Reisschema

Hoi,

In oktober gaan wij 4 weken naar Nieuw-Zeeland, we reizen rond met een camper. Na veel uitzoeken en lezen heb ik een reisschema gemaakt:

Dag Plaats
1,2 Amsterdam, via Singapore naar Auckland
3 aankomst in Auckland
4,5 Hot Water Beach
6,7 Rotorua
8 Waitomo Caves
9,10 Tongariro NP
11 Wellington
12 Overtocht, doorrijden Abel tasmanpark
13 Abel Tasmanpark
14 Punakaiki
15,16 Franz Josef Glacier
17,18 Queenstown
19 Te Anau
20 Dagje naar Milford Sound
21 Dunedin
22 Aoraki/mt cook
23 Lake Tekapo
24,25 Kaikoura
26 Christchurch
25
26
29 Van Christchurch, via Singapore naar Amsterdam
30 Amsterdam aankomst: 6.45

Er zijn nog twee vrije dagen, deze wil ik graag vrij houden zodat wij tijdens de reis wat speling hebben. Tips over bovenstaand schema zijn zeer welkom!

Groetjes Willeke

30 dagen is niet veel voor beide eilanden, maar het is te doen, zeker als je af kunt wisselen als bestuurders.

Veel plezier!

je rijdt van Milford in één keer naar Dunedin?

Zoals Ash09 zegt, inderdaad een serieuze rit van Milford naar Dunedin op één dag.
Misschien nog ergens een tussenstop daar? er is zoveel te beleven daar.

Andere opmerkingen :
Hot Water beach is heel tof, een must zelf, maar 2 dagen is wel lang. Het gaat tenslotte over spelen in het zand :stuck_out_tongue:
Tenzij je nog Coromandel en Cathedral Cove meeneemt, anders kan je daar een dagje winnen.

Van de Waitomo caves heb ik altijd gehoord dat het duur en minder spectaculair is dan in op het zuidereiland. Misschien eens informeren of je daar betere alternatieven zal vinden?

Wij zijn van Tongariro direct nog doorgegaan naar Wanganui. Wellington is ook te doen. In principe duurt de walk één dag.

Ik vind het bijna zonde om na de overtocht direct naar Abel Tasman te rijden. Misschien een dagje mountainbiken aan de Queen Charlotte Track? Prachtig met alle baaien en inhammen.

Voor de rest een leuke maar drukken planning. Hierover echter geen commentaar, want we deden het zelf :wink:
Veel te veel te zien voor veel te weinig tijd!

Succes bij het plannen

Bedankt voor de tips!

• We gaan vanuit Te Anau een dag naar Milford Sound. We vertrekken de volgende dag vanuit Te Anau naar Dunedin.
  • We willen inderdaad naar Cathedral Cove, niet naar Coromandel. Verder heb ik daar voor 2 dagen gekozen om rustig te beginnen. Maar mocht het toch te lang zijn kunnen we natuurlijk altijd eerder vertrekken. Er staat nog niets vast!
  • Je bedoelt een dag minder in Tongariro? Ik heb een dag extra gedaan zodat we op de dag dat we de walk doen niet hoeven te rijden. Of bedoel je dat je na de walk nog genoeg tijd heb om naar Wellington te rijden?
  • Ik ga me even inlezen over de Queen Charlotte Track, klinkt leuk!

Inderdaad veel in weinig tijd, maar ja we willen zo veel mogelijk zien:)

Ook vanuit Te Anau naar Dunedin is té ver om in één keer te doen. Vooral omdat het stuk tussen Invercargill en Dunedin ontelbaar veel mooie stops kent (watervallen, lookouts, animal spots…) Ik zou dit nog eens bekijken en wellicht een stop maken ergens rond Curio Bay!

Nog even een tip van mijn zijde: sla waitomo niet over als je op avontuur uit bent. Het plaatsje zelf is 3 x niks maar de tours naar de grotten zijn gewoon spectaculair. Ik heb zelf de full day epic tour gedaan, 100 meter abseil en 5 uur ondergronds, wat een beleving, die ik nooit had willen missen.

Verder is hot water Beach leuk maar volgens mij geen must (hordes toeristen en het enige wat je ziet/voelt is heet water). Ik zou die dag in Coromandel zelf spenderen, veel mooier, alleen al om rond te rijden.

Meteen doorrijden na de Tongariro Crossing raad ik echt af, de trekking is gewoon pittig en die zal de hele dag in beslag nemen. Meteen doorrijden naar Wellington is niet te doen. Vergeet niet dat 200 NLse kilometers heel anders zijn dan 200 NZse kilometers. Slingerende wegen, bergpassen, maximum van 100 km/h, een camper die niet zo hard kan enzovoorts. Ik denk dat je de afstanden een beetje onderschat.

“Een dagje Milford” kan, maar de weg er naartoe is alleen al zo mooi, spectaculair en fantastisch dat in Milford komen al meer dan een halve dag in beslag neemt. Als je ook nog een boottour wilt doen is dat erg kort. En de rit naar Te Anau is ook best pittig om er te komen (de afstanden zijn nou eenmaal lang).

Als je toch twee dagen in Queenstown wil spenderen vergeet de weg naar Glenorchy niet, het dorpje zelf is niks (wel een leuke pub met een hele vriendelijke eigenaar), maar de weg er naartoe is zo mooi!

Nu kan ik niet in jullie budget kijken maar mocht je wat extra’s te spenderen hebt dan zou je een helitour vanuit Queenstown kunnen overwegen. Wij hebben via het bedrijf helitours een 3 uur durende vlucht gemaakt over de bergen en een landing in Milford en op een gletsjer gedaan. Een rib uit mijn lijf maar het hoogtepunt van mijn reis!

Verder vind ik je tijdschema erg krap, als je besluit het zo te doen houd er dan rekening mee dat je niet lekker uitgerust weer thuis komt. Ik ben zelf 7 weken geweest voor ongeveer dezelfde route en moest af en toe zelfs haasten. NZ is fantastisch, mooi, spectaculair en vriendelijk, zonde om er maar 4 weken te spenderen ;-). Misschien is het het overwegen waard om alleen het Zuidereiland te doen. Daar vind je de meest mooie gedeeltes en heb je wat meer de tijd voor wandelingen bijvoorbeeld, dan zie je ook echt wat van het land ipv alles vanuit de auto te zien. Bij een plaatsje komen is een ding, maar het gezien hebben is een ander…

Veel plezier en geniet ervan!

Ook nog even wat tips van mijn kant:

Zo te zien zitten bijna alle highlights wel in je schema. Soms ziet er wat krap uit, maar het overgrote deel is wel te doen. Handig om al 2 dagen speling in te plannen! 2 dagen voor hot water beach is wat mij betreft te vee;, maar het is wel fijn om rustig te beginnen en dan kan je inderdaad ook nog Cathedral Cove meepakken.

Verder vond ik omgeving track Queen Charlotte heel mooi en Abel Tasman National Parc! 1 dag is te doen, je kan dan bijvoorbeeld kanoën of een deel van de Abel Tasman track blijven, maar ik vind het persoonlijk een mooie plek om 2 dagen te blijven, maar qua tijd gaat dat wellicht niet passen.

De glimwormen bij Waitomo Caves kan je ook op het Zuidereiland bewonderen, maar op het Noordereiland is het denk ik ‘spectaculairder’ omdat je veel tours hebt met verschillende mogelijkheden. Vergelijk van te voren wel goed zodat je een goede keus maakt!

Rijden na de Tongariro Crossing zou ik niet aanraden. De crossing neemt een hele dag in beslag en daarna wil je wel lekker uitrusten. Daarnaast is het wel veel rijden rondom Te Anau/Dunedin. Ook de afstand van Dunedin naar Mount Cook National Park is vrij flink. Het moet in principe wel te doen zijn, maar dan kan je niet veel activiteiten meer ondernemen op de plaatsen zelf dus dat is wel een punt om even over na te denken.

Het is in ieder geval een prachtig land en het rijden zelf is ook al een avontuur op zich, maar af en toe wat rust is dan ook wel fijn!

P

Misschien helpt dit je op weg. Mijn man en ik zijn begin dit jaar ook 4 weken in Nieuw Zeeland geweest, rondgetrokken met een camper. Volgens sommigen hadden wij een idioot reisschema. Maar wij hebben er achteraf gezien alles uitgehaald wat erin zat!

(Ik tel de dagen vanaf aankomst even)

Dag 1: Aankomst Auckland (hotel in Auckland) ophalen camper
Dag 2: Piha Beach, Mt Eden lookout, rijden naar Cook’s Beach (Coromandel Peninsula)
Dag 3: (Wij zijn deze dag in Nieuw Zeeland getrouwd!) In de namiddag nog Cathedral Cove en Hot Water Beach gedaan
Dag 4: Rondje Coromandel Peninsula met de camper (ook Paeroa bezocht)
Dag 5: Rijden naar Rotorua. Stops onderweg: Mt. Maunganui, Te Puke
's avonds de Tamaki Maori experience gedaan
Dag 6: 's ochtends Wai o Tapu thermal park (waren voor 10 uur daar voor de geyser)
door gereden richting Taupo met onderweg de Huka Falls
Lunch aan het prachtige Lake Taupo
Na de lunch doorgereden naar Napier
Dag 7: Napier (Te Mata Peak, wineries, art deco)
Dag 8: Rijden naar Wellington via een niet toeristische route, alles off route
Langste plaatsnaam ter wereld bezocht
Namiddag en avond heerlijk in Wellington
Cablecar Wellington
Dag 9: Overtocht Wellington - Picton om 08.25 uur
Lunch Picton
Queen Charlotte Drive met diverse fotostops
Korte stop Nelson, leuk winkelstraatje
Eindbestemming die dag: Kaiteriteri
Dag 10: Dagtochtje noordelijk gedeelte Zuidereiland
Cape Farewell, Farewell Spit, Wharariki Beach, Waikoropupu Springs
Camping in Marahau
Dag 11: Dagtocht kayakken Abel Tasman NP vanuit Marahau
Dag 12: Rijden van Marahau naar Franz Josef
Stops onderweg: Buller Gorge Swingbridge, Pancake Rocks
Gewandeld naar Franz Josef Glacier
(Achteraf gezien was alleen deze dag echt veel te lang. Aanrader: Overnacht in Greymouth / Hokitika)
Dag 13: Vroeg eruit voor Lake Matheson
Rijden naar Queenstown
Onderweg: Blue Pools (Haast), Wanaka
Namiddag en avond: Queenstown
Dag 14: Queenstown (gardens, gondola)
Dag 15: Arrowtown
Rijden naar Te Anau
Middag en avond Te Anau
Dag 16: Rijden naar Milford Sound
Daycruise Milford Sound
Terug naar Te Anau
Dag 17: Rijden naar Invercargill
Bezoeken Bluff
Dag 18: Rijden naar Dunedin
Ongelofelijk veel mooie stops onderweg
Curio Bay, Slope Point, Kaka Point, Purakanui Falls (en nog 3-4 watervallen), etc, etc
's avonds nog Baldwin Street gedaan
Dag 19: Dunedin
Otago Peninsula, Larnach Castle, Dunedin Trainstation, Cadbury Chocolate Factory
's avonds kaartjes voor de rugby wedstrijd: Highlanders - Chiefs
Dag 20: Rijden naar Mt. Cook
Onderweg Moeraki Boulders, Twizel, Lake Pukaki
Overnachting Hermitage Hotel Mt Cook
Dag 21: Rijden naar Christchurch
Stop in Lake Tekapo
Lunch aan het meer, bezoeken Church of the Good Shepherd
Dag 22: Christchurch ontdekt per fiets
Dag 23: Kaikoura
Ohau Stream Walkway and Waterfall
Kaikoura lookout
Dag 24: Whale watch
namiddag terug naar Christchurch
Dag 25: Dagje Castle Hill (arthurs pass) en een onbekend, afgelegen strandje ten noorden van Christchurch
Dag 26: Akaroa
Dag 27: Christchurch
Dag 28: Vertrek naar Sydney

Zoals ik al schreef, alleen de rit naar Franz Josef was echt te ver, verder hebben wij echt een super relaxe en mega vette vakantie gehad!

Bedankt voor alle nuttige tips! De laatste paar dagen hebben we wel te vol gepland, te veel kilometers om te rijden. Ik ga er nog even op puzzelen, maar waarschijnlijk kijken we ter plekke wat we willen en wat handig is om te doen. Ash09 bedankt voor het delen van jullie reisschema. Qua afstanden zitten er wel wat vergelijkbare stukken tussen, het vele rijden was volgens jullie dus wel te doen? We willen inderdaad graag veel zien en hebben helaas niet meer tijd dan 4 weken. We boeken niets dus als blijkt dat het te veel is kunnen we ter plekken onze plannen altijd nog veranderen.

Ook wij hadden ‘maar’ 4 weken in Nieuw Zeeland en wilden in deze 4 weken zoveel mogelijk van het land zien. We wisten dus van te voren dat we behoorlijk wat kilometers zouden gaan maken. Maar in onze beleving maakt dat juist deel uit van een vakantie door Nieuw Zeeland!
Wij hadden enkele excursies vooraf geboekt (Tamaki Maori Experience, Full day Kayak Abel Tasman, Milford Sound daycruise, Highlanders - Chiefs rugby kaartjes, Whalewatch Kaikoura), vooral excursies die we absoluut niet wilde mislopen. Daarnaast hadden we ook de ferry overtocht al vooraf geboekt.
Buiten deze activiteiten en overtocht hadden wij ook niks geboekt. Wij hadden een Top10 kaart voor de gelijknamige campgrounds. Als we 's ochtends ergens vertrokken namen we telefonisch contact op met de volgende camping waar we wilden overnachten om een reservering te maken. Of we vroegen bij de receptie om voor ons een reservering te maken bij de volgende camping. Gaat echt prima! Mocht je nog vragen hebben, aarzel niet!