere zo goedkoop is?)

ivm die grote prijs verschillen voor een camper te huren heb ik net deze site gevonden:

http://www.affordable-campervan.com/prices_affordable_campervan_hire.htm

Hier kosten campers in het laag seizoen ook 35 NZ $ / dag, maar in oktober novermber kosten ze 55 / 85 NZ $ / dag :frowning:

dus ik vrees dat die 34 NZ $ van hierboven, ook eerder iets van 55 / 85 NZ $ / dag zal zijn :confused:

ik vond het al te mooi om waar te zijn :frowning:

ja die prijzen in hoog- en laagseizoen verschillen enorm! wat ik nog kan aanraden is om te kijken naar juicy campers. Zij hebben ook ¨campers¨ vergelijkbaar aan die van de spaceships, maar volgens mij met een betere prijs! Wij hebben er veel van zien rijden en zagen er ook netjes uit… succes! De site heb ik zo 123 niet bij de hand…

ik heb hun site gevonden:

67 NZ $ / dag

als ik zo alle camper verhuur sites een beetje vergelijk vrees ik dat ik makkelijk 1000 euro voor een maand mag rekenen om een campervan te huren
dit lijkt me op het 1e zicht toch ook wat prijzig, tenzij ik het met iemand zou kunnen delen…

ja het blijft prijzig. Maar ik had niet door dat je alleen ging. Zou dan zeker kijken of je iemand kan vinden (via dit forum, via de organisatie zelf of andere internetbronnen…) dat scheelt enorm en misschien ook leuker? :slight_smile:

1. Wb je vraag over de Kiwi (s)experience: die accomodatie boek je ook gewoon wanneer jij er zin in hebt. Het enigste wat je beperkt met een dergelijke buspas (ook Magic bus en Stray (aanrader! bieden veel “speciale” dingetjes aan) is dat je hetzij een aantal busuren of en bepaald aantal trajecten koopt. Je belt ze op of zegt zelfs tegen je buschauffeur wanneer je weer verder wilt.

2. Wb delen van een auto: ik heb wel eens huur en benzine gedeeld destijds, voor kortere trajecten (als iemand al een auto heeft) deel je vaak alleen benzine, of spreek je zelfs een prijs af, of kook je voor hem/haar, of… wees creatief ;-).

3. Wb de Lonely Planet Thailand: yegh. Ik ben altijd een Lonely Planet fan geweest (Nz is erg goed, Oz, hoewel wat popie-jopie ook goed), maar de Thailand versie van dit moment is gewoon uitgemolken en te vaak niet correct. De Rough Guide schijnt beter te zijn.
    Wees niet bang voor regen, die is op sommige plekken warmer dan de koude douches in je guesthouses ;-). Ik ben er afgelopen november even geweest, maar heb er (ik denk ook ivm het verschuiven van de moesson) niet veel last van gehad.

4. Wb auto kopen: voor 1 maandje, gewoon niet doen. Handvat is zeker een week uit te trekken voor de aanschaf en een week voor de verkoop, ivm een goede vinden, bod doen, op naam zetten, verzekering, enz.

5. 1350 incl alle bijkomende kosten? Doen! Goede prijs m.i. Het koelt aardig af in de avonden (zeewind, NZ is wat dat betreft gewoon een groot eiland, warme lucht waait zo weer over). Hoe zuidelijker, hoe kouder trouwens: het noorden is subtropisch en heeft heel soms in de winter wat vorst aan de grond, terwijl het in het uiterste zuiden lekker kan sneeuwen in de zomer…

6. Niet zo druk in hun voorjaar = je kunt gewoon aankomen in een dorpje en toch nog een slaapplek voor de nacht krijgen.

7. Wb huurprijzen van campers/auto’s: let even goed op: dit zijn vanaf prijzen en de goedkoopste zijn snel weg. Voor een goeddekkende autoverzekering ben je soms nog een tiental extra dollars per nacht kwijt: check dus goed je acces-fee (rond de 1000-1500 zelf moeten betalen is niet vreemd: bij mij was dat meer dan de huurauto in Nederland waard zou zijn geweest… :stuck_out_tongue: Zoek eens naar “car relocations”, hierbij rijd je auto’s/caravans terug van een plek naar de verhuurmaatschappij: dit is wel heel erg aanbod-afhankelijk en wellicht dus niet zo handig als je korter gaat, maar het is een optie.
    Wil je beide eilanden gaan doen, dan is het trouwens normaal om je camper aan de ene kant te laten staan en aan de andere kant een nieuwe op te pikken: goedkoper dan met je camper op de ferry!

Vraag je ook even goed af of je je helemaal op je gemak voelt als meid alleen in een camper… Ben je hier lid van de ANWB, dan heb je ook daar dekking en soms zit het bij je huur in: misschien ook handig om te checken!

bedankt voor de tips!

ik heb intussen nog eens wat verder gehoort onder vrienden, maar niemand kan / wil dus mee
en om op het internet nu nog “geschikte” mensen vinden om mee te gaan is misschien al wat laat

thailand is qua weer idd wel beter te doen dan ik 1st dacht. Heb er eens met maat over gesproken die er geweest is in september en toen viel het iig goed mee
wel vraag ik me af om het zo geschikt is om voor 1st alleen door te trekken (buiten toeristen spreekt niemand er een verstaanbare taal en ze zijn naart schijnt ook iets opdringerig (“afripperig”?)

auto kopen ga ik idd niet doen en ivm auto / camper huren zag ik toch op zeker 1 v die sites dat het all in was (heb het niet bij allemaal zover uitgezocht)

en euh… ik ben trouwens geen meid hoor :stuck_out_tongue:

Hahaha, ik heb je naam inderdaad verkeerd gelezen! Alleen reizen voor mannen verschilt namelijk best wel van alleen reizen voor vrouwen (ik zou wel willen dat het niet zo was, maar ja :slight_smile: ).

Ga er in Thailand gewoon vanuit dat je in ieder geval 1 maal afgezet wordt, bijna iedereen daar doet het en bijna iedere toerist gebeurt het. Je hostel is namelijk afgebrand, of was een drukfout in je reisgids, of… nou ja, in ieder geval weet het mannetje waar je nu mee staat -heel erg toevallig- de perfecte vervanging voor jou!

Ja, bovenstaand verhaal klinkt me erg bekend in de oren :)) Maar deze praktijken zijn echt niet dramatisch!! Meestal word je opgelicht door mensen met een kleermakersbedrijfje of die hun tuktuk willen verhuren, en (zoals ik het heb ervaren) met name in grote steden als Bangkok. En nou ja, dan zit je in die tuk tuk en wordt je afgedropt bij een kleermaker… het is mij ook overkomen, maar ja dan loop je gewoon weg. Tis wel weer een mooi verhaal :wink: Ze zullen je in ieder geval nooit achterna komen en je bedreigen oid. Dit is dan meteen ook weer het grote voordeel van Thailand, je voelt je er heel veilig! Ik zou t als eerste backpack-land zeker aanraden. Het is namelijk wel echt ingesteld op toeristen en je zult ook veel andere backpackers tegenkomen. Met de locals communiceren wordt idd moeilijk, maar als je je best doet, kun je met handen en voeten een heel eind komen, als je er behoefte aan hebt. Ik vond het juist geweldig om ook een beetje een cultuurshock te ervaren. Dan heb je namelijk wel echt het gevoel dat je op reis bent!
Mijn ervaringen met de Lonely Planet van Thailand zijn prima, maar dat was de editie van een paar jaar geleden. Heb ik dus geen ervaring meer mee. Maar je zou die van je vriend misschien een keer kunnen lenen, om een beetje in te lezen.
Succes in ieder geval en mocht je nog meer informatie nodig hebben voor een goeie keuze dan hoor ik het wel! :slight_smile:
Gtjs,
Jo

ondanks al jullie goeie tips, ben ik er nog steeds niet echt uit…

heb alles net even enkele weken links laten liggen, maar november komt weeral een pak dichter bij intussen…

intussen ben ik dus ook lichtjes thailand aan het overwegen

1 van de dingen die ik mij nog afvraag is: wat doe je met bagage als je geen eigen wagen / camper hebt (zowel in thailand als NZ)

dat lijkt me nl wel een sleur… dan moet je al na je busreis ofzo 1st naar hostel om daar je bagage te droppen, niet?
of gaan die bussen sowieso al van hostel naar hostel ipv van attractie naar attractie?

vooral voor thailand is dit belangrijk, aangezien je daar niet echt zelf met een wagen of camper gaat rijden :wink:

verder lijkt in NZ na lang wikken en wegen een camper voor 1000 euro misschien toch nog wel een goede keuze…

als je nl rekent dat zijn bus pas ook 300-500 euro kost, overnachten in hostels 300-400 euro, dus samen zo’n 600-900 euro
met eten in een camper kan je waarschijnlijk ook nog wel 100 euro uitsparen… (dus 200 euro ipv 300 euro)
maar bij zo’n bus pas kreeg je wel vaak korting bij vanalle attracties enzo… laten we ruwweg ff schatten op 200 euro goedkoper voor een maand… (dus 400 euro ipv 600 euro)
vliegtuigreis zal bij beiden zo’n 1400 euro zijn

dan is het totaalplaatje:
camper: 1400 + 1000 + 200 + 600 = 3200 euro
bus+hostel: 1400 + 750 + 300 + 400 = 2850 euro

die 350 euro lijkt me op zo’n groot bedrag misschien toch wel de moeite waard voor totale vrijheid…

maar dan moet het wel natuurlijk zo zijn dat die 1000 euro voor een camper huren “all in” is (heb nog steeds niet gezocht achter of alles van verzekering enzo er in zit)

maar… dan heb je natuurlijk ook weer thailand als mogelijkheid voor maar 2000 euro in totaal…

thailand heeft als voordeel dat het cheaper is, dat het er waarschijnlijk beter weer is
als nadeel zit je er wel met meer gevaarlijke dieren en ziekten als ik me niet vergis (moet je je dan ook niet inenten enzo?)

ook qua veiligheid van de avontuurlijke attracties zal het in thailand denk ik wat minder zijn (die maat van me had iig spijt dat ie de cheapste rafting had genomen… hij was blij dat ie levend beneden was geraakt :p)

mja… ga het komende dagen weer wat laten bezinken en dan moet ik binnenkort echt eens een knoop gaan doorhakken waar ik naar toe ga…

Ik ben van mening dat wanneer je naar NZ gaat en je daar een Camper gaat huren je meer van zal zien dan dat je met een busreis gaat.
Ik zie dat je een wat makkelijkere vakantie wil en niet teveel met je bagage wil zeulen.

Maar even afwegen vanuit mijn perspectief.

Busreis: benzine, gids, je wordt afgezet bij de hostels, redelijke vrijheid aangezien je overal uit kan en wat langer kan blijven en met de volgende bus dag weer verder kan.

Camper: kost benzine, geen gids, wel gewoon eigen luxury, heel veel vrijheid.

En wat betreft Thailand hoelang wou je daarheen en dan 2000 euro uitgeven ?
Voor bijv. 4 weken thailand excl vlucht ben je echt geen 2000 euro kwijt.

Wat ik wel zou doen in thailand is gewoon met openbaar vervoer gaan om zo wat meer onder de cultuur te komen. Aangezien NZ vrij westers is heb je daar niet zoveel andere dingen als in nederland behalve dat ze wel veel vriendelijker zijn.

In Thailand rondom de rijkere gebieden valt de malaria wel erg mee, je ziet ook in gebieden dat wanneer er meer rijkdom is om malaria tegen tegaan het ook minder verspreid wordt. Ga je naar de echt platte land gebieden is dit natuurlijk anders, neem gewoon malaria pillen en een muskieten net mee en zodra je denkt dat je gestoken bent en er onstaat een nasty plek en je krijgt koorts neem dan een paar pillen tegelijk. Of informeer gewoon bij de GGD (dat is dacht ik hoe het heet).

Dit zou ik afwegen bij je beslissing.

Jongens vergeet die campers. Ik ben een jaar wezen backpacken, 10 maanden naar Oz en 2 maanden Nieuw Zeeland. Ik heb toen een soort van klein busje gekocht, je kent ze vast wel van die VW hippie vans die je overal door Australie vooral kunt vinden. Ik heb gekocht op een caryard voor NZ$ 1000, samen met andere packpackers wezen rijzen en dus benzine verdeeld, de mooiste tijd van mn leven gehad, en na 2 maanden mijn bussie voor NZ$1400 zelfs verkocht. 400 winst dus. Dit is de goedkoopste manier en nog belangrijker, de meeste sfeervolle om zo veel mensen te leren kennen, feesten en met zn allen natuurlijk wezen bungeejumpen bij de Nevis, 134m!! Geweldige plek NZ, veel plezier

Ik ben 3 maanden naar NZ geweest en heb daar rondgereisd met Magic http://www.magicbus.co.nz/ Als het je eerste trip is naar een ver land, is dit toch wel erg relaxt; je hoeft niet zelf je weg uit te stippelen maar wordt lekker overal naartoe gereden en recht voor je hostel gedropt. Verder ontmoet je telkens veel mensen in de bus en in de hostels. Het gaat allemaal heel relaxt, je hoeft je nergens zorgen om te maken. Misschien kom je met een eigen camper en bus wel op meer plekken, maar op de belangrijkste hot-spots kom je ook met Magic (of andere busmaatschappijen). Tsja… het is natuurlijk maar net wat je wilt! In ieder geval is Nieuw Zeeland een prachtig land, vooral het Zuideiland vond ik erg mooi.

Succes met je keuze en alvast een fijne reis!

xxx Paxxie