Beste Lezers,
Heb al een tijd op het forum en andere sites doorgelezen voor het één en andere over een wereldreis. Nu heb ik al een aantal ideeën over mijn reis.
Voor diegenen die graag wat achtergrond informatie willen zien voordat ze mijn wilde plannen gaan bekijken. mijzelfvoorgesteld
Wereldreis
Begin: Januari 2011
Reisduur: 8 maanden
Gezet budget: €15.000
Hoe: Met een rugzak reizen via alle mogelijke vervoerswijzen.
Met wie: Mogelijk met een kameraad/onbekende reisgenoot of alleen. Mijn zus gaat in elk geval ook mee. Maar zal niet continu aan mij vast blijven hangen, ze wil juist graag 1 land bezoeken en daar werken.
Voor de route klik hier
Planning
Januari (vanaf week 1) -> 3 weken Nieuw Zeeland. (de tijd is niet zeker)
Februari - mei -> 3 maanden Australië.
Mei - Juni -> 1 maand India (staat nog niet vast)
Juni - Juli -> 1 maand China
Juli - Augustus -> Siberian Express naar Rusland. (Trans Mongolië express)
Augustus Rusland, einde.
Als mijn budget nog niet op is. Wil ik graag nog doorreizen naar Amerika.
Maar dat plan ik liever later.
Inleiding per land
-
Nieuw Zeeland
Nieuw Zeeland zal voor mij een soort van vakantie zijn.
Hier wil ik rustig aan gaan acclimatiseren de Jetlag weg toeven. Het land bezichtigen en in iets meer comfort baden dan de volgende landen die ik kom te bezoeken. -
Australie
In dit land is het idee om 2 maanden aan het werk te gaan om de cultuur te proeven. Druiven plukken, schapen scheren, koeien melken, taxi rijden, barman wat dan ook. In het weekend de omgeving verkennen. Overnachten op een vaste plek dichtbij het werk. Primitief. De laatste maand/1,5 wil ik graag rondtrekken door het gehele land en overnachten in Hostels In mei vertrek ik dan naar een ander land. -
India
In India wil ik graag in een maand rondtrekken.
en alles bezichtigen. Het slapen kan in hostels/jeugdherbergen.
Het land staat nog niet vast om te bezoeken.
-China
Een maand in rondtrekken en veel bezichtigen.
Het slapen kan in hostels/Jeugdherbergen
- Siberian Express
Zou graag de Trans Mongolië Express nemen.
De exacte duur hiervan ben ik nog niet over uit.
Dit is mijn schema/doel tot nu toe.
Belangrijk is dat ik niet vast wil zitten aan het schema. Als ik het enorm naar mijn zin heb in Australië en wil graag langer blijven. Wil ik dit graag tot de mogelijkheden behouden en misschien kom ik dus niet verder dan 1 land.
Vragen/Adviezen/tips
Zoals jullie in mijn vorige thema hebben kunnen lezen is dit globaal wat ik wil doen. Naarmate moet het steeds specifieker en tastbaarder worden. Heb nog geen duidelijk beeld wat ik precies in de landen wil gaan doen en wat je niet mag missen.
NB: Waarschijnlijk zullen hier vragen komen te staan die al vele malen eerder zijn beantwoord in andere topics. Mijn excuses hiervoor. Ik heb veel gelezen via sites en deze website maar nog lang niet alles. Je kunt ook de linkjes plaatsen waar het beantwoord wordt. Wil het namelijk graag centraal houden zodat ik tot jullie ervaringen/antwoorden gelijk toegang heb. :zon02:
-
Wil graag mijn Macbook Air meenemen. Zodat ik veel informatie via eventuele Wifi spots kan bereiken en foto’s erop kan zetten/versturen naar een site/familie. Weblogje kan bijhouden en af en toe kan video bellen/skypen naar mijn familie en vrienden en natuurlijk hier ervaringen/tips/vragen geven! Wil hem dan meenemen in een veilige sleeve met daaromheen een waterdichte zak. Is dit wel z’n goed idee?
-
Boeken. Er is een boek die iets in de trant heet als “de mooiste plekken op aarde” of dergelijke. Weet iemand hiervan de exacte benaming van?
Welke boeken zijn goed/geadviseerd om te lezen met de landen die ik graag wil bezoeken? Ben lid van de Bibliotheek dus kom maar op. -
Is mijn planning realistisch?
-
Is mijn budget realistisch?
-
Heb op dit moment alleen nog maar desktop research gedaan. Bij welke instanties kan ik het beste informatie halen over een wereldreis, hoe met visums, vaccins, tips etc? Het liefst in een fysiek gesprek.
-
Visums, hoe hebben jullie het gedaan?
-
Reizen. Hoe kan ik het het beste aanpakken?
Een allroundticket zonder tijdlimit of per keer een vliegtuig boeken? -
Trans Mongolië Express hoe kan ik dit het beste regelen en wat voor haken en ogen zitten hier nog bij?
-
Wat zijn valkuilen in een wereldreis?
-
NL rijbewijs met een internationaal rijbewijs via ANWB ook geldig in Australië? Kan ik daar zo een auto kopen/huren?
-
Welke landen zijn ook bijzonder aan te raden? (wel beetje in Azië natuurlijk)
Als jullie zelf nog ideeën/opmerkingen/adviezen/tips of wat dan ook hebben.
Ik hoor het bijzonder graag!
Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken!
Zoals jullie nu kunnen zien zit ik vooral nog in de oriëntatie fase.
Vanaf nu probeer ik het ook steeds tastbaarder te maken. Zit vol enthousiasme en gedrevenheid. Maar wil het zo realistisch mogelijk bekijken. Want denk niet dat het altijd even makkelijk wordt, op z’n zachtst gezegd.
Met vriendelijke groet,
Mark