Hoi wij gaan met een camper door nieuw zeeland reizen, maar nu twijfelen we of we ook een tomtom mee moeten nemen. Staan de wegen goed aangegeven?
Opzich is het wegennet niet moeilijk en goed aangegeven in NZ. Wij hadden wel een navigatie mee en hebben er veel plezier van gehad. Met name om hotels te vinden en eventueel speciale plekken die dan weer niet super goed aangegeven staan zoals de Split Apple rock in Abel Tasman. Dankzij onze navigatie waren we er zo.
Ik zou m meenemen. Als was het maar om de discussies te vermijden en wanneer nodig een tankstation
Veel plezier in NZ! gaat vast lukken.
Ik zou mijn ogen liever gericht hebben op de natuur en omgeving dan op de tomtom.
Er zijn maar een paar wegen. Haal bij de eerste top 10 camping een landkaart een je komt overal.
Hoelang ga je trouwens?
We gaan precies 4weken rondreizen…denk 1,5 week noordereiland en 2,5 week zuider eiland, maar hebben nog niks vasgelegd als het gaat om campings en bootovertocht.aangzien we in november gaan dus niet hoogseizoen.
De verdeling is goed. Je gaat achteraf toch zeggen dat je wat langer nodig had. Dat zegt iedereen. Er zit ook wel wat in. Wil je van beide eilanden alle hoogtepunten zien dan heb je al minimaal 6 weken nodig. Als je flink doorkachelt dan kun je in 4 weken enorm veel van nieuw zeeland zien.
Om tijd te besparen zou ik het uiterste zuiden van het zuidereiland overslaan en het oosten van het noordereiland. Niet dat het daar niet mooi is maar omdat je maar 4 weken hebt.
Dus wel milford sound meepakken maar verder naar het zuiden is het minder spectaculair.
Vergeet niet de oostkant van mount cook mee te pakken en de coromandel peninsula.
Bedankt voor je snelle reactie ‘schoentje’.ik weet 4weken is te kort maar helaas mag niet langer van de baas:( ik heb al wel een globale planning gemaakt. Vraag me af het het haalbaar is.
Dag 1 Aucland-Bay of Islands
Dag 2 Bay of Islands
Dag 3 Bay of Islands-muriwai beach
Dag 4 Muriwai Beach-Coromandel
Dag 5 Coromandel-hahei
Dag 6 Hahei-Taupo
Dag 7 Taupo-Tongariro np
Dag 8 Tongariro np (crossing lopen)
Dag 9 Tongariro np
Dag 10 Tongariro np -Wellington
Dag 11 Wellington-Picton-Nelson-Abel Tasman np
Dag 12 Abel tasman np
Dag 13 Abel tasman np
Dag 14 Abel tasman np-Punakaiki
Dag 15 Punakaiki-Franz Jozef Glacier
Dag 16 Franz Jozef glacier-lake Matheson-Fox glacier
Dag 17 Fox glacier-Queenstown
Dag 18 Queenstown-te Anau
Dag 19 te Anau -milford Sounds
Dag 20 milford sounds
Dag 21 milford sounds- Invercargill
Dag 22 Invercargill-Langs de kust naar Oamaru
Dag 23 Oamaru- Mt Cook Village
Dag 24 Mt cook
Dag 25 Mt Cook -lake tekapo
Dag 26 Lake tekapo
Dag 27 lake tekapo-Christchurch
Dit is ongeveer wat we willen doen als route.we zijn wel ochtend mensen en staan dus vaak vroeg op en autorijden vinden we ook niet vervelend.je kan ook vaak stoppen onderweg neem ik aan.
In queenstown zou ik toch de tijd nemen om wat te doen. Dit is een erg mooi gebied en je kunt hier allerlei extreme dingen doen als bungeejumpen (134) meter en in jetboat over de shotoverrivier. Invercargill kun je overslaan, ik zou via alexandra naar oamaru rijden.
Sta vroeg op voor de lange rit van fox naar queenstown. Deze rit is prachtig.
Abel tasman zou misschien een dag minder kunnen.
Vergeet niet te stoppen bij cathedral cove op coromandel.
Vergeet je rotorua niet?
Rijd aan de oostkant van lake taupo. deze kant is veeeel mooier.
Denk er eens over om oamaru te laten vallen en via het binnenland omhoog te rijden. Ik neem aan dat je naar oamaru wil voor de pinguins.
Dit valt een beetje tegen laat ik het zo zeggen en het binnenland is prachtig.
De kust in die regio is niet zo spannend.
Walvissen kijken in Kaikoura???
Rotorua gaan we ook heen.dacht vanaf Hahei richting Taupo dan kom je er langs en dan willen we wel z’n park bezichtigen.
queenstown lijkt ons wel leuk om heen te gaan maar gaan niet voor de extreme spotten die je daaf kan uitoefenen…vandaar niet zolang daar.
Ik dacht Invercargill is wel leuk en. Dan helemaaal langs de kust omhoog.zag er op google earth wel mooi uit en we komen wel echt voor de natuur en miss af en toe strand.maar zal me weer eens gaan verdiepen in de andere route die jij zegt.
Woon je trouwens in Nz!?
Ohja en Kaikoura slaan we over.te ver omrijden
Nee, ik woon in het zonnige limburg.:vak02:
Ik denk dat je ook in de knel komt met Punakaiki en de gletsjers.
Sowieso is het al best een eind rijden vanuit Tasman naar het zuiden, ik denk even terug, maar toch zeker 6-8 uur?
De Pancake Rocks (want daarvoor wil je naar Punakaiki, neem ik aan) zijn afhankelijk van eb en vloed - bij eb (en een te kleine vloed) “doen ze het niet”, zeg maar.
De Fox en FJ liggen maar een kleine afstand uit elkaar: bel een paar dagen van tevoren qua weerverwachtingen e.d. dan weet je of je erop kunt en welke: kies er eentje, de andere kun je vanaf de weg wel even bekijken.
Vergis je niet in de afstanden: de route die je neemt is veel, veel rijden. Mijn gemiddelde snelheid van 60-80km per uur op het Zuidereiland, simpelweg door de vele bochten etc. Ik denk niet dat je heel veel ruimte houdt om dingen te doen op de dagen dat je slechts 1 dag in een dorp bent, maak vooraf je keuzes! (Zoals je al deed bij Tongariro).
Verder ook eens met schoentje: iig een dagje minder Tasman. Wanneer ga je?
Bedankt voor de tips.we vliegen 30oktober met singapore airlines en komen 31oktober aan in Auckland. Vanaf 1 nov hebben we de camper t/m 27 november.
We hebben niks vastgelegd dus kunnen altijd van de route afwijkem.ligt ook aan het weer ter plekke. Dit is gewoon een globale route van wat we willen zien. En ik dat het gaat lukken in de tijd die we hebben. Dus vroeg opstaan.
Had wel voor mijzelf gekeken naar het aantal km tussen de plaatsen.de langste route is volgens mij rond de 350 km. Dat is toch wel te doen? Dat is misschien 1of 2x op de route
Hoi Amanda,
Wat betreft vroeg opstaan: inderdaad doen, slapen kan weer als je thuis bent, hahaha!
350km per dag is nogmaals veel, maar inderdaad wel te doen hoor. Sommige stukken zullen sneller gaan, maar bijvoorbeeld de wegen langs de kusten van het Zuidereiland zijn erg bochtig. De kiwi’s leggen hun wegen liever om de berg of klif heen als er doorheen. Niks mis mee, maar daardoor doe je er wat langer over als dat je misschien vanuit Europa gewend bent. Aan de westkust regent het sowieso ook meer, laat je daardoor niet ontmoedigen hoor. Regenpak mee en er zijn ook attracties die er alleen maar spectaculairder door worden (zoals de Pancake Rocks).
De “little blue” pinguins in Oamaru, zoals Schoentje opmerkt, zijn erg schattig (landing is 's avonds, tegen zonsondergang, dus je hebt inderdaad de tijd om er te komen in de dag en het is niet ver buiten het centrum) maar op de Penninsula van Dunedin vind je een beschermde kolonie van de (bedreigde) geeloogpinguin. Erg bijzonder om te zien en mocht je er heen gaan, doe de groetjes aan Tarzan, de brutaalste en dapperste van allemaal.
Wil je trouwens ergens een speciale tocht doen (of bv een tweedagentocht en in een trekkershut verblijven) reserveer dan op tijd, anders vis je achter het net. Wil je in alle parken etc ook dingen gaan doen?
Groetjes
Wil bij de Bay of Islands een boottrip maken.dolfijnen kijken enzo. We willen graag de Tongariro crossing lopen als het goed weer is…bij coromandel willen we leuke strandjes opzoeken en hot water beach en cathadral cove bekijken en eventueel korte wandelingen maken naar bv leuke watervallen.
Bij abel Tasman Park wandelen en misschien kajakken maar dat ziet mijn vriend niet zitten.hij houd daar niet zo van.we willen misschien ook naar farewell spit.
Pancake rocks bekijken en bij de gletsers helikopter vlucht maken en wandelen rondom lake matheson.
Verder milford sounds bezoeken en daar ook een boottrip maken.bij Invercargille helemaal langs de kust richting Dunedin en onderweg misschien af en toe mooie strandjes bekijken en eventueel korte wandelingen naar watervallen.
We houdem van mooie watervallen en zouden graag veel wilde dieren willen zien zoals de pinguins en zeeleeuwen. Dus als je verer daarover nog tips hebt kunnen we dat meenemen miss in de planning.