Nog even een tip van mijn zijde: sla waitomo niet over als je op avontuur uit bent. Het plaatsje zelf is 3 x niks maar de tours naar de grotten zijn gewoon spectaculair. Ik heb zelf de full day epic tour gedaan, 100 meter abseil en 5 uur ondergronds, wat een beleving, die ik nooit had willen missen.
Verder is hot water Beach leuk maar volgens mij geen must (hordes toeristen en het enige wat je ziet/voelt is heet water). Ik zou die dag in Coromandel zelf spenderen, veel mooier, alleen al om rond te rijden.
Meteen doorrijden na de Tongariro Crossing raad ik echt af, de trekking is gewoon pittig en die zal de hele dag in beslag nemen. Meteen doorrijden naar Wellington is niet te doen. Vergeet niet dat 200 NLse kilometers heel anders zijn dan 200 NZse kilometers. Slingerende wegen, bergpassen, maximum van 100 km/h, een camper die niet zo hard kan enzovoorts. Ik denk dat je de afstanden een beetje onderschat.
“Een dagje Milford” kan, maar de weg er naartoe is alleen al zo mooi, spectaculair en fantastisch dat in Milford komen al meer dan een halve dag in beslag neemt. Als je ook nog een boottour wilt doen is dat erg kort. En de rit naar Te Anau is ook best pittig om er te komen (de afstanden zijn nou eenmaal lang).
Als je toch twee dagen in Queenstown wil spenderen vergeet de weg naar Glenorchy niet, het dorpje zelf is niks (wel een leuke pub met een hele vriendelijke eigenaar), maar de weg er naartoe is zo mooi!
Nu kan ik niet in jullie budget kijken maar mocht je wat extra’s te spenderen hebt dan zou je een helitour vanuit Queenstown kunnen overwegen. Wij hebben via het bedrijf helitours een 3 uur durende vlucht gemaakt over de bergen en een landing in Milford en op een gletsjer gedaan. Een rib uit mijn lijf maar het hoogtepunt van mijn reis!
Verder vind ik je tijdschema erg krap, als je besluit het zo te doen houd er dan rekening mee dat je niet lekker uitgerust weer thuis komt. Ik ben zelf 7 weken geweest voor ongeveer dezelfde route en moest af en toe zelfs haasten. NZ is fantastisch, mooi, spectaculair en vriendelijk, zonde om er maar 4 weken te spenderen ;-). Misschien is het het overwegen waard om alleen het Zuidereiland te doen. Daar vind je de meest mooie gedeeltes en heb je wat meer de tijd voor wandelingen bijvoorbeeld, dan zie je ook echt wat van het land ipv alles vanuit de auto te zien. Bij een plaatsje komen is een ding, maar het gezien hebben is een ander…
Veel plezier en geniet ervan!