26 april 2012 vertrekken vriend en ik voor 4 weken naar Nieuw Zeeland! Ontzettend veel in en nu al druk aan het voorbereiden! We gaan met een camper van Noord naar Zuid.
Hebben nu ook een (voorlopige) route opgesteld en graag zou ik jullie tips en adviezen horen!
Perfect!
Alleen vond ik de fox gletsjer mooier als de franz jozef, maar dat is mijn mening.
Als je budget het toelaat zou ik een helicopterlanding op de foxgletsjer aanraden.
Dit kostte in 2004 volgens mij al 230 dollar pp. dus het is niet goedkoop maar wel de enige manier om de echte blauwe ijskleur van dichtbij te zien.
Dank je!
Zitten inderdaad nog te twijfelen tussen fox en FJ. Maar denk dat dat ook iets is dat we daar misschien pas bepalen. Of misschien al eerder want zijn nu lekker aan het inlezen!
Ook de helicoptervlucht zijn we naar aan het kijken, het lijkt ons inderdaad erg gaaf. Wel duur, maar goed, we hebben nog even om te sparen
je planning ziet er goed uit. Kijk wel goed of je de camper van het noorder naar zuider eiland mag nemen want niet alle verhuurders stellen dat op prijs. Wees ook zo flexibel dat je dingen kunt laten vallen want soms zijn afstanden wel heftig. Verder zijn er ook soms leuke dingen te doen in bepaalde plaatsen en dan kan het leuker zijn om daar 1 nacht extra te blijven.
We gaan een KEA camper huren (offerte binnen, nu nog boeken), one-way, dus ik veronderstel dat we dan wel van Noord naar Zuid mogen! Voordeeltje van buiten het seizoen reizen is dat we geen one-way kosten betalen! :cheer:
De route/planning die we nu opgesteld hebben is ook maar om een globaal beeld te hebben bij wat we zouden willen zien/doen en of dat mogelijk is. Zijn hier uiteraard flexibel in! Bepaalde dingen zijn ook afhankelijk van het weer dus daar moeten we wel flexibel in zijn denk ik.
Ik heb onze planning in het andere topic gepost, je bekijkt het maar eens. Jij doet dingen die wij niet doen (zoals Coromandel en Mount Cook), maar ook andersom (Northland, Arthur’s Pass, Kaikoura, …). Maar dat is een persoonlijke voorkeur, deze planning ziet er alleszins goed uit.
De routes komen inderdaad redelijke overeen! Denk dat het sowieso een beetje de highlights zijn die iedereen wel wil zien!
Hoe gaan jullie eigenlijk rond reizen? Camper of auto? Of heb ik daar overheen gelezen?
Paar dingen:
Ik las dat de Milford Road in de winter (en soms ook al in de herfst) soms afgesloten is wegens sneeuwval. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, zowel voor ons als voor jullie! Aan die weg liggen toch de Milford en Kepler track?
Wij hebben heel erg zitten twijfelen tussen Coromandel en Northland. Voor ons is beiden helaas niet te doen ben ik bang en dan ligt Coromandel iets gunstiger op de route. Waarom kies jij voor Northland en niet Coromandel?
Arthurs pass zou ik graag ook nog opnemen in de route maar ik denk dat dat helaas te krap gaat worden. Maar ik speel wel nog met de gedachte om het wel te doen.
Wij gaan rondreizen met een camper (Apollo campers is voor ons het voordeligst).
Inderdaad over de wandelingen in Fiordland NP heb ik hier op het forum al wat info ingewonnen. De kans bestaat dat de wandelingen niet toegankelijk zullen zijn. En aangezien we daar ofwel 4 ofwel 7 dagen voor uittrekken zou dat wel een domper zijn, we zullen dat dan opvangen met een aantal kleinere wandelingen. Een voordeel zou zijn dat we dan meer tijd hebben voor de rest van het Zuidereiland en aangezien we dan nog maar aan het begin van de reis zitten zou dat toch niet slecht uitkomen.
Coromandel of Northland: Ja inderdaad daar is bij ook wat discussie over gevoerd. Uiteindelijk hebben we beslist dat Northland wat beter bij onze route aansluit (omdat we o.a. toch naar Waitamo moeten rijden voor de ‘Glowworm caves’). Daarenboven kunnen we Cape Reinga en 90 mile beach zien en lijkt de Bay of Islands vrij fel op Coromandel is ons verteld.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik nog steeds spijt heb dat we Coromandel niet kunnen zien, zoals nog wel een paar dingen op het Noordereiland (zoals Egmont NP, Hawke’s Bay, …).
Naar Arthur’s Pass kijken wij wel erg uit. Dit hadden we niet als must-do beschouwd, maar we wilden graag via Kaikoura (voor de walvissen en dolfijnen) en dan is het erg mooi meegenomen.
P.S.: Wij hebben trouwens ook spijt dat we niet tot bij Mt. Cook kunnen komen (hopelijk kunnen we hem toch fotograferen van aan de West-kust) en meren zoals Lake Tekapo niet zullen zien, maar het is - zoals je zegt- keuzes maken.
Als ik mocht kiezen dan koos ik voor coromandel ipv northland, maar dat is een kwestie van smaak.
Het gebied bij mount cook is zeker de moeite waard. De waitomo glowworm caves waren apart, maar niet geweldig.
sorry aviator.
Ik had ook graag Mt. Cook gedaan, maar het ligt totaal niet op onze route. Indien we Mt. Cook zouden willen doen, dan zouden we de hele hoek met Dunedin, Timaru, Omaru (en evt. de Catlins zelfs) moeten afsnijden.
Ik weet niet of dat dan loont. Wat zou jij dan verkiezen?
Wat betreft Northland-Coromandel: Ik ga hier enkel af op wat ik gelezen heb, dus het blijft een gok. Ben jij ook al in Northland geweest? Wat is er zo speciaal aan Coromandel wat Northland niet heeft?
Wat ik nog vergeten te vermelden was (want ik had ook begrepen dat er op Coromandel vele oude bossen staan), we hebben mede voor Northland gekozen om dat Waipoua Forest daar ligt ((een van de) laatste kauri bos(sen) in de wereld).
In de coromandel ben ik alleen hahei gedaan, met de cathethral cove, enz. Echt prachtig, in Northland heb ik paiha en cape Reinga en 90 mile beach gezien. Ook leuk maar de Coromandel vond ik mooier.
Als je nog een gaatje kunt vinden in je route kijk dan of je in plaats van Tauranga door kunt rijden naar Whakatane en de volgende dag naar White island. Voor mij één van mijn NZ hoogtepunten. Daarna richting Rotorua en taupo.
Als je de kans en mogelijkheid heb ga zeker naar Cape Reinga dat is wel zo mooi daar en gaaf. Het was nu de 2de keer dat ik daar was en wat hadden we een mooi weer. Ja is mijn hoogtepunt van Nieuw Zeeland. Nu in januari gaan we weer een weekje naar het zuidereiland ook weer veel zin in.
Uiteenlopende meningen wat betreft northland-coromandel: het is wel duidelijk dat dat afhankelijk is van je smaak. Wij zullen naar Northland gaan en jij naar Coromandel, we zullen beiden foto’s maken en dan hebben we het toch allebei gezien
@ Moira: Waar ga je naartoe op het Zuidereiland? Ga je dan meestal met het vliegtuig of ga je ook wel eens met de trein of de auto?
Hoi wij zijn net gister terug van 28dagen met een camper reizen.super gewoon. Wij hebben zowel Bay of islands gedaan en coromandel.wij vonden de Bay of Islands weer mooier. En wat betreft je planning prima maar als je er eenmaal bent gaan dingen toch anders.sommige afstanden doe je sneller en sommige dingen blijf je weer langer.
wij wonen in Auckland. Dit keer vliegen we naar Wellington dan slapen we daar 1 nacht en dan nemen we de boot naar picton. Daar pakken we een huurauto en gaan rondrijden. Dan vliegen we terug vanaf queenstown.
Ja ziet er goed uit, ik zou alleen wel rekenen op een vrij lange dag op 2 mei. De route Tauranga - Roturua - Taupo is niet per se lang, maar er is zo ontzettend veel moois te zien (en ruiken…) onderweg. Je wilt de geothermische parken daar echt niet overslaan. Dus ga lekker vroeg op pad die dag. Wij kwamen vanaf de westkust (Waitomo) naar Rotorua en zijn daar op een camping gaan staan. De dag er op zijn we van Rotorua naar Taupo gereden. 100km en dus niet ver. Maar we hebben er een hele dag (Vroeg vertrokken) over gedaan door de vele stops.
Misschien zouden jullie voor je gekozen traject Tauranga - Roturua - Taupo een dagje extra uit kunnen trekken. Die dag kun je vinden door - zoals al werd geopperd - Tongariro -> Wellington in één dag te doen. Hebben wij ook gedaan en was heel goed te doen hoor.
@ Amanda: Fijn dat je het leuk vond (kon ook moeilijk anders ). Een exacte dagplanning hebben we ook niet. We hebben bewust gewoon een aantal dagen genomen voor het Zuidereiland en een aantal voor het Noordereiland zodat we ons nergens moeten haasten. Voor de rest zien we wel wat er op ons afkomt, we moeten gewoon zorgen dat we ons vliegtuig en de ferry halen.
@ Moira: Ziet er leuk uit. Veel plezier
@ Hink: Wat me opvalt, is dat iedereen voorstelt om het stuk tussen Wellington en Tongariro National Park zo snel mogelijk af te leggen. Is daar dan echt niets te zien?