4 weken rondtrekken

Beste mensen!

In mei vertrek ik richting NZ om daar samen met mijn reisgenootje 4 weken rond te trekken. Het plan is om met een camper rond te trekken. Ik heb een ruwe planning gemaakt van wat we willen zien. Ik heb geen idee of dit haalbaar is en zou van jullie mede reizigers graag advies en tips willen van wat wel haalbaar is, wat jullie zouden schrappen of juist toevoegen. Alvast super bedankt!! :zon02:

Groetjes Talitha :dag:

Dag 1 en 2 Auckland (Mount Eden, Misson bay)
Dag 3 Bay of islands (cruise door de bay?) Hole in the rock
Dag 4 & 5 Cape Reinga (kauri bomen, rit over ninety mile beach) Sandboarden in de duinen? Waipu caves Pirus falls op de terugweg richting Corromandel. Mauori dingen
Dag 6 Corromandel (Pinnacles Walk 12 km 2 days? Ik weet niet zeker of deze hier precies is en of dat verkort kan)
Dag 7. Hobbiton en Waitomo grotten
Dag 8. Rotorua Dagexcursie: geometrische hoogtepunten zoals Wai-O-Tapu, Lady Knox geiser, borrelende modderpoelen, Rainbow mountain en de Waimangu volcanic Valley. Lake Tikitapu (blue lake) Lake Totokakahi (green lake), the burried village en Lake Tarawera.
Dag 9 Route langs Lake taupo naar Tongariro crossing (staan 3 dagen voor maar in de reisboekjes staat dat je ook een excursie kunt doen van een route van 19 km lang met een totale duur van 7 uur inclusief stops en een gids)
Dag 10 Forgotten world highway Taumarmu, Whanganui journey NP 145 paddle boading (ik weet niet of dit verstandig is gezien de planning)
Dag 11 nog een stuk rijden schat ik naar Wellington en dag 12 Wellington (Sandtrails Hokinga)

Zuider eiland

Dag 13 oversteek via Marlbourough sounds naar Picton. Rijden naar de rand van het Abel Tasman NP.
Dag 14, 15 en 16 Abel Tasman NP 3 dagen
Dag 17 Via Nelson Lakes NP en de Buller River naar de westkust. Pancake rocks bezoeken. Kustlijn naar beneden rijden.
Dag 18 Fox/Franz josef Glacier fox is goedkoper, met begeleiding en in het donker is er een bos met gloeiwormen.
Dag 19 en 20 Queenstown (Luge (sort of go kart), skyline gondola Bob’s peak.
Dag 21, 22 en 23 Te Anau, Milford sound en doubtful soudns. Mitre peak en Bowen watervallen. Overnight cruise.
Dag 24 Lake wanaka (eventueel sky diven) Mt Cook.
Dag 25 Mt Cook en Christenchurch
26 en 27 Christchurch vanaf hier naar Kaikoura rijden om walvissen te spotten.

In mei is het al aardig koud aan het worden op het zuidereiland. Ik zou daarom sowieso starten op het zuidereiland.

De pinnacles walk is zeker de moeite! Hij is goed in 1 dag te doen. Maar je ziet dan niet meer zoveel van coromandel. Ik zou de dag 7 in coromandel doen, en dan hobbiton en waitomo overslaan. Maar dat is echt persoonlijk. Ik vond die namelijk wat tegenvallen.

Idd de tongarro crossing is 19 km, deze moet in een dag. Wel zou ik zorgen dat je de nacht ervoor en de nacht erna in de buurt blijft van de crossing, t is erg zwaar. Je loopt wel t risico op slecht weer in deze tijd van het jaar… Wanneer het weer slecht is kun je de crossing niet doen. Maar het national park is ook zeker de moeite mocht je de wandeling niet kunnen doen.

Dag 17 is teveel, deze zou ik miss van abeltasman afhalen.

Het is een drukke planning maar als je het niet erg vind om flink door te rijden, redelijk te doen.

Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik t wel :slight_smile:

Ten eerste hartelijk bedankt voor de tips Moesyx!!!

We zijn helaas genoodzaakt om op het Noordereiland te starten. Mijn reisgenootje woont daar namelijk en we reizen samen daarna door NZ waarna zij op het Zuidereiland zal blijven om verder te reizen en te wonen.

Waitomo hebben we geschrapt maar Hobbiton wil ik persoonlijk wel erg graag zien dus die houden we erin. We hebben nu een halve dag speling erbij ongeveer.

Ik vroeg mij af of het Noorden (cape Reigna) echt de moeite waard is om naar toe te rijden of dat we het beter bij de bay of islands kunnen houden en dan meer dagen spenderen in het midden van het land?

Is het wel verstandig om zo ver het zuiden in te trekken in de herfst of voorwinter van Nieuw Zeeland? Kan je je niet beter beperken tot het Noordereiland en eventueel het noordelijk deel van het Zuidereiland? Op het Noordereiland is ook heel veel te zien. Je zou dan ook het mooie oosten van het Noordereiland mee kunnen nemen richting Gisborne, de Waioeka Gorge, East Cape, enz. En je zou een ronde rond Mount Egmont kunnen doen vanuit Stratford.

Geen idee of dat verstandig is. Mocht het weer tegen zitten kunnen we onze route nog altijd wijzigen. Mijn reisgenootje woont al vanaf oktober op het Noordereiland en zij heeft daar ondertussen al veel gezien. We beperken ons daarom niet tot het Noordereiland. We willen samen zoveel mogelijk van het Zuidereiland zien waarna zij ook daar zal blijven en ik terug naar NL zal gaan. Vandaar dat we ook voor deze route gekozen hebben.

Om in Stratford te komen, kan je The Forgotten World Highway nemen vanuit Taumaranui. Die weg schijnt zeer de moeite waard te zijn. Na het rondje Mount Egmont/Taranaki kan je via Wanganui in Wellington komen.

In de zomer zal het druk zijn in die gebieden. Maar mei is in de herfst en de voorwinter, dus ik denk laagseizoen. Die gebieden zijn iets dichter bij de evenaar. Dus het zal daar warmer zijn.

Op het Zuidereiland zijn ook Akaroa op Banks Peninsula en de albatrossen op Otago Peninsula aan te bevelen. Neem ook ruim de tijd voor Picton. Queenstown is ook heel mooi en gezellig. In de herfst is het park zo mooi met herfstkleuren. Arrowtown is ook mooi met klassieke huizen. Te Anau vind ik niet veel aan.