Rondtrekken in Nieuw-Zeeland 6-8 weken

Hallo forumbezoekers,

Begin maart wil ik 6-8 weken naar Nieuw-Zeeland toe >>>. Nu zit ik nog te twijfelen aan de duur van mijn reis. Ik zit momenteel nog in Australië en ik graag wil ik het hele eiland goed zien. Hoeveel tijd heb ik daarvoor nodig? Ik heb zelf 6-8 weken in gedachten. Ik zie op het forum ook vaak 4 weken staan, dus vraag mij af of 8 weken niet te lang is in Nieuw-Zeeland.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,
Pieter

Hoi Pieter

Hier ben ik weer, 4 weken vind ik veel te kort. Houd 6/8 weken zeker aan. Je wilt naar het noorden en zuiden?
Hoe wil je dat gaan doen?

Gr. Dennis

In 6-8 weken is voldoende om alle highlights van Nieuw Zeeland te zien en te doen, want in 4 weken kun je al heel veel van beide eilanden zien. Heel veel mensen ‘doen’ het inderdaad in 4 weken, vaak hoor je dat dat te kort is. Op dit forum las ik ooit de tip dat Nieuw Zeeland niet veel groter is dan Groot Brittannie en dat als je daar een paar weken voor vakantie naar toe gaat dat je daarover niemand hoort dat het te kort zou zijn.
Zelf heb ik afgelopen november en december ook 4 weken over beide eilanden gedaan en daarna nog een week bij familie. Het reistempo ligt hoog, maar goed te doen hoor.

Bij het plannen van onze reis heb ik veel gehad aan de planning van georganiseerde reizen; dan krijg je en een idee van wat de mooiste/leukste plekken zijn en wat haalbaar is qua tijd.

In 6 weken kun je zeker wel alles gezien hebben,met een relaxt tempo om te reizen!

8 weken zou ik persoonlijk zelf te lang vinden,of je moet het fijn vinden om op veel plekken meer dagen te blijven.

Wij hebben er 6 weken rondgereisd en dat was goed te doen niet te lange dagen om te rijden.
Wij zijn op het noorder eiland begonnen en toen naar het zuiden.

Heel persoonlijk natuurlijk, Auto camper openbaar vervoer (wat alleen te doen is met de backpackersbussen)

3 weken Noord eiland krijg je een goede indruk. Wij hebben regelmatig gasten die in 3 weken noord en zuid eiland doen. Dan moet je echt gaan schrappen en redelijk doorrijden. Maar je bent op vakantie en je wil genieten van je omgeving, toch niet er alleen maar geweest zijn:-)

Over het algemeen is iets meer tijd besteden op het zuid eiland een goede aanbeveling. Persoonlijk zou ik zeggen 50/50

3 weken op ieder eiland is inderdaad voldoende om een goede indruk te krijgen van beide eiland. Uiteraard adviseren wij een camper maar een auto is ook goed te doen. Ligt aan je budget natuurlijk en persoonlijke voorkeur. Campings zijn goed ingericht en schoon! De meeste hebben ook Cabins die je kan huren. Een soort trekkerhutten met meestal eigen douche toilet en beperkte kookgelegenheid.

De grote van Nieuw Zeeland is inderdaad te vergelijken met de UK maar de wegen zijn totaal anders! Hier rekent men in reistijden niet in km’s Snelwegen zijn hier op een paar “echte” rond de steden niet meer dan 80 KM wegen in Nederland. Vaak door dorpen waar je dan weer 50 mag, sorry moet. Dus alles bij elkaar kost het je veel meer tijd. De meeste interessante plekken liggen natuurlijk 9 van de 10 keer niet aan de snelweg:vak02:

Nee 6 weken geeft je genoeg tijd, 8 weken geeft je de tijd om bijvoorbeeld een paar tracks te wandelen en een paar dagen op 1 plek te blijven en te genieten!

groet,
Rob, Paihia

Een camper, zeker als die een certificaat heeft van " self contained" geeft je veel meer vrijheid. Uiteraard zijn die weer wat duurder dan de omgebouwde busjes…

Het is heel persoonlijk maar wij hebben er 3 maanden gezeten en hebben ook langer gezeten op 1 plek. Namelijk in Auckland en Christchurch. Wij hebben de eilanden gedaan met een auto en motels ging perfekt dit was in de maanden janauri, februari en maart.

gr van Moira

Januari, februari en maart zijn over het algemeen qua weer stabiele zomermaanden. De schoolvakanties zijn achter de rug de (bijna) niets hoeft vooraf geboekt te worden dus alle vrijheid om te gaan en staan waar je wilt.
Rob
http://www.camper-huren-nieuwzeeland.nl/blog

Tja en hier ben ik weer: vier weken is echt niet te kort.:nod:

MAAR: Te lang bestaat niet mbt een bestemming. Ik ben al 33 jaar in Nederland en ben nog steeds niet aan Groningen toegekomen :hihi:

Maar serieus: 4 weken geven je een hele mooie indruk en alle highlights, maar 6 weken vul je met net zoveel gemak en 8 weken ook! Dus als je de tijd hebt: lekker die tijd nemen!!

Ik ben het helemaal met Hink eens.
Zelf had ik wel meer tijd op het noordereiland willen hebben. Wij hadden vooral veel tijd voor het zuidereiland uitgetrokken omdat dat volgens de meeste mensen mooier is. Het is anders, maar ik vind het noordereiland niet onderdoen voor het zuidereiland en had graag meer tijd rondom rotorua en tongaririo gehad.

Ik ben zelf 3 maanden in Nieuw Zeeland geweest en heb nog niet alles gezien. Zo heb ik 1 maand in Auckland gewoond, daarna 1 maand het noordereiland rondgereden en daarna 1 maand het zuidereiland en er zijn nog plekjes waar ik naar terug wil. Nu ga ik er wonen dus nog genoeg kansen om nog meer te gaan zien van Nieuw Zeeland. Nog anderhalve week dan ben ik er weer te vinden.

Ja, ik begrijp ook niet altijd waarom veel mensen denken/vinden dat het Zuider Eiland het mooist is en je het Noordereiland er maar eventjes bij doet. Ik kan echt niet zomaar een keus maken tussen die twee. Vooral ook omdat ze zo verschillend zijn.

Ga bijvoorbeeld maar eens in het Tongariro NP staan en probeer vol te houden dat het Zuidereiland mooier is…

En Mount Egmont/Taranaki met zijn fraaie vulkaankegel. En het mooie oostelijk deel van het Noordereiland, dat meestal overgeslagen wordt, zoals rondom Gisborne. Verder Rangitoto Island, Waiheke Island, Coromandel Peninsula, enz.

Op 17-4-2016 is een topic van mij binnengekomen “New Zealand Summer Tour”. Het gaat over een gelijknamige serie van 31 filmpjes, die door een filmploeg zijn gemaakt. Die ploeg heeft beide eilanden gedaan, maar zijn wat langer op het Noordereiland gebleven dan op het Zuidereiland. Dat is gemakkelijk verdedigbaar. Het Noordereiland heeft een relatief lange kustlijn door zijn merkwaardige vorm met allerlei uitstulpsels zoals peninsula’s. Die filmploeg heeft voornamelijk ongeveer de kustlijn gevolgd. Ik heb daar nog geen reacties op gezien.